آیا دیسک کمر با فیزیوتراپی خوب میشه؟ درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

زمانی که فردی دچار مشکلات دیسک کمر باشد، مجبور می‌شود از فعالیت هایی که باعث درد می شوند اجتناب کند. با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی معتبر مانند کلینیک تخصصی فیزیوتراپی کیوان جهت درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی، لازم نیست برای همیشه از فعالیت دوری کنید. در فیزیوتراپی شما فعالیتهایی را که باعث درد ناحیه دیسک شما می‌شود را اصلاح می‌کنید تا شانس بهبودی بدن خود را افزایش دهید.

مشکلات رایج دیسک کمر

قبل از صحبت در مورد درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که مشکلات مختلف دیسک بین مهره ای چیست؟

مشکلات دیسک بین مهره ای عبارتند از:

• افتادگی دیسک (دیسک بیرون زده یا فتق دیسک)
  • بیماری دژنراتیو دیسک: این عارضه یک تغییر طبیعی است که با افزایش سن در دیسک های شما رخ می دهد.
  • مشکل بعدی عفونت دیسک است که دیسکیت نامیده می شود.

علائم مشکلات دیسک کمر چیست؟

نشانه های دیسک کمر شامل موارد زیر می شود:

1- کمر درد

مشکلات دیسک بین مهره ای اغلب باعث کمردرد می شود. محل و نوع کمردرد، به نوع مشکل دیسک آسیب دیده و مشکل آن بستگی دارد. اگر دیسک گردن شما آسیب دیده باشد، ممکن است در گردن خود احساس درد کنید. اگر فتق دیسک دارید، درد معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و با استراحت بهبود می یابد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به فتق دیسک هیچ دردی را احساس نمی کنند.

2- علائم عصبی

اگر دیسک آسیب دیده به عصب فشار آورد، ممکن است نورالژی رخ دهد. ممکن است در طول مسیر این عصب احساس درد کنید. درد ممکن است تیز، ضربان دار یا شبیه شوک الکتریکی باشد. یک نوع رایج درد عصبی ناشی از مشکلات دیسک سیاتیک است. جایی که دیسک آسیب دیده به عصب سیاتیک فشار وارد می کند و از قسمت پایین کمر تا پشت پای شما امتداد دارد. گاهی اوقات فشار روی عصب باعث بی حسی یا ضعف در پای شما می شود.

علت مشکلات دیسک بین مهره ای چیست؟

با افزایش سن، لایه بیرونی دیسک ضعیف می‌شود، مواد ژلاتینی داخل آن سخت می‌شود و دیسک نازک‌تر می‌شود.

افراد زیر احتمال بیشتری برای ایجاد مشکلات دیسک دارند اگر:

• سن بین 30 تا 50 سال
  • کسانی که وزنه های سنگین بلند می‌کنند، به خصوص اگر از فرم صحیح استفاده نمی‌کنند.
  • نشستن برای مدت طولانی
  • شما دچار آسیب یا عفونت در ستون فقرات خود شده اید.
  • دیسکیت به دلیل انتشار عفونت به دیسک از طریق جریان خون رخ می دهد.

بیرون زدگی یا فتق دیسک چیست؟

ستون فقرات شما از مجموعه ای از استخوان ها (مهره ها) تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته اند. از بالا به پایین، ستون شامل هفت استخوان در ستون فقرات گردنی، 12 استخوان در ستون فقرات قفسه سینه، و پنج استخوان در ستون فقرات کمری است و به دنبال آن استخوان خاجی و دنبالچه در پایه قرار دارند. این استخوان ها توسط دیسک ها محافظت می شوند. دیسک ها با جذب ضربه های ناشی از فعالیت های روزانه مانند راه رفتن، بلند کردن و چرخیدن از استخوان ها محافظت می کنند.

یکی از رایج ترین مشکلات دیسک کمر فتق دیسک است. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که تمام یا بخشی از دیسک به قسمت ضعیف ستون فقرات فشار می آورد و کمر بیشتر تحت تأثیر فتق دیسک قرار می گیرد. درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی یکی از رایج ترین درمانهای فتق دیسک است.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

در خصوص درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک بهتر است با نشانه های بیرون زدگی دیسک آشنا شوید.

• فتق دیسک اغلب یک طرف بدن را درگیر می کند.
  • اگر فتق دیسک شما در قسمت پایین کمر باشد، معمولاً در ناحیه کمر، لگن، ران ها و پاها احساس درد می کنید. همچنین ممکن است در بخشی از پای خود احساس درد کنید.
  • برای فتق دیسک در گردن، معمولاً درد شدیدی در شانه و بازو احساس خواهید کرد.
  • افراد مبتلا به فتق دیسک اغلب در قسمتی از بدن که توسط عصب آسیب دیده سرو می شود، بی حسی یا گزگز را تجربه می کنند.
  • عضلاتی که توسط اعصاب آسیب دیده خدمت می کنند، ضعیف می‌شوند. ضعف عضلانی می تواند باعث زمین خوردن شما شود یا بر توانایی شما در بلند کردن یا گرفتن اشیاء تأثیر بگذارد.
  • امکان فتق دیسک بدون علامت نیز وجود دارد. ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید مگر اینکه در اسکن ستون فقرات مشخص شود.
علائم بیرون زدگی دیسک کمر

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

اگر گردن درد یا کمر درد به بازو یا پای شما کشیده می شود یا اگر احساس بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. به شدت توصیه می شود که با یک فیزیوتراپیست با متخصص با ارائه فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل  در درمان اختلالات ستون فقرات مانند کلینیک تخصصی فیزیوتراپی کیوان تماس بگیرید تا به شما در اصلاح فعالیت ها و ایجاد برنامه ای کمک کند که به شما در کاهش التهاب و استرس در دیسک بین مهره ای آسیب دیده و مفاصل ستون فقرات کمک کند.

بعد از فیزیوتراپی، بدن شما احتمالا برای مدتی از درد دوری می‌کند و توانایی خود را برای کنترل استرس و فشار ناشی از الگوهای حرکتی روزانه‌ پیدا می‌کند. اکثر فتق دیسک ها بسته به فرد در عرض چند هفته تا چند ماه بهبود می یابند. حرکت و درمان با هدف کاهش علائم، سریع‌ترین راه‌ها برای ارتقای بهبودی فتق دیسک هستند. برخی از بیماران ظرف چند هفته کاهش علائم را تجربه می کنند، در حالی که در برخی دیگر علائم ممکن است برای ماه ها تا سال ها باقی بماند.

آیا فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی قابل درمان است؟

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی می تواند نقش مهمی در بهبود درد، ناتوانی، نقص حرکتی  فتق دیسک داشته باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، فیزیوتراپی می تواند به کاهش علائم ناشی از آسیب کمک کند.

فتق دیسک یک آسیبی است که معمولاً در نتیجه فشار مکرر و آسیب به لایه های حلقوی دیسک بین مهره ای رخ می دهد. این مشکل قسمت داخلی دیسک را از لایه بیرونی دیسک جدا می کند. درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی می تواند التهاب و اختلال عملکرد ناشی از فتق دیسک را کاهش دهد و هنگامی که التهاب به اندازه کافی کاهش یابد، دیسک می تواند بهبود یابد و درد از بین می رود. برای آسیب‌های دیسکی که خیلی پیشرفته هستند و درمان با فیزیوتراپی به آن کمک نمی‌کند، بهترین گزینه ممکن است جراحی باشد.

آیا فتق دیسک کمر با فیزیوتراپی قابل درمان است؟

سخن نهایی در مورد درمان دیسک کمر

مشکلات عمده دیسک مانند فتق دیسک می تواند ناشی از ضربه ناگهانی یا فشار طولانی مدت به ستون فقرات باشد. این عارضه بیشتر افراد بین 30 تا 50 سال را مبتلا می کند. مردان دو برابر زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. وزنه زدن مکرر، شرکت در ورزش های تحمل وزن، چاقی، سیگار کشیدن و وضعیت بدنی نامناسب همگی از عوامل خطر فتق دیسک هستند.

اکثر فتق های دیسک نیازی به جراحی ندارند و به فیزیوتراپی بهترین پاسخ را می دهند. فیزیوتراپیست ها برنامه های درمانی سفارشی طراحی می کنند تا افراد مبتلا به مشکلات دیسک کمر بتوانند دامنه حرکتی طبیعی خود را مجدد پیدا کنند، دردشان کمتر شود و به فعالیت های عادی و روزمره خود بازگردند.

برای یافتن یک مرکز معتبر و با تجربه فیزیوتراپی در تهران جهت درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی ، می توانید به کلینیک تخصصی فیزیوتراپی کیوان مراجعه کنید تا مشکلات مربوط به دیسک کمر شما توسط فیزیوتراپیست های حرفه ای با تجهیزات مدرن و بروز برطرف شود.

سوالات متداول در مورد درمان دیسک کمر

1- آیا فتق دیسک با فیزیوتراپی برطرف می‌شود؟

فیزیوتراپی علائم فتق دیسک را کاهش می‌دهد، حملات و عود را متوقف کند، عملکرد و حرکت ستون فقرات کمری را بهبود بخشد و فتق دیسک را درمان کند. ستون فقرات و توانبخشی اغلب شامل ترکیبی از درمان ها برای کمک به کاهش درد، بهبود تحرک و تسریع بهبودی است.

2- فیزیوتراپی جهت برآمدگی دیسک چقدر طول می‌کشد؟

زمان بهبودی این آسیب ها بسیار متفاوت است، معمولا با اجرای صحیح برنامه های فیزیوتراپی می توان نتایج مثبت بهبودی را در 2 تا 8 هفته یا کمتر به دست آورد.

3-آیا ماساژ برآمدگی دیسک اشکالی ندارد؟

در حالی که فشار مستقیم دستی روی ستون فقرات ممنوع است، ماساژ بافت عضلانی اطراف جهت درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی، می تواند علائم فتق یا برآمدگی دیسک را کاهش دهد. علاوه بر تسکین ناراحتی، ماساژ می تواند شانس بهبود خود به خود دیسک بدون نیاز به روش های جراحی را افزایش دهد.

آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقانحوه ماساژ بیماران سکته مغزی نحوه ماساژ بیماران سکته مغزیمدت زمان ترمیم تاندون پا مدت زمان ترمیم تاندون پا