47382784732
5
شاک ویوتراپی

فیزیوتراپی که در بهبود و ارتقای کیفیت زندگی افراد و رفع مشکلات موجود در جسم افراد نقش بسیار زیادی دارد قدرت توانبخشی آن به سایر اعضای بدن گسترش یافته است و با توجه به اینکه فیزیوتراپی نقش مهمی در تسکین و بهبود بیماری دارد زیر مجموعه آن، شاک ویو که یکی از تکنیک های درمان است می توانند عمل درمان را بهبود و تسریع بخشد.

مصارف شاک ویو در فیزیوتراپی به چه شکل است؟

مصارف شاک ویو در فیزیوتراپی به چه شکل است؟

با پیشرفت علم و تکیه بر دانش و تخصص، یکی از راهکارهای مهم در درمان بسیاری از بیماری ها فیزیوتراپی است که خود از روش ها و راهکارهای بسیار زیادی برای درمان انواع بیماری برخوردار

است که یکی از موثرترین آنها شاک ویو می باشد. شاک ویو به عنوان زیر مجموعه ایاز فیزیوتراپی دستگاه بسیار پیشرفته ای است در کلینیک و مراکز مربوط به فیزیوتراپی موجود است که این روش درمان نقش بسیار مهمی برای بهبود بخش های آسیب دیده ایفا کرده است. این دستگاه از کاربردهای بسیار زیادی در فیزیوتراپی برخوردار است که از جمله مهمترین آنها درد لبه تحتانی کشکک زانو، ضایعه تاندون آشیل، زخم های حاد و مزمن، کمردرد، گردن درد، عدم جوش خوردن استخوان ها پس از شکستن، شانه منجمد و…می باشد.

درمان و بهبودی با شاک ویو معمولا برای برخی از افراد به مدت یک تا دو هفته به طول می انجامد به گونه ای که برای برخی افراد بیشتر از زمان مقرر و برای برخی زودتر از آن است که به مراتب روز به روز در آن کمتر می شود تا اینکه به طور کامل محو می شود. این روش درمان همچون سایر تکنیک ها خود از فوایدی برخوردار است از مهم ترین آنها این است که امواج صوتی با انرژی و توان بسیار بالا به واسطه سطح پوست در کل بدن پراکنده می شوند به گونه ای که نتیجه آن افزایش متابولیسم ها در ناحیه ای است که آسیب دیده است.

با توجه به تاثیر عمیقی که فیزیوتراپی و شاک ویو در درمان بیماری دارد در مواقعی برای برخی از افراد توصیه نمی شود که از جمله این شرایط:  بارداری، وجود تومورهای استخوانی، کودکانی که در سنین رشد هستند، مبتلایان به انواع سرطان، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات موجود در سیستم عصبی، اختلالات موجود در گردش خون بدن، افرادی که به دیابت مبتلا هستند، افرادی که دارو مصرف می کنند و ….می باشد.

فواید و تاثیرات شاک ویو در فیزیوتراپی:

فواید و تاثیرات شاک ویو در فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی عملی است که در حفظ سلامت فرد و ارتقای آن نقش بسیار گسترده ای دارد  و تکنیک های درمانی آن از تنوع زیادی برخوردار است.  شاک ویو به طور کلی به راهکارهای درمانی با استفاده از ضربه های موج گفته می شود که پس از انجام اثراتی از خود بر روی بیمار بر جای می گذارد که این اثرات عبارت است از:

  • رشد و توسعه رگ های خونی: در برخی مواقع رگ های خونی مسدود می شود و عمل خون رسانی در بدن متوقف می شود از این رو با انجام شاک ویو رگ های خونی بهبود می یابد و در منطقه ای که تحت درمان قرار می گیرد عمل اکسیژن رسانی راحت تر صورت می گیرد که همگی این موارد درمان بیمار را تسریع می بخشند و این خود یکی از مهمترین تاثیرات فیزیوتراپی و شاک ویو بر روی بدن است.
  • بهبود التهاب های شدید: یکی از مواردی که تاثیر زیادی در درمان بیماری و دردهای شدید دارد دستگاه شاک ویو می باشد که بخشی از فیزیوتراپی است.
  • تحریک تولید و رشد کلاژن: یکی از تاثیرات مهم شاک ویو در فیزیوتراپی تحریک تولید و رشد کلاژن ها می باشد که این روش درمان به بهبود ساختار اسکلتی و عضلانی و.. کمک زیادی میکند و استحکام آنها را دو چندان می کند.
  • از بین بردن کلسیم موجود در بافت ها: در برخی مواقع مقادیری از کلسیم بر بافت های بدن جمع می شود و موجب درد در آن ناحیه می شود از این رو افراد می توانند با تکیه بر شاک ویو این عارضه را از بین ببرند.
  • نکات مهم در شاک ویو به عنوان بخشی از فیزیوتراپی:فیزیوتراپی که در بهبود و ارتقای کیفیت زندگی افراد و رفع مشکلات موجود در جسم افراد نقش بسیار زیادی دارد قدرت توانبخشی آن به سایر اعضای بدن گسترش یافته است و با توجه به اینکه فیزیوتراپی نقش مهمی در تسکین و بهبود بیماری دارد زیر مجموعه آن، شاک ویو که یکی از تکنیک های درمان است می توانند عمل درمان را بهبود و تسریع بخشد یعنی به گونه ای است که برخی از بیماران بلافاصله پس از انجام این کار بهبود می یابند.
  • اما نکته قابل توجه این است که این ثاثیر به صورت موقت است و در مواقعی میتوان آن را ناشی از مصرف داروهای بی حسی دانست.شاک ویو به عنوان یکی از تکنیک های درمانی فیزیوتراپی یک راهکار درمانی سرپایی است که به هیچ گونه بی حسی و بیهوشی نیاز ندارد اما در برخی مواقع ممکن است بر روی ناحیه ای که قرار استتحت درمان قرار بگیرد پماد بی حسی موضعی استفاده می شود. استفاده از دستگاه شاک ویو خود دارای مراحلی است که باید به ترتیب رعایت شوند و این مراحل اینگونه می باشند:
    • در زمان فیزیوتراپی با استفاده از شاک ویو در مرحله نخست باید ناحیه آسیب دیده مشخص شود که این مرحله با استفاده از پالپیشن امکان پذیر می باشد.
    • مرحله بعد برای شاک ویو این است که ناحیه آسیب دیده مشخص و علامت گذاری شود و نسبت به این امر اطمینان حاصل شود.
    • سپس در مرحله بعد ژل را در محل مورد نظر قرار داده و ان را اماده امواج صوتی می کند.
    • مرحله نهایی از فیزیوتراپی این است که دستگاه شاک ویو را بر روی آن قرار داده و درمان شروع می شود.

    نکته: طول درمان به وسیله فیزیوتراپی اینگونه است که پس از درمان افراد می توانند به صورت کاملا طبیعی راه بروند اما توصیه می شود که ۱۵ روز ابتدایی فعالیت خود را کاهش دهید و پس از درمان از مصرف داروهای التهابی و یخ و … خودداری شود. 

نکته قابل توجه این است در صورتی که فرد درد زیادی را متحمل شود از این رو باید اقدام به مصرف مسکن نمایند. یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان درمان بیماری شاک ویو مورد توجه قرار می گیرد هزینه است که به عوامل و موارد مختلف از جمله محل آسیب دیده و مراکز و کلینیک های مورد توجه بستگی دارد.

شاک ویو در فیزیوتراپی

در نهایت…

یکی از مهم ترین نکات برای انجام شاک ویو در فیزیوتراپی این است که افراد از تمامی مزایا و عوارض این کار آگاه باشند و به پزشکان متخصص و مجرب در این زمینه رجوع کنند. نکته قابل توجه این است که شاک ویو در زمان فیزیوتراپی به سایر قسمت های بدن از جمله قسمت های خطرناک نیز انتشار می یابد و اغلب در ۳ جلسه می توان به این عمل خاتمه داد به همین سبب است که به افراد توصیه می شود.

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
چگونگی فیزیوتراپی تاندون شانه