آموزه های فیزیوتراپی مفصل زانو: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

مفصل زانو یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مفاصل بدن است که توسط ۴ استخوان و شبکه گسترده ای از رباط ها و عضلات ساخته شده است. فیزیوتراپی مفصل زانو شامل ارزیابی کامل کل اندام تحتانی از لگن تا کف پای شما می باشد. فیزیوتراپیست می تواند درد زانوی شما را ارزیابی کرده و درمان های صحیحی را تجویز کند تا به شما کمک کند درد را کاهش دهید و تحرک کلی خود را بهبود بخشید.

آناتومی مفصل زانو

زانوی انسان مفصل لولایی است که از استخوان درشت نی (استخوان ساق پا) و استخوان ران تشکیل شده است. کشکک، در قسمت جلوی زانو قرار دارد. زانو توسط چهار رباط پشتیبانی می شود. دو ضربه گیر که هرکدام مینیسک نام دارند، در داخل زانو یافت می شوند.

درد در زانو می تواند ناشی از ضربه یا آسیب دیدگی مکرر باشد. البته گاهی این درد بدون دلیل مشخصی اتفاق می افتد. هنگامی که درد در زانو رخ می دهد، ممکن است محدودیت های عملکردی را تجربه کنید که شامل دشواری در راه رفتن، برخاستن یا بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها می باشد. فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو  در منزل کمک زیادی به بهبود فرد می کند.

آناتومی مفصل زانوشما چه نوع درد زانویی دارید؟

اگر درد زانو دارید، تعیین این که ماهیت درد حاد، تحت حاد یا مزمن است، بسیار مهم می باشد. این امر می تواند به تشخیص و درمان مناسب کمک کند.

درد حاد

معمولاً شدیدترین درد می باشد و ۱-۷ روز پس از آسیب احساس می شود. در این مدت، شما باید قبل از شروع حرکت، به زانو استراحت دهید و اجازه دهید ساختارهای آسیب دیده بهبود یابند.

درد تحت حاد

این درد از ۲-۶ هفته پس از آسیب احساس می شود. این مدت، زمان خوبی برای شروع حرکت آرام در اطراف زانو است تا به شما کمک کند، دوباره تحرک داشته باشید.

درد مزمن زانو

درد بیش از ۸-۱۲ هفته ادامه دارد. درد زانویی که مزمن است باید توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی ارزیابی شود.
در نظر بگیرید فیزیوتراپی مفصل زانو در هر سه نوع درد می تواند به بهبود شما کمک زیادی کند.

محل علایم درد زانو

محل درد زانو می تواند به تشخیص ناحیه آسیب دیده کمک کرده و فیزیوتراپیست را به سمت تمرینات درست فیزیوتراپی مفصل زانو هدایت نماید.

درد در قسمت جلوی زانو

اگر در جلوی زانو احساس درد می کنید، ممکن است در قرارگیری کاسه زانو مشکلی وجود داشته باشد که اغلب سندرم استرس پاتلوفمورال (PFSS) نامیده می شود. در این سندرم کاسه زانو و تاندون بین ران و ساق پا ملتهب و دردناک می شود. درد در این قسمت معمولاً توانایی زانو زدن، بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها، دویدن و پرش فرد را محدود می کند.

درد در داخل زانو

اگر در قسمت داخلی زانو درد دارید، احتمالاً آسیب دیدگی در مینیسک داخلی یا رباط جانبی داخلی وجود دارد. این ساختارها معمولاً در حین انجام فعالیت های ورزشی و وقتی پا روی زمین به طور محکم گذاشته شود، آسیب می بینند و بدن روی زانو پیچ می خورد. مینیسک داخلی یک ضربه گیر است که در داخل زانو قرار دارد. گاهی اوقات دچار فرسودگی یا آرتروز می شود و گاهی بدون علت خاصی نیز می تواند آسیب ببیند.

درد در خارج زانو

درد در قسمت خارجی زانوی شما می تواند نتیجه آسیب دیدگی بسیاری از ساختارها باشد. یک رباط در آن جا وجود دارد که ممکن است در هنگام فعالیت ورزشی آسیب ببیند. درد در این قسمت همچنین می تواند ناشی از استرس باند ایلیوتیبیال (ITB) باشد . ITB نوعی بافت ضخیم است که از قسمت خارجی مفصل ران تا جلوی زانوی شما ادامه دارد. همان طور که از زانو عبور می کند، می تواند به طور غیرطبیعی بر روی زانو کشیده شود و یک درد سوزشی ایجاد نماید. همچنین، در قسمت خارجی زانو یکی از سه تاندون همسترینگ وجود دارد. کشیدگی این تاندون نیز ممکن است منشأ درد زانو باشد.

درد در پشت زانو

درد در پشت زانو نادر است اما ممکن است ایجاد شود. یکی از تاندون های همسترینگ در این قسمت متصل می شود و درد احتمالاً به دلیل کشیدگی همسترینگ است. یکی دیگر از دلایل احتمالی درد در این ناحیه کیست بیکر است. این بیماری یک تورم غیرطبیعی است که فضای پشت زانو را اشغال می کند و با خم شدن بیش از حد زانو، درد ایجاد می شود.

حتی اگر با انجام تمرینات فیزیوتراپی مفصل زانو، درد زانو بیش از ۲-۳ هفته ادامه پیدا کرد، برای رد هر گونه مشکل اساسی و اطمینان از تشخیص و مدیریت صحیح، باید به پزشک، فیزیوتراپیست یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید.

فیزیوتراپی مفصل زانو چگونه است؟

اگر شما برای درمان زانو درد به فیزیوتراپی مراجعه کرده اید، بررسی اولیه برای اطمینان از تشخیص و مدیریت صحیح مهم است. در طی این ویزیت، فیزیوتراپیست با شما مصاحبه می کند تا اطلاعاتی راجع به سابقه مشکل خود، عوامل تشدید کننده، تسکین دهنده و هر سابقه پزشکی گذشته که ممکن است در بروز مشکل کنونی نقش داشته باشد، جمع آوری کند. با توجه به اطلاعات جمع آوری شده، یک معاینه متمرکز انجام خواهد شد. این معاینه ممکن است شامل چندین بخش باشد از جمله:

– ارزیابی راه رفتن

فیزیوتراپیست ها آموزش دیده اند تا در مراحل مختلف راه رفتن، تغییرات کوچک را در اطراف زانو مشاهده کنند.

– لمس

لمس شامل استفاده از دست ها برای ارزیابی ساختارهای مختلف اطراف زانو، ناهنجاری ها یا بررسی دردناک بودن یک ساختار است.

– اندازه گیری دامنه حرکت

دامنه حرکت به میزان خم و صاف شدن زانو اشاره دارد. فیزیوتراپیست ممکن است از ابزارهای ویژه ای برای اندازه گیری نحوه حرکت زانو، برای کمک به درمان استفاده کند.

– اندازه گیری قدرت

اتصالات عضلانی زیادی در اطراف زانو وجود دارد. فیزیوتراپیست با اندازه گیری قدرت، به تشخیص علت درد کمک می کند.

– ارزیابی تعادل

اگر تعادل شما مختل شود، استرس و فشار بیش از حدی ممکن است به زانو هدایت شود و ایجاد درد کند.

– اندازه گیری تورم

گاهی اوقات، تورم در مفصل زانو بعد از آسیب، دیده می شود. یک فیزیوتراپیست ممکن است میزان تورم را برای کمک به درمان اندازه گیری کند.

فیزیوتراپی مفصل زانوپس از انجام معاینه متمرکز، فیزیوتراپیست می تواند برای شروع درمان صحیح اقدام کند. بسیار مهم است که در این برنامه، فعال و درگیر باشید. فیزیوتراپیست اغلب، تمریناتی برای تقویت و بهبود تحرک زانو تجویز می کند. ممکن است از شما خواسته شود در خانه این تمرینات را به طور منظم انجام دهید.

ورزش باید ابزار اصلی شما برای درمان درد زانو باشد. تمریناتی که کمک می کند تا درد زانوی شما کاهش یابد، شامل موارد زیر می باشد:

– ورزش هایی برای تقویت باسن (عضلات لگن به کنترل وضعیت زانو کمک می کنند. ضعف در این قسمت ممکن است باعث درد زانو شود).

– کشش اندام تحتانی

– تمرینات تعادل
فیزیوتراپیست به طور منظم بر تمرینات شما نظارت می کند. همچنین علاوه بر تمریناتی که برای شما طراحی می کند، سایر درمان های فیزیوتراپی مفصل زانو را انجام می دهد. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سونوگرافی

– تحریک الکتریکی

– نوار کینزیولوژی

– استفاده از گرما یا یخ

– ماساژ بافت نرم یا تحرک مفصل زانو

به خاطر داشته باشید که درمان های غیرفعال مانند سونوگرافی مؤثرترین روش درمان درد زانو نیستند. اگرچه ممکن است احساس خوبی داشته باشید اما تمرکز فیزیوتراپیست باید بر روی بازگرداندن تحرک عملکردی باشد.
اگر درد زانو بیش از دو تا سه هفته ادامه داشته باشد یا در اثر ضربه شدید رخ دهد، مراجعه به پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی توصیه می شود. فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل و هم در کلینیک قابل ارائه است. 

برای فیزیوتراپی مفصل زانو بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: The Knee for Physiotherapists 1st Edition 2019
https://www.verywellhealth.com/physical-therapy-for-knee-pain-2696411
https://www.physio-pedia.com/Knee

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آشنایی با فیزیوتراپی تنگی کانال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو − 1 =