نکاتی درباره ی فیزیوتراپی پای پرانتزی: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی نوعی بیماری است که در آن پاهای فرد به حالت خمیده به نظر می رسد. به این معنی که زانوهای آن ها کاملاً از هم فاصله دارند. حتی در ناحیه مچ پا نیز حالت خمیده به بیرون دیده می شود. بیماری پای پرانتزی گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند بیماری Blount یا راشیتیسم باشد و منجر به آرتروز در زانوها و پهلوها شوند. گزینه های درمانی شامل بریس، گچ یا جراحی برای اصلاح این ناهنجاری های استخوانی است. همچنین فیزیوتراپی پای پرانتزی به سیر بهبود فرد نیز کمک می کند.

این وضعیت در نوزادان به دلیل موقعیت تنگ آن ها در رحم نسبتاً شایع است. به طور معمول، هیچ درمانی برای نوزادان لازم نیست. پاهای کودک معمولاً بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، شروع به صاف شدن می کند. در بیشتر موارد، هیچ عارضه جانبی ماندگاری وجود ندارد. اگر کودک شما بیش از ۲ سال دارد و بهبود نیافته است باید به پزشک مراجعه کنید.

علل ایجاد پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در زیر به مواردی از آن ها اشاره شده است.

– بیماری Blount

در بیماری Blount که به آن تیبیا وارا نیز گفته می شود، استخوان ران غیرطبیعی ایجاد و در زیر زانوها خم می شود. وقتی کودک شما شروع به راه رفتن می کند، خم شدن پاها بدتر می شود. این وضعیت ممکن است در اوایل آشکار باشد اما در برخی موارد علایم تا زمانی که کودک به بلوغ نرسد قابل توجه نمی باشد. با گذشت زمان، این بیماری می تواند منجر به مشکلات مفصلی در زانوی آن ها شود.

بیماری Blount در زنان، آفریقایی ها، آمریکایی ها و کودکان مبتلا به چاقی بیشتر دیده می شود. کودکانی که زود راه می روند بیشتر در معرض خطر هستند. کودک به طور معمول باید بین ۱۱ تا ۱۴ ماهگی خود راه برود.

– راشیتیسم

راشیتیسم بیماری است که در نتیجه کمبود طولانی مدت ویتامین D ایجاد می شود. این کمبود باعث نرمی و ضعیف شدن استخوان ها و خم شدن پاها می شود.

– بیماری پاژه

این بیماری متابولیکی بر نحوه تجزیه و بازسازی استخوان ها تأثیر منفی می گذارد. در نتیجه، آن ها به طور طبیعی بازسازی نمی شوند. با گذشت زمان، این بیماری می تواند منجر به پای پرانتزی و مشکلات مفصلی شود. بیماری پاژه بیشتر در افراد مسن شایع است و با تشخیص و درمان به موقع می توان آن را با موفقیت مدیریت کرد.

– کوتول گرایی

مهم ترین شکل کوتولگی در اثر بیماری شناخته شده ای به نام آکندروپلازی ایجاد می شود. این بیماری یک اختلال رشد استخوان است که می تواند با گذشت زمان باعث ایجاد پای پرانتزی شود.

– علل دیگر

پای پرانتزی همچنین می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

– شکستگی استخوانی که به درستی بهبود نیافته است.

– استخوان های غیرطبیعی یا دیسپلازی استخوان

– مسمومیت با سرب

– مسمومیت با فلوراید

پای پرانتزی

علایمی که فیزیوتراپی پای پرانتزی را ضروری می سازد

پای پرانتزی کاملاً قابل تشخیص است. هنگام ایستادن، پاها به سمت بیرون خمیده می شوند. در کودکان، بیشتر موارد پای پرانتزی از۱۲ تا ۱۸ ماهگی شروع به بهبود می کند. اگر پاهای کودک شما پس از ۲ سالگی بهبود نیافت یا اگر وضعیت بدتر شد باید با پزشک صحبت کنید و فیزیوتراپی پای پرانتزی را شروع نمایید.

تشخیص پای پرانتزی

پای پرانتزی به راحتی قابل تشخیص است اما پزشک می تواند به شما بگوید که این بیماری چقدر شدید است یا این که به دلیل بیماری زمینه ای رخ داده است یا نه. در طول ویزیت، پزشک احتمالاً طول ساق پا را اندازه گیری و راه رفتن شما را مشاهده می کند.

آن ها ممکن است برای مشاهده هر گونه ناهنجاری استخوان در پاها و زانوها، تصویر برداری اشعه ایکس یا آزمایشات تصویربرداری دیگری را انجام دهند. همچنین ممکن است آزمایش خون را برای تعیین این که آیا بیماری شما به علت بیماری دیگری مانند راشیتیسم یا بیماری پاژه ایجاد شده است، تجویز کنند.

درمان پای پرانتزی

درمان معمولاً برای نوزادان و کودکان نوپا توصیه نمی شود مگر این که بیماری زمینه ای مشخص شود. اگر مواردی از پای پرانتزی، شدید یا بدتر شوند یا اگر یک بیماری همراه تشخیص داده شود، ممکن است درمان توصیه شود. گزینه های درمان عبارتند از:

– کفش مخصوص

– مهاربندها

– جراحی برای اصلاح ناهنجاری های استخوان

– درمان بیماری ها یا شرایطی که باعث ایجاد پای پرانتزی می شوند.

– فیزیوتراپی پای پرانتزی

آیا می توان از ایجاد پای پرانتزی جلوگیری کرد؟

هیچ پیشگیری شناخته شده ای برای پای پرانتزی وجود ندارد. در بعضی موارد، ممکن است بتوانید از برخی شرایط که باعث ایجاد این بیماری می شوند، جلوگیری کنید. به عنوان مثال، می توانید با اطمینان از دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض آفتاب، از ابتلا به راشیتیسم جلوگیری کنید. بیاموزید که چگونه ویتامین D را با اطمینان از نور خورشید دریافت کنید. اگر کودک شما بعد از ۲ سالگی هنوز دارای پای پرانتزی است با پزشک کودک خود صحبت کنید.

تشخیص و شناسایی به موقع پای پرانتزی به شما و فرزندتان کمک می کند تا این شرایط را کنترل کنید. آرتروز اثر اصلی پای پرانتزی درمان نشده است و می تواند ناتوان کننده باشد. وقتی پای پرانتزی شدید باشد، می تواند روی زانوها، پاها، مچ پا و مفاصل ران به علت وارد آوردن فشار زیاد تأثیر بگذارد.

اگر فردی در سنین جوانی به تعویض کامل زانو نیاز داشته باشد، احتمالاً باید در سنین بالاتر دوباره زانو تعویض شود. انجام عمل آرتروپلاستی کامل زانو در چنین افرادی ممکن است به دلیل جراحی هایی که قبلاً انجام داده اند و به دلیل تراز غیرطبیعی استخوان ها، دشوار باشد.

فیزیوتراپی پای پرانتزی

فیزیوتراپی پای پرانتزی چگونه است؟

فواید فیزیوتراپی پای پرانتزی:

– با فیزیوتراپی بیمار سریع تر می تواند به فعالیت روزمره خود بازگردد.

– فیزیوتراپی درد ندارد و برعکس جراحی و دارو درمانی عوارضی ندارد.

فیزیوتراپی پای پرانتزی نتیجه ی خوبی بر بهبود فرد دارد. فیزیوتراپیست علاوه بر تمریناتی که برای اصلاح استخوان پا به بیمار می دهد، می تواند با روش های خود عضلات اطراف و مفاصل را درگیر و آن ها را تقویت کند. توصیه ی اکثر پزشکان بعد از تجویز کفش مناسب برای بیمار، انجام تمرینات فیزیوتراپی می باشد. اگر پس از فیزیوتراپی فرد بهبود نیافت، گزینه ی بعدی جراحی می باشد.

تمرینات یوگا و پیلاتس اگرچه برای افراد با پای پرانتزی دشوار است اما نتیجه ی خوبی بر سیر بهبودی افراد می گذارد.

جراحی پای پرانتزی

پس از آن که فرد مراحل اولیه درمان را گذراند ولی نتیجه ای نیافت، پزشک عمل جراحی را توصیه می کند. جراحی پای پرانتزی چندین روش دارد. یکی از جراحی های آن استئوتومی می باشد که در آن استخوان درشت نی را می شکنند و سپس استخوان های ران و ساق را در امتداد هم قرار می دهند تا به درستی جوش بخورند.

یک روش دیگر جراحی آن است که صفحه ای فلزی را با پیچ در زانوی فرد می گذارند تا رشد استخوان ران به درستی پیش رود و اختلال پای پرانتزی بهبود یابد. پس از بهبودی، جراح صفحه فلزی را از بدن خارج می کند.

برای افراد میانسال که پای پرانتزی دارند و همچنین از پوکی استخوان رنج می برند، صفحه فلزی به صورت همیشگی در زانو های آن ها قرار می گیرد.

افرادی که تحت عمل استئوتومی قرار گرفته اند، نباید به مدت ۸ هفته وزن خود را روی پاهایشان بیندازند. پس از هفته هشتم پزشک یک عکس رادیوگرافی درخواست می دهد، بنابر نتیجه ی آن، پزشک درباره ی وضعیت فرد تصمیم می گیرد.

برای فیزیوتراپی پای پرانتزی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی ( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Practical evidence based Physiotherapy 2nd Edition
https://www.healthline.com/health/bowlegs#symptoms
https://emedicine.medscape.com/article/1355974-treatment

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست (فیزیوتراپی دست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − 10 =