آموزه های فیزیوتراپی کف پا: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

ورم کف پا یا فاشئیت پلانتار در نتیجه تخریب کلاژن فاشیای کف پا و همچنین ساختارهای اطراف عضله آن است. ناحیه کف پا نقش مهمی در بیومکانیک طبیعی پا دارد. فاشیا خود در تشکیل قوس کف پا مشارکت دارد. علاوه بر فاشئیت کف پا، منابع مختلف درد در پاشنه کف پا وجود دارد. بنابراین اصطلاح “درد پاشنه کف پا” در بین مردم بسیار رایج است. از این رو فیزیوتراپی کف پا علمی بسیار کاربردی می باشد.

علت ایجاد فاشئیت پلانتار

فشار مکرر باعث پارگی ریز در ناحیه فاشیا کف پا می شود و می تواند شروعی باشد برای فاشئیت پلانتار اما می تواند در اثر ضربه یا سایر علل نیز رخ دهد. عوامل خطر بسیاری وجود دارد که باعث درد پاشنه کف پا می شود، از جمله:

– از بین رفتن قدرت خم کردن مچ پا

– استفاده زیاد از پا

– تحمل وزن توسط پا به مدت طولانی مانند ایستادن و دویدن دراز مدت

– کفش نامناسب

– دیابت شیرین و یا سایر بیماری های متابولیکی

علایمی که فیزیوتراپی کف پا را ضروری می سازد

درد پاشنه پا ممکن است در اولین قدم های صبح یا بعد از دوره های طولانی استراحت بیشتر شود.

– فرد ممکن است به علت درد شدید با انگشتان راه برود.

– درد معمولاً هنگام راه رفتن به صورت پا برهنه روی سطوح سخت و بالا رفتن از پله بیشتر می شود.

درمان

اقدامات محافظه کارانه اولین انتخاب است. استراحت نسبی از فعالیت های ورزشی اولین راه درمان است. یخ درمانی بعد از فعالیت و همچنین NSAID های خوراکی یا موضعی می توانند برای تسکین درد استفاده شوند. به بیماران در مورد کشش و ترمیم مناسب فاشیای کف پا آموزش داده می شود. اگر درد به اقدامات محافظه کارانه پاسخ ندهد، تکنیک های پیشرفته یا تهاجمی استفاده می شود، مانند استفاده از سم بوتولینوم A، پلاسمای غنی از پلاکت اتولوگ یا تزریق استروئید. بهتر است است که تکنیک های پیشرفته و تهاجمی با درمان های محافظه کارانه ترکیب شوند. در صورت مزمن شدن این روند و عدم موفقیت در درمان های کمتر تهاجمی، جراحی گزینه بعدی می باشد.

فاشئیت پلانتار

فیزیوتراپی کف پا باید چگونه باشد؟

لازم است به بیماران گفته شود که بهبود علایم ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد (بسته به شرایط آسیب دیدگی). برای پیروی از توصیه های داده شده به عنوان مثال استراحت از فعالیت های تشدید کننده در ابتدا به بیماران آموزش های لازم داده می شود. درمان های معمول شامل: کشش و تقویت فاشیای گاستروکنمیوس، سولئوس و کف پا می باشد.

– آموزش قدرت: به نظر می رسد مشابه مدیریت تاندینوپاتی، تمرینات قدرتی در درمان ورم فاشئیت کف پا مؤثر باشد. تمرینات قدرتی ممکن است به کاهش سریع درد و بهبود عملکرد کمک کنند.

– آموزش کششی: کشش تاندون آشیل را می توان در حالت ایستاده انجام داد، در حالی که پای آسیب دیده در پشت پای دیگر باشد و انگشتان پا به سمت جلو قرار گرفته باشند.

– آتل های شب: این نوع آتل ها خمیدگی مچ پا و کشیدگی انگشتان را حفظ می کنند و باعث ایجاد کشش مداوم در ناحیه کف پا می شوند. برخی از شواهد گزارش می کنند که آتل شب مفید است، در یک بررسی که توسط کول و همکاران وی انجام شد، نتیجه این گونه بیان شد که استفاده از آتل شب برای درمان بیماران با درد بیش از شش ماه مفید می باشد و بیماران تحت درمان با آتل شب نسبت به سایر بیماران زوذتر بهبود یافتند.

– ارتزهای پا (کفی طبی که درون کفش شما قرار می گیرد): از نظر عملکردی فواید کوتاه مدت کمی دارند و همچنین ممکن است باعث کاهش درد در افراد مبتلا به ورم مفاصل کف پا شوند اما در مقایسه با کفش طبی ساختگی، چه ساخت سفارشی باشند و چه پیش ساخته، اثرات مفید طولانی مدتی ندارند.

در صورت ابتلا به ورم کف پا چه کاری باید انجام دهم؟

اگر مبتلا به ورم کف پا شده اید یا به آن مشکوک هستید، باید در اسرع وقت درمان فیزیوتراپی کف پا را شروع کنید. هرچه درمان زودتر شروع شود، احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود.

اگر دچار ورم کف پا هستم چه کاری نباید انجام دهم؟

شما نباید امیدوار باشید که درد بدون درمان برطرف شود. این آسیب معمولاً با گرم شدن هنگام ورزش نادیده گرفته می شود. با این حال، هر بار که کف پا وزن بدن را تحمل می کند، تورم بیشتری ایجاد می شود. در نهایت، با پیشرفت وضعیت شما، درد بهتر نمی شود، در این مرحله، آسیب دیدگی شما نیز بسیار بدتر می شود و پاسخ دادن به درمان ممکن است بیشتر طول بکشد.

نوروپراکسی پلانتار داخلی چیست؟

نوروپراکسی پلانتار باعث درد در پاشنه پا می شود. عصب کف پا از مچ پا و در امتداد داخل پا عبور می کند. نوروپراکسی فشرده شدن یا به دام انداختن یک عصب است. هنگامی که عصب کف پا تحت فشار قرار می گیرد یا به دام می افتد باعث درد پاشنه می شود و این به عنوان نوروپراکسی کف پا شناخته می شود. فیزیوتراپی کف پا می تواند به بهبود آن کمک کند.

نوروپراکسی پلانتار داخلی چگونه اتفاق می افتد؟

عضله ای به نام abductor در کنار عصب کف پا می باشد. هنگامی که به طور مکرر بر روی عضله فشار وارد شود، مانند زمان زیادی دویدن، عضله متورم و ملتهب می شود. سپس به عصب کف پا فشار می آورد و باعث می شود عصب فشرده یا به دام افتد. همین اتفاق عامل درد است.

داشتن کف پا صاف نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند زیرا در داخل پا هیچ قوسی وجود ندارد و با دویدن، فشار زیادی به کف پا وارد می شود و می تواند باعث التهاب عضله شود. بنابراین عصب کف پا تحت تأثیر قرار می گیرد.

علایم نوروپراکسی پلانتار داخلی که فیزیوتراپی کف پا را ضروری می سازد

علایم نوروپراکسی پلانتار داخلی به تدریج شروع می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– سوزش و درد پاشنه پا

– درد و حساسیت در قسمت داخلی پا

– تغییر حس در پایین پا و در پشت انگشت شست

فیزیوتراپی کف پا

در صورت داشتن نوروپراکسی در کف پا، چه کاری باید انجام دهم؟

اگر به نوروپراکسی پلانتار داخلی مبتلا شده اید یا به آن مشکوک هستید، باید با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید زیرا آن ها قادر به کاهش درد و جلوگیری از بروز مجدد آن در آینده هستند. در این بین بهتر است به استراحت پا بپردازید تا التهاب کاهش یافته و بهبود یابد. همچنین می توانید از یک کیسه یخ خرد شده که به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در داخل پارچه مرطوب قرار گرفته، استفاده نمایید.

اگر دچار نوروپراکسی پلانتار داخلی هستم چه کاری نباید انجام دهم؟

اگر به نوروپراکسی پلانتار داخلی مبتلا شده اید یا به آن مشکوک هستید، نباید این مشکل را نادیده بگیرید و به دویدن ادامه دهید. این ممکن است منجر به بدتر شدن مشکل و بیشتر شدن درد شود.

درمان فیزیوتراپی کف پا برای نوروپراکسی پلانتار داخلی

درمان فیزیوتراپی می تواند به تسکین علایم کمک کرده و از بروز مجدد این مشکل در آینده جلوگیری کند. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– آموزش مجدد برای راه رفتن و دویدن

– تهیه ارتز (کفی)

– تزریق احتمالی کورتیزون

– آموزش تکنیکی ورزش

آیا ممکن است نوروپراکسی پلانتار داخلی اثرات درازمدتی داشته باشد؟

اکثر افراد مبتلا به نوروپراکسی پلانتار داخلی با درمان بهبود می یابند و اگر توصیه های فیزیوتراپی کف پا را دنبال کنند، مجدداً اتفاق نمی افتد. اگر نوروپراکسی پلانتار داخلی به درمان پاسخ ندهد، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی شامل آزاد شدن رباط ناویکولار به منظور ایجاد فضای بیشتر برای عصب کف پا است. این عمل، فشرده شدن عصب کف پا را کاهش می دهد تا علایم را تسکین دهد.

برای فیزیوتراپی کف پا بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی ( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی مفصل زانو

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.