همه چیز درباره ی فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

نرمی کشکک زانو چیست؟

نرمی کشکک زانو که به عنوان “زانوی دونده” نیز شناخته می شود، وضعیتی است که غضروف های زیر سطح کشکک (کاسه زانو) خراب شده و نرم می شوند. این وضعیت در بین افراد جوان و ورزشکاران شایع می باشد اما ممکن است در بزرگسالان مسن تر که مبتلا به آرتروز زانو هستند نیز دیده شود. این بیماری یکی از مواردی است که فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو را ضروری می سازد.

نرمی کشکک زانو در بیشتر مواقع به علت آسیب دیدن موقع ورزش رخ می دهد که با چند روز استراحت و ماندن در خانه به صورت خود به خود بهبود می یابد. در موارد دیگر، قرار گیری غیر طبیعی مفصل زانو دلیل این امر است و به راحتی با استراحت تسکین نمی یابد. علایم زانوی دونده، درد و احساس سنگ زنی است اما بسیاری از افرادی که نرمی کشکک زانو دارند هرگز به دنبال درمان پزشکی نیستند.

چه عواملی باعث نرمی کشکک زانو می شوند؟

وقتی زانوی خود را خم می کنید، پشت کاسه زانو روی غضروف استخوان ران سر می خورد. تاندون ها و رباط ها، کشکک را به عضله و استخوان ران متصل می کنند. هنگامی که هر یک از این اجزا نتوانند به درستی حرکت کنند، می تواند منجر به نرمی کشکک زانو شود.

علت نرمی کشکک زانو می تواند به دلیل موارد زیر نیز باشد:

– بیماری مادرزادی

– عضله همسترینگ و چهار سر ران ضعیف (به ترتیب عضلات پشت و جلوی ران)

– عدم تعادل عضلات خارج و داخل ران

– وارد شدن استرس مکرر به مفصل زانو مانند دویدن، اسکی یا پریدن

– ضربه مستقیم به زانو

چه کسانی در معرض خطر نرمی کشکک زانو قرار دارند؟

خطر ابتلا به بیماری نرمی کشکک به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله عواملی که فیزیوتراپی نرمی کشک زانو را حتمی می سازد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– سن

نوجوانان و جوانان در معرض خطر بالای این بیماری قرار دارند. در طی بلوغ، عضلات و استخوان ها به سرعت رشد و به تعادل کوتاه مدت کمک می کنند.

– رابطه ی جنسی

با توجه به بررسی های اخیر، بانوان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به نرمی کشکک زانو می باشند. این مورد می تواند به علت وجود توده عضلات کم تر زنان نسبت به مردان باشد. نتیجه این امر قرار گیری غیر نرمال مفصل در راستای محور بدن است که باعث وارد شدن فشار بیشتر به زانو می شود.

– پاهای صاف

داشتن کف پای صاف ممکن است فشار به مفصل زانو را بیشتر کند.

– آسیب قبلی

آسیب قبلی در ناحیه زانو، مانند دررفتگی، می تواند خطر ابتلا به زانوی دونده را افزایش دهد.

– سطح فعالیت بالا

اگر سطح فعالیت بالایی دارید یا مرتباً ورزش می کنید، به مفصل زانوی شما فشار وارد می شود که می تواند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهد.

مفصل زانوعلایم نرمی کشکک زانو چیست؟

نرمی کشکک زانو به طور معمول به صورت درد ظاهر می شود که به عنوان درد کشککی شناخته می شود. هنگام خم شدن یا کشیدن زانوی خود ممکن است احساس سنگ زنی یا ترک خوردگی داشته باشید. درد ممکن است پس از نشستن به مدت طولانی یا در طی فعالیت هایی که فشار زیادی به زانوها وارد می شود مانند ایستادن به مدت طولانی یا ورزش، بدتر شود.

اگر درد زانو دارید که ظرف چند روز بهبود نمی یابد، با پزشک خود صحبت کنید و از تمرینات فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو بهره ببرید.

تشخیص و درجه بندی نرمی کشکک زانو

پزشک به دنبال نواحی تورم یا حساسیت به لمس در زانوی شما خواهد بود. همچنین ممکن است همسو بودن استخوان و مفاصل را بررسی کند. عدم همسو بودن می تواند شاخصی برای تشخیص نرمی کشکک زانو باشد. همچنین ممکن است پزشک برای سنجش مقاومت و حساسیت مفصل زانوی شما فشار مقاومت ایجاد کند. پس از آن، پزشک ممکن است هر یک از آزمایشات زیر را برای کمک به تشخیص و درجه بندی درخواست کند:

– اشعه ایکس: برای نشان دادن آسیب استخوان، علایم عدم همسویی یا آرتروز

– تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): برای مشاهده سایش غضروف ها

– معاینه آرتروسکوپی: یک روش کم تهاجمی برای تجسم داخل زانو که شامل قرار دادن آندوسکوپ و دوربین در مفصل زانو است.

درجه بند

چهار درجه وجود دارد که شدت زانوی دونده را مشخص می کند. درجه ۱ کم ترین شدت را دارد، در حالی که درجه ۴ بیشترین شدت را نشان می دهد.

درجه ۱ نرم شدن غضروف در ناحیه زانو را نشان می دهد.

درجه ۲ نشانگر نرم شدن غضروف همراه با مشخصات غیر عادی سطح است. این درجه معمولاً آغاز فرسایش بافت است.

درجه ۳ نشانگر کم ضخامت شدن غضروف می باشد.

درجه ۴، نشانگر سایش استخوان و خراب شدن قسمت قابل توجهی از غضروف است. سایش استخوان به معنای مالش استخوان به استخوان است که در زانو رخ می دهد.

می توانید برای کمک به درمان، در هر ۴ مرحله از فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو بهره ببرید.

فیزیوتراپی نرمی کشکک زانودرمان نرمی کشکک زانو

هدف از درمان، کاهش فشار روی کاسه زانو و مفصل می باشد. استراحت، تثبیت و سرد کردن مفصل ممکن است اولین راه درمان باشد. آسیب غضروفی که منجر به زانوی دونده می شود، می تواند خود به خود با استراحت ترمیم شود. پزشک شما ممکن است چندین هفته داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن برای کاهش التهاب در اطراف مفصل تجویز کند. در صورت ادامه تورم، حساسیت و درد، گزینه های درمانی زیر ممکن است مورد بررسی قرار گیرند:

– فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو

فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو با تقویت عضلات مهمی از جمله چهار سر ران و همسترینگ به بهبود تعادل عضلانی کمک می کند و می تواند قدرت عضلات را به خوبی بازیابی نماید.

به طور معمول ورزش های بدون تحمل وزن مانند شنا یا دوچرخه ثابت توصیه می شود. علاوه بر این، تمرینات ایزومتریک که منجر به سفت شدن و آزاد شدن عضلات می شود، می تواند به حفظ توده عضلانی کمک کند.

– عمل جراحی

برای بررسی مفصل و تعیین عدم همسویی زانو ممکن است جراحی شوید. این جراحی شامل قرار دادن دوربین در مفصل شما از طریق یک برش کوچک است. این روش جراحی ممکن است مشکل را برطرف کند. یک روش دیگر، برش رباط است. این عمل شامل بریدن برخی از رباط ها برای آزاد شدن کشش و امکان حرکت بیشتر است. سایر گزینه های جراحی ممکن است شامل صاف کردن پشت مچ پا، کاشت پیوند غضروف یا جابجایی محل قرارگیری عضله ران باشد. پس از عمل جراحی، پزشکان فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو را توصیه می کنند.

نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به نرمی کشکک زانو

با رعایت این توصیه ها می توانید خطر ابتلا به زانوی دونده را کاهش دهید:

– از وارد کردن استرس های مکرر به قسمت پشت زانو خودداری کنید. اگر ناچار هستید که به مدت طولانی روی زانوهای خود فشار آورید از زانوبند استفاده نمایید.

– با تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ تعادل عضلانی خود را تقویت کنید.

– از کفش هایی استفاده کنید که با افزایش قوس، کف پای صاف را اصلاح کند. این نوع از کفش ها میزان فشار وارد شده به زانوها را کاهش می دهد.

– اضافه وزن بدن ممکن است باعث افزایش فشار بر زانوی شما شود. حفظ وزن مناسب بدن می تواند از وارد شدن فشار بر زانو و سایر مفاصل جلوگیری کند. شما می توانید با کاهش مصرف قند و چربی، خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، غلات سبوس دار و ورزش حداقل برای ۳۰ دقیقه در روز و پنج بار در هفته، اقدام به کاهش وزن کنید.

برای فیزیوتراپی نرمی کشکک زانو بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: The Knee for Physiotherapists 1st Edition 2019
https://www.healthline.com/health/chondromalacia-patella#prevention

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی در آسیب های ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 + دو =