آشنایی با فیزیوتراپی مچ دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

مچ دست از پیچیده ترین مفاصل بدن است. در حقیقت، ممکن است ادعا شود که چیزی به نام “مفصل مچ دست” وجود ندارد، زیرا مچ دست مفاصل زیادی دارد که برای حرکت دادن دست با هم کار می کنند. مچ دست در معرض بسیاری از آسیب ها می باشد. یکی از شایع ترین آسیب هایی که فیزیوتراپی مچ دست برای آن انجام می شود، پیچ خوردگی مچ می باشد که در زیر به توضیح آن می پردازیم.

عملکردهای مچ دست عبارتند از:

– حرکت دست به جلو، عقب و پهلو

– انتقال نیرو از بازو به دست

– ایجاد قدرت و انعطاف پذیری برای دست

این عملکردها به ساختار استخوان ها، مفاصل، بافت های نرم، تاندون ها، رباط ها، اعصاب و رگ های خونی مچ دست بستگی دارند.

مچ دست

پیچ خوردگی مچ دست

پیچ خوردگی مچ در واقع آسیب به رباط های ناحیه مچ دست می باشد. برای مثال رباط هایی که استخوان های مچ را به هم و رباط هایی که ردیف پروگزیمال( بالایی) استخوان های مچ دست را به رادیوس و اولنا متصل می کنند. منظور ما از آسیب این است که رباط ها به طور جزئی یا کامل پاره شده باشند.

سه درجه پیچ خوردگی مچ دست وجود دارد:

۱٫ کشش ملایم رباط ها، بدون بی ثباتی مفصل.

۲٫ پارگی نسبی رباط ها، بدون بی ثباتی مفصل.

۳٫ پارگی کامل رباط ها با بی ثباتی شدید مفصل.

معاینه در فیزیوتراپی مچ دست

معاینه با شرح حال گیری شروع خواهد شد. در طی این پرسش ها، فیزیوتراپیست می خواهد در مورد منشأ آسیب بیشتر بداند و می تواند درباره ی اختلالات عملکردی سؤال بپرسد. بیمار علایم را توصیف می کند. بیشترین شکایت “درد” است. بیمار چگونگی درد را نیز توصیف می کند. فیزیوتراپیست می تواند اطلاعاتی راجع به آسیب های قبلی و هر فاکتور احتمالی که می تواند روند بهبودی را مختل کند، جمع آوری کند.

فیزیوتراپیست بعد از شرح حال گیری، باید مچ دست آسیب دیده را با مچ دست سالم مقایسه کند. مچ دست پیچ خورده می تواند متورم، قرمز، حساس و گرم باشد.

پس از پایان مقایسه در فیزیوتراپی در منزل  مچ دست، فیزیوتراپیست می تواند مچ دست را با تمام ساختارهای آن لمس کند. بیشتر ساختارهای مچ دست قابل لمس هستند اما تورم می تواند از لمس جلوگیری کند. لمس مچ متورم برای بیمار دردناک می باشد.

پس از لمس، فیزیوتراپیست باید هر مفصل را از نظر وجود درد و حرکت غیر طبیعی بررسی کند. حرکت فیزیولوژیکی مچ دست را می توان با آزمون های ساده ای مانند خم شدن کف دست، خلف دست و انحراف استخوان رادیوس و اولنا بررسی کرد. پس از آن به بیمار گفته می شود کارهایی مانند گرفتن، بلند کردن و نگه داشتن جسمی را انجام دهند تا قدرت مچ دست ارزیابی شود.

در صورت وجود تورم شدید، می توانید انتظار داشته باشید که کوچک ترین تحرکات نیز برای شما بسیار دردناک خواهد بود.
نتایج بررسی های فیزیوتراپیست و اختلالات عملکردی به شدت آسیب بستگی خواهد داشت. در نظر بگیرید درمان های فیزیوتراپی مچ دست به سیر بهبودی فرد کمک زیادی خواهند کرد.

آسیب مچ دست

فیزیوتراپی مچ دست چگونه است؟

در ابتدا، فیزیوتراپیست باید روش RICE را دنبال کند:

Rest: فعالیت و استفاده از مچ دست آسیب دیده به مدت ۴۸ ساعت یا تا زمانی که درد و تورم فروکش کند، باید متوقف شود.

Ice: یک بسته سرد (پیچیده شده در حوله) یا یک کیسه یخ خرد شده روی مچ دست پیچ خورده، به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید.

این کار را چند بار در روز انجام دهید. هر بار بیش از ۲۰ دقیقه روی آن یخ نگذارید. کرایوتراپی یا سرما درمانی، یک انقباض عروقی سطحی ایجاد می کند، به طوری که جریان محلی خون و خونریزی کاهش می یابد. در مورد اثربخشی کرایوتراپی بحث وجود دارد، اکثر مطالعات این واقعیت را تأیید می کنند که کرایوتراپی اثر کاهش درد دارد. همچنین نشانه هایی وجود دارد که بیان می کند، سرما درمانی می تواند بر التهاب تأثیر بگذارد اما برای اثبات شواهد، نیاز به مطالعات بیشتر و بزرگتری می باشد.

Compression: مچ را با باند فشاری الاستیک بپیچید و تورم را محدود کنید. بانداژ باید مایع ادم را از بافت آسیب دیده دور کند. از پایین انگشتان شروع به فشرده سازی کنید و دقیقاً زیر آرنج آن را تمام کنید. فشرده سازی باید خوب انجام شود اما مراقب باشید که گردش خون قطع نشود.

Elevate: سعی کنید مچ دست را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. این کار به تخلیه مایعات و کاهش تورم در اطراف مچ دست کمک می کند. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) نیز توصیه می شود.

در صورت پیچ خوردگی مچ دست می توان بی حرکتی مچ را توصیه کرد. در برخی موارد نادر ممکن است برای ترمیم رباطی که به طور کامل پاره شده است، عمل جراحی نیاز باشد.

در مرحله دوم بیمار باید تمرینات بازآموزی تدریجی را انجام دهد، از جمله:

– تمریناتی برای افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکت

– تمریناتی برای تقویت مچ دست آسیب دیده

برای جلوگیری از ایجاد سفتی، ضعف و اطمینان از عملکرد صحیح مچ دست، باید این تمرینات را در اوایل توانبخشی شروع کرد. به محض این که درد بهبود یافت، بیمار باید ورزش را شروع کند.

فیزیوتراپی مچ دستتمرینات فیزیوتراپی مچ دست

– محدوده حرکت مچ دست

۱٫ خم کردن: به آرامی مچ دست خود را به جلو خم کنید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید. ۳ ست ۱۰ تایی این حرکت را انجام دهید.

۲٫ کشش: به آرامی مچ دست خود را به عقب خم کنید. این وضعیت را ۵ ثانیه حفظ کنید. ۳ ست ۱۰ تایی این حرکت را انجام دهید.

۳٫ چرخش به پهلو: مچ دست خود را به آرامی از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید (حرکت دست دادن). در هر انتها ۵ ثانیه نگه دارید. ۳ ست ۱۰ تایی این کار انجام دهید.

– کشش مچ دست

یکی از تمرینات فیزیوتراپی مچ دست، کشش مچ می باشد. با فشار دادن دست سالم به پشت دست آسیب دیده و نگه داشتن آن به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه، به خم شدن مچ دست کمک کنید. در مرحله بعدی، با فشار انگشتان در جهت عقب و نگه داشتن آن به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه، دست را به عقب نگه دارید. در این تمرین آرنج خود را صاف نگه دارید. ۳ ست روی هر دست این تمرین را انجام دهید.

یک تمرین دیگر کشش مچ دست به شرح زیر است:

در حالی که کف دست به سمت پایین است و انگشتان و آرنج ها صاف هستند، رو به روی یک میز بایستید. وزن بدن خود را به سمت جلو متمایل کنید. این وضعیت را به مدت ۱۵ ثانیه حفظ کنید. ۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

– Wrist flexion

قوطی یا وزنه ای را در دست بگیرید و کف دست خود را به سمت بالا قرار دهید. مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید. به آرامی وزنه را پایین بیاورید و به حالت اولیه برگردید. ۳ ست ۱۰ تایی این حرکت را انجام دهید. به تدریج وزن قوطی یا وزنه ای را که در دست دارید افزایش دهید.

– Wrist extension

قوطی یا وزنه ای را در دست بگیرید و کف دست خود را به سمت پایین قرار دهید. مچ دست خود را به سمت بالا خم کنید. به آرامی وزنه را پایین بیاورید و در موقعیت اولیه قرار دهید. ۳ ست ۱۰ تایی این تمرین را انجام دهید. به تدریج وزن جسمی را که در دست دارید افزایش دهید.

– تقویت گرفتن اجسام

یک تمرین ساده فیزیوتراپی مچ دست، تقویت گرفتن اجسام در دست می باشد. یک توپ لاستیکی را فشار دهید و ۵ ثانیه نگه دارید. ۳ ست ۱۰ تایی این حرکت را انجام دهید.

برای فیزیوتراپی مچ دست بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی و ارتوپدی در تهرانسر کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Hand Function A Practical Guide To Assessment 2nd Edition 2019
https://www.sports-health.com/sports-injuries/hand-and-wrist-injuries/guide-wrist-anatomy
https://www.physio-pedia.com/Wrist_Sprain
https://www.rickysinghmd.com/wrist-tendonitis/

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی آرنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 − 10 =