فیزیوتراپی در بیماری ام اس و چرخش ستون فقرات

فیزیوتراپی در بیماری ام اس و چرخش ستون فقرات

به طور کلی می توان گفت فردی که مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات است باید تلاش کند با انجام تمامی این حرکات درصد این عارضه را کاهش دهد و بیماری را بهبود بخشد. فرد باید در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کند و پس از شناسایی بیماری و بر اساس توصیه های پزشک معالج و متخصص این بیماری را درمان کند.

اصطلاح کجی و چرخش ستون فقرات (اسکولیوز) فیزیوتراپی در بیماری ام اس به چه صورت است؟

اصطلاح کجی و چرخش ستون فقرات (اسکولیوز) فیزیوتراپی در بیماری ام اس به چه صورت است؟

یکی از ناهنجاری های موجود بین افراد کجی و چرخش ستون فقرات است که تغییر شکل آن به مرور زمان ایجاد می شود و در صورت عدم درمان گسترش می یابد. اسکولیوز همچون سایر بیماری ها خود با علایم و نشانه هایی همراه است که از جمله آنها:

افتادگی شانه که به عنوان یکی از بارزترین نشانه کجی و چرخش ستون فقرات است و افراد پس از مشاهده این عارضه باید به دنبال راهکارهای درمانی و بهبودی آن باشند.

  • یکی از مشکلات بیماری کجی و چرخش ستون فقرات این است که با درد همراه نمی باشد و به همین سبب است که شناسایی و تشخیص آن اندکی دشوار است و باید به وسیله علایم دیگر متوجه آن شد.
  • یکی دیگر از مهم ترین نشانه های این بیماری یعنی اسکولیوز واقع نبودن شانه در دو سمت لگن است به گونه ای که هیچگونه تقارن و انسجامی در بدن فرد مشاهده نمی شود.
  • از دیگر نشانه های مهم کجی و چرخش ستون فقرات کمر درد مزمن است که در صورت مشاهده این درد می توان به پزشک مراجعه کرد و دلیل اصلی آن را شناسایی کرد.
  • ضعف عضلات در یک طرف ستون فقرات را می توان از دلایل بارز کجی و چرخش ستون فقرات به شمار آورد که در طی معاینه به وسیله پزشک قابل تشخیص و شناسایی می باشد.

برخی از حرکات اصلاحی بیماری کجی و چرخش ستون فقرات:

برخی از حرکات اصلاحی بیماری کجی و چرخش ستون فقرات:

در درمان بیماری کجی و چرخش ستون فقرات برخی تمرینات و حرکات هستند که قدرت و استقامت فرد را افزایش می دهد و روند بهبودی این عارضه را تسریع می بخشد که برخی از این حرکات عبارت است از:

  • فرد مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات باید در وهله نخست مقابل آینه تمام قد بنشیند و شیوه صحیح نشستن را با خود تمرین کند.
  • ارتفاع تنه را در حالت نشسته افزایش دهد که این امر در انعطاف پذیری ستون مهره ها نقش موثری دارد.
  • یکی دیگر از حرکات مختص کجی و چرخش ستون فقرات این است که فرد می نشیند و سپس به سمت جلو خم می شود و دست های خود را به سمت جلو می کشد که این امر به تقویت و بهبود مهره ها کمک شایانی می کند.
  • آویزان شدن فرد از بارفیکس که این امر مهره های ستون فقرات را کشیده میکند و کجی و چرخش ستون فقرات را بهبود می بخشد.
  • فرد باید در درمان کجی و چرخش ستون فقرات تلاش کند در مقابل آینه راه برود و وضعیت بدنی خود را مشاهده کند و آن را کنترل و اصلاح کند.
  • نکته: به طور کلی می توان گفت فردی که مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات است باید تلاش کند با انجام تمامی این حرکات درصد این عارضه را کاهش دهد و بیماری را بهبود بخشد. فرد باید در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کند و پس از شناسایی بیماری و بر اساس توصیه های پزشک معالج و متخصص این بیماری رایج را درمان کند.
  • عوارض کجی و چرخش ستون فقرات :در اشاره به بیماری کجی و چرخش ستون فقرات باید بدانیم این بیماری خود دارای انواعی است و در اثر شرایطی فرد به آن مبتلا می شود یعنی به طور کلی باید بدانیم برخی از افراد این بیماری را به صورت مادرزادی در خود احساس می کنند و برخی نیز آن را در طول عمر خود و به صورت اکتسابی دریافت می کنند. فردی که مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات است عوارض این بیماری را به طور گسترده در خود احساس می کند که برخی از این عوارض عبارتند از:
    • اختلالات و آسیب های موجود در عملکرد سیستم قلبی و ریوی
    • اختلالات عصبی و اختلالات موجود در راه رفتن
    • کاهش تحرک ستون فقرات و عدم حرکت آنها که یکنواخت بودن آنها را به دنبال دارد

 دردنکته: بیماری کجی و چرخش ستون فقرات به گونه ای است که یک روند نسبتا تدریجی دارد و شایع ترین زمان ابتلای به این بیماری قبل و یا در زمان بلوغ است هنگامی که فرد در جهت رشد و تکامل قرار گرفته است. یکی از نکات قابل توجه این است که بیماری اسکولیوز یا کجی ستون فقرات در خانم ها بیشتر مشاهده می شود و دلیل این امر ضعیف بودن مهره ها و ستون فقرات است که سبب می شود بدن به سرعت تغییر شکل دهد.

نکات مهم درباره کجی و چرخش ستون فقرات:

نکات مهم درباره کجی و چرخش ستون فقرات:

با در نظر گرفتن این نکته که چرخش ستون فقرات  یکی از مشکلاتی است که افراد برای درمان و رفع آن به تکنیک هایی روی می آورند  که گاه با مشکلات و دشواری هایی همراه باشد. درمان این بیماری با استفاده از فیزیوتراپی، درمان با بریس ممکن است که هر یک از این روش ها مزایای خاص خود را دارد. درمان کجی و چرخش ستون فقرات در افراد مختلف به صورت متفاوت است یعنی به عبارتی به میزان سن فرد و عمق و شدت این بیماری بستگی دارد. نکته قابل توجه این است در صورتی که این بیماری با در حال رشد باشد و شدت آن روز به روز بیشتر شود فرد باید از طریق جراحی آن را درمان کند.

بیماری کجی و چرخش ستون فقرات با مرور زمان در حال توسعه و پیشرفت می باشد که در چهار گروه سنی امکان ابتلای به آن وجود دارد :

  • اسکولیوز ایدیوپاتیک کودکان که تمامی کودکان زیر سه سال را شامل می شود.
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان که این بیماری افراد سه تا نه سال را شامل می شود.
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک جوانان برای افرادی است که سن آنها از ده سال تا هجده سال می باشد و به عبارتی می توان گفت شایع ترین و متداول ترین گروه برای ابتلا به این بیماری این افراد می باشند.
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک بزرگسالان که در این روش رشد استخوان ها فرو طبیعی تر به خود می گیرد.

نکته: یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که درمان کجی و چرخش ستون فقرات در سنین مختلف به صورت متفاوت است و از راهکارهای متفاوت خود برخوردار است. افراد به محض مشاهده علائم و نشانه هایی فوق الذکر باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند و مراحل درمان را طی نماید.

چه امتیازی می دهید؟
فیزیوتراپی در منزل

خدمات فیزیوتراپی دکتر کیوان

مهم ترین نکات فیزیوتراپی

آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقانحوه ماساژ بیماران سکته مغزی نحوه ماساژ بیماران سکته مغزیمدت زمان ترمیم تاندون پا مدت زمان ترمیم تاندون پا

فیزیوتراپی در منزل در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × یک =