آشنایی با فیزیوتراپی جراحی کمر: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

کمر دارای مفاصل زیادی است و ساختارهای عصبی بی شماری را به قسمت پایین بدن منتقل می کند. افراد معمولاً به طور اشتباه از کمر خود در خم شدن و بلند کردن اجسام استفاده می کنند که به مرور باعث آسیب به آن می شود. در نتیجه آسیب کمر بسیار شایع است و اغلب به دلیل آسیب دیدگی حاد و ناگهانی یا مزمن به دلیل ایستادن برای زمان زیادی بروز می کند. گاهی اوقات جراحی بهترین گزینه برای حل مشکل است. در فیزیوتراپی جراحی کمر، فیزیوتراپیست های متخصص می توانند بیماران را قبل و پس از جراحی کمر توانبخشی کنند. شایع ترین جراحی هایی که فیزیوتراپی جراحی کمر برای آن ها استفاده می شود، عبارتند از: رفع فشار بر کمر، دیسککتومی و فیوژن کمر.

رفع فشار کمر

جراحی رفع فشار کمر در واقع به معنی برداشتن موادی (استخوان یا دیسک) از ستون فقرات کمر است که فضای بیشتری را اشغال می کند و باعث فشار بر ریشه عصب می شود. رفع فشار کمر برای افزایش فضای اعصاب و تسکین درد در ناحیه کمر، باسن، پاها و بازگشت به فعالیت های طبیعی روزمره انجام می شود. دو نوع متداول جراحی رفع فشار کمر، میکرودیسکتومی و آملامینکتومی می باشد. اگر فردی برای مدت طولانی درد در ناحیه کمر، باسن یا پاها را تجربه کرده باشد و این درد همراه با بی حسی، ضعف و مشکل در راه رفتن باشد، جراحی رفع فشار کمر توصیه می شود.

فیزیوتراپی قبل از جراحی رفع فشار کمر

فیزیوتراپی جراحی کمر قبل از عمل به ثبات ستون فقرات و آماده سازی عضلات کمر برای توانبخشی بعد از عمل کمک می کند. تمرینات ملایم، متناسب با سطح درد و ناتوانی فعلی خواهد بود. برای آماده سازی فرد بعد از جراحی، ممکن است توسط فیزیوتراپیست اطلاعات و مشاوره ای ارائه شود.

علایم پس از جراحی رفع فشار کمر

طبیعی است که در طی روند بهبودی پس از جراحی، مقداری درد و ناراحتی داشته باشید. پس از جراحی ممکن است در ناحیه برش حساسیت و ناراحتی داشته باشید. با این حال برای تسکین این مشکل به شما داروی مسکن داده می شود. برخی از افراد از بسته های یخی تسکین دهنده درد استفاده می کنند. یک فیزیوتراپیست تقریباً ۲۴ ساعت بعد از عمل به سراغ شما می آید تا تمرینات توانبخشی را شروع نمایید.

فیزیوتراپی پس از جراحی رفع فشار کمر

درمان فیزیوتراپی باید در اسرع وقت پس از جراحی برای دستیابی سریع به بهبودی شروع شود. فیزیوتراپی جراحی کمر در ابتدا هرگونه الگوی حرکتی نادرست، عدم تعادل عضلات و سفتی مفاصل را که به دنبال جراحی ایجاد شده اند را شناسایی و اصلاح می کند. درمان با فیزیوتراپی، تحرک، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و آمادگی جسمانی شما را بعد از جراحی بهبود می بخشد و بازگشت به عملکرد کامل را تسهیل می کند.

فیزیوتراپی جراحی کمر

دیسککتومی

دیسکتومی کمر عملی برای برداشتن دیسک آسیب دیده در کمر است. دیسک بین مهره ای به عنوان یک بالشتک بین هر جفت مهره در ستون فقرات عمل می کند. معمولاً قطعه ای از دیسک که باعث تحریک ریشه عصب یا کانال نخاعی می شود، برداشته می شود. این روش جراحی برای کاهش درد و تحریک تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و یک برش کوچک در ناحیه کمر توسط جراح ایجاد می شود. میکرودیسکتومی که یک روش کم تهاجمی است نیز می تواند انجام گیرد که در آن با استفاده از میکروسکوپ جراحی، ترمیم دیسک آسیب دیده انجام می شود.

فیزیوتراپی قبل از دیسککتومی کمر

فیزیوتراپیست قبل از جراحی به شما روش هایی برای کشش و تقویت عضلات پشت، آماده سازی برای عمل و کمک به بهبودی را آموزش می دهد. همچنین ممکن است قبل از جراحی، یک فیزیوتراپیست به شما مراجعه کند تا در مورد عمل جراحی صحبت کند.

علایم به دنبال دیسککتومی کمر

بعد از جراحی ممکن است کمی درد و ناراحتی در کمرتان داشته باشید. با این وجود معمولاً ظرف چند ساعت پس از جراحی می توانید از تخت خود خارج شوید. یک فیزیوتراپیست به شما نحوه انتقال و حرکت با دقت را نشان می دهد. هنگامی که وضعیت شما پایدار است و فیزیوتراپیست شما اطمینان دارد که برای رفتن به خانه ایمن خواهید بود، مرخص می شوید. فیزیوتراپیست در مورد فعالیت هایی که باید طی چند هفته اول مانند خم شدن و بلند کردن اجسام از آن ها اجتناب شود، به شما مشاوره می دهد. تمرینات ملایم نیز توسط فیزیوتراپیست به شما ارائه می شود. تمرینات باید به صورت منظم در خانه ادامه یابد تا به بهبودی شما کمک کند.

فیزیوتراپی جراحی کمر به دنبال عمل دیسککتومی کمر

درمان فیزیوتراپی باید برای بهبودی بهتر پس از عمل ادامه یابد. فیزیوتراپیست از طریق یک برنامه توانبخشی ساختاری، متناسب با نیازهای شما کمک می کند تا بتوانید سلامتی خود را به سطح قبلی بازگردانید و از فعالیت هایی که بیشترین ارزش را دارد، لذت ببرید.

فیوژن کمر

فیوژن یا همجوشی کمر یک عمل جراحی است که برای ادغام مهره ها (استخوان های ستون فقرات) با هم انجام می شود تا:

– درد در ناحیه کمر، باسن یا پاها کاهش یابد.

– بی حسی و سوزن سوزن شدن در باسن یا پاها کاهش یابد.

– ضعف عضلات کمر و شکم کاهش یابد.

– ثبات افزایش یابد و از حرکت غیر طبیعی ستون فقرات جلوگیری کند.

– توانایی عملکردی را افزایش دهد.

استخوان ها با استفاده از پیوند استخوانی با هم ادغام می شوند. این می تواند یک پیوند اتوگرافت (استخوان گرفته شده از بدن فرد، معمولاً لگن) یا آلوگرافت (استخوان گرفته شده از فرد دیگر) باشد. سپس مهره ها با هم رشد کرده و به یک استخوان تبدیل می شوند. این روند حداقل ۳ ماه طول می کشد. جراح شما همچنین می تواند از میله های فلزی و پیچ هایی برای ایجاد ثبات بیشتر در ستون فقرات استفاده کند. همجوشی کمر را می توان در جلو یا پشت ستون فقرات انجام داد.

از همجوشی کمر برای درمان بیماری هایی مانند موارد زیر استفاده می شود:

– اسپوندیلولیستزیس (وقتی مهره ای نسبت به مهره زیرینش به جلو حرکت کند)

– اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)

– شکستگی

– بیماری دیسک دژنراتیو (تحلیل رفتن دیسک بین مهره ای که درد زیادی در کمر ایجاد می کند)

– ستون فقرات ضعیف یا ناپایدار ناشی از عفونت یا تومور

فیوژن کمر

فیزیوتراپی جراحی کمر قبل ازعمل همجوشی کمر

فیزیوتراپی کمک می کند تا کمر خود را قبل از جراحی آماده کنید و به بهبودی شما نیز کمک کند. فیزیوتراپی همچنین به شما در مورد چگونگی مدیریت علایم فعلی و انتظارات پس از عمل مشاوره می دهد. درمان های ارائه شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– یخ درمانی و گرما درمانی

– محدوده نرمش حرکات

– تمرینات کششی

– مشاوره در مورد جراحی و مدیریت پس از جراحی

علایم به دنبال همجوشی کمر

بعد از جراحی خود مقداری درد خواهید داشت اما این امر با دارو به خوبی کنترل می شود. اولین روز پس از جراحی توسط فیزیوتراپیست دیده می شوید. قبل از ترخیص، باید به تنهایی بتوانید از پله ها بالا و پایین بروید. قبل از ترک بیمارستان، فیزیوتراپیست ممکن است روش هایی را برای شما مشخص کند که پس از رفتن به خانه بتوانید به کنترل علایم خود کمک کنید.

فیزیوتراپی به دنبال همجوشی کمر

درمان فیزیوتراپی جراحی کمر پس از عمل درد شما را کاهش می دهد و بازگشت حرکت عملکردی و قدرتی را تسهیل می کند. همچنین فیزیوتراپیست در مواردی مانند راه رفتن، نشستن، رانندگی اتومبیل و فعالیت های تفریحی روزمره به شما کمک می کند. درمان فیزیوتراپی به شما کمک می کند پیشرفت های چشمگیری داشته باشید و مزایای جراحی خود را به حداکثر برسانید.

برای فیزیوتراپی جراحی کمر بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی ( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان