فواید فیزیوتراپی آرتروسکوپی: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

آرتروسکوپی چیست؟

در آرتروسکوپی جراح یک برش کوچک در پوست ایجاد و آرتروسکوپ را وارد می کند. آرتروسکوپ ابزاری باریک به اندازه مداد با منبع نور و لنز کوچکی است که به انتهای آن متصل می باشد و تصاویر را به مانیتور تلویزیون منتقل می کند. این کار به جراح اجازه می دهد تا مشکل موجود را تشخیص دهد. علاوه بر این، می توان ابزارهای کوچکی را به انتهای آرتروسکوپ متصل کرد تا هرگونه آسیب را برطرف کند، نمونه برداری های کوچک انجام دهد و رباط ها یا بافت های پاره شده را برداشته یا اصلاح نماید. پس از آرتروسکوپی برای مراقبت نباید نقش فیزیوتراپی آرتروسکوپی را دست کم گرفت.

آرتروسکوپی معمولاً برای مشکلات زانو استفاده می شود و در اکثر موارد مناسب است زیرا نسبت به سایر ارزیابی ها مانند اشعه ایکس، اسکن تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI)، اسکن توموگرافی رایانه ای (CT) یا معاینات فیزیکی، دقیق تر است.

فیزیوتراپی آرتروسکوپی قبل از عمل زانو

قبل از جراحی آرتروسکوپی زانو، فیزیوتراپیست تمریناتی برای کمک به تقویت عضلات داخل و اطراف زانو به شما ارائه می دهد. این امر شما را هم برای جراحی و هم برای توان بخشی بیشتر پس از آن آماده می کند. تمرینات به منظور تقویت عضلات چهار سر ران و همستر انجام می شود.

آرتروسکوپیآرتروسکوپی زانو

با توجه به توضیحات، آرتروسکوپی یک روش جراحی است که برای بررسی مشکلات در زانو استفاده می شود. با آرتروسکوپی زانو، جراح می تواند با نگاهی به داخل مفصل، مشکلات را تشخیص دهد و درمان کند. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آرتروز

• التهاب

• آسیب حاد یا مزمن

• بافت ها یا رباط های آسیب دیده

• غضروف آسیب دیده

• درد

• ضعف مفصل

فیزیوتراپی آرتروسکوپی پس از عمل زانو

بلافاصله پس از آرتروسکوپی، درمان فیزیوتراپی بر کاهش درد و تورم زانوی شما متمرکز خواهد شد. در ابتدا، پس از جراحی، استراحت، سرد کردن و فشرده سازی توصیه می شود تا هرگونه درد و تورم را کاهش دهید. هدف از درمان فیزیوتراپی آرتروسکوپی در این مرحله تحمل وزن و تحرک کامل شما پس از جراحی است. تمرینات اولیه مانند تقویت عضله چهار سر ران و کشش زانو توصیه می شود.

بهبودی کامل زانوی شما ممکن است چندین هفته طول بکشد. هنگامی که از بیمارستان مرخص شدید، درمانگر یک برنامه خاص توانبخشی فیزیوتراپی در اختیار شما قرار می دهد که بر بهبود فعالیت های روزمره یا ورزش شما متمرکز است. به احتمال زیاد بسته به شغلتان قادر خواهید بود در طی یک هفته پس از جراحی به کارهای روزمره و شغل خود برگردید. بازگشت به هر رشته ورزشی بسته به پیشرفت فردی شما ممکن است ۱-۴ هفته طول بکشد.

علایم پس از جراحی آرتروسکوپی

بلافاصله پس از جراحی به استراحت نیاز دارید تا بهبود یابید. به علاوه به دلیل بی هوشی، ممکن است بی حس شوید و چندین ساعت طول بکشد تا حس به زانوی شما بازگردد. با از بین رفتن بی هوشی، ممکن است احساس درد و ناراحتی جزیی در داخل و اطراف زانوی خود کنید. سفتی و تورم نیز احتمالاً بعد از آرتروسکوپی دیده می شود.

پس از آرتروسکوپی وسایل کمکی برای راه رفتن مورد نیاز نیستند مگر اینکه درد قابل توجهی داشته باشید یا عوارض آن مشخص باشد. شما بلافاصله پس از آرتروسکوپی قادر به رانندگی نخواهید بود اما در صورتی که هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد و زانو بدون درد باشد بین ۲ تا ۵ روز می توانید به رانندگی بازگردید.

فیزیوتراپی آرتروسکوپی زانو پس از عمل شامل موارد زیر است:

• تحرکات کشکک زانو برای رفع سفتی

• تمرینات کششی و تقویت عضلات چهار سر ران

• تمرینات کششی همسترینگ

• تمرینات تحمل وزن

• تمرینات مفصل ران و مچ پا

• تمرینات تعادل

• تمرینات راه رفتن

• پلیومتریک پایه (پرش)

• آب درمانی

• تکنیک های کنترل درد

• تمرینات ثبات هسته ای

در مراحل بعدی، فعالیت های توان بخشی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دوچرخه سواری سبک

• شنا کردن

• تمرین با وزنه

• آهسته دویدن

موفقیت در برنامه بهبودی و توانبخشی شما بستگی به شدت مشکل اولیه و تعهد به برنامه فیزیوتراپی شما دارد.

چرا فیزیوتراپی پس از آرتروسکوپی مهم است؟

پس از انجام آرتروسکوپی، ورزش زانوی خود را شروع کنید تا قدرت و دامنه حرکتی را بازیابی نمایید. تمرینات اولیه طبیعتاً تحمل وزن ندارند و باید بر تقویت آرام عضلات اطراف زانو و همچنین افزایش دامنه حرکتی مفصل متمرکز شوند. هنگام انجام تمرینات آغازین باید کشش ملایمی داشته باشید، اما نباید دردی احساس کنید. هرگونه فعالیتی که موجب ناراحتی قابل توجهی شود باید سریعاً متوقف شود.

هدف فیزیوتراپیست این است که در کم ترین زمان با خیال راحت شما را به بهترین عملکرد ممکن برگرداند. آن ها شما را از طریق تخصص حرفه ای خود راهنمایی می کنند تا نتیجه جراحی را به حداکثر برسانند.

فیزیوتراپی آرتروسکوپی

راهنمای تمرین فیزیوتراپی آرتروسکوپی زانو

ورزش منظم، برای بازیابی قدرت و تحرک زانو پس از جراحی آرتروسکوپی مهم است. جراح ارتوپدی یا فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه کند، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، ۲ یا ۳ بار در روز ورزش کنید. آن ها ممکن است برخی از تمرینات ذکر شده در زیر را به شما توصیه کنند.
این راهنما می تواند در درک بهتر برنامه ورزشی یا فعالیتی شما، تحت نظارت جراح ارتوپدی یا فیزیوتراپیست کمک کننده باشد. قبل از انجام هر گونه تمرین یا فعالیت نشان داده شده، حتماً با درمانگر یا جراح خود مشورت کنید.

انقباض همسترینگ

در این تمرین نباید هیچ حرکتی رخ دهد. دراز بکشید و زانوهایتان را تا ۱۰ درجه خم کنید. پاشنه های خود را به زمین بکشید و عضلات پشت ران را محکم کنید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید، سپس به حالت قبلی خود بازگردید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

انقباض عضله چهار سر ران

یکی دیگر از حرکات مفید فیزیوتراپی آرتروسکوپی انقباض عضله چهار سر ران می باشد. روی شکم دراز بکشید، زیر مچ پای درگیر خود یک رول حوله بگذارید و مچ پا را به داخل رول حوله فشار دهید. پای شما باید تا حد ممکن صاف شود. ۵ ثانیه در این حالت بمانید، سپس به حالت قبلی خود بازگردید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

پایتان را بالا ببرید

در حالی که زانوی غیر درگیر شما خم است، به پشت بخوابید. زانوی درگیر خود را صاف کنید. پا را به آرامی حدود ۶ اینچ بلند کنید، سپس ۵ ثانیه نگه دارید. بالا بردن پایتان را با افزایش ۶ اینچی ادامه دهید و هر بار آن را نگه دارید. روش را معکوس کنید و به موقعیت اولیه برگردید.

شما می توانید قبل از شروع، وزنه هایی را به مچ پا متصل کنید، از ۱ پوند شروع کنید و به حداکثر ۵ پوند وزن در طی ۴ هفته افزایش دهید.

انقباض باسن

در حالی که به پشت دراز کشیده اید، عضلات باسن خود را سفت کنید. ۵ ثانیه محکم نگه دارید، سپس به حالت قبل بازگردید. چندین بار این حرکت را تکرار کنید.

اسکوات با صندلی

یکی دیگر از تمرینات فیزیوتراپی آرتروسکوپی، اسکوات با صندلی می باشد. یک صندلی یا پیشخوان را محکم نگه دارید و پاها را ۱۲ اینچ از صندلی دور کنید. در حالی که پشت خود را صاف نگه داشته اید، به آرامی زانوها را خم کنید. چند ثانیه پاها را در این حالت نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

کشش چهار سر ران به صورت ایستاده

بایستید و در حالی که زانوی درگیر شما خم است، به آرامی پاشنه را به سمت باسن بکشید تا جایی که در قسمت جلوی پا احساس کشیدگی کنید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید.

به یاد داشته باشید تمرینات فیزیوتراپی آرتروسکوپی برای بازیابی عملکرد شما بسیار مفید می باشد. از این رو یافتن مرکز فیزیوتراپی خوب می تواند در روند بهبودی شما کمک کننده باشد.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک

فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: The Knee for Physiotherapists 1st Edition 2019
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/surgery/knee/arthroscopy.php
https://orthoinfo.aaos.org/en/recovery/knee-arthroscopy-exercise-guide/

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − 14 =