طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟ فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

فیزیوتراپی یک حرفه ی مراقبت بهداشتی می باشد که تمرکز اصلی آن ارزیابی و تشخیص مشکل، برنامه ریزی و اجرای برنامه های درمانی است که هدف آن ها بازیابی عملکرد یا به حداقل رساندن اختلال عملکرد پس از بیماری یا آسیب است. مهارت های اصلی مورد استفاده توسط فیزیوتراپیست ها شامل درمان دستی، ورزش درمانی، الکتروتراپی، طب سوزنی، مشاوره و آموزش برای تسهیل بهبودی و کمک به افراد برای رسیدن به حداکثر پتانسیل جسمی خود است. فیزیوتراپیست شما بسته به شرایط و اهداف عملکردی، فیزیوتراپی مناسب را انتخاب می کند.

درمان های احتمالی فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

– مشاوره و آموزش

– تمرینات تعادل

– تمرینات ثبات

– توانبخشی سالمندان

– ارزیابی ارگونومیک

– برنامه های ورزشی

– برنامه های پیشگیری از سقوط

– درمان شکستگی

– ماساژ

– پیلاتس

– توانبخشی پس از جراحی

– ورزش اختصاصی

– تمرینات دامنه حرکتی

– درمان بافت نرم

– توانبخشی آسیب های ورزشی

– تقویت تمرینات

– طب سوزنی

– برنامه های کششی

– ضربه زدن

یکی از مواردی که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، طب سوزنی می باشد که در زیر به توضیح آن می پردازیم:

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یکی از مهارت هایی است که در فیزیوتراپی به عنوان یک رویکرد برای مدیریت درد و التهاب و به عنوان وسیله ای برای تحریک مواد شیمیایی درمانی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به منظور کمک به بهبود و تقویت توانبخشی انجام می گیرد.

برای استفاده از طب سوزنی در فیزیوتراپی شواهد بالینی و تحقیقاتی زیادی موجود می باشد. طب سوزنی در آداب چینی به معنای درمان و تأیید توانایی بدن برای بازگشت به وضعیت متعادل خود، با توجه به محرک صحیح، می باشد.

نیروهای زیادی در بدن وجود دارند که برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام به تعادل احتیاج دارند. دو نیرویی که اکثر افراد آن ها را می شناسند، نیروهای منفی و مثبت هستند. درمان با طب سوزنی با هدف یا بازگرداندن تمام سیستم های بدن به حالت تعادل (هموستاز) انجام می شود. این امر با ارزیابی عمیق فیزیوتراپی برای تعیین منبع عدم تعادل و یافتن نقاط صحیح طب سوزنی، برای بازگشت بدن به حالت سلامتی از نظر جسمی و روحی حاصل می شود.

طب سوزنی

بدن توانایی ترمیم خود به خودی دارد. فیزیوتراپی با استفاده از طب سوزنی، طب فشاری یا الکترو طب، مکانیسم ترمیم را افزایش می دهد. این درمان ها اجازه می دهند تا سایر درمان های فیزیوتراپی مانند ورزش، تقویت عضلات و توانبخشی برای دستیابی به نتایج مؤثر واقع شوند.

سوزن طب سوزنی باعث تحریک جریان انرژی(QI) می شود که در بدن گردش می کند. QI در اندام های عمیق بدن گردش می کند و به پوست سطحی متصل می شود. در افراد سالم، تعادلی بین سیستم ها وجود دارد. هم انرژی سطحی و هم عمیق تر می توانند تحت تأثیر تحریک نقاط خاص طب سوزنی قرار بگیرند. اگر آسیب، بیماری، ضربه عاطفی یا عفونت رخ دهد، ممکن است جریان طبیعی QI تحت تأثیر قرار گیرد و نتیجه آن تغییر جریان، کاهش سرعت یا ایستایی QI، درد و التهاب یا کمبود QI شود که ممکن است باعث ضعف، فرسودگی و بیماری ناتوان کننده شود. تحریک نقاط طب سوزنی مربوطه ممکن است QI را به ناحیه یا اندامی خاص افزایش دهد و بنابراین به بازگرداندن جریان و تعادل QI طبیعی کمک کند.

طب سوزنی در تحقیقات و پژوهش ها به عنوان وسیله ای برای افزایش تعدیل درد از طریق تحریک مغز و نخاع برای تولید مواد شیمیایی تسکین دهنده درد طبیعی مانند اندورفین استفاده می شود. این روند به بهبودی بدن کمک کرده و تسکین درد را به عنوان پیش درآمد سایر درمان های دستی یا ورزشی ارائه می دهد. طب سوزنی همچنین به عنوان وسیله ای برای رفع برخی از بیماری های سیستمیک و طولانی مدت استفاده می شود اما همیشه با هدف بهبود کیفیت زندگی همراه می باشد.

معرفی چندین روش استفاده از طب سوزنی

چندین روش برای استفاده از طب سوزنی وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است:

– مرسوم

طب سوزنی متداول در واقع استفاده از سوزن های یکبار مصرف، از پیش استریلیزه و با عرض، طول و پهنای خاص می باشند که پوست را در نقاط خاصی سوراخ می کنند. با توجه به ارزیابی علت عدم تعادل، فیزیوتراپیست مکان نقاط طب سوزنی را تعیین می کند. در هر روش درمانی ممکن است تعدادی سوزن استفاده شود و معمولاً حدود ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از برداشتن در جای خود باقی می مانند.

از طب سوزنی می توان برای شل شدن عضلات خاص به دنبال ضربه یا آسیب استفاده کرد. همچنین برای درد عضلانی طولانی مدت درمان نشده، مانند آسیب کششی تکراری (RSI) یا به عنوان وسیله ای برای افزایش طول عضله به منظور کمک به کشش و توانبخشی در مواقع آسیب های ورزشی طب سوزنی مناسب می باشد. در این مورد سوزن در عضله آسیب دیده قرار می گیرد و زمانی که احساس شود زیر سوزن شل شده است، سوزن برداشته می شود.

– طب فشاری

در طب فشاری به منظور از بین بردن گرفتگی عضلات یا تحریک جریان و تعادل بدن، از دستان فیزیوتراپیست برای تحریک نقاط طب سوزنی استفاده می شود. این یک هنر درمانی است که از انگشتان فیزیوتراپیست در نقاط اصلی طب سوزنی استفاده می شود. میزان فشار مورد استفاده، بسته به شرایط متفاوت است و به دستان حساس و قدرتمند نیاز دارد. این درمان اغلب در بیماران حساس، بیماران مبتلا به سوزن فوبیا (ترس از سوزن)، کودکان یا بیماران ضعیف استفاده می شود.

– طب سوزنی با لیزر

لیزر به معنی تقویت نور همراه با تشعشع است و استفاده از لیزر برای درمان انواع بیماری ها بسیار رایج می باشد. در این روش تحریک با لیزر به جای تحریک با سوزن انجام می گیرد. در این نوع درمان، لیزر به نقاط خاصی که سوزن باید قرار گیرد تابانده می شود. از این روش بسیار نوین به خصوص برای بیماران عصبی، کودکان، افراد آسیب دیده در ورزش و در نواحی حساس مانند گوش استفاده می شود. طب سوزنی با لیزر ممکن است در اختیار فیزیوتراپیست هایی باشد که کاملاً در زمینه کاربرد صحیح و موارد منع لیزر درمانی آموزش دیده باشند.

– Moxibustion و حجامت

Moxibustion و حجامت از تکنیک هایی است که برای وارد کردن گرما به نقاط طب سوزنی استفاده می شود. همچنین ممکن است فیزیوتراپیست از آن زمانی که بافت آسیب دیده را کشیده یا مفصل را به حرکت در آورده، استفاده کند. از شرایطی که با این تکنیک ها درمان می شود می توان به استئوآرتریت اشاره کرد.

فواید طب سوزنی چیست؟

– مسکن درد

– کاهش اسپاسم عضلات

– کاهش سفتی مفصل

– افزایش طول عضله

– کاهش تورم

– افزایش آرامش

– تحریک پاسخ التهابی

فیزیوتراپیست ها تعدادی از بیماری ها را با طب سوزنی درمان می کنند، از جمله:

– میگرن و سردرد

– درد مزمن

– آرتروز

– درد پشت و گردن

– آسیب های ورزشی

– صدمات حاد

– مشکلات مربوط به استرس

– اختلالات بهداشت روان

طب سوزنی

طب سوزنی چگونه می تواند به فرد کمک کند؟

پس از ارزیابی کامل، فیزیوتراپیست خواهد دید که آیا طب سوزنی برای کمک به شما به عنوان بخشی از درمان مناسب است یا خیر. بسته به علایم شما از سوزن های ظریف یکبار مصرف در نقاط مختلف بدن استفاده می شود و این به تحریک جریان انرژی کمک می کند.

با بازگرداندن تعادل انرژی بدن، یک محیط مؤثر برای تقویت روند بهبود و کاهش هر گونه درد ایجاد می شود. سوزن ها بسیار ظریف هستند و فقط در سطح پوست قرار داده می شوند، هر چند ممکن است درد مبهمی احساس شود. در فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست ها طب سوزنی را با سایر روش های درمانی ترکیب می کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

ادامه مطلب
طب سوزنی خشک