فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل

گاهی اوقات کودکان در اثر عوامل و فاکتور های مختلفی دیر راه می افتند. در این شرایط والدین نگران شده و به دنبال روش هایی برای حل این مشکل هستند. فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل یکی از مهم ترین و موثر ترین روش ها برای حل این مشکل می باشد. مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند سیستم عصبی و عضلانی کودک را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه در راه رفتن کودکان اختلال ایجاد کند. علم فیزیوتراپی ابتدا این عوامل را شناسایی کرده و سپس برای رفع آن اقدامات لازم را انجام می دهد.

فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل؛ وسایل راه رفتن کودک

والدین تجهیزات مختلفی را تهیه می کنند تا کودک بتواند با کمک آن ها راه برود. در حالت طبیعی از زانو بند استفاده می کنند تا زانو های فرد حین چهار دست و پا رفتن کودک، آسیب نبیند. برای ترغیب شدن به راه رفتن نیز از کفش های جغجغه دار و کفش های چراغ دار استفاده می کنند. روروئک نیز از دیگر ابزار هایی است که به تقویت عضلات پا ها کمک کرده و کودک را برای راه رفتن آماده می کند. اما گاهی اوقات کودک در اثر آسیب های مختلف جسمی، ذهنی و یا روحی، در راه رفتن دچار مشکل شدن و توان کافی برای انجام این کار را ندارد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی سیاتیک در منزل

در این شرایط بهترین راهکار استفاده از جلسات فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل است. در این روش فیزیوتراپ با ماساژ دادن پا ها، عضلات را تقویت می کند. همچنین از وسایلی مانند لیزر پر توان و یا مگنت استفاده می کند تا شرایط را برای راه رفتن کودک فراهم کند. علاوه بر این ها، استیمولیتور و سوزن خشک نیز از جمله تجهیزات و وسایلی هستند که در این روش مورد استفاده قرار گرفته و می توانند بسیار موثر واقع شوند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل 

تمرینات فیزیوتراپی برای راه رفتن کودکان در منزل

برای انجام فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل از روش ها و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. برای اجرای این نوع فیزیوتراپی در منزل در تهران باید از تمرینات متفاوتی استفاده کرده که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • اسباب بازی مورد علاقه کودک را آورده و کمی بالاتر از سر او نگه دارید. با این کار او تشویق می شود که برای رسیدن به اسباب بازی بلند شده و حرکت کند.
  • پشت سر کودک قرار گرفته و دست های او را از بالا بگیرید. او را به راه رفتن ترغیب کنید و به او کمک کنید تا گام بردارد.
  • برای این کار می توان از اسباب بازی های متحرک کمک بگیرید. زمانی که کودک حرکت این اسباب بازی ها را می بیند و با دستان خود آن ها را بر روی زمین می کشد، مکانسیم راه رفتن را یاد می گیرند.
  • در طول تمرینات هرگز نباید از واکر استفاده کنید. استفاده از این وسیله می تواند قدرت حرکتی کودک را کاهش دهدو حتی به مهره های کمر او آسیب وارد می کند.
  • بهتر است که این تمرینات را در فضایی انجام دهید که فرش دارد و کاملا تمیز است. در این صورت به پوشیدن کفش ها نیازی نیست. دقت داشته باشید که کفش ها سرعت حرکت را کاهش داده و باعث کند تر شدن حرکت بچه ها می شوند.
  • بهتر است که در طول جلسات فیزیوتراپی موسیقی پخش کنید. این کار کودکان را سر ذوق آورده و به شادابی بیش تر آن ها کمک می کند.
ادامه مطلب
فیزیوتراپی در منزل در مرزداران
فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل
فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

مزایا فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک

استفاده از فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل می تواند با مزیت های زیادی همراه باشد. در این روش درمانی ابتدا، مشکل را ریشه یابی کرده و علت اصلی بروز آن را پیدا می کند. پس از آن از روش های مناسبی استفاده می کنند تا برای راه رفتن به کودک کمک کنند. بسیاری از فیزیوتراپ ها در این مرحله از ماساژ‌درمانی کمک می کنند و برخی از آن ها از تجهیزات و وسایل مختلفی برای این کار استفاده می کنند. این کار می تواند با مزیت های زیادی برای کودکان همراه باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • افزایش قدرت عضلانی در پا ها
  • افزایش سرعت عصب دهی در بدن کودکان
  • بیش تر کردن دامنه حرکتی کودک
  • تسهیل رشد حرکتی
  • جلوگیری از کوتاهی عضله
  • هماهنگ تر شن عضلات و اندام ها

گاهی اوقات رفت و آمد مداوم کودکان به کلینیک می تواند ازار دهنده باشد. از طرفی این کار می تواند شرایط را برای انتقال بیماری های ویروسی نیز بیش تر کند و احتمال بیمار شدن کودک نیز افزایش می یابد. از این رو بسیاری از افراد تمایل دارند که این جلسات فیزیوتراپی در خانه انجام گیرد. این امر سبب می شود تا از رفت و آمد های متداول جلوگیری شود و در این شرایط جلسات فیزیوتراپی بی دردسر تر برگزار می شوند.

فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل
فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل

کلام آخر فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل

اگر کودک شما نیز در راه رفتن دچار اختلال شده و قادر به حرکت کردن نیست، می توانید از خدمات فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل استفاده کنید. کلینیک دکتر کیوان خدمات متنوع و بی نظیری را در این زمینه به والدین ارائه می دهد تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز

برای این کار یک فیزیوتراپ با تجربه و با حوصله به منزل شما اعزام شده و همه تجهیزات و وسایل مورد نیاز را با خود می آورد. فضایی شاد و مفرح ایجاد می کند تا کودک تمایل به شرکت در این جلسات داشته باشد و با انجام تمرینات مهیج او را برای راه رفتن ترغیب می کند. در صورتی که کودک به دلیل داشتن ضایعه نخاعی دچار مشکل در راه رفتن است، می توانید از خدمات فیزیوتراپی ضایعه نخاعی در منزل در بهترین کلینیک فیزیوتراپی و ارتوپدی در تهرانسر استفاده کنید.

سوالات متداول برای فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک در منزل

  1. چه عواملی سبب می شود تا کودک هنگم راه رفتن دچار مشکل شود؟

آسیب های سیستم عصبی مرکزی، برخی از بیماری های ژنتیکی، بیماری نوروپاتی، متابولیک، زانو های پرانتزی و یا ضربدری و … از مهم ترین عواملی هستند که در بروز این مشکل موثر می باشند.

  1. آیا صافی کف پا می تواند باعث اختلال در راه رفتن کودکان شود؟

اکثر کودکان در دوران نوزادی کف پای صافی دارند. بعد از سن ۸ سال، قوس کف پا ها مشخص می شود. از این رو این عارضه در دوران کودکی قابل تشخیص نبوده و نمی تواند از علل اصلی بروز مشکل در راه افتادن کودکان باشد.

  1. والدین در فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک چه نقشی دارند؟

والدین در این زمینه نقش اساسی ایفا می کنند. این افراد باید خارج از تایم جلسات فیزیوتراپی، رابطه نزدیکی با کودک خود برقرار کرده و تمرینات لازم را در طول روز با آن ها انجام دهند.

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 5 =