اهمیت فیزیوتراپی سالمندان: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط آقا و خانم

هرچه پیرتر می شویم، تغییراتی در کلیه سیستم های بدن ما ایجاد می شود، مانند کاهش قدرت عضلانی، عدم تعادل، ضعف بینایی، افزایش وزن، کاهش هماهنگی، مفاصل دردناک، درک کم تر و عدم توانایی واکنش سریع به شرایط. ما می توانیم با این مشکلات کنار بیاییم زیرا تغییرات کند می باشند. اما اگر تغییرات سریع باشند یا همزمان چندین چالش داشته باشیم، می توانند بر استقلال و تحرک ما تأثیر منفی بگذارند. این تغییرات ضرورت فیزیوتراپی سالمندان را برای افزایش عملکرد روشن می سازد.

بیماری هایی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری های مزمن ریوی، آرتروز، پوکی استخوان، دیابت و شرایط عصبی نیز می توانند تأثیر مهمی بر توانایی عملکردی فرد در دوران پیری داشته باشد. ممکن است فعالیت های روزانه مانند بالا رفتن از راه پله نیز دشوار به نظر برسد. با این حال لازم نیست این تغییرات به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از پیری پذیرفته شود. ما می توانیم کارهای زیادی برای جلوگیری از وخیم شدن توانایی های خود انجام دهیم و تأثیری که بر توانایی ها و زندگی ما می گذارد را محدود کنیم.

فیزیوتراپی سالمندان چگونه است؟

فیزیوتراپیست ها در کار با افراد مسن نقش حیاتی و مهمی دارند. آن ها در پیشگیری از بیماری و ناتوانی، درمان شرایط فعلی، مراقبت بیماران بستری و پیگیری آن ها نقش دارند. آن ها می توانند مسائلی را که بیشترین تأثیر را بر زندگی افراد مسن دارند را شناسایی کرده و به آن ها کمک کنند تا شرایط زندگی خود را بهبود بخشند. فیزیوتراپی در منزل یکی از خدمات ویژه کلینیک ما بوده که می تواند برای سالمندانی که محدودیت حرکتی دارند، بسیار مناسب باشد. 

فیزیوتراپیست ها طیف گسترده ای از مهارت ها را دارند که می توانند با آن ها شرایطی که سالمندان از آن ها رنج می برند را تا حدی کنترل کنند. فیزیوتراپیست های مراقبت از سالمندان در ارزیابی، درمان و مدیریت طولانی مدت افراد مسن در خانه و بیمارستان تخصص دارند.

تا سال ۲۰۳۰ از هر پنج نفر یک نفر بالای ۶۵ سال خواهد بود و تعداد افراد مسن نیز به نسبت جمعیت کل به رشد خود ادامه می دهد. بسیاری از افراد مسن به استقلال و سلامت خود ادامه می دهند اما با گذشت زمان احتمالاً شرایط پیچیده ای پیدا می کنند و ضعیف و معلول می شوند. افراد مسن نیازهای تخصصی دارند که این امر ارزیابی و مدیریت مشکلات را پیچیده می کند.

فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی سالمندان چگونه به فرد کمک می کند؟

بیشترین خدمتی که یک فیزیوتراپیست می تواند به یک فرد مسن ارائه دهد، ارزیابی دقیق مشکلات جسمی و کمک به بهبود او می باشد. فیزیوتراپیست می تواند توضیحی در مورد وضعیت او بیان کند و یک برنامه درمانی فردی تدوین نماید.

بیشتر برنامه های درمانی شامل تغییر شیوه انجام کارهای روزمره و تمرینات منظم است. بهبود تعادل، قدرت و تحرک، اغلب اهداف اصلی هستند. اگر فرد از درد رنج می برد، ممکن است با تمرینات ورزشی، ماساژ، درمان با گرما یا سرما، دستگاه های TENS، آب درمانی در استخر و مشاوره تسکین یابد.

درمان های ورزشی شامل تمرینات انعطاف پذیری، تقویتی، تمرینات تسکین درد، استقامتی و کارهای کاربردی مانند تمرین پله، بلند شدن از روی صندلی و بلند شدن از زمین است. یک فیزیوتراپیست همچنین می تواند در مورد اصلاح راه رفتن و استفاده ایمن از وسایل کمکی مانند چوب یا عصا به سالمند مشاوره دهد.

افراد مسن از طیف گسترده ای ناتوانی و بیماری رنج می برند، از این رو فیزیوتراپی سالمندان برای آن ها ضروری می شود. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• شرایط عصبی مانند سکته مغزی و بیماری پارکینسون

• بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری های قلبی و آنژین

• سقوط

• شکستگی

• پوکی استخوان

• آرتروز و سایر بیماری های آرتروزی

• زوال عقل و ضعف

• ضعف عمومی و کاهش توانایی انجام کارهای عادی

• کاهش تحرک

• ناتوانی ها و بیماری های افراد مسن که فیزیوتراپی سالمندان را ضروری می سازد

سکته

فیزیوتراپیست های مغز و اعصاب: فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل یکی از خدمات فیزیوتراپی سالمندان به حساب می آید.  خدمات پیشرفته ای برای ارزیابی، معالجه و مدیریت بیماران سکته مغزی انجام می دهند. آن ها می توانند به موارد زیر کمک کنند:

• ضعف یا فلج عضلات یک طرف بدن (همی پلژی): در این مورد توانایی هدایت حرکات به راحتی ممکن است از بین برود.

• اسپاستیسیته: یک اسپاسم مداوم در عضلات، ممکن است در حرکت طبیعی اختلال ایجاد کند.

• از دست دادن احساس: از دست دادن احساس یا وجود احساسات غیرمعمول.

• از دست دادن رفلکس های وضعیتی و تعادل: این رخداد ممکن است به معنای مشکل در حفظ وضعیت نشسته یا ایستاده به صورت ایمن باشد و توانایی راه رفتن را محدود کند.

• مفاصل طرف آسیب دیده: مفاصل طرف آسیب دیده ممکن است به دلیل استفاده نکردن دردناک و سفت شوند.

فیزیوتراپیست های مغز و اعصاب، درمان را به منظور تشویق توانایی مغز در سازماندهی مجدد مسیرهای خود جهت جبران آسیب ناشی از سکته مغزی هدایت می کنند. آن ها سعی می کنند تا اسپاستیک را به حداقل برسانند، یک برنامه حرکتی ایجاد کنند، تعادل ایستاده را تمرین کنند، حرکات مفصلی را حفظ کنند، حرکات اندام را انجام دهند و وظایف عملکردی را بهبود بخشند. همچنین آن ها در مورد چگونگی کنترل بیماران برای به حداقل رساندن آسیب و تشویق بهبودی مشاوره می دهند.

فیزیوتراپی تنفسی نیز ممکن است به دلیل ضعف عضلات قفسه سینه و عدم تحرک اجباری در تخت بیمارستان مورد نیاز باشد.
دستورالعمل ها حداقل ۴۵ دقیقه فیزیوتراپی را هر روز در یک مرکز سکته مغزی یا در یک واحد توان بخشی توصیه می کنند. تیم های متخصص توان بخشی جامعه در برخی مناطق، ممکن است به ادامه پیشرفت پس از ترخیص کمک کنند. از این رو نقش فیزیوتراپی سالمندان پر رنگ می باشد.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری دژنراتیو است که در اثر از دست دادن سلول ها در بخشی از مغز که حرکات خودکار را کنترل می کند، ایجاد می شود. علایم معمول، لرزش، دشواری در شروع حرکت، سفتی عضلات، کندی حرکت و از بین رفتن حالت صورت است.

فیزیوتراپی سالمندان برای این بیماری یعنی فیزیوتراپی پارکینسون بر بهبود وضعیت، عملکرد بازو، راه رفتن، تعادل و آموزش مدیریت ایمن انتقال از یک موقعیت به موقعیت دیگر متمرکز می باشد. بدن از ورزش و استراتژی برای کمک به شروع حرکت، بهبود استقلال و ایمنی استفاده می کند.

سقوط

سقوط شایعترین علت مرگ و میر ناشی از آسیب در افراد بالای ۶۵ سال می باشد که آسیب دیدگی سر و شکستگی شایعترین نتایج آن است. در افراد بالای ۶۵ سال هر سال یک نفر سقوط می کند و در افراد بالای ۸۰ سال هر سال از هر دو نفر یک نفر سقوط می کند.

فیزیوتراپیست برای فیزیوتراپی سالمندان در زمینه سقوط موارد زیر را در نظر می گیرد:

• از هرگونه سابقه سقوط در سال گذشته مطلع می شود.

• تصمیم می گیرد که آیا یک مداخله کافی است یا مشکل به چندین روش مکمل نیاز دارد.

• برنامه تمرینی “با دوز بالا” را که شامل بیش از ۵۰ ساعت کار در طول شش ماه است، برنامه ریزی می کند.

• یک چالش با تعادل بالا به برنامه اضافه می کند که انجام آن برای فرد سخت اما نیاز است.

• روی قدرت و فعالیت در سه بعد کار می کند.

• تمرین تعادل را پویا می کند تا فرد بتواند با چالشی که درست قبل از سقوط رخ داده کنار بیاید و از آن جلوگیری کند.

زوال عقل و شکنندگی

با افزایش نسبت سالمندان به جمعیت طی بیست تا سی سال آینده، تعداد افراد مسن که ضعیف هستند یا به زوال عقل مبتلا شده اند نیز افزایش می یابد. فیزیوتراپیست ها می توانند برای بهبود توانایی عملکردی با افراد مبتلا به زوال عقل کار کنند و به خانواده ها نحوه مدیریت فعالیت و انتقال را آموزش دهند.

آرتروز (OA)

آرتروز شایعترین بیماری تخریب مفصل در جهان است و صدها میلیون نفر را مبتلا می کند. احتمال ابتلا به OA با بالا رفتن سن، افزایش می یابد.

فیزیوتراپیست ها می توانند در زمینه حفظ دامنه حرکتی مفصل، افزایش قدرت عضلانی، اصلاح راه رفتن، استفاده از چوب و عصا، فعالیت گام زدن و کنترل وزن به فرد کمک کنند.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوانکلینیک فیزیوتراپی کیوان

 

ادامه مطلب
مدت زمان ترمیم تاندون پا

منبع

Book: EXERCISE FOR SPECIAL POPULATIONS 2nd Edition
https://www.local-physio.co.uk/articles/general/physiotherapy-for-elderly/

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × یک =