فیزیوتراپی برای بارداری ضرر دارد؟

فیزیوتراپی برای بارداری ضرر دارد؟

در دوران بارداری خانم ها به مراقبت زیادی احتیاج دارند به دلیل اینکه تغییرات هورمونی باعث نرم شدن رباط های حمایت کننده و ایجاد کشش بیشتر در بدن می شوند. تمرینات توانبخشی و اصولی در دوران بارداری می‌ توانند تاثیر زیادی در بهبود ناراحتی‌ های متداول در این دوران مانند کمردرد داشته باشند. یکی از سوالات بسیاری از افراد این است که آیا فیزیوتراپی برای بارداری ضرر دارد؟ اگر این سوال شما نیز هست در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

آیا فیزیوتراپی در دوران بارداری خطرناک است؟

اگر فیزیوتراپی در منزل در دوران بارداری تحت نظر یک فرد متخصص انجام شود هیچ خطری را در پی نخواهد داشت. با این وجود پیش از هر اقدامی بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

حتما فیزیوتراپی را تنها تحت نظر متخصصین این حوزه انجام دهید و این کار را به دست افراد غیر حرفه ای و بی تجربه نسپارید. در صورت رعایت این نکات فیزیوتراپی در دوران بارداری خطری را ایجاد نمیکند.

مزایای فیزیوتراپی در دوران بارداری

فیزیوتراپی در دوران بارداری مزایای مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

تسکین کمردرد در بارداری

در آغاز بارداری رباط ها کشیده و نرم می شوند. این موضوع به دلیل این است که بدن، خود را برای سازگاری با رشد جنین آماده میکند. زمانی که کودک در بدن مادر رشد میکند افزایش وزن مادر را به دنبال خواهد داشت. افزایش وزن باعث می شود که فشار مضاعفی به کمر مادر وارد شود. انجام فیزیوتراپی در دوران بارداری می تواند به بهبود کمردرد کمک بسیاری کند.

تقویت عضلات کف لگن

در دوران بارداری جریان خون افزایش پیدا میکند. این مسئله موجب می شود که کلیه ها بیشتر از قبل کار کنند و در نهایت افزایش ادرار را در پی خواهد داشت. متاسفانه در برخی مواقع ضعیف شدن عضلات کف لگن باعث بی اختیاری در ادرار می شود. فیزیوتراپی در دوران بارداری می تواند به تقویت عضلات کف لگن کمک بسیاری کند.

افزایش آمادگی برای زایمان با فیزیوتراپی

برای اینکه خانم ها زایمان راحت تری را تجربه کنند لازم است از انعطاف و قدرت بدنی خوبی برخوردار باشند. تمرینات فیزیوتراپی در زمان بارداری باعث می شوند که آمادگی برای زایمان افزایش پیدا کند.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

جلوگیری از سندرم تونل کارپال

پس از پاسخ به این سوال که فیزیوتراپی برای بارداری ضرر دارد؟ باید گفت فیزیوتراپی در زمان بارداری می تواند در جلوگیری از سندرم تونل کارپال نیز نقش داشته باشد. این سندرم یکی از عوارض جانبی شایع بارداری به شمار میرود و موجب بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در دست و بازو می شود.  فیزیوتراپی با تمرکز بر مدیریت درد و جریان خون ثابت به جلوگیری از سندرم تونل کارپال کمک شایانی میکند.

ارتقاء روحیه و انرژی با فیزیوتراپی

یکی از مهم ترین مزیت های انجام فیزیوتراپی در منزل کرج در دوران بارداری ارتقاء روحیه و انرژی خانم ها است. تمرینات فیزیوتراپی جریان خون را افزایش می دهند و باعث انتشار هورمون‌ های خوشحالی می شوند. این مزیت تاثیر زیادی در افزایش روحیه و انرژی زنان باردار می گذارد.

بهبود خواب در بارداری

یکی از مشکلات رایجی که خانم های باردار با آن دست و پنجه نرم می کنند کم خوابی است. تمرینات آرامش بخش فیزیوتراپی می توانند کمک شایانی به بهبود خواب کنند و باعث شوند خانم های باردار خواب بهتر و راحت تری را تجربه کنند.

کاهش استرس و اضطراب

همانطور که میدانید دوران بارداری با استرس و اضطراب زیادی همراه است. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش این استرس و اضطراب فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی با تمرینات تنفسی و آرامش ‌بخش به طور مستقیم در کاهش این احساسات منفی تاثیر می گذارد.

مزایای فیزیوتراپی در دوران بارداری
مزایای فیزیوتراپی در دوران بارداری

روش های فیزیوتراپی در بارداری

روش های مختلفی در فیزیوتراپی در دوران بارداری توسط متخصصان استفاده می شوند. در ادامه در مورد این روش ها صحبت خواهیم کرد.

  • تمرینات تقویت عضلات

تمرینات مربوط به تقویت عضلات یکی از بهترین تمرین ها در دوران بارداری هستند. این تمرینات می توانند تاثیر زیادی در بهبود تعادل، پشتیبانی از کمر و تقویت عضلات ضروری برای زایمان داشته باشند.

  • تمرینات تنفسی

برای بهبود تنفس و آمادگی برای زایمان میتوان از تمرینات تنفسی استفاده کرد. تمرینات تنفسی تاثیر بسزایی در بهبود کنترل تنفس و کاهش استرس در زنان باردار دارند.

  • تمرینات انعطاف‌پذیری

این نوع تمرینات می توانند مانع از بروز اختلالات مرتبط با تغییرات وزن و فشار روی مفاصل و عضلات شوند. این تمرینات موجب می شوند که زنان باردار راحت تر بتوانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.

  • تمرینات آرامش‌بخش

تمرینات آرامش‌بخش انواع مختلفی دارند که از میان آنها میتوان به روش‌های تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن اشاره کرد. این تمرینات تاثیر فوق العاده ای در کاهش اضطراب و استرس در دوران بارداری دارند.

روش های فیزیوتراپی در بارداری
روش های فیزیوتراپی در بارداری

سخن آخر فیزیوتراپی برای بارداری ضرر دارد؟

فیزیوتراپی تاثیر زیادی در ارتقاء سلامتی، بهبود مشکلات متعدد ماهیچه ای و اسکلتی دارد. این فرایند شامل طیف گسترده ای از حرکات می شود که هر یک از آنها مزایای خاصی دارند. بارداری یک دوران بسیار حساس برای خانم ها به شمار میرود و لازم است در این بازه زمانی از خود بیشتر مراقبت کنند.

انجام فیزیوتراپی در زمان بارداری نه تنها ضرر ندارد بلکه می تواند مزایای بسیاری را نیز داشته باشد. در طول متن در مورد این مزایا با شما عزیزان صحبت کردیم. تنها نکته قابل توجه این است که یک فرد متخصص و باتجربه را برای این کار انتخاب کنید تا بتوانید از مزایای انجام آن بدون هیچ مشکلی بهره مند شوید. فیزیوتراپی متشکل از خدمات متعددی می شود که از جمله آن ها می توان به فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل، دیسک گردن، سکته مغزی و… اشاره کرد.

فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل

سوالات متداول در مورد فیزیوتراپی برای بارداری ضرر دارد؟

  1. فیزیوتراپی پس از زایمان به چه دلیل انجام می شود؟

فیزیوتراپی پس از زایمان به منظور مقابله با چالش ها و تغییرات فیزیکی بعد از این دوران انجام می شود.

  1. آیا فیزیوتراپی می تواند در افزایش تناسب اندام در دوران بارداری تاثیر داشته باشد؟

بله، فعال بودن در دوران بارداری تاثیر زیادی در افزایش تناسب اندام دارد. فیزیوتراپیست تمرینات ایمن و موثری را در مراحل مختلف بارداری ارائه می دهد که می توانند زنان باردار را متناسب و سالم  نگه دارند.

  1. موارد منع فیزیوتراپی برای زنان باردار چیست؟

انجام فیزیوتراپی برای زنان بارداری که دارای مشکلاتی مانند خونریزی‌های بارداری، کم‌خونی شدید، بیماری‌های مزمن قلبی یا ریوی هستند توصیه نمی شود.

چه امتیازی می دهید؟
فیزیوتراپی در منزل

خدمات فیزیوتراپی دکتر کیوان

مهم ترین نکات فیزیوتراپی

مدت زمان ترمیم تاندون پا
مدت زمان ترمیم تاندون پا

فیزیوتراپی تاندون انگشت دست
فیزیوتراپی تاندون انگشت دست

نحوه ماساژ بیماران سکته مغزی
نحوه ماساژ بیماران سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × سه =