فیزیوتراپی در بیماری ام اس و چرخش ستون فقرات

به طور کلی می توان گفت فردی که مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات است باید تلاش کند با انجام تمامی این حرکات درصد این عارضه را کاهش دهد و بیماری را بهبود بخشد. فرد باید در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کند و پس از شناسایی بیماری و بر اساس توصیه های پزشک معالج و متخصص این بیماری را درمان کند.

اصطلاح کجی و چرخش ستون فقرات (اسکولیوز) فیزیوتراپی در بیماری ام اس به چه صورت است؟

اصطلاح کجی و چرخش ستون فقرات (اسکولیوز) فیزیوتراپی در بیماری ام اس به چه صورت است؟

یکی از ناهنجاری های موجود بین افراد کجی و چرخش ستون فقرات است که تغییر شکل آن به مرور زمان ایجاد می شود و در صورت عدم درمان گسترش می یابد. اسکولیوز همچون سایر بیماری ها خود با علایم و نشانه هایی همراه است که از جمله آنها:

افتادگی شانه که به عنوان یکی از بارزترین نشانه کجی و چرخش ستون فقرات است و افراد پس از مشاهده این عارضه باید به دنبال راهکارهای درمانی و بهبودی آن باشند.

  • یکی از مشکلات بیماری کجی و چرخش ستون فقرات این است که با درد همراه نمی باشد و به همین سبب است که شناسایی و تشخیص آن اندکی دشوار است و باید به وسیله علایم دیگر متوجه آن شد.
  • یکی دیگر از مهم ترین نشانه های این بیماری یعنی اسکولیوز واقع نبودن شانه در دو سمت لگن است به گونه ای که هیچگونه تقارن و انسجامی در بدن فرد مشاهده نمی شود.
  • از دیگر نشانه های مهم کجی و چرخش ستون فقرات کمر درد مزمن است که در صورت مشاهده این درد می توان به پزشک مراجعه کرد و دلیل اصلی آن را شناسایی کرد.
  • ضعف عضلات در یک طرف ستون فقرات را می توان از دلایل بارز کجی و چرخش ستون فقرات به شمار آورد که در طی معاینه به وسیله پزشک قابل تشخیص و شناسایی می باشد.

برخی از حرکات اصلاحی بیماری کجی و چرخش ستون فقرات:

برخی از حرکات اصلاحی بیماری کجی و چرخش ستون فقرات:

در درمان بیماری کجی و چرخش ستون فقرات برخی تمرینات و حرکات هستند که قدرت و استقامت فرد را افزایش می دهد و روند بهبودی این عارضه را تسریع می بخشد که برخی از این حرکات عبارت است از:

  • فرد مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات باید در وهله نخست مقابل آینه تمام قد بنشیند و شیوه صحیح نشستن را با خود تمرین کند.
  • ارتفاع تنه را در حالت نشسته افزایش دهد که این امر در انعطاف پذیری ستون مهره ها نقش موثری دارد.
  • یکی دیگر از حرکات مختص کجی و چرخش ستون فقرات این است که فرد می نشیند و سپس به سمت جلو خم می شود و دست های خود را به سمت جلو می کشد که این امر به تقویت و بهبود مهره ها کمک شایانی می کند.
  • آویزان شدن فرد از بارفیکس که این امر مهره های ستون فقرات را کشیده میکند و کجی و چرخش ستون فقرات را بهبود می بخشد.
  • فرد باید در درمان کجی و چرخش ستون فقرات تلاش کند در مقابل آینه راه برود و وضعیت بدنی خود را مشاهده کند و آن را کنترل و اصلاح کند.
  • نکته: به طور کلی می توان گفت فردی که مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات است باید تلاش کند با انجام تمامی این حرکات درصد این عارضه را کاهش دهد و بیماری را بهبود بخشد. فرد باید در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کند و پس از شناسایی بیماری و بر اساس توصیه های پزشک معالج و متخصص این بیماری رایج را درمان کند.
  • عوارض کجی و چرخش ستون فقرات :در اشاره به بیماری کجی و چرخش ستون فقرات باید بدانیم این بیماری خود دارای انواعی است و در اثر شرایطی فرد به آن مبتلا می شود یعنی به طور کلی باید بدانیم برخی از افراد این بیماری را به صورت مادرزادی در خود احساس می کنند و برخی نیز آن را در طول عمر خود و به صورت اکتسابی دریافت می کنند. فردی که مبتلا به کجی و چرخش ستون فقرات است عوارض این بیماری را به طور گسترده در خود احساس می کند که برخی از این عوارض عبارتند از:
    • اختلالات و آسیب های موجود در عملکرد سیستم قلبی و ریوی
    • اختلالات عصبی و اختلالات موجود در راه رفتن
    • کاهش تحرک ستون فقرات و عدم حرکت آنها که یکنواخت بودن آنها را به دنبال دارد

 دردنکته: بیماری کجی و چرخش ستون فقرات به گونه ای است که یک روند نسبتا تدریجی دارد و شایع ترین زمان ابتلای به این بیماری قبل و یا در زمان بلوغ است هنگامی که فرد در جهت رشد و تکامل قرار گرفته است. یکی از نکات قابل توجه این است که بیماری اسکولیوز یا کجی ستون فقرات در خانم ها بیشتر مشاهده می شود و دلیل این امر ضعیف بودن مهره ها و ستون فقرات است که سبب می شود بدن به سرعت تغییر شکل دهد.

نکات مهم درباره کجی و چرخش ستون فقرات:

نکات مهم درباره کجی و چرخش ستون فقرات:

با در نظر گرفتن این نکته که چرخش ستون فقرات  یکی از مشکلاتی است که افراد برای درمان و رفع آن به تکنیک هایی روی می آورند  که گاه با مشکلات و دشواری هایی همراه باشد. درمان این بیماری با استفاده از فیزیوتراپی، درمان با بریس ممکن است که هر یک از این روش ها مزایای خاص خود را دارد. درمان کجی و چرخش ستون فقرات در افراد مختلف به صورت متفاوت است یعنی به عبارتی به میزان سن فرد و عمق و شدت این بیماری بستگی دارد. نکته قابل توجه این است در صورتی که این بیماری با در حال رشد باشد و شدت آن روز به روز بیشتر شود فرد باید از طریق جراحی آن را درمان کند.

بیماری کجی و چرخش ستون فقرات با مرور زمان در حال توسعه و پیشرفت می باشد که در چهار گروه سنی امکان ابتلای به آن وجود دارد :

  • اسکولیوز ایدیوپاتیک کودکان که تمامی کودکان زیر سه سال را شامل می شود.
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان که این بیماری افراد سه تا نه سال را شامل می شود.
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک جوانان برای افرادی است که سن آنها از ده سال تا هجده سال می باشد و به عبارتی می توان گفت شایع ترین و متداول ترین گروه برای ابتلا به این بیماری این افراد می باشند.
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک بزرگسالان که در این روش رشد استخوان ها فرو طبیعی تر به خود می گیرد.

نکته: یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که درمان کجی و چرخش ستون فقرات در سنین مختلف به صورت متفاوت است و از راهکارهای متفاوت خود برخوردار است. افراد به محض مشاهده علائم و نشانه هایی فوق الذکر باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند و مراحل درمان را طی نماید.

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی در منزل خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + هفت =