فیزیوتراپی انحراف مچ پا

فیزیوتراپی انحراف مچ پا، یکی از درمان‌های بسیار مناسب و رایج برای بر طرف کردن مشکلات این انحراف است. به صورت کلی با استفاده از فیزیوتراپی و درمان‌هایی که توسط متخصصان به شما توصیه می‌شود، می‌توانید این مشکل را بر طرف کرده و دیگر این عارضه را تجربه نکنید.همان گونه که می‌دانید مچ پا مفصلی است که به صورت مستقیم با زمین در ارتباط بوده و کار آن به نوعی انتقال وزن انسان به زمین است. حال وجود هرگونه مشکل در این مفصل، می‌تواند تحرک، راه رفتن و … را برای انسان‌ها دشوار نماید.

انحراف مچ پا یکی از بیماری‌ها و مشلکلاتی محسوب می‌شود که بنا به دلایل بسیار مختلف رخ می‌دهد و یکی از روش‌های درمان آن فیزیوتراپی انحراف مچ پا می‌باشد.  شایان ذکر است که در صورت بروز انحراف مچ پا و عدم درمان به موقع و مناسب آن، سبب می‌گردد تا پاهای فرد مبتلا به صورت زانو ضربدری شود و مشکلات دیگری مانند انحراف لگن، کافیوز و همچنین درد در پا و ساق را برای افراد ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به بررسی فیزیوتراپی انحراف مچ پا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

انحراف مچ پا در کودکان

ممکن است شما نیز کودکان متعددی را دیده باشید که با مشکل انحراف مچ پا مواجه هستند. به صورت کلی چرخش و انحراف مچ پا به سمت داخل جزء مشکلاتی است که اغلب کودکان پس از وزن گیری و زمانی که به استقلال می‌رسند تجربه خواهند کرد. اگر کودک شما نیز به این مشکل دچار شده است، بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و در همان سن کودکی فیزیوتراپی انحراف مچ پا را برای کودک شروع کنید.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل در تهران

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که این عارضه و مشکل تا قبل از سن دو سالگی کاملا طبیعی می‌باشد، اما اگر بیشتر از آن ادامه داشته باشد آنگاه به عنوان یک اختلال شناخته شده و نیاز به درمانی نظیر فیزیوتراپی انحراف مچ پا خواهد داشت.  در واقع بسیار مهم است که والدین در صورت بروز کوچک‌ترین علائم انحراف مچ پا به داخل، اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که امكان جلوگيري از انحراف مچ پا در كودكان وجود دارد. كه در واقع تاثير درمان در دوران بچگي بسيار بيشتر است. البته بزرگسالان نيز مي‌توانند با انجام تمرينات مخصوص به رفع آن بپردازند.

انحراف مچ پا در کودکان
انحراف مچ پا در کودکان

مواردی که سبب انحراف مچ پا به داخل می‌شوند!

به صورت کلی دلایل بسیار متعددی وجود دارد که سبب انحراف مچ پا به داخل می‌شوند. شایان ذکر می‌باشد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل انحراف مچ پا به داخل یا هایپرپروناسیون، عدم پایداری استخوان قوزک روی استخوان پاشنه می‌باشد و این مشکل معمولا به صورت مادر زادی در کودکان به وجود می‌آید و راحت‌ترین درمان انجام تمرینات ویژه و فیزیوتراپی انحراف مچ پا از همان سنین کودکی می‌باشد!

نکته قابل توجه این است که در اغلب مواقع، انحراف مچ پا به داخل با پایین بودن قوس کف پا ارتباط خاصی دارد. با این  حال نیز افراد بسیاری هستند که با وجود داشتن قوس کف پای طبیعی، یا حتی بالا این عارضه را تجربه کرده‌اند.

در واقع نظریه‌های بسیار متعددی در خصوص دلایل بروز انحراف مچ پا و استفاده از فیزیوتراپی انحراف مچ پا در علم پزشکی مطرح شده است. منطقی‌ترین این نظریه‌ها بدین صورت است که عارضه ناشی از معماری خاص بالای استخوان پاشنه خواهد بود که شیب زیادی نسبت به سطح مفصل را دارا می‌باشد. حال این شرایط و وضعیت به وجود آمده سبب می‌گردد که قوزک به سمت جلو و داخل حرکت کرده و بلغزد. باید بیان کنیم که این عارضه، به هر دلیلی که اتفاق بیافتد، یک عارضه پاتولوژیک محسوب می‌شود و برخلاف باور عمومی به خودی خود رفع نخواهد شد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی و توانبخشی در تهران
مواردی که سبب انحراف مچ پا به داخل می‌شوند!
مواردی که سبب انحراف مچ پا به داخل می‌شوند!

مشکلات انحراف مچ پا

به صورت کلی مشکلات مفصلی می‌تواند مشکلات بسیار متعددی را برای افراد درگیر این عارضه‌ها ایجاد نمایند به همین دلیل اگر به این عارضه مبتلا هستید، به شما توصیه می‌کنیم که از فیزیوتراپی انحراف مچ پا بهره ببرید. در این راستا نیز ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که انحراف مچ پا چه تبعاتی را افراد به وجود می‌آورد؟!

برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت مچ پا، ستون بدن محسوب می‌گردد. از دست رفتن راستای استخوان قوزک سبب انحراف شدید مچ پا آن هم به سمت داخل خواهد شد. از طرف دیگر باز شدن استخوان‌های مچ پا از یکدیگر و در نهایت، باعث کشیده شدن بیش از حد بافت‌های نرم درون مچ پا می‌گردد! از جمله مشکلاتی که انحراف مچ پا برای افراد به وجود می‌آورد، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دردهای ناشی از رشد جسمانی
  • دردهای قدامی پا
  • درد پاشنه و فاسئیت پلانتار
  • اختلالات در خصوص عملکرد تاندون تیبیال خلفی
  • فشرده شدن اعصاب مچ و قوزک پا
  • فشرده شدن اعصاب نوروپاتی و نوروما
  • بانیون‌ها
  • محدودیت حرکت انگشت شست
  • انگشت چکشی
  • آسیب‌ دیدگی فاسئیت پلانتار
مشکلات انحراف مچ پا
مشکلات انحراف مچ پا

بهترین درمان برای انحراف مچ پا

درمان‌های بسیار متعددی برای درمان انحراف مچ پا وجود دارد که هر کدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارا می‌باشد. این درمان‌ها به درمان‌های تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم بندی شده و پزشک متخصص بر اساس نظر خود راهکارهای درمانی را برای شما انتخاب می‌نماید. به صورت کلی باید اشاره داشت انحراف مچ پا، یک مشکل جدی به شمار می‌آید که بدون درمان بهتر نخواهد شد و بلکه بدتر نیز می‌گردد.

ادامه مطلب
در رفتگی مچ پا با فیزیوتراپی

متأسفانه، بسیاری از بیماران آنقدر به پزشکان مراجعه نمی‌کنند تا اینکه پزشکان مجبور به استفاده از درمان‌های تهاجمی خواهند شد و تنها گزینه بریدن و جوش دادن استخوان‌ها برای آن‌ها باقی می‌ماند. بهترین گزینه درمانی این است که شما از فیزیوتراپی انحراف مچ پا بهره ببرید و پیش از آن نیز به متخصصان برای معاینه مراجعه فرمایید.

فیزیوتراپی انحراف مچ پا

همان گونه که در فوق اشاره کردیم، بهترین گزینه درمان این اختلال، فیزیوتراپی در منزل کرج  انحراف مچ پا می‌باشد! شایان ذکر است که این عارضه در برخی از افراد کم و در برخی از افراد زیاد است و انتخاب فیزیوتراپی انحراف مچ پا  به نظر پزشک شما بستگی خواهد داشت. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • رفتن به چند جلسه فیزیوتراپی گزینه مناسبی برای درمان این اختلال می‌باشد.
  • فیزیوتراپی سبب می‌گردد تا عضلات مچ و پای فرد تقویت شده و درمان‌های دیگر بهتر جواب دهی داشته باشند.
  • ممکن است پزشکان در کنار فیزیوتراپی انحراف مچ پا استفاده از کفش‌های مخصوص و ورزش را به شما توصیه کند تا نتیجه مناسبی را به دست آورید.
  • کشش منظم پا، مچ پا و پاها انعطاف‌پذیری برای درمان نیز گزینه‌ای مناسب است زیرا سبب افزایش جریان خون و کاهش فشار و سفتی اضافی ناشی از انحراف شدید پا می‌شود.

فیزیوتراپی انحراف مچ پا چگونه انجام می شود؟

این سوال از آن دسته سوالاتی است که برای بسیاری از شما عزیزان به وجود می‌آید. به صورت کلی اگر فیزیوتراپی در کلینیک باشد برای انجام فیزیوتراپی در منزل تهران انحراف مچ پا از دستگاه‌های بسیار مخصوصی استفاده خواهد شد.

اما اگر فیزیوتراپی انحراف مچ پا در منزل انجام شود، از ورزش و ماساژ و یک سری دستگاه‌های سبک استفاده خواهد شد.  نکته بسیار مهم ی که در خصوص فیزیوتراپی انحراف مچ پا باید بدانید این است که در انجام این کار یک سری تمرینات برای بهبود عملکرد سیستم حس عمقی در ناحیه کف پا استفاده می‌شود.

ادامه مطلب
دکتر کیوان

ساير روش هاي درماني انحراف مچ پا

به غیر از روش فیزیوتراپی انحراف مچ پا روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارد که شامل روش‌های تهاجمی و غیر تهاجمی خواهد بود. از جمله روش‌های رایج درمانی که برای حل و فصل این اختلال مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت و شرح زیر است:

  • استفاده از كفي هاي طبي در کفش‌های مختلف
  • استفاده از کفش‌های راحت و طبی
  • استفاده از ارتز يا بريس زير نظر فيزيوتراپ يا پزشك
  • مصرف داروهاي مختلف براي بهبود روند درمان و كاهش درد
  • استفاده از داروهاي ضد التهاب براي كاهش تورم پا
  • گچ گرفتن استخوان منحرف شده
  • مراجعه به فيزيوتراپي و دريافت برنامه ورزشي مخصوص و برنامه‌های درمانی غیر تهاجمی
  • جراحي براي درمان انحراف يا كج شدگي استخوان

سخن پایانی فیزیوتراپی انحراف مچ پا

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی فیزیوتراپی انحراف مچ پا بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. شما عزیزان نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

سوالات متداول فیزیوتراپی انحراف مچ پا

  1. فیزیوتراپی مچ پا برای چه کسانی مناسب است؟

در برخی از افراد که شدت این انحراف کم می باشد و از مدل های انعطاف پذیر است، رفتن به چند جلسه فیزیوتراپی گزینه مناسبی برای درمان است.

  1. چرا فیزیوتراپی مچ پا تهاجمی نیست؟

چون در آن جراحی و بیهوشی و سکستگی استخوان وجود ندارد.

  1. آیا جراحی نیز مناسب است؟

این موضوع به نظر پزشک متخصص و معالج بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × چهار =