فیزیوتراپی تعویض مفصل ران:

تعویض مفصل ران

تعویض مفصل ران یک روش جراحی است که شامل جایگزینی مفصل ران فرسوده یا آسیب دیده با مفصل مصنوعی است. برای بهبودی سریعتر از جراحی باید جلسات فیزیوتراپی تعویض مفصل ران را به سرعت آغاز کنید، کلینیک فیزیوتراپی کیوان در تمام طول روند بهبودی همراه شماست.

مفصل ران وزن بدن را در هر دو حالت ایستا و پویا تحمل می کند. مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه است. قسمت توپی سر گرد استخوان ران است که به قسمت سوکت یا فنجان در لگن به نام استابولوم متصل می شود. قسمت بالای استخوان ران درست زیر سر وگردن، استخوان ران نامیده می شود.

تعویض کامل مفصل ران شامل تعویض استخوان ران و استابولوم است. این ممکن است شامل هر دو باشد. آرتروپلاستی شامل تعویض سطح سر استخوان ران بدون تغییر در سطح استابولوم است. این معمولا پس از شکستگی گردن استخوان ران انجام می شود.

جراحی تعویض کامل مفصل ران یک روش موفقیت آمیز و مفید برای مفاصل ران بیمار یا آسیب دیده است، اما بهبودی می تواند یک فرآیند طولانی باشد. لایه برداری مجدد استخوان ران و استابولوم با آبکاری فلزی گاهی اوقات با بیماری پیشرفته لگن در نظر گرفته می شود زیرا به پروتز کمتر و برداشتن استخوان کمتری نیاز دارد.

فیزیوتراپی  پس از تعویض مفصل ران درد مفاصل شما را کاهش می دهد، تحرک شما را افزایش می دهد، استقلال شما را با کارهای روزمره بهبود می بخشد و کیفیت زندگی شما را افزایش می دهد.

علائم بعد از تعویض مفصل ران

پس از عمل، احساس درد و ناراحتی طبیعی است زیرا تحت یک بازسازی اساسی مفصل قرار گرفته اید. حرکت شما در ابتدا با از بین رفتن بیهوشی محدود می شود. ممکن است یک بالش مخصوص بین پاهای شما قرار داده شود تا مفصل ران شما را در موقعیت خوبی قرار دهد.

ادامه مطلب
فواید فیزیوتراپی در منزل

یک یا دو روز پس از جراحی به فیزیوتراپیست مراجعه خواهید کرد که به شما در تحرک تخت، جابجایی و نشستن به حالت ایستاده کمک می کند.

تمرینات ممکن است شامل حرکت دادن مچ پا و تمرینات ساده برای عضلات چهار سر و باسن شما باشد. پیاده روی نیز توصیه میشود و ممکن است به شما یک وسیله کمکی برای راه رفتن (مانند عصا یا واکر) داده شود و به شما توصیه شود که تا حدودی وزن را برای مراحل اولیه بهبودی تحمل کنید. شما حدود 5 روز در بیمارستان خواهید بود، اما این بستگی به سلامت عمومی و تناسب اندام شما دارد.

فیزیوتراپی قبل از تعویض مفصل ران

فیزیوتراپی قبل از تعویض مفصل ران

قبل از جراحی مهم است که تا حد امکان فعال بمانید تا به بهبودی خود کمک کنید. درمان فیزیوتراپی قبل از عمل شامل تمرینات روزانه برای تقویت عضلات اطراف مفصل ران شما خواهد بود. پیاده‌روی و شنا در هفته‌ها و ماه‌های قبل از جراحی برای انعطاف‌پذیری مفصل و قوی نگه داشتن ماهیچه‌ها توصیه می‌شود. فیزیوتراپیست شما همچنین اطلاعات و اقدامات احتیاطی در مورد روند جراحی و نتایج آن ارائه خواهد کرد. این روند برای فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل نیز به همین شکل است.

ورزش منظم برای بازگرداندن قدرت و تحرک به لگن و بازگشت تدریجی به فعالیت های روزمره برای بهبودی کامل شما پس از تعویض کامل مفصل ران مهم است. جراح ارتوپد و فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه کند که به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز یا حتی 2 تا 3 بار در روز در طول بهبودی اولیه خود ورزش کنید.

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران

تمرینات زیر به افزایش گردش خون در پاهای شما کمک می کند که برای جلوگیری از لخته شدن خون مهم است. آنها همچنین به تقویت عضلات شما و بهبود حرکت باسن کمک می کنند.

شما می توانید تمرینات را بلافاصله پس از جراحی در اتاق ریکاوری شروع کنید. ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی کنید، اما این تمرینات بهبودی شما را بهبود می بخشد و در واقع درد بعد از عمل را کاهش می دهد.

 

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران: پمپ های مچ پا

  • به آرامی پای خود را بالا و پایین فشار دهید.
  • این تمرین را چندین بار و به اندازه هر 5 یا 10 دقیقه تکرار کنید.
  • اگر در حال تماشای تلویزیون هستید، باید پاهای خود را تکان دهید.
  • بلافاصله پس از جراحی این تمرین را شروع کنید و تا بهبودی کامل ادامه دهید.
ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی دررفتگی کتف

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران: چرخش مچ پا

  • مچ پای خود را به سمت داخل به سمت پای دیگر خود حرکت دهید و سپس به سمت بیرون از پای دیگر خود فاصله بگیرید.
  • 5 بار در هر جهت تکرار کنید.
  • این تمرین باید 3 دقیقه طول بکشد.
  • 3 تا 4 جلسه در روز انجام دهید.
  • پای خود را به سمت باسن خود بلغزانید، زانوی خود را خم کنید و پاشنه خود را روی تخت نگه دارید. اجازه ندهید زانوی شما به سمت داخل بچرخد.
  • زانوی خود را به مدت 5 تا 10 ثانیه در حالت حداکثر خمیدگی نگه دارید.
  • پای خود را صاف کنید.
  • 10 بار تکرار کنید.
  • این تمرین باید 3 دقیقه طول بکشد.
  • 3 تا 4 جلسه در روز انجام دهید.

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران: انقباضات باسن

  1. ماهیچه های باسن خود را سفت کنید و تا 5 بشمارید.
  2. 10 بار تکرار کنید.
  3. این تمرین باید 90 ثانیه طول بکشد.
  4. 3 تا 4 جلسه در روز انجام دهید.

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران: ست چهار سر ران

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران: ست چهار سر ران

عضله ران خود را سفت کنید. سعی کنید زانوی خود را صاف کنید. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.

این تمرین را 10 بار در یک دوره 10 دقیقه ای تکرار کنید، یک دقیقه استراحت کنید و تکرار کنید.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که ران شما احساس خستگی کند.

این تمرین باید 2 دقیقه طول بکشد.

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران: تمرین ران

بلند کردن پای مستقیم

عضله ران خود را با زانو کاملاً صاف روی تخت سفت کنید.

پای خود را چند اینچ بلند کنید. 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.

به آرامی پای خود را پایین بیاورید.

این کار را تا زمانی تکرار کنید که ران شما احساس خستگی کند.

این تمرین باید 2 دقیقه طول بکشد.

تمرینات ایستاده فیزیوتراپی تعویض مفصل ران:

به زودی پس از جراحی، شما از تخت بیرون خواهید آمد و می توانید بایستید. در ابتدا به کمک نیاز خواهید داشت، اما با بازیابی قدرت، قادر خواهید بود مستقل بایستید. در حین انجام این تمرینات ایستاده، مطمئن شوید که به یک سطح محکم مانند میله ای که به تخت خود یا دیوار متصل است، چسبیده اید.

بلند کردن زانو ایستاده

  1. پای عمل شده خود را به سمت قفسه سینه بلند کنید. زانوی خود را بالاتر از کمر خود بلند نکنید. برای 2 یا 3 شمارش نگه دارید.
  2. پای خود را پایین بیاورید.
  3. 10 بار تکرار کنید.
  4. این تمرین باید 3 دقیقه طول بکشد.
  5. 3 تا 4 جلسه در روز انجام دهید.
ادامه مطلب
درمان سکته مغزی

 هیپ ایستاده

مطمئن شوید که لگن، زانو و پای شما به سمت جلو هستند. بدن خود را صاف نگه دارید. در حالی که زانوی خود را صاف کرده اید، پای خود را به سمت بیرون ببرید.

به آرامی پای خود را پایین بیاورید تا پایتان دوباره روی زمین باشد.

10 بار تکرار کنید.

این تمرین باید 2 دقیقه طول بکشد.

3 تا 4 جلسه در روز انجام دهید.

اکستنشن های هیپ ایستاده

پای عمل شده خود را به آرامی به سمت عقب بلند کنید. سعی کنید کمر خود را صاف نگه دارید. برای 2 یا 3 شمارش نگه دارید.

پای خود را روی زمین برگردانید.

10 بار تکرار کنید.

این تمرین باید 2 دقیقه طول بکشد.

3 تا 4 جلسه در روز انجام دهید.

پیاده روی

  1. راه رفتن مناسب بهترین راه برای کمک به بهبودی ران است. در ابتدا با وال راه می روید
  2. کر یا عصا. جراح یا درمانگر به شما خواهد گفت که چقدر وزن روی پای خود بگذارید.
  3. در اوایل راه رفتن به شما کمک می کند تا حرکت در ران خود را دوباره به دست آورید.
  4. به راحتی بایستید و با وزن متعادل روی واکر یا عصای زیر بغلتان بلند شوید.

واکر یا عصای زیر بغل خود را در فاصله کوتاهی جلو ببرید. سپس با پای عمل شده خود به جلو دراز کنید و زانوی خود را صاف کنید تا ابتدا پاشنه پای شما با زمین تماس پیدا کند. همانطور که به جلو حرکت می کنید، زانو و مچ پا خم می شوند و کل پای شما به طور یکنواخت روی زمین قرار می گیرد.

همانطور که مرحله را کامل می کنید، انگشت پا از روی زمین بلند می شود و زانو و لگن شما خم می شود تا بتوانید برای قدم بعدی به جلو برسید. به یاد داشته باشید که ابتدا پاشنه پا را لمس کنید، سپس پای خود را صاف کنید، سپس انگشتان پا را از روی زمین بلند کنید.

فعالیت های بعد از تعویض کامل مفصل ران

فعالیت های بعد از تعویض کامل مفصل ران

تا جایی که می توانید ریتمیک و نرم راه بروید. عجله نکنید طول گام و سرعت خود را در صورت لزوم تنظیم کنید تا با الگوی یکنواخت راه بروید.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی تخصصی خلیج فارس

با بهبود قدرت و استقامت عضلانی، ممکن است زمان بیشتری را به پیاده روی بگذرانید و به تدریج وزن بیشتری روی پای خود وارد کنید.

هنگامی که می توانید بیش از 10 دقیقه راه بروید و بایستید و پای شما به اندازه ای قوی باشد که وزنی را روی واکر یا عصا حمل نکنید، می توانید از یک عصا یا عصا استفاده کنید. کمک را در دست مقابل سمت جراحی خود نگه دارید.

بالا رفتن از پله و پایین آمدن

بالا رفتن از پله یک فعالیت تقویتی و استقامتی عالی است و همچنین به انعطاف پذیری نیاز دارد. در ابتدا به یک نرده برای پشتیبانی نیاز خواهید داشت و می توانید هر بار فقط یک قدم بروید. همیشه با پای خوب خود از پله ها بالا بروید و با پای عمل شده خود از پله ها پایین بروید.

ممکن است بخواهید تا زمانی که بیشتر قدرت و تحرک خود را به دست آورید، از کسی در راه پله ها برای کمک نیاز داشته باشید. سعی نکنید از پله ها بالاتر از ارتفاع استاندارد (7 اینچ) بالا بروید و همیشه از نرده برای حفظ تعادل استفاده کنید.

تمرین ها و فعالیت های پیشرفته فیزیوتراپی تعویض مفصل ران:

درد ناشی از مشکلات ران قبل از عمل جراحی و درد و تورم بعد از جراحی باعث ضعیف شدن عضلات ران می شود. علاوه بر این، ماهیچه های اطراف ران شما قبل از تعویض کامل مفصل ران کوتاه و سفت شده اند زیرا لگن شما حرکت نمی کند. بهبودی کامل ماه‌ها طول می‌کشد، و زمان می‌برد تا عضلات شما بازسازی شوند و به لگن جدید شما که آزادانه حرکت می‌کند عادت کنند. تمرینات و فعالیت های زیر به بهبود کامل عضلات ران کمک می کند.

ورزش کردن

  1. دوچرخه سواری یک فعالیت عالی است که به شما کمک می کند قدرت عضلانی و تحرک لگن را بازیابی کنید.
  2. در ابتدا ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که کف پای شما فقط با زانو تقریباً صاف پدال را لمس کند.
  3. ابتدا به عقب رکاب بزنید.

همانطور که قوی‌تر می‌شوید (در حدود 4 تا 6 هفتگی)، به آرامی تنش را بر روی سیکل ورزشی خود افزایش دهید. ابتدا 2 بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه ورزش کنید و 3 تا 4 بار در هفته به تدریج تمرین خود را به 20 تا 30 دقیقه افزایش دهید.

 

 

 

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + یک =