فیزیوتراپی تعویض مفصل ران چگونه انجام می شود؟ فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

تعویض مفصل ران (آرتروپلاستی) چیست؟

در جراحی تعویض مفصل ران، استخوان و غضروف آسیب دیده را که دردناک و ناکارآمد است، از بین می برند و مفصل ران آسیب دیده را با مفصل ران مصنوعی جایگزین می کنند. مفصل ران یک مفصل توپی و سوکت است. توپ بخشی از استخوان ران و سوکت بخشی از استخوان لگن است. نوع جراحی تعویض مفصل ران با توجه به شرایط جسمی هر فرد متفاوت است. فیزیوتراپی تعویض مفصل ران قبل و بعد از جراحی به سیر بهبود فرد کمک می کند.

۲ نوع عمل جراحی تعویض مفصل ران وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

تعویض مفصل ران (آرتروپلاستی)

با تعویض مفصل ران (آرتروپلاستی)، توپ و سوکت هر دو با قطعات مصنوعی جایگزین می شوند. تعویض مفصل ران برای درمان بیماری هایی از جمله موارد زیر استفاده می شود:

– آرتروز مفصل ران

– روماتیسم مفصلی

– آرتروز آسیب زا

– اسپوندیلیت آنکیلوزان

– نکروز عروقی (از دست دادن بافت استخوان)

– برخی از شکستگی های مفصل ران

– تومورهای خوش خیم و بدخیم

تعویض جزئی مفصل ران (همی آرتروپلاستی)

در این نوع تعویض مفصل ران، قطعه مصنوعی فقط به جای استخوان ران در مفصل قرار می گیرد. سوکت مفصل ران قوی است و نیازی به تعویض آن نیست. همی آرتروپلاستی هنگامی انجام می شود که فقط به قسمت استخوان ران مفصل آسیب برسد. این عمل بیشتر در افراد مسن و ضعیف انجام می شود و برای شکستگی های مربوط به توپ یا گردن استخوان ران نیز مناسب می باشند.

قبل از جراحی، افرادی که تصمیم به تعویض کامل مفصل ران دارند، درد شدیدی در ران و کشاله ران را توصیف کنند که می تواند تا پایین گسترش یابد. این درد ممکن است به میزان قابل توجهی بر توانایی فرد در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، نشستن یا ایستادن، انجام فعالیت های روزمره و خوابیدن به سمت ران آسیب دیده تأثیر بگذارد.

بلافاصله پس از جراحی تعویض مفصل ران، سفتی در مفصل ران و همچنین ضعف عضلانی زیادی را تجربه خواهید کرد. در ابتدا، درد با دارو کنترل می شود. فیزیوتراپیست شما ممکن است کیسه های یخ را برای کاهش ناراحتی و تورم توصیه کند و تمرینات و حرکات ملایم را برای بهبود حرکت و قدرت به شما بیاموزد. در کل فیزیوتراپی تعویض مفصل ران راه درمانی مناسبی برای دستیابی به بهبودی می باشد.

تعویض مفصل ران

جراحی تعویض مفصل ران چگونه توسط پزشک تشخیص داده می شود؟

برای جایگزینی کامل مفصل ران، بیشتر افراد توسط یک متخصص دیده می شوند. پزشک شما برای تعیین این که آیا تغییراتی در استخوان ها و غضروف مفصل ران شما ایجاد شده است یا نه، عکس برداری با اشعه ایکس انجام می دهد. اشعه ایکس پزشک را در تعیین شکستگی و نیاز به جراحی راهنمایی می کند. یک فیزیوتراپیست دامنه حرکت، قدرت و میزان درد ران شما برای تحرک عملکردی را ارزیابی می کند. این ارزیابی ها می توانند شامل نحوه نشستن و خارج شدن از تخت، نشستن و ایستادن، چمباتمه زدن، راه رفتن و پیمایش در پله ها و محدوده ها باشند. نتایج این ارزیابی ها به پزشک برای تشخیص انجام جراحی تعویض مفصل ران کمک می کند.

تعویض مفصل ران اغلب در بزرگسالان ۶۰ تا ۸۰ سال انجام می شود. تیم پزشکی شما کمک می کند تا بر اساس عکس برداری با اشعه ایکس و ارزیابی بدنی، کاندید مناسبی برای جراحی باشید. فاکتورهای خطری که ممکن است در بهبودی شما تداخل ایجاد کنند شامل: سن بالا، چاقی، سابقه سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد الکل می باشد.

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران چگونه به فرد کمک می کند؟

قبل از جراحی

فیزیوتراپیست می تواند به شما تمریناتی برای قبل از جراحی بدهد تا بدنتان آماده جراحی شود. از جمله تمریناتی که فیزیوتراپیست به شما آموزش می دهد شامل موارد زیر می باشد:

– تمرینات انعطاف پذیری و تقویت اندام تحتانی

– نحوه استفاده از واکر یا عصا برای راه رفتن و پیمایش

– اقدامات احتیاطی پس از جراحی

بعد از جراحی

در روز اول یا دوم پس از جراحی، یک فیزیوتراپیست بر بالین شما می آید تا درمان بعد از عمل را آغاز کند. فیزیوتراپیست شما اقدامات احتیاطی پس از جراحی را برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد و کمک به بازگرداندن عملکرد کامل شما انجام می دهد. از این رو فیزیوتراپی تعویض مفصل ران یکی از مهم ترین اقدامات پس از عمل جراحی می باشد.

بسته به مورد خاص شما یا روش جراحی، ممکن است از شما خواسته شود که وزن خود را روی پای جراحی کرده منتقل کنید. فیزیوتراپیست به شما یاد می دهد که چگونه به درستی روی پای آسیب دیده فشار بیاورید و یک وسیله کمکی مانند واکر یا عصا را به شما پیشنهاد می دهد تا هنگام کار برای بازگرداندن عملکرد بدن خود، ناراحتی را به حداقل برسانید. این مراحل برای فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو نیز به همین شکل است. 

در طول دوره نقاهت (۳ تا ۵ روز اول پس از جراحی)، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا:

– در رختخواب بچرخید و به حالت نشسته بلند شوید.

– از رختخواب بلند شوید و به سمت صندلی حرکت کنید.

– در مسافت های کوتاه با وسیله کمکی (واکر یا عصا) راه بروید.

– تمرینات دامنه حرکتی و تقویت کننده ملایم را در رختخواب انجام دهید.

پس از جراحی، ممکن است فیزیوتراپیست توصیه های زیر را به شما کند:

– لگن جدید خود را بیش از ۹۰ درجه خم کنید.

– بیش از ۹۰ درجه به جلو خم شوید.

– پای خود را با لگن جدید بر روی پای دیگر قرار دهید.

– با لگن جدید پا را به سمت داخل بچرخانید.

چند هفته پس از جراحی، فیزیوتراپی تعویض مفصل ران ادامه خواهد داشت. بسته به شرایط کلی شما، ممکن است نیاز به ادامه درمان در یک مرکز توانبخشی به صورت کوتاه مدت داشته باشید.

با پیشرفت بهبودی، می توانید به عملکرد طبیعی خود بازگردید از جمله:

– پیاده روی و پله نوردی

– حرکت کامل پا و ران جدید (مانند پوشیدن جوراب و کفش)

– تمرینات ویژه تقویت عضلات برای بهبود توانایی ایستادن و راه رفتن با خیال راحت و مستقل

وقتی بتوانید این فعالیت ها را بدون کمک و راهنما انجام دهید، آماده انجام کارهایتان به صورت کامل و مستقل در خانه خواهید بود. با این حال، ممکن است هنوز لازم باشد که در یک کلینیک سرپایی به درمان فیزیوتراپی تعویض مفصل ران خود ادامه دهید.

Hip replacement physiotherapy2

به چه نوع فیزیوتراپیستی نیاز دارم؟

همه فیزیوتراپیست ها از طریق آموزش و تجربه برای درمان انواع شرایط یا آسیب ها آماده شده اند. هنگامی که به دنبال یک

متخصص فیزیوتراپی هستید، ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرید:

– یک فیزیوتراپیست که در معالجه افراد مبتلا به بیماری های ارتوپدی یا اسکلتی عضلانی با تجربه است.

– یک متخصص که پس از جراحی، سابقه فیزیوتراپی تعویض مفصل ران را داشته باشد.

جلسات فیزیوتراپی سرپایی، کار شما را در زمینه حرکات کششی و فعالیت های تحمل وزن ادامه می دهد تا عملکرد شما به بالاترین سطح ممکن برسد. در این مرحله، فیزیوتراپی بر توان بخشی اهداف خاص شما مانند بازگشت به کار یا ورزش متمرکز خواهد شد. تمرینات ورزشی شامل روش های بلند کردن، هل دادن، کشیدن کالسکه، نردبان کوهنوردی، تمرینات چابکی یا آهسته دویدن می باشد که به اهداف خاص، پیشرفت ریکاوری و سطح فعالیت شما بستگی دارد.

آیا می توان از این آسیب جلوگیری کرد؟

با انتخاب یک سبک زندگی سالم مانند شرکت در ورزش های منظم و داشتن یک رژیم غذایی مناسب، می توان از بروز آرتروز( بیماری که می تواند به جراحی تعویض مفصل ران نیاز داشته باشد) جلوگیری کرد. فیزیوتراپیست می تواند تمرینات تهویه، تقویت و انعطاف پذیری را آموزش دهد تا به شما در حفظ تناسب اندام در تمام طول زندگی کمک کند.

بیش از ۹۵٪ شکستگی لگن ناشی از زمین خوردن است. بهترین روش برای پیشگیری از نیاز به جراحی تعویض مفصل ران جلوگیری از زمین خوردن است. فیزیوتراپیست می تواند با ارزیابی خطر سقوط، تجویز فعالیت های متعادل و تمرینات منظم تحمل وزن، به شما در کاهش احتمال سقوط کمک کند.

برای فیزیوتراپی تعویض مفصل ران بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد. در مجموعه خدمات فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل نیز به صورت تخصصی ارائه می شود. 

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Physiotherpists Pocketbook: Essential Facts at Your Fingertips
https://www.choosept.com/symptomsconditionsdetail/physical-therapy-guide-to-total-hip-replacement-arthroplasty

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی در منزل کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 3 =