نکات فیزیوتراپی در کرونا: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

ویروس کرونا انواع مختلفی دارد و برخی از آن ها باعث بیماری می شوند. ویروس کرونا که به تازگی شناسایی شده است، SARS-CoV-2، باعث ایجاد یک بیماری همه گیر در سراسر جهان به نام COVID-19 شده است. هنوز اطلاعات مفیدی مبنی بر درمان این بیماری وجود ندارد. با این حال فیزیوتراپی در کرونا امری است که باید به آن توجه نمود.

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟

محققان می دانند که ویروس کرونا ویروس جدیدی است که از طریق قطره هایی که در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده به هوا منتشر می شود، پخش می شود. قطره ها به طور کلی بیش از چند فوت حرکت نمی کنند و در عرض چند ثانیه به زمین (یا روی سطوح) می افتند. به همین دلیل فاصله فیزیکی در جلوگیری از گسترش مؤثر است.

چگونه این ویروس جدید به انسان سرایت کرد؟

COVID-19 در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان، شهری در چین ظاهر شد. اگرچه مقامات بهداشت هنوز در حال یافتن منبع دقیق این ویروس کرونا هستند، دانشمندان ابتدا تصور می کردند که این ممکن است به یک بازار غذاهای دریایی در ووهان چین مرتبط باشد. برخی از افرادی که از این بازار بازدید کردند، به ذات الریه ویروسی ناشی از ویروس کرونا مبتلا شدند. مطالعه ای که در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام شد، اشاره می کند که اولین فرد مبتلا در ۱ دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی شد و هیچ ارتباطی با بازار غذاهای دریایی نداشت. تحقیقات در مورد چگونگی پیدایش و شیوع این ویروس ادامه دارد.

دوره نهان COVID-19 چقدر است؟

به نظر می رسد که علایم در طی ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس در افراد مشاهده می شود. بنابراین پس از تماس با فرد آلوده برای مدت ۱۴ روز باید مراقب بود و در صورت مشاهده علایم به پزشک مراجعه کرد.

علایم COVID-19 چیست؟

علایم COVID-19 شامل موارد زیر است:

– سرفه

– تب یا لرز

– تنگی نفس یا دشواری در تنفس

– درد عضله یا بدن

– گلو درد

– از بین رفتن چشایی یا بویایی

– اسهال

– سردرد

– خستگی زیاد

– حالت تهوع یا استفراغ

– احتقان یا آبریزش بینی

در موارد نادر، COVID-19 می تواند منجر به مشکلات شدید تنفسی، نارسایی کلیه یا مرگ شود. در نظر بگیرید فیزیوتراپی در کرونا باید با توجه به دستورالعمل های وزارت بهداشت و با رعایت تمام موارد بهداشتی صورت گیرد تا فیزیوتراپیست ها و بیماران در امان بمانند. البته فیزیوتراپی در کرونا برای افراد مبتلایی که مشکلات تنفسی حاد دارند در بیمارستان انجام می شود.

اگر تب یا هر نوع مشکل تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس دارید، قبل از مراجعه به مطب پزشک، مرکز مراقبت های فوری یا اورژانس با پزشک خود یا یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید و علایم خود را از طریق تلفن توضیح دهید.

ویروس کرونا

چگونه COVID-19 تشخیص داده می شود؟

تشخیص با معاینه فیزیکی ممکن است دشوار باشد زیرا موارد خفیف COVID-19 شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی می باشد. یک آزمایش آزمایشگاهی می تواند تشخیص را تأیید کند. PCR تا حدی به تشخیص کمک می کند.

COVID-19 چگونه درمان می شود؟

هم اکنون، درمان خاصی برای ویروس وجود ندارد. افرادی که بیمار می شوند باید با اقدامات حمایتی درمان شوند از جمله استراحت و مایع درمانی. برای موارد شدید، ممکن است گزینه های اضافی برای درمان وجود داشته باشد، از جمله داروهای تحقیقاتی و درمانی.

آیا این ویروس کرونا با SARS متفاوت است؟

SARS مخفف سندرم تنفسی حاد است که در سال ۲۰۰۳، در چین آغاز شد و قبل از پایان سال ۲۰۰۴ به سایر کشورها سرایت کرد. ویروسی که باعث COVID-19 می شود مشابه ویروسی است که باعث شیوع SARS در سال ۲۰۰۳ شده است: هر دو نوع ویروس کرونا هستند. هنوز چیزهای زیادی ناشناخته است، اما به نظر می رسد COVID-19 سریع تر از SARS 2003 گسترش یافته و همچنین ممکن است باعث بیماری شدید تری شود.

چگونه خود را در برابر این ویروس کرونا محافظت کنیم؟

رعایت بهداشت از جمله استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها و دوری کردن از اجتماع.

آیا می توانم از حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر به COVID-19 مبتلا شوم؟

بر اساس اطلاعات محدود موجود تا به امروز، خطر انتشار ویروس از حیوانات به افراد کم است. با این حال، از آن جا که حیوانات می توانند بیماری های دیگری را به افراد منتقل کنند، بهتر است عادت های سالم را در پیش بگیرید. برای مثال پس از لمس حیوانات خانگی و حیوانات دیگر شستن دست ها را فراموش نکنید.

درباره کرونا ویروس ها

– ویروس های مختلف کرونا وجود دارد. برخی از آن ها می توانند باعث سرماخوردگی یا سایر بیماری های خفیف تنفسی (بینی، گلو، ریه) شوند.

– ویروس های کرونا می توانند باعث بیماری های جدی تری شوند، از جمله سندرم تنفسی حاد(SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS).

– ویروس های کرونا به دلیل ظاهر آن ها نامگذاری شده اند: در زیر میکروسکوپ، ویروس ها با ساختارهای نوک تیز پوشیده شده اند.

فیزیوتراپی در کرونا برای مداخلات تنفسی

مانند هر بیماری که علایم تنفسی را نشان می دهد، ممکن است لازم باشد برای تسکین علایم و بهبود عملکرد نیز اقدامات درمانی ارائه شود. میزان ترشح افراد مبتلا به COVID-19 کم است، بنابراین آن ها معمولاً به تکنیک های پاکسازی مجاری هوایی تهاجمی یا فشرده نیاز ندارند. فیزیوتراپی در کرونا بیشتر برای اقدامات تهویه غیر تهاجمی و سپس مرحله توانبخشی متمرکز شده است.

در مراحل خفیف و متوسط بیماری، اقدامات حمایتی طبیعی اکسیژن (ماسک صورت) ممکن است سودمند باشد. بیماران مبتلا به ذات الریه شدید اغلب به پشتیبانی اکسیژن رسانی نیاز دارند. اکسیژن بینی با جریان زیاد، در این مرحله توصیه می شود.
برخی از بیماران ممکن است به ARDS (سندرم زجر تنفسی حاد) مبتلا شوند. تهویه غیر تهاجمی (NIV) به طور معمول برای این افراد توصیه نمی شود و برای این بیماران معمولاً لوله گذاری با تهویه مکانیکی را مجاز می دانند.

در طول مرحله حاد COVID 19 ، پزشکان بیان می کنند، هرگونه مداخله ای که به طور بالقوه بتواند خطر مشکلات تنفسی را افزایش دهد، منع مصرف دارد و باید از آن اجتناب شود. هدف اصلی فیزیوتراپی در کرونا در واقع فیزیوتراپی تنفسی می باشد. اصل فیزیوتراپی تنفسی، تحریک ترشحات و سهولت کار تنفس است. مداخلات ممکن است شامل تکنیک هایی مانند موقعیت یابی، تمرینات تنفس عمیق و تکنیک های دستی (به عنوان مثال لرزش و سرفه کمکی) برای کمک به تحریک خلط باشد. این مداخلات را می توان در هر مرحله از بیماری در صورت نیاز انجام داد.

فیزیوتراپی در کرونا

مشاوره فیزیوتراپی در کرونا از راه دور

برای کاهش انتقال بیماری یا در مواردی که کلینیک مجبور به تعطیلی می شود، ممکن است برای ادامه روند درمان خود، راهکارهای دیجیتالی را در نظر بگیرید. در حال حاضر هیچ استاندارد یا توافق نامه جهانی مستقر یا شناخته شده ای برای ارائه مراقبت های فیزیوتراپی به صورت دیجیتال وجود ندارد. با این حال، شواهد کلی موجود نشان می دهد که فناوری های دیجیتال، فرصت های جدیدی را برای حرفه فیزیوتراپی فراهم می کنند تا مراقبت هایی با کیفیت بالا و قابل قبولی را از طریق خدمات به کاربران ارائه دهند که می تواند برای همه مزایایی داشته باشد.

برخی از سازمان های فیزیوتراپی استفاده از روش های دیجیتالی در مواردی که خدمات به بیمار را افزایش می دهند را مناسب می دانند. برای پیاده سازی فیزیوتراپی در کرونا از راه دور می توان از روش های مختلفی مانند استفاده از ابزارهای ارتباطی عمومی مانند پیام و تلفن یا سیستم عامل های خاص فیزیوتراپی مانند ابزارهای تجویز تمرین آنلاین استفاده کرد. در نظر گرفتن موانع دسترسی به استفاده از این ابزارها برای برخی از بیماران مهم است.

برای فیزیوتراپی در کرونا بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی ( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

 

ادامه مطلب
اهمیت فیزیوتراپی سالمندان

 

 

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 3 =