فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

گچ گرفتن پاها عملی است که از سالیان گذشته تا کنون برای بهبود پاهایی که دچار شکستگی استخوان و … شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا شکستگی استخوان پس از گچ گرفتن برای بهبودی به یک الی دو ماه زمان نیاز دارد و بعد از باز کردن گچ پا، قاعدتا به فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا نیاز خواهید داشت.

به غیر از شکستگی استخوان برای موارد دیگری مانند پاره شدن رگ‌ها و تاندون و … ممکن است از شیوه گچ گرفتن پاها استفاده شود. به صورت کلی می‌توان اذعان داشت هدف از گچ گرفتن پا، بی حرکت کردن موقت مفصل یا استخوان‌های پا می‌باشد تا آسیب‌های به وجود آمده به صورت کامل بهبود یابند. به دلیل همین بی حرکت ماندن پاها و تحلیل رفتن عضلات، به فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا نیاز خواهیم داشن. در این مقاله نیز قصد داریم تا به بررسی فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مراقبت‌‌های بعد از باز کردن گچ پا

پس از باز کردن گچ پا، ممکن است راه رفتن کمی برایتان سخت باشد و یا در برخی از موارد با درد مواجه شوید. به همین دلیل باید از پای گچ گرفته شده خود مراقبت‌های لازم را به عمل آورید. یکی از راه‌های مراقبت‌ کردن، فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا می‌باشد که می‌تواند در بهبود حرکت و دردهای شما بسیار تاثیر گذار باشد! در ادامه به برخی دیگر از مهم‌ترین راهکارهای مراقبتی اشاره کردیم:

ادامه مطلب
فیزیوتراپی در منزل با بیمه در تهران

قرار دادن پاها در آب گرم

یکی از مهم‌ترین و به اصطلاح اولین کارهایی که بعد از باز کردن گچ پا باید انجام دهید، قرار دادن پاها در آب گرم می‌باشد. به صورت کلی پیش از انجام فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا سعی کنید پاهای خود را در آب گرم قرار دهید. این موضوع به باز شدن عضلات و از بین رفتن دردها به شما کمک خواهد کرد. به صورت کلی بسیاری از افراد پس از باز کردن گچ پا با خشکی پا مواجه می‌شوند که استفاده از آب گرم می‌تواند برای این افراد بسیار مفید باشد. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • استفاده از آب گرم و قرار دادن پاها در آن، بعد از باز کردن گچ پا تا انجام بهبودی کامل بسیار مهم و ضروری است.
  • انجام این کار سبب می‌شود تا پاهای شما دیگر احساس خشکی نداشته باشد.
  • پس از باز کردن گچ پا، پاهای خود را به صورت روزانه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید.
  • در آب گرم به ماساژ دادن پاهای خود بپردازید.
  • پس از خارج کردن پاها از گچ آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • استفاده از کرم های مرطوب کننده را از یاد نبرید و کل پاهای خود را با مرطوب کننده ماساژ دهید.
مراقبت‌‌های بعد از باز کردن گچ پا
مراقبت‌‌های بعد از باز کردن گچ پا

بهره گیری از تمرینات ورزشی بعد از باز کردن گچ پا

از جمله دیگر مراقبتهای پس از باز کردن گچ پا، به غیر از فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا استفاده از تمرینات مختلف ورزشی می‌باشد. البته تمرینات شما باید سبک بوده و به پای شما آسیب و فشاری وارد نکند. این تمرینات بیشتر باید در جهت قوی تر کردن عضلات شما باشد! همان گونه که در بخش‌های فوق اشاره کرده‌ایم، از آنجایی که مدت زمان گچ گرفتن پا تقریبا ۱ الی ۲ ماه می‌باشد (با توجه به نوع و ناحیه شکستگی)، به همین دلیل این امکان نیز وجود دارد که عضلات آن به سرعت تحلیل روند و همین موضوع در آینده دردسرها و مشکلاتی را برای شما عزیزان به وجود بیاورد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی ساعد دست برای آسیب های شایع آن

بنابراین بسیار مهم است که تمرینات ورزشی سبک را از سر بگیرید و سعی کنید در طول روز زمانی را برای انجام تمرینات ورزشی اختصاص دهید. نکته بسیار مهمی که باید در خصوص تمرینات ورزشی بدانید این است که ورزش سبک، به مرور زمان می‌تواند احساس درد و سفتی پا را به شدت کم نماید.

ماساژ دادن پاها بعد از باز کردن گچ

راهکار دیگری که به غیر از فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا می‌تواند در روند درمان شما بسیار مناسب باشد، ماساژ دادن پاها است. به صورت کلی می‌توان اذعان داشت که ماساژ دادن پا می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود درد شما داشته باشد و همچنین خود به عنوان یک فیزیوتراپی بسیار سبک محسوب می‌شود، البته اگر ماساژ دادن و نکات مربوط به آن را بدانید. از جمله موارد بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به صورت زیر است:

  • به منظور بهبود پاهای خود و همچنین بازگرداندن آن به حالت عادی، بهتر است که از ماساژهای مخصوص بهره ببرید.
  • انجام ماساژهای ویژه می‌تواند برای بهبود پاهای شما بسیار مفید باشد.
  • سعی کنید پاهای خود را به آرامی و در آب گرم ماساژ دهید.

فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

همان گونه که بارها در این مقاله بیان کرده‌ایم، فیزیوتراپی در منزل  یا کلینیک بعد از باز کردن گچ پا یکی از مهم‌ترین راهکارها برای ترمیم پاهای شماست. اگر شکستگی در نواحی بسیار خاص پا باشد، انجام فیزیوتراپی برای شما بسیار لازم است. به صورت کلی فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا باید بلافاصله پس از بی تحرک شدن شکستگی شروع گردد. از جمله اهداف فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا به شرح زیر می‌باشد:

  • تسریع روند بهبودی
  • تحریک تحمل وزن
  • بازگرداندن و حفظ قدرت عضلات ضعیف شده
  • حفظ دامنه حرکت مفاصل آسیب دیده و اطراف مفاصل
  • کاهش درد و تورم در ناحیه شکستگی و …
ادامه مطلب
بهترین روش های فیزیوتراپی در منزل و کلینیک

امور مهم در فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

یک سری امور مهم در فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا همانند فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل  وجود دارد. به صورت کلی پس از بهبود شکستگی، فیزیوتراپی معمولا حداقل سه ماه برای افراد باید انجام شود تا آن‌ها بتوانند سطح عملکرد خود را بازیابی نمایند. از جمله کارها و اموری که در فیزیوتراپی انجام می‌شود به صورت زیر است:

  • فعالیت‌های تحمل وزن
  • کارهای مربوط به بازگشت به عملکرد کامل
  • بازگشت قدرت و دامنه حرکتی به عضلات و مفاصل
  • بهینه سازی دامنه حرکتی در مفصل آسیب دیده
  • تمرکز بر توانبخشی قسمتی خاص

چرا به فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا نیاز است؟!

اگر پاهای شما نیز دچار شکستگی شده باشد، قاعدتا می‌دانید که فعالیت و راه رفتن پس از شکستگی چقدر درناک و سخت است. به صورت کلی باید بدانید که استخوان شکسته برای اطمینان از بهبودی مناسب و تثبیت کردن استخوان نیاز به مراقبت سریع پزشکی خواهد داشت. بنابراین خدمات فیزیوتراپی شکستگی استخوان برای شما موثر می‌باشد و نباید قدرت فیزیوتراپی را دست کم بگیرید. از جمله موارد مهم که در این راستا باید بدانید، به صورت زیر می‌باشد:

  • فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا قدر است که به شما کمک کند تا بعد از شکستگی پاها، مجددا محدوده طبیعی حرکت، قدرت و تحرک عملکردی خود را به دست آورید.
  • فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا می‌تواند سبب یازگرداندن سریع به عملکرد کامل صحیح استخوان شکسته شده و در نتیجه بهتر بر توانبخشی عضو آسیب دیده گردد.
  • یک پزشک و متخصص فیزیوتراپی قادر است به شما در نحوه راه رفتن با یک وسیله کمکی مانند عصا، نحوه استفاده از دستگاه برای بالا رفتن از پله ها و ورود به اتومبیل کمک شایانی نماید تا حتی در دوره بهبودی با مشکل‌های حرکتی مواجه نشوید.
چرا به فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا نیاز است؟!
چرا به فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا نیاز است؟!

مدت زمان درمان فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

همان گونه که می‌دانید، شکستگی‌ها و روندهای درمانی آن بسیار متفاوت می‌باشد و هر کسی با یک درمان خاص بهبودی خود را به دست می‌آورد. فیزیوتراپی درمانی است که پس از شکستگی، پزشکان به همه افراد توصیه می‌کنند. جلسات فیزیوتراپی معمولا  60 دقیقه بوده و در جلسات بعدی 30 الی 60 دقیقه می‌باشد! به خاطر داشته باشید که مشکلات و شکستگی‌های خاص‌تر و پیچیده ‌ر ممکن است نیاز به مشاوره طولانی تری داشته باشند. شایان ذکر می‌باشد:

  • شکستگی استخوان باید حداکثر 12 هفته بهبود یابد.
  • زمانبندی توانبخشی و فیزیوتراپی شکستگی استخوان به نوع شکستگی، سن و سایر عوامل بستگی دارد.
  • بسته به شدت آسیب، صدمه وارده ممکن است موقت یا دائمی باشد.
ادامه مطلب
دستگاه پسچر آنالیز در فیزیوتراپی
مدت زمان درمان فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا
مدت زمان درمان فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

سخن پایانی فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مجموعه ما مشورت کنید.

سوالات متداول فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا

  1. بهبود شکستگی استخوان چقدر زمان می‌برد؟

بهبود این آسیب دیدگی بسته به نوع و محل شکستگی استخوان، سن فرد و نحوه مراقبت های درمانی، مدت زمانی طول می کشد.

  1. فیزیوتراپی در منزل برای چه افرادی مناسب است؟

درمان فیزیکی مراقبت در منزل معمولاً برای افرادی که به دلیل آسیب دیدگی قادر به ترک خانه نیستند، بهتر است.

  1. در شکستگی پا و بازو، فیزیوتراپ چه تمرین هایی را خواهد داد؟

اگر پا و یا مچ پا را بشکند، ممکن است پزشک محدودیت های مخصوص تحمل وزن بدهد. فیزیوتراپی می تواند در حفظ این محدودیت ها کمک کند تا بیمار مطمئن شود که فشار زیادی روی استخوان در حال ترمیم وارد نمی شود. فیزیوتراپی می تواند به بهبود راه رفتن و در تصمیم گیری در مورد راه رفتن با واکر، عصا، چهار عصا یا عصا استاندارد کمک کند.

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 5 =