لیزر پر توان

درمان لیزر پرتوان

لیزر به معنای تقویت نور از انتشار تحریک شده تشعشع است. لیزر پر توان توسط یک فرآیند خاص در دستگاه لیزر ایجاد می شود تا باعث انتشار کنترل شده تابش به شکل نور شود. لیزر معمولاً یک رنگ و در یک پرتو نازک ارائه می شود. لیزرها برای اولین بار توسط فیزیکدان گوردون گولد در سال 1958 اختراع شد و اولین مدل کارکرد آن در سال 1960 ساخته شد. بیش از چهل سال است که در اروپا و آمریکا استفاده می شود و در زمینه های پوست و جراحی استفاده می شود. چشم پزشکی و طب فیزیکی و توانبخشی. فیزیوتراپیست ها از لیزر برای تسکین درد، تسریع بهبود و کاهش التهاب استفاده می کنند.

درمان لیزر پرتوان که به آن HILT  یا لیزر درمانی با شدت بالا گفته می شود از تابش لیزر در محدوده طول موج 800 تا 1100 نانومتر استفاده می کند. طول موج ها: 808/810 نانومتر و 980 نانومتر از محبوبیت خاصی برخوردار هستند، که طول موج اول منبع اثر تحریک زیستی است و دومی منجر به افزایش موضعی دمای بافت می شود. 2W به عنوان مقدار توان حدی استفاده شد که بالاتر از آن می توان در مورد درمان لیزر پرتوان صحبت کرد. استفاده از درمان لیزر پرتوان می تواند منجر به افزایش موضعی دمای بافت بیش از 42 درجه سانتیگراد شود.

طول موج 808 / 810 نانومتر به شدت توسط سیتوکروم های موجود در میتوکندری هر سلول جذب می شود. این کار زنجیره تنفسی را فعال می کند و فرآیندهایی را آغاز می کند که تولید ATP را افزایش می دهد. علاوه بر این، نور لیزر بر تحریک سنتز آنزیم تأثیر می گذارد، که با به دست آوردن اثرات تحریک زیستی همراه است.

ادامه مطلب
چگونگی فیزیوتراپی تاندون شانه

طول موج 980 نانومتر، برای تغییر، به شدت توسط آب جذب می شود که باعث افزایش دمای بافت می شود. به لطف این، افزایش متابولیسم، افزایش کشش فیبر کلاژن، افزایش نفوذپذیری غشاهای بیولوژیکی و اثر ضد درد حاصل می شود. به لطف این پدیده ها، استفاده از پرتو لیزر در محل وقوع بیماری نه تنها به تحریک زیستی ناحیه تعیین شده بدن امکان می دهد، بلکه بدون نیاز به روش های درمانی تهاجمی تر، بهبود قابل توجهی را نیز به دست می آورد.

برای طول موج 808 / 810 نانومتر، نفوذ عمیق مشاهده می شود که تا 5 سانتی متر می رسد. طول موج 980 نانومتر به دلیل جذب قوی توسط آب، بسیار کم عمق تر نفوذ می کند. آزمایش ها و اندازه گیری ها نشان می دهد که ضریب انتقال برای طول موج 810 نانومتر 25 برابر بیشتر از 980 نانومتر است. هر دوی این طول موج ها خارج از محدوده مرئی هستند.

بنابراین، لیزر پرتوان از یک پرتو پایلوت مرئی، معمولاً به رنگ قرمز استفاده می کنند. لیزر پرتوان تاثیر زیادی بر فرآیندهای بدن دارد. استفاده از آن باعث تحریک سنتز DNA، افزایش فعالیت فیبروبلاست ها می شود (از جمله آنها در روند بهبودی، افزایش تراکم پذیری غضروف، تولید کلاژن) و فعال شدن فاگوسیتوز نقش دارند.

 درمان لیزر پرتوان چگونه انجام می شود

 درمان لیزر پرتوان چگونه انجام می شود

اثربخشی درمان بیماری ها با استفاده از لیزر پرتوان با تحقیقاتی به اثبات رسیده است. لیزر در حال حاضر در درمان بیماری ها در زمینه های پزشکی عمومی، پوست، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، پادولوژی، جراحی، روماتولوژی و حتی انکولوژی استفاده می شود. همچنین از توانبخشی، فیزیوتراپی و پزشکی ورزشی پشتیبانی می کند و به کاهش اثرات صدمات و آسیب به تاندون و استخوان کمک می کند.

درمان لیزر پرتوان به درمان بیماری هایی که تقریباً در هر ناحیه از بدن بیمار قرار دارند با تمرکز ویژه بر درمان دردهای مداوم، شدید، بهبود زخم، اثرات ضد التهابی کمک می کند. این نوع درمان نه تنها علائم مرتبط با تغییرات پاتولوژیک در بافت ها را کاهش می دهد، بلکه به طور موثر علل آنها را نیز درمان می کند.

ادامه مطلب
تحریک فرا جمجمه ای

مطالب مرتبط: خدمات فیزیوتراپی در منزل

چه بیماری هایی را درمان می کند؟

درمان لیزر پرتوان از بهبود و بازسازی بافت ها پشتیبانی می کند، فرآیندهای متابولیک سلول ها را فعال می کند و میکروسیرکولاسیون را تسریع می کند. این دارو در مورد میالژیا و همچنین در درمان اعصاب آسیب دیده یا تحریک شده مرتبط با بروز درد حاد و تشعشع کننده به همان اندازه خوب عمل می کند. لیزر درمانی پرتوان برای درمان بیماری هایی مانند:

 

  1. درد پاشنه تاندون – آشیلودینیا
  2. فاشیای کف پا
  3. رگ به رگ شدن مفصل، هالوکس
  4. آرتریت، بورسیت
  5. آسیب مینیسک
  6. دیسکوپاتی دهانه رحم، رادیکولوپاتی دهانه رحم
  7. خار پاشنه
  8. نورالژی بین دنده ای، نورالژی سه قلو
  9. کبودی، پارگی رباط / تاندون
  10. کندرومالاسی کشکک
  11. کمر درد – کمردرد
  12. سیاتیک – ایسکیالژیا
  13. سندرم تونل تارسال، دژنراسیون مفاصل

اثرات مثبت لیزر درمانی پس از چند درمان بسته به پارامترهای درمان و فرکانس قابل مشاهده است.

 درمان لیزر پرتوان چگونه انجام می شود

شواهد و مدارک در درمان لیزر پرتوان

نتایج مطالعه سال 2018 با عنوان “اثربخشی درمان لیزر پرتوان  در درمان اختلالات اسکلتی عضلانی مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی های تصادفی سازی شده کنترل شده” به این نتیجه رسید که درمان HILT برای کمردرد و گردن به طور قابل توجهی نمرات درد و ناتوانی را در مقایسه با کنترل ها هست. همچنین اظهار داشت که مطالعات تکمیلی به خوبی طراحی شده شامل نمونه‌های بزرگتر با پیگیری طولانی‌مدت برای ارزیابی بیشتر هر کاربرد لیزر، ناحیه درمان و مقایسه‌کننده مورد نیاز است.

مطالب مرتبط: فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل

 درمان لیزر پرتوان در مراکز فیزیوتراپی

دستگاه های لیزر درمانی امکان استفاده از منابع تابش را در حالت پالس یا پیوسته فراهم می کنند و قدرت آنها چندین برابر بیشتر از توان موجود فقط برای لیزرهای تحریک زیستی است. دستگاه هایی که امکان استفاده از دانشنامه درمانی را فراهم می کنند (به عنوان مثال Polaris HP) امکان انجام راحت درمان را فراهم می کند. استفاده از روش های آزمایش شده به طور قابل توجهی احتمال انتخاب نادرست پارامترها را کاهش می دهد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی آرتروز گردن راهی در جهت تقلیل یا بهبود فرد مبتلا

تفاوت بین لیزر درمانی سطح پایین و درمان لیزر پرتوان

توان خروجی کمتر از 0.5 وات به عنوان لیزر درمانی سطح پایین طبقه بندی می شود، در حالی که لیزرهایی با توان خروجی بیشتر از 500 میلی وات یا 0.5 وات به عنوان درمان لیزر نامیده می شوند. . HPLT به دلیل چگالی توان (تابش) بالاتر، روی سطح پوست گرما ایجاد می کند. LLLT اغلب به عنوان “لیزرهای سرد” شناخته می شود زیرا آنها در طول درمان احساس گرما ایجاد نمی کنند.

تولید لیزر

دستگاه لیزر از یک حفره یا محفظه نوری تشکیل شده است که حاوی محیط فعالی است که لیزر برای آن نامگذاری شده است. این محفظه دارای آینه هایی در دو طرف آن است که در یک طول موج نور کاملاً موازی با یکدیگر هستند. یکی از آینه ها نیمه باز است. الکتریسیته یا انرژی به محیطی اضافه می شود که آن را تحریک می کند. اتم های محیط فعال به جلو و عقب در سراسر آینه های داخل اتاقک منعکس می شوند. این باعث تحریک بیشتر اتم ها در محیط می شود. سپس نور لیزر از انتهای نیمه بازتابنده آینه ساطع می شود. تولید نور در مراحل زیر انجام می شود:

  1. الکترون به سطح انرژی بالاتر پمپ می شود.
  1. سطح پمپاژ ناپایدار است بنابراین الکترون به سرعت به سطح انرژی کمی پایین تر می پرد.

 

  1. الکترون به حالت انرژی کمتر شل می شود و فوتون آزاد می کند.

 

  1. نور و یک الکترون در سطح انرژی برانگیخته دو فوتون با طول موج و فاز یکسان تولید می کنند.

 

  1. آینه فوتون ها را منعکس می کند یا نور لیزر ساطع می شود.

ویژگی های لیزر

با توجه به ماهیت خاص تولید لیزر، دارای ویژگی های خاصی نیز می باشد.

  1. تک رنگ – “مونو” به معنای مجرد است. «کروماتیکیته» به معنای رنگ. لیزر هنگامی که ساطع می شود یک رنگ خالص تولید می کند زیرا دارای یک طول موج خاص است.
  1. انسجام- پرتوهای لیزر با یکدیگر همزمان هستند. تاج و فرود پرتوهای منفرد با یکدیگر مطابقت دارند.
  1. تلاقی – همچنین به عنوان عدم واگرایی نامیده می شود. پرتوهای لیزر به موازات یکدیگر حرکت می کنند.
ادامه مطلب
آشنایی با فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو

لیزر پر توان

لیزر پر توان چگونه کار می کند؟

هنگامی که منبع نور در برابر پوست قرار می گیرد، فوتون ها چندین سانتی متر نفوذ می کنند و توسط میتوکندری جذب می شوند. انرژی بسیاری از پاسخ‌های فیزیولوژیکی مثبت را تحریک می‌کند که منجر به بازیابی مورفولوژی و عملکرد طبیعی سلول می‌شود، اما با سرعت افزایش یافته. لیزر دایود پرقدرت با هدف هموگلوبین و سیتوکروم اکسیداز می تواند به تنفس کمک کند و در نتیجه عملکرد درمانی خوبی داشته باشد.

فیزیوتراپیست ها از HPLT اساساً با این فرض استفاده می کنند که سلول های پرانرژی لیزر باعث افزایش سرعت بهبودی می شوند.

درمان لیزر پر توان می تواند شرایط مختلفی را درمان کند، مانند:

  1. استئوآرتریت زانو، لگن و مچ پا
  2. روماتیسم مفصلی
  3. سندرم های گیرافتادگی شانه
  4. بورسیت لگن یا شانه
  5. تحلیل رفتن دیسک کمر
  6. فتق دیسک
  7. سیاتیک
  8. تاندونیت
  9. آرنج تنیس بازان
  10. فاشیای کف پا
  11. پیچ خوردن
  12. تنوسینوویت
  13. انگشت اشاره
  14. زخم ها
  15. برش ها

مطالب مرتبط: فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل 

موارد منع مصرف در درمان لیزر پرتوان

  • بارداری
  • تومور
  • خونریزی
  • ضربان ساز
  • ترومبوز

موارد احتیاط در درمان لیزر پرتوان

  • باید از عینک یا عینک محافظ لیزر استفاده کرد
  • استفاده نامناسب از عینک ها خطرناک تر از عدم استفاده از آن است، زیرا ممکن است احساس امنیت کاذبی ایجاد کند.
  • تجهیزات لیزر باید در یک منطقه کنترل شده با حداقل دسترسی قرار داده شوند تا از قرار گرفتن در معرض ناخواسته جلوگیری شود
  • از انعکاس لیزر از سطوح آینه ای خودداری کنید
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض چشم ها، فونتانل های بسته کودکان.

 

 

 

 

لیزر درمانی

 

 

 

چه امتیازی می دهید؟