فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل در تهران

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل در تهران
فهرست مطالب

به منظور درمان دیسک کمر و درد شدید کمر فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می تواند یک روش درمانی موثر باشد. در صورتی که جلسات فیزیوتراپی مستمر بوده و به شکل اصولی اجرا شود، می تواند به طور کلی آسیب های ناشی از دیسک کمر را از بین ببرد. در این روش درمانی از لیزر پر توان، دستگاه های فیزیوتراپی پیشرفته و تمرینات استفاده می شود. به دلیل این که اکثر افراد دارای دیسک کمر در حرکت و جابجایی مداوم دچار مشکل هستد، فیزیوتراپی کمر در خانه می تواند بهترین روش درمانی برای آن ها باشد. 

فیزیوتراپی در کنار استفاده از دارو توسط پزشک می تواند در بهبود کمر درد و دیسک نقش مهمی را ایفا کند. این روش درمانی متشکل از تمرینات کششی، چرخشی، انعطاف پذیری، ماساژ درمانی و…. شده که هر یک با توجه به شدت دیسک کمر در منزل برای بیماران انجام می شود. اکثر تمریناتی که در فیزیوتراپی کمر انجام می شوند، روی عصب های کمر و کاهش درد تاثیر مستقیمی دارند. در صورتی شما می توانید بهترین تاثیر را از فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل داشته باشید، که به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر مراجعه کنید. 

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل چیست؟

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل یک روش درمانی است که بعضی از بیماران با مشکلات مربوط به دیسک کمر از آن بهره می‌برند. دیسک کمر یکی از مشکلات شایع در نواحی کمر است که ممکن است باعث درد و مشکلات حرکتی شود. درمان این مشکل می‌تواند شامل داروها، فیزیوتراپی، و در موارد شدید تر، جراحی باشد. اما برخی افراد ممکن است به دلیل محدودیت‌های زمانی یا مالی، نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و در این صورت فیزیوتراپی در منزل می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

به طور کلی کمر انسان متشکل از 5 مهره در راستای ستون فقرات است. در میان این مهره صفحات غضروفی قرار داشته که به آن ها دیسک می گویند. این صفحات از اصطکاک مهره ها و وارد شدن فشار روی کمر جلوگیری می کنند. زمانی که این صفحات غضروفی از بین بروند، فرد دچار دیسک کمر و درد شدید در ناحیه کمر می شود. فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می تواند میزان آسیب و درد ناشی از دیسک کمر را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. 

دلایل شایع کمر درد چیست؟

کمر درد و دیسک کمر معمولا دارای دلایل متعددی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی ستون فقرات 
  • درد مرتبط با سیاتیک 
  • بلند کردن وزنه های سنگین
  • آسیب در اثر ورزش، نصادف یا سقوط از ارتفاع 
  • نشستن، برخاستن و ایستادن به صورت غلط 
  • خوابیدن در حالت نامناسب 
  • خم شدن طولانی مدت 
  • گرفتگی عضلات
  • ساییدگی مهره ها 
  • شکستگی ستون فقرات 
  • سرطان ستون فقرات 
  • افزایش وزن 
  • بارداری
  • ضعف عمومی عضلانی 

علایم نشان دهنده دیسک کمر

دیسک کمر با نشانه های مختلفی ظاهر می شود. برای این که بدانید به فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل نیاز دارید، به نشانه های زیر توجه کنید:

خواب رفتن پاها

یکی از نشانه های واضح دیسک کمر، احساس خواب رفتگی پا به صورت مداوم است. در صورتی که طی چند روز به صورت پشت سر هم این احساس را داشتید، بهتر است برای تشخیص دیسک کمر به پزشک مراجعه کنید.

احساس بی حسی در عضلات

ایجاد بی حسی در کمر و عضلات تحتانی و پا نیز می توان نشانه دیگر از وجود دیسک کمر باشد. اگر این مشکل نیز در مدت زمات زیادی به شما همراه بود بایستی برای تشخیص و سپس دریافت خدمات فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل اقدام کنید.

درد موضعی کمر

شاید کمر درد در اکثر اوقات طبیعی و موقت باشد. اما یکی از مهم ترین علائم دیسک کمر احساس درد موضعی در کمر بوده که در برخی اوقات خفیف و در برخی نیز با درد بسیار شدیدی همراه است. این درد ممکن است در کنار ساق پا نیز حس شود.

احساس ضعف در عضلات کمر

می توان گفت ابتدایی ترین  علائم دیسک کمر، ضعف در عضلات کمر است. در اکثر اوقات این مشکل به دلیل بد نشستن، بلند کردن اشیا سنگین و ….. اتفاق می افتد.

فیزیوتراپی با لیزر برای دیسک کمر

یکی از درمان های غیرجراحی دیسک کمر، لیزر درمانی می باشد این تکنیک فیزیوتراپی در درمان غیرجراحی دیسک مفید بوده است.لیزر درمانی یک روش غیرتهاجمی می باشد که با انرژی نور برای التیام و کاهش درد در بیماری دیسک کمر استفاده می شود. مکانیسم عمل این روش به این صورت است که انرژی نور متمرکز به شکل فوتون برای تعامل با بافت هااستفاده می گردد. زمانی که نورلیزر به محل آسیب دیده اعمال شود، به بافت های زیرنفوذ کرده و فرآیندهای بیولوژیکی مختلفی را به راه می اندازد که باعث بهبود و تسکین درد می گردد.نشان داده شده که لیزر درمانی تاثیرات مثبتی دارد از جمله:

  • اثرات ضد درد : می تواند مستقیما بر هدایت عصبی و درک درد تاثیر بگذارد به این صورت که مسکن ها طبیعی را در بدن آزاد می کند.
  • اثرات ضد التهاب: با ترویج آزاد سازی مواد ضد التهابی و با کاهش تولید واسطه ها التهابی از التهاب جلوگیری کرده و این موضوع به کاهش درد و تورم مرتبط به دیسک کمر کمک می کند.
  • بهبود گردش خون:لیزر درمانی در ناحیه آسیب دیده گردش خون را افزایش می دهد و مواد موردنیاز بافت ها برای ترمیم را در اختیار آنها قرار می دهد.
  • تحریک سنتز کلاژن :نور لیزر باعث تولید پروتئینی که برای استحکام و کشش بافت حیاتی است می شود این پروتئین کلاژن می باشد که به تقویت ساختارهای اطراف کمک می کند.

مگنت تراپی برای دیسک کمر

درابتدا بهتراست بدانید مگنت درمانی به چه معناست؟ مگنت درمانی که در گذشته مغناطیس درمانی شناخته می شد یک روش غیرتهاجمی دیگر برای دیسک کمراست که به درمان آسیب های سیستم اسکلتی و عضلانی کمک می کند. این روش امروزه یکی از روش های موثر در بهبود فرایند درمان دیسک کمر در کلینیک های فیزیوتراپی است. این روش علاوه بر تسکین درد به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده نیز کمک می کند.امواج مغناطیسی ناشی از مگنت بر بافت های آسیب دیده بدن کمک زیادی به تسریع فرایند بهبود می کند.

این روش درمانی همچنین با کمک  به بهبودی از انجام عمل ها غیر ضروری جلوگیری می کند. عملکرد این روش درمانی به این صورت می باشد که امواج الکترومغناطیس  با افزایش گردش خون موضعی، اکسیژن و مواد مورد نیاز سلول ها را به میزان بیشتر در اختیار آنها قرار می دهند و  همچنین افزایش جریان خون علاوه بر فراهم کردن مواد مورد نیاز سلول ها به روند خروج مواد زاید بافت ها مانند کربن دی اکسید واسید لاکتیک ها کمک کرده و باعث کاهش احساس درد در عضلات می شود. لازم به ذکر است که افراد باردار، افرادی داری ناراحتی قلبی،  افراد مبتلا به بیماری خونی و عفونی  نباید تحت درمان بااین روش قرار بگیرند.

فیلم فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

 روش های فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می تواند با روش های مختلفی انجام می شود. استفاده از هر یک از روش ها برای درمان کمر درد و دیسک در فیزیوتراپی، با توجه به تشخیص فیزیوتراپیست و مشکل بیمار تعیین می شود. روش های فیزیوتراپی برای دیسک کمر عبارتند از:

لیزردرمانی برای دیسک کمر

فیزیوتراپی با لیزر یکی از جدیدترین روش برای درمان دیسک کمر است. در واقع لیزردرمانی به بهبود وضعیت عصب های کمر کمک کرده و در نهایت نیز باعث کاهش درد کمر می شود. همچنین این روش می تواند باعث ترمیم دیسک کمر نیز شده و در درمان کامل دیسک کمر بسیار موثر باشد.

فیزیوتراپی دیسک کمر بعد از جراحی

در برخی از بیماران شرایط دیسک کمر و وضعیت بیمار تا حدی وخیم است که پزشک جراحی را برای دیسک کمر توصیه می کند. در چنین شرایطی فیزیوتراپی دیسک کمر پس از جراحی بسیار مهم بوده و به بهبود هرچه سریع تر دیسک کمک می کند. در این روش های فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست به بیمار یاد می دهد که چگونه تعادل لازم را بین فعالیت و استراحت برقرار کند.

روش های دستی فیزیوتراپی دیسک کمر

در فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل روش های دستی نیز به کار می روند که هر یک دارای هدف خاصی هستند. از جمله این روش های دستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماساژ درمانی
  • آب درمانی
  • سرما درمانی
  • ورزش درمانی
  • و….
 روش های فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

چرا برای کمر درد به فیزیوتراپی نیاز است؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، کمر درد یکی از دردهای شایع در میان افراد بوده که در اکثر اوقات به دلیل دیسک کمر رخ می دهد. اما به طور کلی فیزیوتراپی برای هر نوع کمر دردی می تواند مناسب و تاثیرگذار باشد. از جمله انواع کمر درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمر درد غیر اختصاصی: به طور معمول دلیل خاصی برای این نوع کمر درد مشخص نمی شود اما می توان با برخی تمرینات فیزیوتراپی آن را رفع کرد. 

کمر درد عصب سیاتیک: این نوع کمر درد معمولا به دلیل وجود مدت زمان زیادی دیسک کمر است که باعث شده درد از پشت پا تا کمر حس شود. 

تنگی نخاع: تنگی نخاع نیز از جمله دیگر دلایل کمر درد است که در این حالت فضای اطراف ستون فقرات کم شده و به مرور سبب فشار روی کمر و نخاع می شود. 

تمرینات فیزیوتراپی برای دیسک کمر  

پزشکان برای فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل معمولا تمریناتی به افراد ارائه می دهند تا از این طریق عضلات خود را تقویت کرده و درد را کاهش دهند. مهم ترین و کاربردی ترین نمونه از این تمرینات به شرح زیر می باشند:

تمرین جمع کردن دو زانو در حالت دراز کشیده به پشت

برای انجام این تمرین به کمر دراز کشیده و پا ها را در شکم خود جمع کنید. با هر دو دست پاها را به سمت سینه ها فشار داده و سر را نیز به سمت زانو ها ببرید. با این کار قوس ستون فقرات کمری کاهش یافته و درد ها در این نواحی کم می شوند.

حرکت هم زمان زانو ها به یک طرف بدون بلند شدن شانه ها

برای انجام این تمرین باید به کمر دراز کشیده و پا ها را خم کنید. زانو ها را به سمت چپ و راست حرکت داده و به زمین بچسبانید. با این کار اسپاسم های ناحیه کمر کاهش یافته و درد ها در این ناحیه کم تر می شود.

تمرین چرخش کمر در حالت تغییر یافته با یک زانو

در این تمرین باید به کمر بخوابید و یکی از زانو های خود را خم کنید. در نهایت نیز باید زانو را به سمت مقابل بچرخانید. دقت داشته باشید که در این حالت دست مخالف پای خم شده باید کامل به زمین چسبیده باشد.

تمرین کشش دو زانو به صورت هم زمان و قلاب شده در هم 

برای انجام این کار به پشت دراز کشیده و یکی از زانو ها را بر روی دیگری بیندازید. در نهایت نیز دست ها را قلاب کنید و پشت زانوی پایینی خود بیاندازید. با این کار می توانید دو زانو را به سمت سینه کشش داده و از این طریق به تقویت عضلات پشت و کمر خود بپردازید.

تاثیر فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می تواند با مزیت های زیادی برای افراد همراه باشد. با انجام این کار درد ها در ناحیه کمر کاهش یافته و دیسک کمر بهبود می یابد. از طرفی این تمرین ها می توانند شرایط را برای راه رفتن بهتر افراد فراهم کرده و بیمار هنگام راه رفتن درد کم تری را احساس می کند.

این تمرینات عضلات کمر را تقویت کرده و از این طریق به حفظ تعادل فرد نیز کمک زیادی می کند. تنوع بالای روش های درمانی که در این جلسات مورد استفاده قرار می گیرد، سبب می شود تا اکثر افراد از این روش درمانی نتیجه گرفته و در شرایط جسمی بهتری قرار بگیرند.

انواع فیزیوتراپی برای کمر

در فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل از روش ها و اقدامات مختلفی استفاده می کنند. مهم ترین و کاربردی ترین نمونه از این روش ها به شرح زیر می باشند:

لیزر درمانی

در این روش از امواج الکترومغناطیسی تقویت شده استفاده می شود. این امواج می توانند پرتو متمرکزی از خود ساطع کرده و به بهبود دیسک کمر کمک کنند. در حالت کلی این روش به دو صورت کلی لیزر های کم توان یا سرد و لیزر های پر توان و یا گرم انجام می گیرد. این روش کاملا بی خطر بوده و تنها آسیب احتمالی آن صدمه دیدن چشم ها می باشد. از این رو هنگامی که از این متد درمانی استفاده می شود فرد باید از عینک های مخصوصی استفاده کند.

برای انواع آسیب های بافت نرم مانند دیسک، صدمات عضلانی، التهاب های تاندونی، ترمیم انواع زخم، کاهش تورم و … از این روش می توان استفاده کرد. تعداد جلسات درمانی در این روش بین ۸ تا ۳۰ جلسه و بسته به نوع آسیب تعیین می شود. این روش درمانی باعث کاهش التهاب شده و در نتیجه درد را کاهش می دهد. این دستگاه بر روی سلول های عصبی انتقال پیام درد به مغز را گرفته و حساسیت عصب را کم تر می کند. در نهایت با این روش هورمون ضد درد در بدن بیش تر ترشح شده و فرد درد کم تری احساس می کند.

اولتراسوند تراپی

در این روش فرکانس هایی در حدود چند مگا هرتز مورد استفاده قرار می گیرد که عمق این امواج ۳.۳ تا ۶.۶ می باشد. این روش دو مکانیزم عمل مختلف دارد که به شرح زیر می باشند:

اثرات گرمایی

در این روش مولکول ها حول محور خود نوسان کرده و این امر باعث ایجاد گرما می شود. این گرما باعث افزایش متابولیسم و فعالیت سلولی شده و روند التیام بهبود می بخشد. این حرارت می تواند در کاهش درد و اسپاسم نیز موثر باشد. از طرفی گرمای تولید شده در این روش انعطاف پذیری کلاژن بافت ها را افزایش داده و بر روی خشکی مفصل و چسبندگی های لیگامانی و کپسولی نیز اثر می گذارد.

اثرات مکانیکی

در این روش با برخورد امواج حباب های گازی تشکیل شده و منبسط و منقبض می شود. این امر در نهایت سبب کاهش تورم و التهاب شده و درد از بین خواهد رفت. از این رو در درمان انواع بیماری های عضلانی اسکلتی مانند التهاب تاندون ها، چسبندگی ها، ترمیم شکستگی ها و … از این روش استفاده می شود. مدت زمان استفاده از این دستگاه و تعداد جلسات آن با توجه به نوع مشکل و شدت بیماری تعیین می شود.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ

گاهی اوقات برای انجام فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل از این روش استفاده می شود. دقت داشته باشید که این روش با طب سوزنی متفاوت بوده و محل های درمان و مکانیسم عملکردشان با هم تفاوت دارد. این شیوه درمانی بر اساس نوروفیزیولوژی و آناتومی انجام می شود. هدف از انجام این روش تسکین درد های عضلانی و رفع اختلالات عضلانی می باشد. نحوه عملکرد این روش به این صورت است که هورمون های طبیعی اندورفین ترشح شده و در نتیجه کاهش درد را به همراه دارد. از این روش برای تسکین درد های عضلانی مانند شانه درد، گردن درد، درد زانو و انواع سردرد استفاده می شود. تعداد این جلسات به تصمیم پزشک و میزان و شدت بیماری فرد بستگی دارد.

مگنت تراپی

این روش غیر تهاجمی یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می باشد. در این شیوه درمانی یون هایی که در بدن ما وجود دارند به جنبش درآمده و در محل مورد نظر جریان خون افزایش می یابد. در این شرایط مواد مغذی بیش تری به محل آسیب تزریق شده و در نتیجه با کاهش التهاب و درد در این نواحی همراه خواهد بود. با انجام این اقدامات احساس درد در بدن فرد کاهش یافته و حتی باعث افزایش کلسیم در ناحیه شکستگی استخوان ها نیز می شود. هر جلسه درمانی که به این روش انجام گیرد، ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. از این روش در موارد مختلفی استفاده می کنند که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • مشکلات خواب
  • زخم بستر
  • پوکی استخوان
  • درد مفاصل گردنی، کمری، شانه، زانو و …
  • درد های روماتیسمی و آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • و …

 

تکارتراپی

برخی اوقات برای فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل از این شیوه درمانی استفاده می شود. هر یک از این جلسات بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول کشیده و تعداد جلسات آن به تشخیص پزشک تعیین می شود. در این روش از امواج رایوفرکانس استفاده شده و با افزایش گرمای عمیق در بافت ها سرعت متابولیسم و بازسازی بافت های عضلانی، تاندون ها، لیگامان ها، بافت های همبند و … افزایش می یابد. این کار باعث تحریک آزادسازی هورمون های تسکین کننده درد شده و در نتیجه التهاب و تورم را کاهش می دهد. با این کار حتی اکسیژن نیز افزایش یافته و میزان انرژي در بافت های آسیب دیده نیز بیش تر می شود.

گرما یا سرما درمانی

گرما و یا سرما درمانی نیز یکی دیگر از روش های بسیار موثر برای درمان این نوع درد ها می باشد. از این روش با اهداف مختلفی در فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل به کار برده می شود. شیوه گرما درمانی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد، در دو نوع گرمای سطحی و گرمای عمقی انجام می شود. روش سطحی این کار با استفاده از امواج مادون قرمز، کیسه آب گرم، هوای داغ، حمام آب داغ و … انجام می شود. در نوع عمقی این روش از امواج اولتراسوند، دیاترمی، تکارتراپی و … استفاده می شود. در روش سرما درمانی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد، از پک های سرد، ماساژ یخ، حوله یخ، کرایوتراپی و … استفاده می شود.

درمان های دستی فیزیوتراپی

برخی مواقع برای فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل از این روش درمانی استفاده می کنند. پزشک با توجه به صلاح دید خود یکی از روش های زیر را برای این منظور انتخاب می کنند:

  • تیپینگ
  • سوزن خشک
  • موبیلیزاسیون مفصل
  • موبیلیزاسیون عصب
  • و …

.

چه کارهایی باعث دیسک کمر می شود؟

حال که در مورد فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل توضیح دادیم بهتر است با  عواملی که باعث ایجاد دیسک کمر می شوند نیز آشنا شوید. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلند کردن غیر صحیح وسایل بسیار سنگین
  • نشستن طولانی مدت پشت میز
  • زمین خوردن به شکل ناگهانی و بد

نحوه تشخیص نیاز به فیزیوتراپی کمر در منزل 

برای این که بدانید به فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل نیاز دارید یا خیر؟! لازم است تا در ابتدا تشخیص نیاز به فیزیوتراپی کمر انجام شود. پزشک متخصص می تواند تشخیص دهد که شما به فیزیوتراپی نیاز دارید یا نه. البته روش های متعددی برای تشخیص نیاز به فیزیوتراپی وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تست ام ار آی  MRI
  •   میلوگرام یا پرتو درمانی 
  • تست نوار عصب یا عضله 
  • بررسی توانایی بیمار برای راه رفتن روی پاشنه

ساده ترین روشی که برای تشخیص دیسک کمر وجود دارد این است که احساس درد در کمر تا انتهای پا کشیده شود. 

درمان دیسک کمر در منزل با ورزش

یکی از سوالات متدوال افرادی که به دیسک کمر دچار می شوند این است که آیا با ورزش دیسک کمر درمان می شود یا خیر؟  در پاسخ به این سوال گفته می شود که انتخاب درمان مناسب در افراد بسته به سن، شدت بیماری و علائم آن متفاوت است. بدیهی است که برای درمان مناسب و مخصوص شرایط خود، باید به پزشک مراجعه کنید اما دراین جا برخی ورزش هایی که ممکن است در بهبود وضعیت شما عملکردی مناسب را داشته باشد را شرح می دهیم.

  • برای کاهش گودی کمر این ورزش مناسب می باشد با فشاردادن آهسته زانو به داخل شکم، گودی کمر به سمت زمین متمایل می شود: روی یک سطح دراز بکشید و یکی از پاهای خود را داخل شکم جمع کنید و سپس دست خود را به روی زانویتان قلاب کنید. این حرکت را برای پای مقابل هم انجام دهید این ورزش باید دوبار در روز وهربار 20مرتبه انجام شود.
  • روی شکم خود دراز بکشید و کف دست های خود را روی زمین بگذارید و سعی کنید با فشار دادن کف دست هایتان شکم و سینه خود را از زمین جدا کنید به طوری که لگن شما به زمین چسبیده باشد. این حرکت را به مدت 30 ثانیه انجام دهید و بعد پایین بیاید.
  • چهار دست و پا روی یک سطح قرار بگیرید. پا و دست مقابل  را بالا بیاورید و 3 ثانیه نگه دارید و بعد دست و پای مخالف این کار راانجام دهد. هنگام انجام این ورزش کمر را قوس ندهید.

تشخیص دیسک کمر در منزل

دیسک کمر معمولا همراه با درد شدید کمر همراه است و همین درد یکی از راه های تشخیص این درد آزاردهنده می باشد.البته لازم به ذکر است که این درد شدید می باشد و هرکسی با یک کمر درد جزئی مشکوک به دیسک کمر نیست.

یکی از راه های تشخیص دیسک کمر درمنزل این است که روی زمین دراز بکشید به طوری که پشت شما رو به زمین باشد، پاها خود را جفت کنید و زوایا را تا90 درجه در نظر بگیرید.

پاهای خود را بالا بیاورید اگرزمانی که پاها شما بین حدود زاوایای 30 تا 70 درجه بود کمر شما دچار دردشدید شد شما یا به دیسک کمر مبتلا هستید و یا یک رشته  عصبی در شما تحریک شده است.برای انجام این کار از کسی کمک بگیرید تا زمانی که درد را احساس کردی زاویا را تشخیص دهد.  بهتراست برای اطمینان ازاین موضوع که دیسک دارید یاخیر؟ پس از انجام این تست و احساس درد شدید به پزشک مراجعه کنید.

فرم تماس

"(ضروری)" indicates required fields

هزینه فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

هزینه فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود و نمی توان مبلغ ثابتی را برای این کار در نظر گرفت. مهم ترین فاکتور ها در تعیین میزان این هزینه ها به شرح زیر می باشند:

محل انجام خدمات

با توجه به این که این کار در منزل فرد انجام می شود، هزینه آن نسبت به درمانگاه بیش تر می باشد. هر چه فاصله محل زندگی بیمار تا درمانگاه بیش تر باشد، فرد باید مبلغ بیش تری برای انجام این کار پرداخت کند. این هزینه ها شامل هزینه ایاب و ذهاب فیزیوتراپ و همچنین جا به جایی تجهیزات می شوند.

دولتی یا خصوصی بودن کلینیک

دقت داشته باشید که اگر این خدمات در مراکز دولتی به افراد داده شود، هزینه های کم تری باید بابت آن ها پرداخت شود. این در حالی است که در مراکز خصوصی مبالغ بیش تری بابت انجام این کار ها از افراد گرفته می شود.

تعداد جلسات

این مورد یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در تعیین هزینه های فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل می باشد. هر چقدر تعداد جلسات درمانی در این روش بیش تر باشد، هزینه درمان آن نیز بیش تر می شود. هر فرد با توجه به شرایط بیماری ممکن است به چند جلسه از این روش های درمانی نیاز داشته باشند. بنابراین هزینه لازم برای این کار برای افراد مختلف متفاوت می باشد.

تعداد ناحیه تحت درمان

هزینه های مربوط به فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل طبق استاندارد های خاصی تعیین می شوند. یکی از فاکتور های بسیار مهم در این زمینه، تعداد نواحی تحت درمان می باشد. هزینه این کار برای افرادی که فقط یک ناحیه تحت درمان دارند، قطعا کم تر از افرادی می شود که چندین ناحیه تحت درمان دارند.

نوع درمان

دقت داشته باشید که نوع روش درمانی استفاده شده می تواند در میزان این هزینه ها بسیار موثر باشد. در حالت کلی برای این درمان ممکن است از روش های مختلفی مانند ماساژ درمانی، لیزر درمانی، آب درمانی، الکتروتراپی، تمرین درمانی و … استفاده شود. دقت داشته باشید که هزینه انجام هر یک از این کار ها متفاوت می باشد.

میزان آسیب دیدگی

میزان آسیب دیدگی عضو و پیچیدگی های روند درمانی نیز در تعیین این هزینه ها بسیار موثر است.

فیزیوتراپی دیسک کمر پس از جراحی

انجام تمرینات فیزیوتراپی پس از انجام جراحی دیسک کمر بسیار همانند تمرینات فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل ضروری و کمک کننده است. در فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل حرکاتی انجام می شود که باعث شده تا بیمار بتواند قدرت جسمانی اولیه خود را به دست آورده و رو به بهبود باشد.  در برخی اوقات نیز قبل از جراحی دیسک کمر به بیماران توصیه می شود که دوره ای از فیزیوتراپی را طی کنند. زیرا تناسب اندام و شرایط جسمانی بهتر به صورت مستقیم در درمان سریع تر و بهتر موثر است. به طور کلی مدت زمان بهبود پس از جراحی دیسک به شدت عارضه بستگی دارد. اما معمولا پس از گذشت 4 الی  6 هفته قدرت جسمی به بدن بیمار باز می گردد. تاثیرات اصلی فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر شامل موارد زیر می شود:

  • فعال شدن عضلات نزدیک به بخش آسیب دیده
  • افزایش انعطاف بدنی با انجام تمرینات کششی
  • افزایش فرآیند روند درمان

سخن پایانی در مورد فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل 

فیزیوتراپی دیسک کمر یکی از روش‌های مؤثر در درمان و بهبودی دیسک کمر است که می‌توان در  منزل انجام داد. این فرآیند شامل تمرینات اصلاحی، تمرینات تقویتی و تمرینات کششی است که به عنوان بخشی از درمان فیزیوتراپی برای کاهش درد، افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات کمر و پشت استفاده می‌شود. این تمرینات می‌تواند بهبود استحکام و قدرت عضلات، افزایش جریان خون و بهبود انعطاف‌پذیری و حرکتی در ناحیه کمر را فراهم کند. برای خدمات دیگر نظیر فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل نیز می توانید به کلینیک کیوان مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی دیسک کمر یکی از روش‌های موثر در درمان و کاهش درد و علائم ناشی از دیسک کمر است. این روش اغلب توسط فیزیوتراپی‌ست‌ها که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند، انجام می‌شود. با این حال، برخی از بیماران ممکن است ترجیح دهند که فیزیوتراپی دیسک کمر را در خانه خود انجام دهند. اینجا سه سوال متداول درباره فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل و جواب آنها آمده است:

بله. با این حال، قبل از انجام هر گونه تمرین یا روش درمانی، بهتر است که با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که روش‌های انجام دادن تمرین‌ها  صحیح هستند.

.

تمرینات کششی، تمرینات قدرتی، تمرینات تعادل و تمرینات اصلاحی می‌توانند برای فیزیوتراپی دیسک کمر در خانه مناسب باشند. علاوه بر این، وسایلی مانند توپ فیت‌بال و وسایل کششی می‌توانند در فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل مفید باشند.

.

ممکن است انجام فیزیوتراپی در خانه در برخی موارد همانند انجام آن در مطب یک فیزیوتراپیست موثر باشد، اما برای برخی از بیماران، نیاز به راهنمایی و کمک یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای است.

.

3.2/5 - (4 امتیاز)
فیزیوتراپی در منزل

خدمات فیزیوتراپی دکتر کیوان

مهم ترین نکات فیزیوتراپی

مدت زمان ترمیم تاندون پا
مدت زمان ترمیم تاندون پا

فیزیوتراپی تاندون انگشت دست
فیزیوتراپی تاندون انگشت دست

نحوه ماساژ بیماران سکته مغزی
نحوه ماساژ بیماران سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل در کرج

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × سه =