فیزیوتراپی بیماری ام اس، راهی مؤثر برای کاهش سیر بیماری: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) نوعی بیماری خود ایمنی در سیستم عصبی مرکزی(CNS) است که با التهاب مزمن، از بین بردن میلین و سلول های عصبی شناخته می شود. این بیماری ممکن است ماهیتی عودکننده داشته باشد. ضایعات در زمان ها و قسمت های مختلف CNS به وجود می آیند. به همین دلیل، گفته می شود که ضایعات مولتیپل اسکلروزیس”در زمان و مکان پخش می شوند”. سیر بالینی بیماری کاملاً متغیر است، از بیماری مزمن پایدار گرفته تا بیماری در حال تکامل ناتوان کننده. شایع ترین شکل بیماری، مولتیپل اسکلروزیس عود کننده- بهبود دهنده است. امروزه فیزیوتراپی بیماری ام اس به عنوان یکی از راه های درمانی مؤثر شناخته شده است.

علایمی که فیزیوتراپی بیماری ام اس را ضروری می سازد

مولتیپل اسکلروزیس بسته به محل اعصاب تحت تأثیر با علایم مختلفی بروز می کند. علایم معمولاً به طور ناگهانی و سریع در طی چند دقیقه یا چند ساعت بروز می کنند اما در موارد نادرتر ممکن است موذیانه باشند و چندین هفته تا چندین ماه طول بکشد تا بروز کنند.

علایم اولیه:

– بی حسی و ضعف در یک یا چند اندام در حال پیشرفت

– اختلالات بینایی مانند دوبینی، از بین رفتن یک عصب بینایی

– اختلال حرکتی چشم

– خستگی

سایر علایم شایع:

– درد: سردرد، درد مزمن نوروپاتیک

– علایم شناختی: کاهش حافظه کوتاه مدت، کاهش عملکرد اجرایی، کاهش توجه/ تمرکز

– علایم عاطفی: افسردگی، اضطراب

– علایم حرکتی: اسپاسم، اختلال در تعادل و راه رفتن

– گفتار و بلع: دیس آرتریا، دیسفاژی( عدم توانایی در بلع)

– علایم مثانه/ روده: مثانه شل، یبوست، اسهال و بی اختیاری ادرار

– علایم جنسی: ناتوانی جنسی، کاهش میل جنسی، کاهش توانایی دستیابی به ارگاسم

الگوی علایم از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. علایم اولیه معمولاً حاد بوده و به دنبال آن یک دوره بهبودی کامل یا جزئی رخ می دهد. افزایش علایم می تواند با افزایش دمای بدن ارتباط داشته باشد زیرا بسیاری از بیماران ام اس حساسیت به گرما دارند. مولتیپل اسکلروزیس همچنین می تواند باعث کمر درد شود.

فیزیوتراپی بیماری ام استست های تشخیصی/ تست های آزمایشگاهی/ مقادیر آزمایشگاهی

بیماری مولتیپل اسکلروزیس توسط متخصص مغز و اعصاب و با انجام شرح حال پزشکی دقیق، معاینه عصبی و درخواست آزمایشات حمایتی تشخیص داده می شود. از تست های آزمایشگاهی برای تشخیص و همچنین رد سایر شرایط احتمالی که ممکن است به طور مشابه وجود داشته باشد استفاده می شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

MRI در تشخیص پلاک های MS که در ماده سفید مغز و نخاع یافت می شود بسیار حساس است. پلاک هایی که در MRI ظاهر می شوند نیز ممکن است در بیماری هایی مانند لوپوس، دیابت و همچنین میگرن دیده شوند. بنابراین نمی توان از آن ها برای استدلال قطعی MS استفاده کرد.

کشیدن مایع مغزی نخاعی

کشیدن مایع نخاعی روشی است که طی آن یک سوزن به ستون فقرات کمر وارد می شود تا مقدار کمی مایع مغزی نخاعی از بدن خارج شود، سپس برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه داده می شود.

آزمون پتانسیل برانگیخته

آزمایش پتانسیل برانگیخته، سیگنال های الکتریکی ارسالی از مغز را در پاسخ به محرک اندازه گیری می کند. محرک ممکن است منشأ بصری یا الکتریکی داشته باشد. این آزمایش کمک می کند که در عصب بینایی، ساقه مغز و نخاع ضایعات تشخیص داده شوند حتی اگر فرد بدون علامت مراجعه کرده باشد.

آزمایش خون

انجام آزمایش خون برای رد سایر مواردی که ممکن است مشابه MS باشند، مانند بیماری های عفونی یا التهابی، مفید است.

فیزیوتراپی بیماری ام اس چگونه است؟

اهداف فیزیوتراپی بیماری ام اس:

– کمک به حفظ و تقویت حرکات بدن

– حفظ مکانیسم های وضعیتی

– جلوگیری از حرکت غیر عادی بدن

– بازیابی تجربه های حسی و ادراکی

فیزیوتراپیست پس از ارزیابی های اولیه می تواند یک برنامه شخصی برای بیمار تنظیم کند. این برنامه باید به راحتی در خانه انجام شود و همراه با دستورالعمل های کتبی باشد. آموزش برای کمک به بیماران در مدیریت هرچه بیشتر برنامه هایشان مهم است. درمان چند رشته ای برای بیماران ام اس منجر به اثرات مثبت زیادی می شود.

فیزیوتراپی ام اسدرمان فیزیوتراپی بیماری ام اس

– ورزش در چندین سطح مفید است و نقش مهمی در به تأخیر انداختن علایم منفی بیماری دارد. تمرینات متناسب با نقاط قوت و ضعف بیمار انتخاب می شود. ورزش به عنوان ابزاری ایمن و مؤثر در توانبخشی در نظر گرفته می شود. ورزش همچنین برای افزایش روحیه و کیفیت زندگی مفید است. استفاده از کورتیکواستروئیدهای درمانی و عدم تحرک به دلیل خستگی و ضعف ممکن است منجر به پوکی استخوان و شکستگی های متعددی شود، از این رو تمرینات تحمل وزن مفید هستند. برنامه تمرینی مقاومتی برای حفظ توده استخوان و عضله نیز توصیه می شود. ورزش باعث کاهش اختلالات ظرفیت هوازی، قدرت عضلات اندام تحتانی، خستگی و افسردگی می شود.

– برنامه های ورزش های آبی بر افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تأثیر مثبتی دارند. این امر سلامت عمومی را ارتقا می دهد، سطح انرژی و سلامت روان را بهبود می بخشد و در صورت معلولیت جسمی به تعامل اجتماعی کمک می کند. به دلیل کاهش تأثیر جاذبه، تمرینات آبی به بیماران مبتلا به فلجی اندام تحتانی اجازه می دهد تا تمرینات ایستاده و حرکتی را انجام دهند. یک بررسی سیستماتیک و متا آنالیز ترکیب آب درمانی با درمان فیزیکی معمولی را برای بیماران ام اس توصیه می کند.

– به گفته دورینگ و همکاران، به نظر می رسد تمرین هوازی تأثیر مثبتی بر کاهش خستگی دارد و یکی از راه های درمانی فیزیوتراپی بیماری ام اس می باشد. تمرینات هوازی با شدت کم تا متوسط می تواند باعث بهبود آمادگی جسمی و کاهش خستگی در بیماران MS شود که از ناتوانی خفیف یا متوسط رنج می برند.

– تمرینات خاصی می تواند تعادل را بهبود بخشند. کنترل وضعیتی ضعیف خطر سقوط را افزایش می دهد. بیماران ام اس دچار اختلال در تعادل هستند که احتمال سقوط را افزایش می دهد. کاهش سرعت راه رفتن، کاهش طول گام، سرعت و حرکت مفصل در بیشتر بیماران MS مشاهده می شود. از این رو تمرینات خاصی می تواند به بهبود آن ها کمک کند.

– تصاویر موتور به منظور تسهیل عملکرد حرکتی به طور فزاینده ای در توانبخشی عصبی استفاده می شود. از تصاویر حرکتی و تحریک شنوایی موزون می توان برای توانبخشی راه رفتن در بیماران MS استفاده کرد. آزمایش کنترل شده تصادفی با مطالعه اثرات تصاویر حرکتی، بهبود قابل توجهی در سرعت راه رفتن، مسافت پیاده روی، درک و کیفیت زندگی را نشان داد.

– رفتار درمانی شناختی (CBT) تأثیری مثبت بر خستگی در ام اس دارد. با این حال، این اثر پس از قطع درمان کاهش می یابد. برای داشتن نتایج خوب، بهتر است بیمار به یک متخصص CBT ارجاع شود. CBT همچنین می تواند یک مداخله مؤثر در کاهش افسردگی متوسط باشد که ممکن است کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد.

– تحریک مغناطیسی مغز یا(rTMS) یکی از روش های غیر تهاجمی فیزیوتراپی بیماری ام اس است که در این روش به جای استفاده از جریان الکتریکی از جریان مغناطیسی استفاده می شود. این روش بیشتر برای افراد ام اس که دچار افسردگی شدند و با دارو های معمول ضد افسردگی بهبود پیدا نکرده اند، استفاده می شود. فیزیوتراپیست، شما را روی صندلی مخصوصی می نشاند و جایگاه مگنت ها را روی سر شما مشخص می کند. فیزیوتراپیست دوز انرژی را افزایش می دهد به حدی که دست به صورت ناگهانی شروع به حرکت کند. این دوز آستانه حرکت شما را مشخص می کند. در طول زمان بر اساس علایم دوز انرژی تغییر خواهد کرد. در هر جلسه این کار حدود یک یا دو ساعت به طول می انجامد.

برای فیزیوتراپی بیماری ام اس بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: EXERCISE FOR SPECIAL POPULATIONS 2nd Edition
https://www.physio-pedia.com/MS_Multiple_Sclerosis

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
کاربرد ژل فیزیوتراپی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − 11 =