آموزه های فیزیوتراپی مچ پا: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

مفصل مچ پا یکی از ساختارهای اصلی تحمل وزن در بدن است. مچ پا اغلب هنگام پرش و فرود اشتباه آسیب می بیند. هر ساله دو میلیون نفر برای پیچ خوردگی، کشیدگی و شکستگی مچ پا به پزشک مراجعه می کنند. بعد از آسیب، ۳۰ تا ۷۰ درصد از افراد، دچار بی ثباتی مزمن مچ پا می شوند. به همین دلیل تمرینات فیزیوتراپی مچ پا برای بازیابی عملکرد بسیار مهم می باشد.

فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند، بهترین تمرینات مچ پا را برای شرایط خود انتخاب کنید. آن ها می توانند شما را در دوره توانبخشی راهنمایی و در به دست آوردن تحرک و قدرت مچ پا یاری کنند.

صدماتی که فیزیوتراپی مچ پا را ضروری می سازد

شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا یکی از آسیب دیدگی هایی می باشد که کم تر اتفاق می افتد و می تواند در ناحیه استخوان درشت نی، تالوس یا استخوان پاشنه رخ دهد. شکستگی مچ پا به طور معمول هنگامی رخ می دهد که یک نیروی بزرگ، چرخان و چند جهته به مچ پا وارد شود. شکستگی مچ پا ممکن است مشابه رگ به رگ شدن رباط باشد. شروع درد فوری و شدید خواهد بود و تورم، کبودی و التهاب بلافاصله بعد از آن رخ می دهد. پس از آن مچ پا معمولاً قادر به تحمل وزن نیست و دامنه حرکتی محدودی می شود. در صورتی که شکستگی به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است تغییر شکل مفصل نیز وجود داشته باشد.

دررفتگی مچ پا

دررفتگی مچ پا معمولاً دیده نمی شود و اغلب با شکستگی همراه است. اگر مشکوک به دررفتگی مچ پا هستید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. از آن جا که طیف وسیعی از ساختارهای عصبی و عروقی در اطراف مچ پا قرار دارند، نگرانی عمده این است که عروق خونی یا اعصاب در اثر آسیب صدمه ببینند.

فیزیوتراپی مچ پا برای به دست آوردن بهبودی کامل دررفتگی مهم خواهد بود. فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا حداکثر عملکرد را به مفصل بازگردانید.

فیزیوتراپی مچ پا

آسیب رباط ها

آسیب به رباط های مچ پا همان چیزی است که به پیچ خوردگی معروف است و بسته به شدت آسیب از درجه ۱-۳ دسته بندی می شود.

رگ به رگ شدن مچ پا شایع ترین نوع پیچ خوردگی مچ پا می باشد. زمانی که مچ پا ناگهانی به سمت داخل برگردانده شود، رباط های قسمت خارجی مچ پا آسیب می بینند. رباط آسیب دیده، رباط تالوفیبولار قدامی (ATFL) است که از ناحیه قدامی – جانبی مچ پا، تالوس و فیبولار را به هم متصل می کند. علایم پیچ خوردگی مچ پا، درد، تورم، کبودی و بی ثباتی می باشد.

قبل از بازیابی دامنه حرکتی و عملکرد عضلات، فیزیوتراپی مچ پا برای کاهش التهاب توصیه می شود. فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ورزشی ویژه به شما ارائه دهد و همچنین روش های درمانی متنوعی را برای به حداکثر رساندن بهبودی شما به کار گیرد.

فیزیوتراپیست چه کاری انجام خواهد داد؟

مرحله اول:

فیزیوتراپیست شما آسیب جدی مانند شکستگی را ارزیابی و رد می کند. هنگامی که شکستگی منتفی شد، فیزیوتراپیست متوجه می شود که این یک آسیب بافت نرم (رباط) است که به طور معمول ۴-۶ هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

مرحله دوم:

فیزیوتراپیست در این مرحله سعی می کند، درد و تورم را کاهش دهد. فیزیوتراپیست شما ممکن است از ماساژ بافت نرم، تحرکات مفصلی و نوار چسب همراه با تمرینات حرکتی آرام استفاده کند. این به شما کمک می کند تا درد و تورم خود را کاهش دهید وتا حد ممکن به طور معمول راه بروید.

مرحله سوم:

در این مرحله بازگرداندن دامنه حرکتی کامل به کمک درمان فیزیوتراپی مچ پا مهم می باشد. یک برنامه تمرینی در خانه این امکان را به شما می دهد تا با الگوی راه رفتن عادی قدم بردارید. در این مرحله فیزیوتراپیست تمرین هایی که باعث می شود درد کم تری احساس کنید به شما ارائه می دهد.

تمرینات فیزیوتراپی مچ پا

۱٫ Ankle alphabet

روی کاناپه یا صندلی راحتی بنشینید. پای خود را دراز کرده و حروف الفبا را با انگشت شست در هوا ردیابی کنید. اگر دردی وجود ندارد، می توانید این کار را ۲ یا ۳ بار تکرار کنید. این ورزش آرام به شما کمک می کند تا مچ پا را به همه جهات حرکت دهید.

۲٫ حرکت زانو

روی صندلی بنشینید و پاهایتان را روی زمین بگذارید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه به آرامی زانوی خود را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید. این حرکت رباط های اطراف مچ پا را کشیده و شل می کند.

۳٫ Towel and tissue scrunches

حین نشستن روی صندلی یک دستمال کاغذی کوچکی را روی زمین قرار دهید. بدون پوشیدن کفش و جوراب، دستمال کاغذی را به آرامی با انگشتان پای خود بگیرید، آن را خرد کرده و تا ۵ بشمارید. سپس دستمال را آزاد کرده و این تمرین را تکرار کنید. اگر احساس درد می کنید این حرکت را کم تر از ۸ تا ۱۰ بار انجام دهید. می توانید این تمرین را با دستمال سفره نیز امتحان کنید.

۴٫ Standing calf stretch

رو به دیوار یا جلوی میز ایستاده و دستان خود را روی آن قرار دهید. مچ پای آسیب دیده را حدود یک قدم به عقب و پای سالم را جلو قرار دهید. پاشنه ی پای پشتی را روی زمین قرار دهید. زانوی پای سالم خود را به آرامی خم کنید تا جایی که در ساق پای آسیب دیده کشش متوسطی داشته باشید. این کار را ۳ بار تکرار کنید و هر بار ۳۰ ثانیه نگه دارید.

بهترین فیزیوتراپی مچ پا

۵٫ بالا بردن پاشنه پا

یکی دیگر از موارد تمرینی فیزیوتراپی مچ پا، حرکت بالا بردن پاشنه می باشد. پشت به دیوار بایستید. در حالی که پاها از عرض شانه باز هستند، به آرامی روی انگشتان پا بلند شده و دوباره به پایین برگردید. در ابتدا ۱۰ بار این تمرین را انجام دهید و تا ۲۰ یا بیشتر بشمارید. به یاد داشته باشید، شما باید یک کشش متوسط و بدون درد را تجربه کنید.

۶٫ کشش باند الاستیک

نوار الاستیکی خود را به دور یک وسیله سنگین مانند پایه میز ببندید. در حالی که روی زمین نشسته اید، انگشتان پا و بالای پای خود را به باند قلاب کنید. اکنون، پایتان را به آرامی به سمت عقب بکشید و آن را به حالت عمودی برگردانید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

۷٫ مچ پا بیرون

باند الاستیکی خود را به دور یک جسم سنگین ببندید. بنشینید یا بایستید و قسمت داخلی پا را به انتهای باند قلاب کنید. به آرامی پای خود را به سمت خارج و عقب حرکت دهید. در ابتدا ۱۰ مرتبه این تمرین را تکرار کنید.

۸٫ Basic balance

یکی دیگر از تمرین های فیزیوتراپی مچ پا، Basic balance می باشد. در این حرکت باید روی پای آسیب دیده خود بایستید و پای دیگر را از زمین بلند کنید، سپس تعادل خود را حفظ کنید. اگر احساس بی ثباتی کردید از میز یا صندلی برای پشتیبانی استفاده کنید. در ابتدا سعی کنید این حالت را برای چند ثانیه حفظ کنید.

۹٫ تعادل با چشمان بسته

حالا تمرین بالا را با چشمان بسته تکرار کنید. این حرکت بسیار سخت تر از مورد قبل می باشد زیرا شما نقاط مرجع تصویری ندارید که کمک کند تعادل برقرار شود. به یاد داشته باشید جسمی برای پشتیبانی داشته باشید.

پس از انجام تمارین فیزیوتراپی مچ پا و به کمک سایر موارد درمانی پیشنهادی فیزیوتراپیست، شما توانایی و عملکرد خود را به دست می آورید و قادر خواهید بود به زندگی روزمره بدون هیچ مشکلی بازگردید.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Baxter’s The Foot And Ankle In Sport
https://www.verywellhealth.com/ankle-exercises-a-complete-guide-2696480
https://pivotalmotion.physio/feet-ankle-physiotherapy/
https://www.apexphysio.com.au/physio-sprained-ankle/
https://www.healthline.com/health/sprained-ankle-exercises#overview

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی آرنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده + پنج =