فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل

فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل در تهران

فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل چگونه انجام می شود؟ هنگامی‌که یک حادثه بر نخاع تأثیر می‌گذارد، منجر به شرایطی می‌شود که به ‌عنوان آسیب نخاع شناخته می‌شود. این صدمات اغلب در نتیجه تصادفاتی رخ می‌دهد که باعث شکستگی در گردن و استخوان‌های کمر می‌شود. وقتی تونل استخوانی محافظ اطراف نخاع آسیب ببیند، خود نخاع نیز ممکن است دچار آسیب شود.

چنین آسیب‌هایی منجر به فلج عضلانی و از دست دادن حس در ناحیه تحتانی محل آسیب می‌شود و در موارد شدید حتی ممکن است علائمی شبیه قطع کامل نخاع نشان دهد. آسیب نخاعی تهدیدی قابل‌توجه برای سلامتی و کیفیت زندگی فرد است. ضربه به ستون فقرات می‌تواند منجر به اشکال مختلف آسیب نخاع شود که ریشه‌های عصبی نخاعی، خود نخاع یا هر دو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مقاله درباره فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل صحبت خواهیم کرد و به شما مرکز فیزیوتراپی دکتر کیوان را معرفی می‌کنیم که بسیار توانمند در این حوزه هستند.

ضایعه نخاعی به چه معناست؟

در فردی که سیستم عصبی سالمی دارد، وقتی تصمیم می‌گیرد راه برود و به آن فکر کند، مغز او پیام عصبی را به نخاع می‌فرستد تا روند راه رفتن را آغاز کند. نخاع این پیام‌ها را می‌خواند و ماهیچه‌های پا را فعال می‌کند و به فرد اجازه می‌دهد راه رفتن را شروع کند. با این‌ حال، هنگامی‌که نخاع آسیب می‌بیند، پیام عصبی قطع می‌شود و نمی‌تواند به مقصد موردنظر خود برسد. در موارد شدید، این می‌تواند منجر به از دست دادن توانایی حرکت فرد و از دست دادن حس از گردن به پایین شود. اما فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل می تواند در بازگشت توانایی و افزایش کیفیت افراد ضایعه نخاعی موثر باشد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی تعویض مفصل ران چگونه انجام می شود

درمان ضایعه نخاعی با فیزیوتراپی در منزلچه چیزی باعث آسیب‌های نخاعی می‌شود؟

آسیب‌های نخاعی در بین افراد دارای ناتوانی جسمی شایع است که اغلب در سنین جوانی یا میان‌ سالی رخ می‌دهد. افزایش آمار تصادفات جاده ای باعث شده است که سالانه تعداد قابل ‌توجهی از افراد در دودست و یا هر چهار دست دچار فلج شوند. از دیگر علل آسیب‌های نخاعی می‌توان به زمین خوردن، حوادث ورزشی و جراحی های ناشی از  اصابت گلوله اشاره کرد.

هرگونه ضربه به ستون فقرات می‌تواند به‌طور بالقوه به نخاع، ریشه‌های عصبی نخاعی یا هر دو آسیب برساند. بسته به نوع و محل آسیب، افراد ممکن است ضعف یا فلج را در اندام‌های خود برای اعمال حرکتی تجربه کنند، درحالی‌که اعمال حسی ممکن است منجر به از دست دادن حس، کاهش حس، افزایش حساسیت، یا احساسات غیرطبیعی مانند سوزش یا بی‌حسی شود. قطعا این افراد توانایی رفت و آمد و مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی را ندارند. از این رو فیزیوتراپی در منزل برای ضایعه نخاعی یکی از بهترین راه حل های ممکن است.

روش های مختلف برای ضایعه نخاعی در منزل

فیزیوتراپی برای ضایعه نخاعی در منزل می توانید با تکنیک ها و روش های مختلفی انجام شود. این روش ها عبارتند از:

  • تمرین فیزیوتراپی دامنه حرکتی که شامل حرکات فعال و غیر فعال برای مفاصل و اندام های فلج می شود.
  • روش ها و تمرینات غیر فلجی
  • تمرینات مخصوص برای جابجا شدن و انتقال وزن بدن
  • گرما درمانی
  • تحریک الکتریکی

استفاده و مدت زمان هر یک از روش ها برای افراد دارای ضایعه نخایی می تواند به شکل متفاوتی باشد.

ادامه مطلب
چگونگی فیزیوتراپی تاندون شانه

اهداف اصلی فیزیوتراپی در منزل برای ضایعه نخاعی

در ابتدا باید بگوییم که خدمات فیزیوتراپی در منزل برای ضایعه نخاعی بهترین گزینه ممکن است. چرا که افرادی که دچار آسیب نخاعی هستند، امکان جابجایی و حرکت نداشته و بهتر است در منزل روند درمان خود را پیش ببرند. در فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل هدف های متعددی وجود دارد. فیزیوتراپیست توسط تکنیک ها و تمرینات مشخصی سعی دارد تا توانایی اندام های مختلف را به حداکثر رسانده و دامنه حرکتی را افزایش دهند. لازم است بدانید که آسیب نخاعی منجر به ضعیف شدن اندام حرکتی می شود. اما فیزیوتراپی نه تنها از این اتفاق جلوگیری کرده بلکه به تقویت این اندام نیز کمک بسزایی می کند.

انواع مختلف آسیب نخاعی

به ‌طور کلی، آسیب‌های نخاعی را می‌توان به دو نوع دسته‌بندی کرد: آسیب‌های نخاعی کامل و آسیب‌های نخاعی ناقص (جزئی). بیایید هر نوع  از این اسیب های نخاعی را با جزئیات بررسی کنیم.

  • آسیب کامل نخاعی: اگر فردی فاقد هرگونه احساس یا حرکت ارادی کمتر از سطح آسیب باشد، به آن آسیب نخاعی “کامل” می‌گویند.
  • آسیب نخاعی ناقص (جزئی): از سوی دیگر، اگر فردی احساس یا حرکت محدودی را کمتر از سطح آسیب تجربه کند، به ‌عنوان آسیب نخاعی “ناقص” یا جزئی طبقه‌بندی می‌شود.

نحوه فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل می تواند برای هر یک از انواع آسیب نخاعی، متفاوت باشد.

فیزیوتراپی در منزل برای انواع آسیب نخاعی عملکرد بدن پس از آسیب نخاعی چگونه است؟

هنگامی‌که نخاع آسیب می‌بیند، سیگنال‌های بدن در زیر سطح آسیب قادر به رسیدن به مغز نیستند، درحالی‌که دستورات مغز نمی‌تواند به منطقه آسیب ‌دیده برسد. در نتیجه، احساس و حرکت فرد در ناحیه زیر ضایعه نخاعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. آنها ممکن است با مشکلات کنترل ادرار و روده مواجه شوند. با این ‌حال، باگذشت زمان، تلاش‌های توان‌بخشی و تقویت عضلات کف لگن، این مسائل به ‌تدریج بهبود می‌یابد و مدیریت مثانه و روده می‌تواند به حالت عادی بازگردد.

چه عواملی بر استقلال فرد به دنبال آسیب نخاعی تأثیر می‌گذارد؟

میزان تأثیر آسیب نخاعی بر  استقلال فرد به عوامل مختلفی از جمله سطح و کامل بودن آسیب نخاعی، سن، جنسیت، زمینه فرهنگی، شخصیت، وضعیت جسمانی، سوابق تحصیلی، وضعیت خانوادگی، شرایط مالی و… بستگی دارد. همچنین زمان شروع تمرینات کاردرمانی و توان‌بخشی آسیب نخاعی نیز در این راستا اهمیت زیادی دارد.

ادامه مطلب
مکانو تراپی

اهمیت فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل

فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل به‌ عنوان یک روش درمانی برای بیماران ضایعه نخاعی باهدف بهبودی سریع مورد توجه قرار گرفته است. سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز و نخاع است، جزء اصلی سیستم عصبی بوده و متشکل از میلیاردها سلول عصبی به نام نورون است که عملکرد اندام‌ها و اعضای بدن را تنظیم می‌کند و همچنین فرآیندهای شناختی بالاتری مانند تفکر، انگیزه، تجسم و استدلال را کنترل می‌کند.

نقش فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل نقش فیزیوتراپی در منزل برای آسیب نخاعی چیست؟

فیزیوتراپی نقش مهمی در مدیریت ضایعات نخاعی دارد. هدف اصلی آن افزایش کیفیت زندگی و بهبود استقامت افراد مبتلا به آسیب نخاعی است. این امر از طریق اجرای تمرینات و تکنیک های مختلف فیزیوتراپی به دست می‌آید.

نقش فیزیوتراپی در آسیب نخاعی شامل موارد زیر است:

  • تقویت حرکت و عملکرد حرکتی

برنامه‌های ورزشی شخصی شده توسط فیزیوتراپیست ها برای تسهیل بهبود در کنترل حرکتی و عملکرد فیزیکی طراحی شده است. این تمرینات بر تقویت عضلات، بهبود تعادل، انعطاف پذیری و انجام حرکات خاص تمرکز دارند.

  • تسهیل ریکاوری حسی در فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل

برخی از تکنیک های فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل  به تقویت حرکت و احساس در مناطق آسیب‌ دیده کمک می کنند. این ممکن است شامل تمرینات عاطفی و حسی باشد.

  • تمرینات توان‌بخشی:

فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل به افراد در افزایش توانایی های روزانه خود از طریق تمرینات توان‌بخشی کمک می‌کند. این تمرینات ممکن است شامل تمرینات تقویتی، حرکات ترکیبی و تمرین عملکردی باشد.

  • آموزش مهارت های زندگی روزمره:

فیزیوتراپیست ها به بیماران مهارت های ضروری روزانه مانند جابه جایی ویلچر یا تخت، استفاده از وسایل کمکی و راه رفتن را با کمک وسایل کمک حرکتی آموزش می دهند.

  • مدیریت درد:

تمرینات و تکنیک های فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل برای کاهش درد مرتبط با آسیب نخاعی به کار گرفته می‌شود. اینها ممکن است شامل تمرینات تخصصی، ماساژ، کشش و تمرینات تنفسی باشد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی در بیماری پارکینسون

فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل برای سالمندان

ممکن است آسیب نخاعی در میان سالمندان نیز وجود داشته باشد. به همین خاطر نیز خدمات فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل برای سالمندان بسیار حائز اهمیت است. در میان حوزه های تخصصی که فیزیوتراپیست ها نقش برجسته ای دارند، تمرکز ویژه ای بر کار با جمعیت سالمند است. در این زمینه، فیزیوتراپیست ها نه تنها به آموزش و تخصص بدنی نیاز دارند، بلکه به مهارت های روانی و ارتباطی عالی نیز نیاز دارند تا روابط معناداری با بیماران خود برقرار کنند.

سخن پایانی فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل

یکی از چالش‌های مهمی که خانواده‌های سالمندان با آن مواجه هستند، عدم درک شرایط آنها، اعم از جسمی و عاطفی است. درک رفتار و قابلیت های افراد سالمند معلول، بیمار یا بستری در بیمارستان بسیار مهم است و حمایت و تشویق بی دریغ برای درمان آنها ارائه می‌شود. نقش اعضای خانواده در حفظ روحیه این گروه بسیار تاثیرگذار است. در کلینیک کیوان علاوه بر ضایعه نخایی، خدمات فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل و بخش های دیگر از بدن نیز ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول فیزیوتراپی در منزل ضایعه نخاعی

1.نقش فیزیوتراپی در آسیب‌های نخاعی چه مواردی است؟

آموزش افراد و خانواده ها، مدیریت درد، تقویت حرکت و عملکرد حرکتی

2.چه عواملی بر استقلال فرد به دنبال آسیب نخاعی تأثیر می‌گذارد؟

میزان تأثیر آسیب نخاعی بر استقلال فرد به عوامل مختلفی ازجمله سطح و کامل بودن آسیب نخاعی، سن، جنسیت بستگی دارد.

3.انواع آسیب های نخاعی چیست؟

آسیب نخاعی کامل و ناقص

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × چهار =