فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

نوع و شدت سکته مغزی در افراد مختلف به صورت متفاوت و متغیر می باشد از این رو برخی از این ناتوانی ها که به دنبال سکته مغزی در فرد  ایجاد می شود و با فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی قابل بهبود می باشند عبارتند از: فلج یا اختلال در کنترل حرکت، اختلالات حسی و درد، اشکال در استفاده یا فهم زبان، اختلالات عاطفی، اشکال در توانایی فکر کردن و …

نکات مهم درباره فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی:

فیزیوتراپی در بیماران سکته ی مغزی به چه صورت می باشد؟

در ابتدا باید بدانید یکی از بیماری هایی که افراد از طریق فیزیوتراپی می توانند اقدام به درمان کنند سکته مغزی است که در اثر عدم خون رسانی به مغز به وجود می آید. هدف اصلی از فیزیوتراپی در درمان این بیماری بازآموزی مهارت هایی است که فرد در اثر سکته از دست داده است. نوع و شدت سکته مغزی در افراد مختلف به صورت متفاوت و متغیر می باشد از این رو برخی از این ناتوانی ها که به دنبال سکته مغزی در فرد  ایجاد می

شود و با فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل قابل بهبود می باشند عبارتند از: فلج یا اختلال در کنترل حرکت، اختلالات حسی و درد، اشکال در استفاده یا فهم زبان، اختلالات عاطفی، اشکال در توانایی فکر کردن و …

نکته قابل توجه این است که فیزیوتراپی از همان زمان آغاز می شود که بیماری حاد است و بهبودی بیماری به صورت سریع آغاز می شود که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. روش ها و تکنیک های به کار رفته برای درمان فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی به صورت مختلف هستند و هر یک از آنها در جایگاه خاصی کاربرد دارد و برای بیماران ویژه موارد استفاده زیادی دارد.

سکته مغزی به وسیله تحریکات الکتریکی، شاک ویو، لیزر، تیپینگ، طب سوزنی و…درمان می شود اما نکته قابل توجه این است که باید ابتدا بیماری به وسیله پزشک و به صورت دقیق شناسایی شده باشد و سپس یکی از این تکنیک ها و راهکارها برای بهبودی و درمان شخص انتخاب شده باشد.

فیزیوتراپی در بیماران سکته ی مغزی به چه صورت می باشد؟

نکات مهم درباره فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی:

با در نظر گرفتن این نکته که تکنیک های فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی توانایی های مغز را به گونه ای تقویت می کند که مغز را برای کنترل بیشتر و بهتر آماده می کند اما باید در نظر داشت که این فعالیت ها و ورزش ها چنانچه ادامه دار باشند نتایج مطلوبی از خود برجای می گذارد. از این رو برخی از تمرینات فیزیوتراپی در این زمینه عبارت است از:

  • آینه درمانی که یکی از تمرینات بسیار ارزشمند و موثر در این زمینه می باشد و فرد در این روش می تواند دست خود را مقابل آینه قرار دهد و حرکات مربوط به فیزیوتراپی در این خصوص را انجام دهد.
  • انجام تمرینات ذهنی یکی از راهکارهای موثر فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی است که نتایج موثری را به دنبال دارد.
  • بهره گیری از ابزارهای توانبخشی فیزیوتراپی در منزل که روند درمان بیماری سکته مغزی را سریع تر می کند. در این تکنیک یکی از اصولی که باید در نظر گرفته شود انگیزه فرد برای انجام این کار است.
  • نیروی کایزن یکی از روش های مدرنی است که نتایج آن به صورت سریع حاصل می شود که این تکنیک صبر و استقامت را در بر می گیرد اما نکته قابل توجه این است که این تکنیک در فیزیوتراپی بهبود در آن به آسانی رخ نمی دهد.

سکته مغزی خود دارای انواعی است که از جمله آنها سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی هموراژیک می باشد که هر یک از آنها دارای آسیب ها و عوارض خاصی است و فرد می تواند با بهره گیری از تکنیک های ویژه فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی این مشکلات را از بین ببرد. با توجه به اینکه در دنیا از بین هر ۶ نفر یک نفر مبتلا به سکته مغزی است علایم این بیماری در افراد مختلف به صورت متفاوت است.

نکته: در طی انجام فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی تنظیم یک برنامه منظم می تواند هماهنگی و تعادل را بین عضلات و اندام های افراد برقرار سازد که بهبودی و پیشرفت شخص را به دنبال داشته باشد. یکی از مواردی که در فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است تاکید فیزیوتراپیست بر انجام تکنیک ها و فعالیت های توصیه شده است که روند بهبودی تسریع شود و همچنین فرد حرکات ارادی خود را گسترش دهد.

نکته قابل توجه این است که انگیزه فرد تاثیر زیادی در بالا بردن اعتماد به نفس در انجام این حرکات دارد که این عمل نیز به وسیله تحریک سیستم های هیجانی مغز و … صورت می گیرد.

اصلاح گودی کمر (لوردوز) در فیزیوتراپی:

اصلاح گودی کمر (لوردوز) در فیزیوتراپی:

با توجه به اینکه در بدن انسان قسمت های مختلفی وجود دارد یکی از مهم ترین آنها قسمت گودی کمر یا به عبارتی (لوردوز) است. یکی از مشکلات رایج بین افراد گودی کمر است که در هر سنی امکان بروز آن وجود دارد و در مواردی ممکن است گردن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این عارضه با درد بسیار زیادی همراه است که یکی از راه های درمان این بیماری فیزیوتراپی است و با استفاده از این روش نه تنها از پیشرفت بیماری جلوگیری می توان جلوگیری کرد  بلکه به مرور زمان بهبودی را به دنبال خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که مشکلات و دلایل متعدد باعث افزایش گودی کمر می شود که در برخی اوقات با پیشرفت قابل توجهی همراه است و با فیزیوتراپی قابل درمان است برخی از این دلایل عبارتند از:

  • پوکی استخوان که در طی این بیماری مهره ها ضعیف می شود و با کوچکترین حرکت دچار شکستگی می شود.
  • چاقی که یکی از شایع ترین و متداول ترین علل گودی کمر محسوب می شود.
  • دیسکایتیس که به نوعی عفونت دیسک بین مهره ای و مشکلات دیسک کمر را در بر می گیرد.
  • آکندروپلازی که در این عارضه رشد غیر طبیعی و اندک استخوان ها باعث بروز کوتاهی قد می شود.
  • بارداری و نرمی استخوان ها
  • سفتی عضله های کمر و چربی های بیش از حد امعا و احشا

نکته: این موارد به عنوان شایع ترین دلایل گودی کمر شناخته شده است که با نشانه ها و علائم زیادی همچون درد در ناحیه گودی کمر ، خشکی صبحگاهی، احساس خستگی در زمان فعالیت های روزمره و … همراه است که با استفاده از فیزیوتراپی قابل درمان و بهبود می باشد.

در نهایت…

افرادی که دچار سکته مغزی می شوند باید بدانند در برخی مواقع احتمال بروز سکته دوم نیز برای آنها وجود دارد از این رو فیزیوتراپیست ها توصیه می کنند این روش درمان را به موقع آغاز کنند و از این طریق سبک زندگی خود را اصلاح نمایند. افراد باید بدانند به هر اندازه که اصول فیزیوتراپی در بیماران سکته مغزی را رعایت کنند امکان بروز سکته مغزی و سایر بیماری ها را کاهش می دهند.

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
نقش فیزیوتراپی در مدیریت درد مزمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + هجده =