آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست

3. آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست
آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

انگشت ماشه ای چیست؟

تاندون ها بندهای محکمی از بافت همبند هستند که عضله را به استخوان متصل و به حرکات قدرتمند انگشتان کمک می کنند. برخی از تاندون ها در لایه ای به نام غلاف سینوویال محافظت می شوند و هنگامی که یکی از تاندون های دست در غلاف گیر می کند، این به عنوان انگشت ماشه ای شناخته می شود. فیزیوتراپی تاندون انگشت دست یک درمان مهم برای انگشت ماشه ای است.

چه چیزی می تواند باعث ایجاد انگشت ماشه ای شود؟

مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد انگشت ماشه ای می شوند اما تصور می شود که التهاب غلاف و یا تاندون تا حدی باعث ایجاد این بیماری می شود. انگشت ماشه ای می تواند به دلیل استفاده بیش از حد از کف دست، مانند به دست گرفتن زیاد وسایل باشد. انگشت ماشه ای همچنین ممکن است یکی از علایم بیماری های دیگر مانند آرتریت روماتوئید، دیابت و سندرم تونل کارپال باشد. این بیماری بیشتر در زنان بالای چهل سال و در کودکان زیر شش سال دیده می شود.

علایم انگشت ماشه ای که فیزیوتراپی تاندون انگشت دست را ضروری می سازد

درد و حساسیت به لمس در قاعده هرکدام از انگشتان یا در ناحیه کف دست دیده می شود. انگشت ماشه ای، صاف کردن یک یا چند انگشت در دست را برای شما دشوار می کند و این باعث ایجاد مشکلات در هنگام انجام کارهای ساده می شود. ممکن است در قاعده انگشتان آسیب دیده گره هایی مشاهده کنید که نواحی بافت منقبض هستند و این نیز حرکت شما را محدود می کند. معمولاً هنگام تلاش برای حرکت دادن انگشت ماشه ای، صدای کلیک به وجود می آید و این به دلیل گیر افتادن تاندون در غلاف ضخیم سینوویال است. علایم دیگر انگشت ماشه ای عبارتند از:

– تورم و التهاب

– مشکلات حرکتی

– تغییر شکل

– ضعف

در صورت داشتن انگشت ماشه چه کاری باید انجام دهم؟

در صورت مشاهده هر یک از علایم انگشت ماشه ای، مهم است که در اسرع وقت به دنبال پزشک متخصص باشید. پزشک علایم شما را بررسی و شدت آن را تعیین می کند. اگر انگشت ماشه ای نسبتاً خفیف باشد، درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) ترجیح داده می شوند و این شامل داروهای ضد التهاب و تزریق استروئید برای کاهش التهاب است. بستن و آتل همچنین می تواند برای کمک به حمایت از انگشت و جلوگیری از آسیب بیشتر باشد. اگر انگشت ماشه ای شما بسیار شدید است، ممکن است جراحی توصیه شود. در حین عمل، غلاف متصل کننده تاندون به استخوان برداشته می شود تا مقداری از تنش برطرف شود و به حرکت مؤثر آن کمک کند.

در صورت داشتن انگشت ماشه چه کاری نباید انجام دهم؟

مهم است که علایم خود را نادیده نگیرید زیرا احتمال پیشرفت آن ها وجود دارد و در نهایت انجام کارها و فعالیت های روزمره را برای شما بسیار دشوار می کند. از انگشت ماشه ای زیاد استفاده نکنید زیرا در موارد نادر، فشار اضافی ممکن است باعث پارگی تاندون شود و این امر به جراحی نیاز دارد.

فیزیوتراپی تاندون انگشت دست برای انگشت ماشه ای

تاندون انگشت دست

فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای به شما برای بازگشت دامنه حرکتی و قدرت کمک زیادی می کند. موم درمانی، آب درمانی و ماساژ نیز می توانند به کاهش درد و بهبود حرکت شما کمک کنند. از روش های الکتروتراپی می توان برای بهبودی مؤثر استفاده کرد و این می تواند شامل سونوگرافی و لیزر درمانی باشد. فیزیوتراپیست شما ممکن است برای حمایت از ناحیه و برای به حداقل رساندن خطر آسیب مجدد، انگشت را آتل ببندد یا نوار چسب بزند. سایر درمان های فیزیوتراپی تاندون انگشت دست ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– درمان بافت نرم

– ورزش اختصاصی

– طب سوزنی

آیا انگشت ماشه ای در دست می تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد؟

اگر نسبتاً سریع به دنبال کمک پزشکی نباشید، ممکن است طول دوره بهبودی شما افزایش یابد. همچنین اگر جراحی کرده باشید، عوارض بالقوه ای مانند آسیب عصبی موقت و سفتی را تا مدتی تجربه می کنید. فیزیوتراپی تاندون انگشت دست می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

Finger Sprain چیست؟

پیچ خوردگی انگشت در واقع پیچ خوردگی تاندون های داخل انگشت است. این ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

– استفاده بیش از حد از انگشتان

– آسیب چرخشی

این دلایل می تواند باعث شروع علایم زیر شوند:

– درد

– تورم

– التهاب

– کاهش دامنه حرکت

– کاهش عملکرد

این علایم باعث می شود که استفاده شما از انگشتتان محدود شود. این آسیب نیز می تواند ناتوان کننده باشد.

چگونه فیزیوتراپی تاندون انگشت دست می تواند پیچ خوردگی انگشتان را درمان کند؟

فیزیوتراپی می تواند به توانبخشی انگشت کمک کند. انواع روش های درمانی وجود دارد که در نتیجه ارزیابی بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از روش های درمانی که ممکن است برای پیچ خوردگی انگشت استفاده شوند، عبارتند از:

– ضربه زدن

– دامنه تمرینات حرکتی

– الکتروتراپی

– گرما درمانی

– یخ درمانی

– تمرینات تقویت کننده

– تمرینات کششی

دامنه تمرینات حرکتی چیست؟

دامنه تمرینات حرکتی، تمریناتی است که برای مفصل خاصی انجام می شود. این تمرینات را می توان با کمک نیروی جاذبه و شخصی دیگر انجام داد.

فیزیوتراپیست ها صلاحیت ارزیابی، تشخیص و تجویز تمرینات حرکتی را برای کسانی که دارای کمبود حرکات هستند، دارند.

دامنه تمرینات حرکتی چه مزایایی دارد؟

اگر حرکت در مفصل کاهش یابد، مراجعه به فیزیوتراپیست فواید زیادی دارد. دامنه تمرینات حرکتی می تواند:

– حرکت را در یک مفصل افزایش دهد.

– عملکرد مفصل و اندام را افزایش دهد.

– کارایی حرکت را بهبود ببخشد.

– استقلال را افزایش دهد.

– درد را کاهش دهد.

– یک پارچگی مفصل را بهبود بخشیده و حفظ کند.

اگر از کاهش دامنه حرکات مفصل رنج می برید، این مزایا می توانند تأثیر مثبتی در زندگی شما داشته باشند. فیزیوتراپیست ها با شما همکاری می کنند تا دامنه مناسبی از برنامه حرکتی را ارائه دهند.

سرما درمانی چیست؟

یکی دیگر از درمان های فیزیوتراپی تاندون انگشت دست، سرما درمانی می باشد. سرما درمانی معمولاً در مرحله حاد آسیب استفاده می شود. این شامل استفاده از یخ برای خنک کردن منطقه صدمه دیده به دنبال آسیب است. وقتی همراه با R.I.C.E استفاده می شود بسیار مؤثر است، اصلی که مخفف استراحت، آسیب، فشرده سازی، بالا بردن ناحیه آسیب دیده است. سرما درمانی در مراحل اولیه درمان آسیب دارای مزایای زیادی است.

سرما درمانی چگونه به فرد کمک می کند؟

مزیت اصلی سرما درمانی این است که میزان متابولیسم را کاهش می دهد. سرما درمانی مزایای دیگری نیز دارد از جمله:

– درد را تسکین می دهد.

– تورم را کاهش می دهد.

– خونریزی یا کبودی را کاهش می دهد.

– اسپاسم عضلات را کاهش می دهد.

چه کسانی از سرما درمانی سود می برند؟

سرما درمانی برای افراد با آسیب های زیر مفید می باشد:

– آسیب ضربه ای که باعث تورم یا کبودی می شود.

– آسیب دیدگی رباط

– آسیب دیدگی عضلانی

گرما درمانی

استفاده از گرما به اشکال مختلفی برای درمان انواع بیماری ها مفید می باشد. گرما به طور کلی برای آسیب های مزمن (طولانی مدت) استفاده می شود. عملیات حرارتی می تواند اشکال مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشد:

– بسته حرارتی

– بطری آب داغ

– آب درمانی

عملیات حرارتی چگونه به فرد کمک می کند؟

گرما باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود. این امر باعث افزایش اکسیژن، پروتئین ها و مواد مغذی منطقه می شود که سرعت ترمیم را تسریع می کند. عملیات حرارتی مزایای دیگری نیز دارد از جمله:

– کاهش درد

– کاهش سفتی مفصل

– شل شدن عضلات

– افزایش انعطاف پذیری

– کاهش التهاب

برای فیزیوتراپی تاندون انگشت دست بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفتهدستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان