کامپرشن تراپی
کامپرشن تراپی
فواید کامپرشن تراپی

کامپرشن تراپی چیست؟

درمان کامپرشن تراپی با استفاده از بانداژ فشاری یا جوراب بادی فشرده بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت وریدهای واریسی، اگزمای وریدی و/یا زخم های استاز هم به عنوان یک درمان فعال برای بهبود زخم ها و هم در پیشگیری از عود زخم ها است.

درمان کامپرشن تراپی نقش اساسی در درمان اختلالات لنفاوی دارد. این دو هدف اصلی را دنبال می کند: کاهش تورم ناشی از فیلتراسیون مایع در بافت ها و کاهش ریفلاکس وریدی و فشار خون وریدی. اصطلاح “فشرده سازی” به فشار مکانیکی اطلاق می شود که از خارج به پوست و بافت وارد می شود. برای اعمال این فشار به اندام آسیب دیده از جوراب های فشاری طبی و بانداژهای مخصوص استفاده می شود. ترمیم بافت در زخم هایی که منشا وریدی دارند نیز می تواند با فشرده سازی با کاهش فشار وریدی بهبود یابد.

سپس پوست و بافت تحت فشار کمتری قرار می گیرند و بهتر می توانند مواد مغذی مانند اکسیژن را تامین کنند. زخم‌هایی که منشأ وریدی دارند را نیز می‌توان با فشرده‌سازی درمان کرد.

کامپرشن تراپی پاها به معنای پوشیدن جوراب‌های فشاری طبی خاص است که در طول‌ها و سبک‌های مختلف، متناسب با انواع بیماری‌های وریدی و نیازهای فردی است. بنابراین، چرا پوشیدن جوراب های فشاری؟ زیرا آنها به عادی سازی جریان خون کمک می کنند، دریچه های وریدی را دوباره بهتر می بندند و مشکلات معمولی مانند سنگینی پاها را کاهش می دهند. به همین دلیل، جوراب های فشاری ممکن است به کاهش سنگینی و تورم پاها در دوران بارداری یا روزهای طولانی نشستن یا ایستادن در محل کار کمک کنند. فشرده سازی همچنین راه حل خوبی برای افرادی است که به طور منظم پروازها یا سفرهای طولانی را انجام می دهند

ادامه مطلب
فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

هنگامی که وریدهای پاهای شما بزرگ می شوند و نمی توانند خون کافی را به قلب شما برگردانند، مایع شروع به جمع شدن می کند.

پزشکان درمان کامپرشن تراپی را برای درمان این نوع شرایط ورید تجویز می کنند.

درمان کامپرشن تراپی طیف وسیعی از شرایط عروقی را درمان می کند، مانند:

  1. لنف ادم
  2. رگهای واریسی
  3. بیماری مزمن ورید

سایر شرایطی که درمان فشرده سازی بهبود می یابد عبارتند از:

  1. DVT
  2. سندرم می-ترنر
  3. زخم های وریدی

برای افراد مبتلا به زخم های وریدی، فشرده سازی با اعمال فشار مداوم بر روی زخم، به روند بهبودی کمک می کند. جوراب های فشرده نیز به افرادی که در معرض خطر لخته شدن خون هستند کمک می کند.

کامپرشن تراپی چگونه به بهبود زخم کمک می کند؟

کامپرشن تراپی چگونه به بهبود زخم کمک می کند؟

درمان کامپرشن تراپی با اعمال فشار کنترل شده به وریدهای سطحی، کوچک نگه داشتن قطر آنها و بازگرداندن خون به سیستم ورید عمقی عمل می کند که به نوبه خود خون را به سمت بالا به سمت قلب هل می دهد. بهبود جریان خون به بهبود زخم های فعال و جلوگیری از عود زخم کمک می کند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی در منزل در تهران برای چه کسانی مناسب است؟

انواع درمان کامپرشن تراپی

گزینه های مختلفی برای درمان کامپرشن تراپی وجود دارد. دو روشی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: بانداژ فشاری 3 تا 4 لایه و جوراب باند فشاری مدرج الاستیک.

بانداژ فشاری

باندهایی با سطوح فشرده سازی از پیش تعیین شده در دسترس هستند. عملکرد سبک، متوسط، بالا و فوق العاده بالا. نوع باند استفاده شده به شدت تورم و میزان فشار مورد نیاز بستگی دارد. به عنوان مثال، بانداژهای با کارایی فوق العاده برای پاهای بسیار بزرگ و متورم در نظر گرفته شده است.

باندهای فشاری در صورت وجود زخم‌های فعال مفید هستند، زیرا پس از تمیز کردن زخم و پانسمان، بانداژ را می‌توان به راحتی دور پا از انگشتان پا تا ساق پا پیچیده کرد. باندهای الاستیک فشرده سازی مدرج را با بالاترین فشار در مچ پا، جایی که بیشتر مورد نیاز است، ایجاد می کنند. پد باید به صورت نواری روی برجستگی های استخوانی اعمال شود تا از فشار بیش از حد جلوگیری شود.

ادامه مطلب
فواید فیزیوتراپی در بارداری

باندها ممکن است به مدت چند هفته باقی بمانند یا دوباره استفاده شوند تا زمانی که تورم کاهش یابد. بانداژ به دلیل خاصیت ارتجاعی که تورم پایین می‌رود، فشار مناسب را حفظ می‌کند. هنگامی که زخم بهبود یافت، جوراب‌های فشرده ممکن است برای ایجاد فشار کمتر اما به اندازه کافی برای حفظ گردش خون مناسب و جلوگیری از عود زخم توصیه شود.

جوراب های فشاری

جوراب بانداژ فشاری می تواند به عنوان جایگزینی برای بانداژ فشاری برای درمان زخم های فعال استفاده شود. همچنین برای جلوگیری از عود زخم بسیار مفید است. جوراب های فشرده بر اساس سطح فشار اعمال شده در مچ پا طبقه بندی می شوند.

این جوراب ها با اعمال فشار به عضلات پا، مچ پا و ساق پا، جریان خون را بهبود می بخشند. آنها در مچ پاها سفت‌تر هستند و هر چه بیشتر می‌روند شل می‌شوند و از تجمع مایع در پاهای شما جلوگیری می‌کنند. تمام روز جوراب را می پوشید و شب آن را در می آورید.

بانداژ فشاری (آس بسته بندی): روکش های آس تا حدودی شبیه جوراب های فشاری عمل می کنند. آنها به بهبود زخم های وریدی و همچنین کاهش تورم در پاهای شما کمک می کنند.

چکمه فشاری / پانسمان: این باند دور ساق پای شما پیچیده می شود تا تورم زیادی را کاهش دهد و به بهبود زخم های وریدی کمک می کند. هنگامی که پای خود را خم می کنید، بانداژ فشار بیشتری وارد می کند.

برای اطمینان از تناسب مناسب جوراب ساق پا باید اندازه گیری های ساق پا انجام شود. یک جوراب ساق بلند که به درستی نصب شده باشد، درجه بندی موثری در فشار ایجاد می کند و پوشیدن آن راحت است. جوراب ساق بلند نامناسب ممکن است باعث ناراحتی، تروما و آسیب بیشتر از مفید شود. در بیشتر موارد، جوراب‌های ساق بلند تا زیر زانو پوشیده می‌شوند، اگرچه جوراب ساق بلند ران در صورت وجود تورم در بالا یا زیر زانو یا جایی که تغییر شکل مفصل وجود دارد، در دسترس است.

ادامه مطلب
دلیل صدای تق تق زانو

دستگاه فشرده سازی متوالی (SCD): SCD ها آستین هایی هستند که دور پاها پیچیده شده و با هوا باد می شوند. افزایش فشار هوا بر روی رگ‌ها به بازگرداندن جریان خون به قلب کمک می‌کند و مایعات و تورم پاها را کاهش می‌دهد. SCD ها همچنین به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کنند. افرادی که مشکلات سلامتی پرخطرتری دارند، مانند چاقی یا دیابت، ممکن است از استفاده از SCD سود بیشتری ببرند. تیم مراقبت شما اغلب در حوالی زمان جراحی از SCD استفاده می کند.

پمپ لنف ادم

شما از این پمپ به مدت یک ساعت در روز در هر اندام تحتانی استفاده می کنید. قبل از استفاده از پمپ باید جوراب های فشاری را بردارید.

اگر از جوراب های فشاری استفاده می کنید، پزشک به شما نحوه پوشیدن آنها را نشان می دهد.

به طور معمول، پزشکان به طور خاص جوراب های فشاری را روی پاهای شما قرار می دهند و شما آن را در تمام روز می پوشید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است قبل از تجویز جوراب، از پوشش های فشاری استفاده کند. پزشکان اغلب از روکش ها برای درمان زخم های وریدی استفاده می کنند.

جوراب بافی فشرده از تعدادی الیاف مختلف از جمله نایلون، نخ پنبه ای و الاستین ساخته می شود. جوراب های خارج از قفسه شامل جوراب های بافتنی دایره ای و جوراب های بافتنی تخت تخت هستند. جوراب‌های بافتنی تخت تخت نسبت به جوراب‌های بافتنی دایره‌ای انعطاف‌پذیرتر هستند و سوار و پیاده‌شدن آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند. جوراب های مشبک و جوراب های کشسان یک طرفه به عنوان اقلام ساخته شده در دسترس هستند.

مطالعات روی جوراب‌های فشرده نشان می‌دهد که پس از برداشتن جوراب، شواهد کمی مبنی بر معکوس شدن روند بیماری زمینه‌ای مانند بهبود عملکرد ماهیچه ساق پا یا ترمیم دریچه‌ها وجود دارد. از این رو، بیماران باید آگاه باشند که جوراب بافی فشرده، همراه با ورزش، رژیم غذایی، بالا بردن اندام و مراقبت از پوست، بخشی از برنامه مدیریت بلندمدت نارسایی وریدی و زخم ساق پا است.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی سرگیجه و تمرینات آن

 

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل چگونه است؟

جوراب ضد آمبولی

جوراب های ضد آمبولی مانند جوراب های ساپورت یا جوراب های فشاری نیستند. یک نوع محبوب جوراب ساق بلند T.E.D.® است. جوراب‌های ضد آمبولی دارای فشرده‌سازی مدرج برای سرعت بخشیدن به جریان خون در ساق پا هستند، اما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حالت دراز کشیدن به جای ایستادن پوشیده شوند. آنها بعد از عمل پوشیده می شوند.هدف جلوگیری از آمبولی یا لخته شدن خون است.

موارد منع مصرف کامپرشن تراپی چیست؟

موارد منع مصرف کامپرشن تراپی چیست؟

کمپرس نباید برای زخم های شریانی پا استفاده شود و در زخم پای دیابتی باید با احتیاط استفاده شود.

پس از درمان کامپرشن تراپی چه چیزی باید انتظار داشت؟

اگر از SCD یا پمپ فشرده سازی فعال استفاده می کنید، پزشک ممکن است جوراب های فشاری را برای استفاده در خانه تجویز کند. آنها را فقط برای حمام کردن و خوابیدن باید بردارید. شما نباید پوشیدن آنها را متوقف کنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

اگر درمان کامپرشن تراپی شما بخشی از بهبودی پس از عمل جراحی یا برای درمان آسیب باشد، پزشک یک جدول زمانی درمان را به شما ارائه می دهد.

اگر برای واریس یا مشکل مزمن قلبی از جوراب های فشاری استفاده می کنید، ممکن است نیاز به استفاده طولانی مدت داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: خدمات فیزیوتراپی در منزل در کرج 

خطرات و عوارض درمان کامپرشن تراپی

اگر شرایطی دارید که روی پوست یا توانایی شما برای احساس تأثیر می گذارد، باید از کامپرشن تراپی پرهیز کنید.

شامل موارد زیر میباشد:

  1. نوروپاتی محیطی
  2. بیماری شریان محیطی
  3. عفونت های پوستی
  4. درماتیت

سایر خطرات شامل استفاده نادرست از جوراب های فشاری است. استفاده از آنها معمولاً زمانی بی خطر است که صاف، بدون هیچ گونه چین و چروک باشند و به درستی جا بیفتند.

استفاده نادرست از جوراب های فشاری می تواند باعث آسیب پوست شود یا در برخی موارد به عنوان یک تورنیکت عمل کند.

چه امتیازی می دهید؟