تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی

تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی

می خواهید با تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی آشنا شوید؟ قصد دارید که این دو نوع علم را بیش تر بشناسید تا بتوانید برای درمان بیماری خود روش موثر تری را انتخاب کنید؟ هر دو این روش ها، شاخه هایی از علم پزشکی هستند که با هدف بهبود عملکرد حرکتی فرد مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین از این نظر بسیار به هم شبیه هستند، در عین حال تفاوت هایی میان آن ها وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

بررسی تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی

برای بررسی تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی خوب است که ابتدا با هر یک از این علوم آشنا شویم و سپس اختلاف های میان آن ها را بشناسیم. طب فیزیکی و فیزیوتراپی هر دو با یک هدف مشترک روی کار آمده و مورد استفاده قرار می گیرند، از این رو بسیار به هم نزدیک بوده و افراد را هنگام انتخاب به چالش می کشند.

به طور کلی می توان گفت که فیزیوتراپی یکی از شاخه ها و زیرمجموعه های طب فیزیکی است. متخصصین فعال در حوزه طب فیزیکی، از روش های درمانی مختلفی برای برطرف کردن مشکلات در بدن افراد استفاده می کند. مهم ترین روش های درمانی در این طب، فیزیوتراپی در منزل تهران، کار درمانی، دارو های ضد درد و … می باشد.

از این رو می توان گفت که فیزیوتراپی یکی از مهم ترین راهکار های درمانی برای این طب محسوب می شود. متخصصینی که در این طب فعالیت دارند، با هدف تقویت و بازگرداندن عملکردی و بهبود کیفیت زندگی برای افرادی که ناتوانی فیزیکی دارند کار می کنند. اختلالات فیزیکی که بر روی مغز، نخاع، مفاصل، استخوان ها، رباط ها و … تاثیر می گذارند، توسط  متخصصین فعال در این طب شناسایی شده و درمان می شوند. این کارشناسان همواره در تلاش هستند تا فرد بیمار بتواند در انجام فعالیت های روزمره خود به اسقلال رسیده و در حقیقت از پس کار ها خود برآيد.

تفاوت فیزیاتریست و فیزیوتراپ

در بررسی تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی خوب است بدانید که افراد متخصص فعال در این دو حوزه را با نام های مختلفی معرفی می کنند. طب فیزیکی ب علم کامل تر و جامع تر محسوب می شود و متخصصین فعال در این طب، به عنوان سرپرست فیزیوتراپ ها عمل می کنند. متخصصین فعال در این طب در حقیقت برنامه ریز اصلی درمان فیزیکی هستند، این در حالی است که فیزیوتراپ ها مجری برنامه های این افراد می باشند. در حقیقت می توان گفت که برنامه های اصلی درمانی توسط متخصصین فعال در این طب مطرح می شود و افراد فیزیوتراپ آن برنامه ها را به طور دقیق و منظم اجرا می کنند.

البته که برنامه هایی که توسط طب فیزیکی ارائه می شود، شامل بخش های مختلفی است. از این رو ممکن است فرد بیمار برای درمان علاوه بر فیزیوتراپی دیسک کمر  در منزل و سایر خدمات، به کاردرمانی و یا حتی دارو درمانی نیز نیاز داشته باشد. هر دو روش ها با استفاده از راهکار های غیر جراحی به درمان بیماری ها می پردازند و بیش تر بر اصلاح وضعیت عضلانی بیمار و افزایش ظرفیت فیزیولوژیکی بدن افراد تمرکز دارند. این روش های درمانی به افزایش قابلیت حرکت، کاهش درد، توانبخش عضلات و همچنین بهبود انعطاف پذیری بدن کمک می کنند.

فیزیوتراپی یکی از روش های درمانی طب فیزیکی

اگر بخواهید به طور دقیق تری به بررسی تفاوت فیزیوتراپی  و طب فیزیکی بپردازید، خوب است بدانید که فیزیوتراپی در حقیقت یکی از روش های درمانی طب فیزیکی است. در این طب از روش های درمانی مختلف مانند هدایت عصبی، اسپاستیستی، تزریق ماشه ای، تزریق محیطی مفصل، فیزیوتراپی و … استفاده می کنند. این روش درمانی که در طب فیزیکی به کار گرفته می شود نسبت به دیگر روش ها بسیار جامع و کامل می باشد. از این رو می توان همه راهکار های طب سوزنی، اپیدورال، رادیوفرانسی، پی آر پی و درمان سلول های بنیادی را جزو همین روش درمانی قرار داد.

در حالت کلی می توان گفت که متخصصین طب فیزیکی در اکثر موارد از این روش درمانی برای بهبود عملکرد فیزیکی فرد استفاده می کند. معمولا این علم که به صورت جداکانه نیز مورد بررسی قرار می گیرند، هر دو هم زمان بر روی یک اختلال با تکنیک هایی شبیه به هم کار می کنند و فقط کمی ساختار این تکنیک ها با هم تفاوت دارند.

تفاوت فیزیاتریست و فیزیوتراپ
تفاوت فیزیاتریست و فیزیوتراپ

بهترین مرکز انجام فیزیوتراپی و طب فیزیکی

حال که به طور کامل با تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی آشنا شدیم، خوب است بدانید که برای انجام این روش های درمانی باید به مراکز معتبر و قابل اعتمادی مراجعه کنید. یکی از بهترین و معروف ترین مجموعه های فعال در این حوزه، مرکز فیزیوتراپی در منزل کرج دکتر کیوان است. در این مرکز متخصصین زیادی وجود دارند که علم و دانش کافی در این حوزه داشته و کاملا ماهر و با تجربه هستند.

این مجموعه به تجهیزات و وسایل بسیار پیشرفته ای مجهز شده اند و از بهترین روش های درمانی استفاده می کنند. همه افراد در گروه های سنی مختلف و با شرایط جسمی گوناگون می توانند برای درمان از خدمات متنوع و بی نظیر این مجموعه بهره مند شوند.

علاوه بر همه این ها، امکان انجام فیزیوتراپی در منزل نیز برای افراد در این مرکز وجود دارد. از این رو در صورت تمایل فرد بیمار، متخصص فیزیوتراپ به محل سکونت فرد اعزام شده و همه اقدامات لازم در منزل او انجام می گیرد. این مجموعه در مقابل خدماتی که به بیماران خود ارائه می دهد، هزینه های کمی از آن ها دریافت می کند. همین امر سبب شده تا نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده و بسیار پر طرفدار باشد.

بهترین مرکز انجام فیزیوتراپی و طب فیزیکی
بهترین مرکز انجام فیزیوتراپی و طب فیزیکی

کلام آخر تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی

بسیاری از افراد می خواهند با تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی آشنا شوند. این دو شاخه از علم پزشکی در راستای رفع اختلالات  فیزیکی در بدن افراد فعالیت داشته و برای این کار از تکنیک هایی مشابه با ساختار هایی متفاوت استفاده می کنند.

در حالت کلی تر می توان گفت که طب فیزیکی برای درمان بیماران خود از روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از برترین و موثر ترین نمونه از این روش ها، استفاده از علم فیزیوتراپی است. برا انجام این کار می توانید به مجموعه فیزیوتراپی دکتر کیوان مراجعه کنید.

سوالات متداول برای تفاوت فیزیوتراپی و طب فیزیکی

  1. هزینه شرکت در جلسات فیزیوتراپی چقدر است؟

این هزینه ها با توجه به نوع عارضه، مدت زمان لازم برای هر جلسه، تعداد جلسات و نوع روش درمانی تعیین می شود و نمی توان مبلغ ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

  1. در طب فیزیکی چگونه با استفاده از روش هدایت عصبی بیماران را درمان می کنند؟

در این روش با استفاده از الکترود ها، قسمت آسیب یدیده سیستم عصبی مشخص شده و با استفاده از روش های خاصی درمان می شود.

  1. آیا هزینه برگزاری جلسات فیزیوتراپی در منزل با جلساتی که در مرکز انجام می گیرد، تفاوت دارد؟

قطعا هزینه هایی برای رفت و آمد نیروی متخصص و جا به جایی تجهیزات مورد نیاز در نظر گرفته می شود که به هزینه های برگزاری جلسات در مرکز افزوده خواهد شد.

چه امتیازی می دهید؟
فیزیوتراپی در منزل

خدمات فیزیوتراپی دکتر کیوان

مهم ترین نکات فیزیوتراپی

مدت زمان ترمیم تاندون پا
مدت زمان ترمیم تاندون پا

فیزیوتراپی تاندون انگشت دست
فیزیوتراپی تاندون انگشت دست

نحوه ماساژ بیماران سکته مغزی
نحوه ماساژ بیماران سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − سه =