فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای وضعیتی است که باعث می شود انگشت یا شست در هنگام خم شدن کلیک کند یا قفل شود. تشخیص انگشت ماشه ای می تواند توسط فیزیوتراپ یا ارتوپدی که انگشت و دست شما را به دقت معاینه می کند تایید شود. فیزیوتراپی به کاهش تورم، تسکین درد، سفتی و بازیابی حرکت درست انگشت کمک می کند تا بتوانید با سرعت بهتری به روزهای قبل بازگردید. در این مقاله به معرفی کلی بیماری انگشت ماشه ای و به دنبال آن  فیزیوتراپی انگشت ماشه ای خواهیم پرداخت.

انگشت ماشه ای چیست؟

انگشت ماشه ای (تنوسینوویت دیجیتال) باعث می شود انگشت شما در هنگام خم شدن قفل شوند. در موارد شدید، انگشت در حالت خمیده گیر می کند و برای صاف کردن انگشت به کمک پزشکی نیاز است. این مشکل می تواند هر انگشت یا بیش از یک انگشت را در یک زمان تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می توانید هم‌زمان در دو دست نگه ایجاد شود.

علائم انگشت ماشه ای

  • درد یا حساسیت در پایه انگشت یا شست
  • هنگامی که انگشت خود را خم می کنید یا صاف می کنید، یک کلیک دردناک یا ترکیدن احساس می شود.
  • قفل شدن هنگام خم شدن انگشت و یا کلیک کردن روی تاندون فلکسور هنگام خم شدن و راست شدن
  • سفتی هنگام تلاش برای صاف کردن انگشت آسیب دیده
  • در موارد پیشرفته ممکن است با انگشت خمیده ظاهر شود که باید به شدت کشیده شود تا قفل انگشت باز شود.
  • امکان دارد در محل مفصل یک ندول دردناک (توده به اندازه نخود) نیز احساس شود.
  • این علائم اغلب در اول صبح بدتر می شوند.

راه های درمان انگشت ماشه ای

پیش از بررسی فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای بهتر است در مورد روش های درمانی این مشکل توضیح دهیم. درمان انگشت ماشه ای بستگی به شدت علائم دارد. اما معمولا پزشک شما با این روش‌ها  شروع به درمان می کند:

  • استراحت دادن به انگشت
  • سرد و گرم درمانی
  • آتل انگشت ماشه ای
  • دارودرمانی
  • تزریق استروئید
  • تمرینات کششی و فیزیوتراپی
راه های درمان انگشت ماشه ای
راه های درمان انگشت ماشه ای

فیزیوتراپی انگشت ماشه ای

همانطور که اشاره کردیم، به عنوان بخشی از جلسات خود با فیزیوتراپیست، او به شما کمک می کند تا شرایط خود را درک کنید و بدانید که برای التیام انگشت ماشه ای چه کاری باید انجام دهید. این اقدامات ممکن است شامل استراحت دادن به انگشت آسیب دیده با اصلاح فعالیت ها و آتل زدن انگشت یا شست آسیب دیده باشد. مهم است که سعی کنید تمریناتی را که به شما داده می شود تا حد امکان به طور منظم تکمیل کنید تا به بهبودی شما کمک کند.

تمرینات فیزیوتراپی در منزل بر حفظ دامنه حرکتی انگشتان شما، حفظ قدرت در عضلات اطراف انگشت آسیب دیده و ترویج لغزش تاندون در غلاف آن تمرکز دارد.

به عنوان بخشی از یک رویکرد درمانی جامع، فیزیوتراپیست ممکن است از انواع دیگر درمان های تسکینی نیز برای حمایت از تسکین علائم و بهبودی استفاده کند. در طول دوره بهبودی، ممکن است از ارزیابی بیشتر برای اطمینان از پیشرفت و درمان مناسب بهره مند شوید. در زیر تمریناتی آمده است که توسط فیزیوتراپیست های در فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای  ما برای مقابله با انگشت ماشه ای ارائه می‌شود:

کشش غیرفعال مچ دست

اولین تمرین برای فیزیوتراپی انگشت ماشه ای ، کشش روی انگشت است. این کشش را با نگه داشتن کف دست ها روی هم و ساعد موازی با زمین شروع کنید. نوک انگشتان شما باید مستقیماً زیر چانه و جلوی سینه شما باشد. به آرامی دست های خود را تا کمر پایین بیاورید و آنها را در کنار هم نگه دارید. 10 تا 15 ثانیه نگه دارید. شما باید کشش را در مچ دست و انگشتان خود احساس کنید.

عضلات فشرده شده مچ را بکشید!

پشت دست خود را روی میز قرار دهید و شست خود را به سمت بالا قرار دهید. مچ دست خود را تا جایی خم کنید که انگشتانتان به سمت بدن شما برسد، سپس این حالت را برای دو ثانیه نگه دارید. مچ دست خود را شل کنید و بگذارید به حالت اولیه خود بازگردد. این کار را 10 بار برای هر دست انجام دهید.

تمرین مقاومتی با استفاده از باند الاستیک

نوک انگشتان و شست خود را با یک حرکت نیشگون کنار هم بیاورید و مطمئن شوید که تمام نوک انگشتان در تماس هستند. یک کش را دور انگشتان و شست خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که کش، سطح الاستیک مناسبی برای مقاومت را فراهم می کند. دست خود را باز کنید و کش را فشار دهید. با تقویت دست می توانید تعداد نوارهای الاستیک مورد استفاده برای مقاومت را افزایش دهید. جهت فیزیوتراپی انگشت ماشه ای ، این کار را 10 بار برای هر دست انجام دهید و تا 5 بار در روز ورزش کنید.

کشش انگشت اکستانسور در فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

در فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای انگشت آسیب دیده را که روی میز قرار دارد با دست دیگر خود نگه دارید، سپس به آرامی انگشت را بلند کنید و انگشتان باقی مانده را صاف نگه دارید. انگشت خود را تا جایی که می توانید بدون فشار یا درد زیاد بلند کنید. انگشت خود را چند ثانیه در هوا نگه دارید، سپس آن را رها کنید و بگذارید به سطح اولیه بازگردد. از این تمرین، یک ست 5 تایی را سه بار در روز انجام دهید.

ربایش انگشت

برای فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای در دست خود را در مقابل خود قرار دهید و انگشت آسیب دیده را همراه با انگشت عادی دراز کنید. انگشت شست و اشاره دست مقابل خود را بگیرید و به آرامی انگشتان کشیده شده را به هم فشار دهید. می توانید انگشتان خود را تا جایی که احساس راحتی می کنید نگه دارید. در حالی که از انگشتان دست دیگر خود به عنوان مقاومت استفاده می کنید، اولین مجموعه انگشتان را جدا کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. پنج بار در یک ست و سه بار در طول روز تکرار کنید.

حلقه شدن انگشتان در فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

در خصوص فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای باید بگوییم پشت دست خود را روی یک میز یا سطح صاف قرار دهید. همچنین ممکن است بخواهید برای این کشش آرنج خود را روی میز قرار دهید. وقتی دستتان روی میز است، مطمئن شوید که کف دستتان به سمت بدنتان باشد. یک مشت شل ایجاد کنید، سپس به آرامی انگشت شست و انگشتان خود را به طور همزمان باز کنید تا کاملا باز شوند. کشش را دو ثانیه نگه دارید، سپس شست و انگشتان خود را به صورت یک مشت شل بچرخانید.

حلقه شدن انگشتان در فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای
حلقه شدن انگشتان در فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

خم شدن انگشتان و مفصل میانی

تمرین بعدی فیزیوتراپی انگشت ماشه ای این است که، انگشت درگیر را دقیقاً زیر بند انگشت بالایی با دست مخالف خود نگه دارید. با ثابت نگه داشتن بقیه انگشت، نوک انگشت را خم کنید، سپس به موقعیت خود برگردید. برای بند انگشت وسط، انگشت را درست زیر بند انگشت نگه دارید و انگشت را به سمت جلو تا کنید، سپس به موقعیت خود برگردید. هر دو مفصل را با نگه داشتن انگشت مستقیماً زیر مفصل و خم کردن هر دو مفصل به طور همزمان بکشید.

سخن نهایی فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای (تنوسینوویت دیجیتال) نوعی تاندونیت است که بر روی تاندون های انگشتان تاثیر می گذارد و باعث درگیری آنها می شود. دریافت درمان انگشت ماشه ای برای تسکین درد و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بسیار مهم است. در این بین، می توانید تمرینات فیزیوتراپی را برای کنترل وضعیت، کاهش درد و انعطاف پذیر نگه داشتن انگشتان خود انجام دهید. در این مقاله برخی از تمرینات مناسب فیزیوتراپی انگشت ماشه ای را خدمتتان تقدیم کردیم که می توانید در هر مکان و هر زمان انجام دهید.

در اگر از انگشت ماشه ای یا هر نوع درد دیگری در انگشتان یا مچ دست رنج می برید، همین امروز با ما در کلینیک فیزیوتراپی کیوان تماس بگیرید. ما می توانیم مشکلات شما را ارزیابی کرده و یک برنامه درمانی مناسب برای رهایی از مشکل شما در اسرع وقت تقدیمتان کنیم.

سوالات در مورد فیزیوتراپی برای انگشت ماشه ای

  1. آیا انگشت ماشه ای به طور طبیعی ناپدید می شود؟

بر خلاف سایر شرایطی که بر دست و مچ تأثیر می گذارد، انگشت ماشه ای معمولا با انجام فیزیوتراپی انگشت ماشه ای خود به خود بهبود می یابد.

  1. گرما یا یخ برای انگشت ماشه ای بهتر است؟

سرما درمانی التهاب را کاهش می دهد و گرما باعث شل شدن عضلات می شود. گرما درمانی باید تنها 48 ساعت پس از شروع بیماری انجام شود. استفاده زودهنگام از گرما می تواند التهاب را افزایش دهد و باعث آسیب بیشتر شود.

  1. چگونه انگشت ماشه ای را ماساژ دهیم؟

فشار ملایمی اعمال کنید و پایه انگشت آسیب دیده را برای چند دقیقه با حرکات دایره ای روی کف دست ماساژ دهید. همچنین انگشتان، دست، مچ دست و ساعد متصل به انگشت آسیب دیده را ماساژ دهید.

چه امتیازی می دهید؟
فیزیوتراپی در منزل

خدمات فیزیوتراپی دکتر کیوان

مهم ترین نکات فیزیوتراپی

آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا آشنایی با فیزیوتراپی تاندون انگشت دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقانحوه ماساژ بیماران سکته مغزی نحوه ماساژ بیماران سکته مغزیمدت زمان ترمیم تاندون پا مدت زمان ترمیم تاندون پا

فیزیوتراپی در منزل در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − 13 =