تمرینات مهم فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل (CVA) چیست؟

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل یکی از خدمات ویژه مجموعه کیوان است. فیزیوتراپی یکی از راه های درمانی سکته مغزی می باشد، در روند درمانی بیماران تمرینات مهم فیزیوتراپی سکته مغزی وجود دارد که باید به دقت انجام شود. سکته مغزی که به عنوان یک حادثه عروقی شناخته می شود، به علت کمبود رسیدن اکسیژن به مغز رخ می دهد. 

این اتفاق به دلیل ایجاد لخته ای در مسیر جریان خون یا پارگی رگ در مغز می باشد. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل که در اوایل بیماری انجام می شود، باعث بهبود عملکرد، سلامتی و استقلال فرد می شود.

علائم و نشانه های سکته مغزی

افتادگی صورت، افتادگی بازو، ضعف بازو و مشکلات گفتاری از علایم اولیه آن است که شما باید سریع با ۱۱۵ تماس بگیرید. ضعف صورت، کاهش حس در بازو و پا در یک طرف بدن، تغییر در بینایی، کاهش عملکرد شناختی، کاهش هماهنگی ، دو بینی ، سرگیجه ، ناشنوایی، سردرد شدید ناگهانی، از دست دادن هوشیاری، حالت تهوع و استفراغ از دیگر علایم آن می باشد.

  • علل رخداد سکته مغزی
  •  فشار خون بالا
  •  کلسترول بالا
  •  سیگار کشیدن
  •  بی تحرکی جسمی
  •  آریتمی ( نامنظم بودن ریتم قلب)

به طور معمول سکته مغزی عوارض بسیار زیادی داشته و بیشترین تاثیر خود را روی اندام های حرکتی می گذارد. تنها را کاهش و بهبود این عوارض نیز فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل است که با روش ها و تکنیک هایی که دارد، تاثیرات مثبتی را به جای خواهد گذاشت.

شایع ترین دلایل ایجاد سکته مغزی

پیش از بحث در مورد فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل، بهتر است با مهم ترین علل ایجاد سکته مغزی آشنا شوید. در واقع عوامل زیر افزایش احتمال رخ دادن سکته مغزی را تا حد زیادی افزایش می دهند:

  • افزایش بسیار زیاد و ناگهانی فشار خون
  • استرس و اضطراب زیاد
  • سیگار کشیدن در سالیان متوالی و زیاد
  • کلسترول بالای خون
  • بی نظمی در ضربان قلب
  • نداشتن تحرک کافی
  • داشتن بیماری های زمینه ای
  • اضافه وزن
  • داشتن بیماری های قلبی عروقی

چه زمانی فرد دچار سکته مغزی می شود؟

مغز انسان ها شامل میلیون ها مویرگ بوده که هر یک از آن ها وظیفه اکسیژن رسانتی و انتقال مواد غذایی را به قسمت های مختلف بدن، دارند. در شرایطی که هر کدام از این مویرگ ها مشکلی داشته و عملکرد درستی نداشته باشند، خون رسانی انجام نمی شود.

در نهایت مواد مغذی و اکسیژن به بخش های مختلف بدن وارد نمی شود که این اتفاق سبب بروز سکته مغزی می شود. متاسفانه این روزها آمار سکته مغزی در میان افراد بسیار افزایش پیدا کرده است. به طور که در هر شش نفر یک نفر به سکته مغزی دچار می شود. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل می تواند برای بهبود این افراد و برگردانندن ها به زندگی اولیه، بسیار موثر واقع شود.

ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی مفصل زانو

اهمیت فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل برای بیماران

همانطور که گفتیم، فیزیوتراپی در منزل برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، یکی از بهترین راه های درمانی است. در واقع افرادی که دچار این عارضه می شوند، در بخشی از بدن دچار ناتوانی بوده و ممکن با محدودیت های حرکتی مواجه شوند.

اگر در زمان درستی برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل اقدام نشود و در کنار آن نیز تمرینات مخصوصی در منزل صورت نگیرد، عضلات بدن بیمار سفت تر شده و میزان ناتوانی جسمی و حرکتی او تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر نیز بیماران سکته مغزی اکثرا توانایی حرکت ندارند. از این رو مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی برای آن ها مشکل است. اما فیزیوتراپی در منزل هیچ یک از این مشکلات را نداشته و به درمان هرچه زودتر بیمار کمک می کند.

هدف از تمرینات مهم فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل چیست؟

ارزیابی جامع سالمندی نشان داده است که فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی طول عمر و کیفیت زندگی پس از ترخیص از بیمارستان را بهبود می بخشد. اهداف درمانی شامل بازیابی تحرک، به حداقل رساندن درد، تقویت اندام ها و امید طولانی مدت برای بهبود استقلال بیمار می باشد. توانبخشی نه تنها عملکرد را بهبود می بخشد، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس می شود و به بیماران کمک می کند تا فعال و درگیر زندگی باشند.

راه های درمانی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل و کلینیک 

برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل و کلینیک، روش های مختلفی وجود دارد. این روش عبارتند از:

• ورزش

آموزش حرکات کششی، پیاده روی و تمریناتی مختص نقاط آسیب دیده

• درمان دستی مانند ماساژ برای بهبود گردش خون، مفاصل و عضلات

• مشاوره و آموزش

• آگاهی دادن به بیمار در مورد روش های ایمن و سودمند انجام فعالیت های روزانه

• آموزش استفاده از دستگاه های کمکی

فیزیوتراپی سکته مغزی

مزایا فیزیوتراپی برای سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل برای بیمارانی که دچار این عارضه شده اند، فواید زیادی را به همراه دارد. اکثر افرادی که با این عارضه مواجه می شوند، دچار آسیب جسمی شدیدی در برخی نواحی شده و جابجایی آن ها می تواند بسیار سخت باشد. اما خدمات فیزیوتراپی در منزل این شرایط را فراهم کرده تا این افراد به راحت ترین شکل ممکن روند درمان خودر را پیش ببرند. این خدمات مزایا متعددی دارد  که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماران سکته مغزی به طور معمول دچار ناتوانی در بخشی از بدن خود می شوند. فیزیوتراپی کمک می کند تا بیماران توانایی اولیه خود را دوباره به دست بیاورند.
  • فیزیوتراپی باعث افزایش تعادل بیماران می شود.
  • قسمت از کار افتاده بدن بیماران سکته مغزی، بهبود یافته و مجدد عملکرد قبلی خود را به دست می آورد.
  • فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل به خارج شدن بیمار از تختخواب کمک می کند.

تعداد جلسات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

به طور کلی عوارض و آسیب های ناشی از سکته مغزی در هر یک از بیماران متفاوت خواهد. برخی افراد آسیب شدیدتری از سکته مغزی را متحمل شده و در برخی افراد نیز میزان آسیب کم تر است. از این رو تعدا جلسات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل می تواند برای هر یک از بیماران متفاوت باشد. کلیه تمرینات، روش های فیزیوتراپی، تعداد جلسات و حتی مدت زمان هر جلسه، توسط فیزیوتراپیست مشخص می شود.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی سرگیجه و تمرینات آن

از این رو نمی توان به طور تقریبی نیز در مود جلسات فیزیوتراپی و تعداد جلسه های آن توضیح داد. ممکن است برخی بیماران با 10 جلسه فیزیوتراپی به بهبود رسیده و برخی دیگر نیز به تعداد جلسات درمانی بیشتری برای بهبود مشکلات سکته مغزی نیاز داشته باشند.

عوامل موثر در اثربخشی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

با وجود این که فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل می تواند بسیاری از آسیب های ناشی سکته مغزی را درمان کند، به عواملی مختلفی بستگی دارد تا تاثیر گذاری کافی خود را داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

انجام تمرینات فیزیوتراپی به صورت مستمر و مداوم

  • آموزش برخی تمرینات و نکات به همراهان بیمار و خود بیمار
  • همکاری بیمار
  • استفاده از داروهای مناسب
  • وجود امید به زندگی در بیمار
  • وجود انگیزه در بیماران
  • انجام تمرینات لازم در زمان های به جز جلسات درمانی
  • ۹ تمرینی که در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل یا کلینیک  به شما توصیه می شود!

تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

تمرینات زیر برای بهبود قدرت، دامنه حرکت، استقامت، تعادل و سایر مهارت های بدنی بعد از سکته مغزی پیشنهاد می شود. این موارد در دنیای توانبخشی رایج است و مکرراً توسط درمانگران فیزیکی و فیزیوتراپیست ها تجویز می شوند.

تمرین های زیر را ۲ تا ۳ بار در روز و هر دفعه ۱۰-۱۵ بار تکرار کنید. فقط تمریناتی را انجام دهید که احساس خوب و ایمنی به شما می دهند. اگر هر یک از تمرینات باعث درد یا احساس نا امنی در شما شد، آن را اصلاح کرده یا از آن صرف نظر کنید. هنگام انجام این تمرینات برای ایمنی بیشتر، می توانید از یکی عزیزانتان بخواهید که مراقب شما باشد. در صورت تردید، با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشورت کنید و از آن ها کمک بخواهید.

  • خم کردن مچ دست

این حرکت برای بهبود دامنه حرکت و بازیابی قدرت بازو و دست مفید می باشد.

روش انجام این تمرین: یک وسیله سبک وزن مانند یک قوطی لوبیا یا بطری آب را کف دست خود نگه دارید. بازو را رو به روی صورت و روی میز یا دامان خود قرار دهید. با آوردن کف دست خود به سمت بازو، مچ دست خود را خم کنید. می توانید با چرخاندن بازو به سمت پایین و آوردن پشت دست به سمت بازو، از مچ دست خود کار بکشید.

  •  حرکت دادن شانه

یکی دیگر از تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی حرکت شانه می باشد. این تمرین برای بهبود قدرت، دامنه حرکت در شانه و جلوگیری از عوارضی مانند یخ زدگی یا افتادگی شانه مفید می باشد.

روش انجام این تمرین: آرنج ها را تا ۹۰ درجه خم کرده و در کناره بدن نگه دارید. بازوهای خود را مانند باز کردن درب بچرخانید. سعی کنید، حرکت را با فشار دادن تیغه های شانه به هم شروع کنید.

  •  تمرین با میز

این حرکت در فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل، برای بهبود قدرت و هماهنگی در بازوها و سازماندهی مجدد اعصاب و سلول های مغزی مناسب می باشد.

روش انجام این کار: دستان خود را به هم بچسبانید و آن ها را روی میز مقابل خود قرار دهید. با استفاده از یک حرکت بزرگ “چرخان”، یک دایره بزرگ را با دستان خود در اطراف میز ردیابی کنید. در صورت لزوم از بازوی قوی خود برای هدایت استفاده کنید. ۱۰ بار در جهت عقربه های ساعت و سپس ۱۰ بار در خلاف عقربه های ساعت تمرین را امتحان کنید.

  • چرخاندن تنه

این حرکت برای بهبود ثبات تنه و تعادل پیشنهاد می شود.

روش انجام این کار: روی یک صندلی راحت یا لبه تخت بنشینید و دستان خود را روی لگن یا کف دست را در کنار خود قرار دهید. تا جایی که می توانید بدن خود را به سمت بالا کش دهید، سپس بالا تنه را به سمت راست حلقه کنید و چند ثانیه در این حالت بمانید، سپس به سمت دیگر بروید.

  •  خم کردن تنه

این حرکت برای بهبود قدرت تنه، کمک به انتقال و تغییر وزن بدن مفید می باشد.

روش انجام این کار: بر روی یک صندلی راحت یا لبه تخت خود بنشینید و دستانتان را به آرامی روی دامان خود قرار دهید. تا جایی که می توانید جلو بروید و به سمت مچ پا حرکت کنید. سپس، با استفاده از عضلات تنه خود، تمام بدن را بالا بکشید.

  •  خم شدن مفصل ران

این تمرین برای تقویت مفصل ران و تنه و همچنین هماهنگی متناوب بین عضلات توصیه می شود.

روش انجام این کار: روی صندلی یا لبه تخت خود بنشینید. عضلات شکم را به آرامی محکم کرده و قسمت بالا تنه را بی حرکت نگه دارید. یک زانو را از زمین بلند کنید. مدتی به همان حالت نگه دارید، سپس پایین آورده و این تمرین را برای سمت دیگر انجام دهید.

  •  دورکردن مفصل ران

این حرکت برای تقویت عضلات پا و تنه و همچنین بهبود ثبات لگن مفید می باشد.

روش انجام این کار: روی صندلی یا لبه تخت خود بنشینید. عضلات شکم را به آرامی محکم کرده و قسمت بالا تنه را بی حرکت نگه دارید. یک زانو را صاف کنید، سپس پا را به سمت بیرون لگد بزنید. سعی کنید انگشت شست پا را به سمت جلو نگه دارید. سپس به حالت اولیه برگردید و آن را در سمت دیگر تکرار کنید.

  • برد داگ

یکی دیگر از تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی، حرکت برد داگ است. این تمرین عالی برای بهبود قدرت تنه و تسهیل تحمل وزن از طریق بازوها و پاها مفید می باشد.

چگونگی انجام این تمرین:  در این حرکت از فیزیوتراپی سکته مغزی، در حالی که دستان خود را زیر شانه ها قرار داده اید و زانوها را زیر لگن می باشند، به حالت صاف قرار بگیرید. با حفظ نگاه به کف زمین، گردن خود را با بقیه ستون فقرات هماهنگ نگه دارید (سر خود را پایین نیاورید و آن را خیلی بلند نکنید). شکم خود را به آرامی منقبض کنید.

در حالی که پای مخالف را پشت سر خود دراز می کنید، یکی از بازو ها را در مقابل خود قرار دهید. وانمود کنید که یک لیوان آب در ناحیه کمرتان وجود دارد و سعی کنید آن را نریزید. مدتی به این حالت بمانید و سپس به موقعیت اولیه برگردید. این تمرین را برای سمت مقابل نیز انجام دهید.

  • مهم ترین تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل Supine Bridge

این تمرین برای تقویت قدرت تنه و ستون فقرات مفید می باشد.

روش انجام این کار: به پشت دراز بکشید، پاها را روی زمین صاف بگذارید و بازوها را در کنار پهلو شل کنید، کف دست خود را پایین بگیرید (برای راحتی خود می توانید از یک تشک یوگا استفاده نمایید). شکم خود را به آرامی منقبض کنید. به پاشنه فشار آورده و باسن خود را بلند کنید. برای مدتی باسن را بالا نگه دارید، سپس به آرامی پایین بیاورید.

برای فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل  بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی در منزل در مرزداران

 

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است. در کلینیک ما خدمات فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل و کلینیک، فیزیوتراپی با طب سوزنی، فیزیوتراپی آسیب های ورزشی، فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل و… به صورت تخصصی ارائه می شود. 

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰
همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

جمع بندی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

سکته مغزی یکی از عارضه های بسیار خطرناکی است که آسیب های بسیار زیادی را روی اندام های مختلف می گذارد. به منظور بهبود و درمان آسیب های ناشی از سکته مغزی لازم است تا از فیزیوتراپی استفاده شود. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل برای افرادی مناسب است که به دلیل آسیب های سکته، دچار محدودیت در حرکت و جابجایی هستند. در این مطلب به طور کامل در مورد فیزیوتراپی برای سکته مغزی در خانه توضیح داده شد تا شما عزیزان بتوانید با آگاهی بیشتری جهت آغاز روند درمان اقدام کنید.

سوالات متداول در مورد فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

  1. فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل برای چه کسانی مناسب است؟
ادامه مطلب
مکانو تراپی

فیزیوتراپی در منزل برای افرادی که بر اثر سکته مغزی دچار ناتوانی جسمی هستند، بسیار مناسب است.

  1. هزینه فیزیوتراپی برای سکته مغزی چه قدر است؟

هزینه این خدمات متفاوت بوده و به میزان آسیب بیمار بستگی دارد.

  1. آیا فیزیوتراپی سکته مغزی در کلینیک نیز امکانپذیر است؟

بله شما می توانید با توجه به شرایط خود خدمات فیزیوتراپی را در منزل یا کلینیک دریافت کنید.

فرم مشاوره

"(ضروری)" indicates required fields

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت + 17 =