مگنت تراپی
مگنت تراپی
12

مگنت تراپی

مغناطیس درمانی که به عنوان مگنت تراپی یا بیومغناطیس درمانی نیز شناخته می شود، یک درمان انرژی بدن است که شامل اعمال آهن ربا یا میدان های مغناطیسی به بدن انسان به منظور شفا یا مزایای سلامتی است. ما در مورد آهنربای معمولی صحبت نمی کنیم. آهنربای شفابخش یا بیومگنت آهنربایی است که به طور خاص به منظور شفای جسمی و ذهنی ساخته می شود.

تصور می شود که مغناطیسی درمانی با تقویت میدان های انرژی طبیعی بدن، متابولیسم را تحریک می کند و گردش خون را افزایش می دهد و در نتیجه میزان اکسیژن تحویلی به سلول ها را افزایش می دهد. این درمان طبیعی برای تسکین استرس، افسردگی، سردرد و درد، تسریع و ارتقای بهبودی و کند کردن فرآیندهای بیماری مانند سرطان و عفونت استفاده می‌شود.

قدمت این درمان به دوران باستان باز می گردد، اما هنوز هم در طب مکمل و جایگزین و امروزه استفاده می شود. مگنت تراپی در بسیاری از کشورها بسیار پیشرفته است، اما اخیراً در ایالات متحده محبوبیت پیدا کرده است. مگنت تراپی نوعی فیزیوتراپی است که طی آن بدن در معرض میدان مغناطیسی با فرکانس پایین قرار می گیرد.

سلول ها و سیستم های کلوئیدی بدن حاوی یون هایی هستند که می توانند تحت تاثیر نیروهای مغناطیسی قرار گیرند. هنگامی که بافت در معرض میدان های مغناطیسی پالسی قرار می گیرد، جریان الکتریکی ضعیفی القا می شود و تمام سلول هایی را که در معرض آن هستند فعال می کند.

بافتی که با کمک یک میدان مغناطیسی با پارامترهای بیوتروپیک مناسب انتخاب شده است، منجر به افزایش فعالیت سطح سلول، افزایش بیشتر پتانسیل غشایی آن و در نهایت تعادل پتانسیل درون سلولی می‌شود.

انواع مگنت تراپی و کاربرد آنها

اصطلاح مگنت‌تراپی به استفاده از آهن‌رباهای ساکن که مستقیماً روی بدن قرار می‌گیرند، به طور کلی در مناطق درد اشاره دارد. آهنربای ساکن یک آهنربای دائمی معمولی است، برخلاف سیم پیچ الکترومغناطیسی. آهنرباهای ساکن یا توسط نوار به بدنه متصل می شوند یا در محصولاتی با طراحی خاص مانند تسمه، روکش یا لنت تشک محصور می شوند.

ادامه مطلب
خدمات فیزیوتراپی، کاربردها و مزایا

آهنرباهای ساکن قدرت های مختلفی دارند. واحدهای اندازه گیری قدرت آهنربا گاوس و تسلا هستند. یک تسلا برابر با 10000 گاوس است. برای مثال، آهنربای یخچال حدود 50 گاوس است. آهنرباهای درمانی از 300 تا 5000 گاوس اندازه گیری می کنند.

آهنرباهای درمانی در 2 نوع آرایش قطبی مختلف وجود دارند: آهنرباهای تک قطبی و دستگاه های قطب متناوب. آهنرباهایی که در یک طرف شمال و از طرف دیگر جنوب دارند، به طور گیج کننده ای به عنوان آهنرباهای تک قطبی شناخته می شوند. آهنرباهای دوقطبی یا با قطب متناوب از ورقه ای از مواد مغناطیسی با آهنرباهای شمالی و جنوبی که در یک الگوی متناوب مرتب شده اند ساخته می شوند، به طوری که هر دو شمال و جنوب رو به پوست هستند. این نوع آهنربا میدان مغناطیسی ضعیف تری اعمال می کند زیرا آهنرباهای متناوب تمایل به مخالفت با یکدیگر دارند. نظرات زیادی در مورد اینکه کدام یک بهتر است وجود دارد.

مگنت تراپی از یک صفحه مغناطیسی در سطح نقطه یا اطراف مریدین ها برای درمان بیماری استفاده می کند. روش‌هایی که در طب سوزنی پوست سر استفاده می‌شود از آهن‌ربایی که سطح پوست سر را لمس می‌کند، آهن‌ربایی همراه با سوزن‌ها یا الکتریسیته استفاده می‌کنند.

مگنت تراپیبا استفاده از توپ های کوچک مغناطیسی یا یک صفحه، آهنربا را روی سطح پوست سر بمالید و با نوار چسب بپوشانید. معمولاً یک آهنربا با ضخامت 3 میلی متر انتخاب کنید و آن را به مدت 5 تا 10 روز روی سطح بگذارید. آهن ربا را برای 12 درمان در هر دوره تغییر دهید. آهن ربا را می توان با کلاه نیز استفاده کرد. بیمار باید آهنربا  را لمس کند. آهنربا کلاه به مدت 10 تا 12 ساعت در روز به مدت 1 تا 2 ماه در هر دوره استفاده می شود. این تکنیک بیشتر برای بیمارانی که فشار خون بالا و سردرد دارند استفاده می شود. همچنین، آهنربا را می توان با سوزن ترکیب کرد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی ستون فقرات در منزل

آهنربا ممکن است روی سوزن های داخل پوستی تعبیه شده اعمال شود. سوزن های آهن ربا برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا، سردرد، سکته مغزی، عواقب آسیب مغزی و تشنج استفاده می شود. در ابتدای درمان از یک آهنربای کوچک استفاده کنید. در صورت عدم وجود نتیجه واضح و بدون عوارض جانبی، به تدریج قدرت آهنربا و طول درمان را افزایش دهید. درمان مگنت نسبتاً ایمن است. برخی از بیماران ممکن است دچار سرگیجه، کم انرژی، تپش قلب، حالت تهوع و استفراغ شوند. عوارض جانبی می تواند شامل کاهش فشار خون باشد یا نواحی موضعی پوست ممکن است خارش، سوزش و دردناک شود. با این حال، عوارض جانبی تنها در درصد بسیار کمی از موارد رخ می دهد.

تحقیقات مگنت تراپی

افراد بدبین اغلب ادعا می کنند که مزایای مگنت تراپی باید به دلیل اثر دارونما باشد. با این حال، تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از بیومگنت‌ها در بدن یک میدان مغناطیسی ساکن ایجاد می‌کند که می‌تواند به تعادل بدن و خود ترمیم کمک کند.

مزایای مگنت تراپی توسط تحقیقات بیومغناطیس پشتیبانی می شود. ژاپن، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی قرن‌هاست که از مگنت‌تراپی استفاده می‌کنند که قدمت آن به دوران باستان بازمی‌گردد و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است. در اینجا در ایالات متحده تحقیقات به دلیل رواج طب غربی تا حدودی محدود شده است.

اگرچه بیومگنت‌ها توسط FDA به‌عنوان ابزار پزشکی تأیید نشده‌اند، در چند دهه اخیر این درمان جامع در ایالات متحده محبوبیت پیدا کرده است و محققان بیشتری شروع به انجام تحقیقات کرده‌اند و در حال حاضر بسیاری سودمند بودن آن را ثابت کرده‌اند.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی برای پارکینسون، امری ضروری می باشد

مگنت تراپی سطح اندورفین را افزایش می دهد .اگر تا به حال از علائم کمبود اندورفین رنج برده اید، می دانید که چقدر می تواند ناتوان کننده باشد. یا شاید شما علائم را تجربه کرده اید اما علت آن را نمی دانید.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بیومگنت‌ها (آهن‌رباهای شفابخش) باعث افزایش سطح اندورفین در بدن می‌شود. اندورفین ها مسکن های طبیعی بدن هستند. اندورفین ها هورمون های بازدارنده درد هستند که به طور طبیعی توسط بدن شما تولید می شوند.

اندورفین ها با اتصال به گیرنده های مواد افیونی در مغز، درد را مهار می کنند. آنها مشابه داروهای ضد درد مخدر مانند اکسی کدون یا مورفین عمل می کنند. اندورفین ها معمولا به عنوان “هورمون های شادی” شناخته می شوند. از آنجایی که این مسکن های طبیعی توسط بدن تولید می شوند، هیچ عارضه جانبی منفی ندارند.

مگنت تراپی چگونه کار می کند؟

مگنت تراپی چگونه کار می کند؟

یک تصور غلط رایج این است که آهنربا آهن موجود در خون را جذب می کند، بنابراین خون را حرکت می دهد و گردش خون را تحریک می کند. با این حال، از آنجایی که آهن موجود در خون به هموگلوبین متصل است، نمی تواند به میدان مغناطیسی پاسخ دهد. آهنرباهای ساکن می توانند ذرات باردار در خون، اعصاب و غشای سلولی را تحت تأثیر قرار دهند یا واکنش های بیوشیمیایی را به طور نامحسوس تغییر دهند.

با این حال، بیوفیزیکدانان شک دارند که آهنرباهای ساکن تجاری موجود به اندازه کافی قوی هستند که به طور قابل توجهی بر بدن تأثیر بگذارند. یک کارآزمایی نشان داد که آهنرباهای ساکن تجاری هیچ تاثیری بر جریان خون ندارند. یکی دیگر از نکاتی که آهنرباهای ساکن ممکن است متابولیسم ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار دهد، یافت شد، اما تحقیقات بیشتری برای حل این احتمال مورد نیاز است.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی در تهرانسر 

شواهد علمی برای مگنت تراپی چیست؟

شواهد علمی برای مگنت تراپی چیست؟

آهنرباهای ساکن در مطالعات بسیار امیدوار کننده نبوده اند، اما شواهد هنوز قطعی نیستند. به عنوان مثال، یک کارآزمایی با 119 نفر مبتلا به فیبرومیالژیا، 2 پد تشک مغناطیسی موجود در بازار را با درمان ساختگی و بدون درمان مقایسه کردند. تشک‌های شم هنوز آهن‌ربایی در خود داشتند و با ظاهر تشک‌های مورد استفاده در درمان آزمایشی مطابقت داشتند، اما آهن‌رباها نیروی کمی داشتند یا هیچ نیرویی نداشتند.

شرکت‌کنندگان در گروه‌های درمانی، به‌ویژه گروهی که آهن‌رباهای قطبیت منفی داشتند، نشانه‌ای از بهبود بیشتر علائم درد را نشان دادند. با این حال، تفاوت بین درمان واقعی و درمان ساختگی یا بدون درمان به طور کلی به معنی آماری نمی رسد. این نتیجه به این معنی است که مزایای مشاهده شده می تواند ناشی از شانس باشد.

مطالعات دیگر مگنت درمانی را برای شرایط مختلف با نتایج متفاوت ارزیابی کرده اند. برخی از شرایط عبارتند از:

  1. روماتیسم مفصلی
  2. سندرم پس از فلج اطفال
  3. نوروپاتی محیطی
  4. آرتروز
  5. سندرم تونل کارپال

در بررسی 25 مطالعه، مگنت تراپی شواهد کمی از بهبود علائم در افراد مبتلا به درد مزمن بدون توجه به علت نشان داد. باز هم، در حالی که برخی از مطالعات وجود دارد که نشان می دهد مگنت تراپی می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید باشد، این حوزه ای است که به تحقیقات بیشتر نیاز دارد زیرا شواهد کلی متناقض هستند.

 

جمع بندی مگنت تراپی

مگنت تراپی یکی از جدیدترین و موثر ترین روش های درمانی است که به تازگی مورد استفاده می گیرد. این روش بیشتر در کشورهای بسیار پیشرفته ارائه می شود و می تواند برای درمان آسیب های زیادی تاثیربخش باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل در تهران می توانید با مجموعه ما در تماس باشید.

چه امتیازی می دهید؟