مشکلات لگن در بارداری

بررسی مشکلات لگن در بارداری 

بارداری، دوران لذت بخشی برای مادران آینده است که در کنار لذتی که دارد باید بسیاری از سختی ها و مشکلات را هم تحمل کرد. اما به جرات می توان بیان کرد که تحمل این همه سختی با در آغوش گرفتن فرزند به راحتی فراموش می شود. مشکلات لگن در بارداری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم می کنند. شاید با این سوال مواجه شوید که درد لگن در دوران بارداری از کی شروع می شود؟ دردد لگن با بروز چه علائمی خود را نشان می دهد؟

درد لگن به طور معمول  یکی از دردهای طبیعی دوران بارداری است. در این دوران فضای رحم برای رشد جنین به نحوی افزایش می یابد از آن طرف نیز رباط ها کشیده می شوند. هورمون ها نیز دچار تغییراتی می شوند و البته اعضای بدن نیز تا حد قابل قبولی جابه جا می شوند تا محیط رحم برای رشد جنین آماده شود. پس عجیب نیست که در رحم احساس درد و ناراحتی داشته باشید. این دردها طبیعی هستند و هیچ خطری برای جنین و مادر ندارند. البته در برخی از موارد ممکن است درد لگن جدی شود که در این زمان باید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی: چه کسانی به فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل نیاز دارند؟

درد لگن در بارداری

مشکلات لگن در بارداری از عمده مشکلاتی است که اغلب خانم های باردار با آن مواجه هستند و در ناحیه لگن خود احساس درد و ناراحتی می کنند. اما درد لگن نشانه چیست؟ درد لگن بدین معنی است که مقدار هورمون ریلکسین در بدن افزایش پیدا می کند و اثرات مربوطه را برا اندامهای همچون استخوان ها و عضلات اعمال می کند. البته اگر درد لگن در دوران بارداری طبیعی است اما در برخی از مواقع دردها غیر تحمل خواهند شد که به هیچ وجه طبیعی نیستند و باید به یک متخصص مراجعه کنید.

ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی مفصل زانو

اما منظور از درد لگن، درد در نواحی باسن، دردهای تیر کشیدگی در نشیمن گاه و درد پشت است. البته این دردها در زمان انجام فعالیت های روزانه بدتر می شود. مشکلات لگن در بارداری بسیاری از مشکلات از قبیل چرخیدن در بستر یا بیرون آمدن از خودرو را برای خانم های باردار به وجود می آورد. البته به دنبال اینکه که  این مشکلات از کی شروع می شود نباشید چراکه استرس و نگرانی در این دوران برای شما اثرت منفی دارد بنابراین بر روی نقاط مثبت در بارداری متمرکز شوید.

 

دردهای  لگن در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

اگر با این سوال مواجه هستید که درد لگن در بارداری از چه زمانی خود را نشان می دهد باید بیان کنیم که زمان دقیقی برای بروز درد لگن در دوران بارداری نیست. در واقع هر چقدر که مادر به تولید نوزاد نزدیک شود شکمش برجسته تر و بزرگ تر می شود و از آن طرف نیز وزنش اضافه تر نیز می شود. البته در برخی از مواقع در اوایل دوران بارداری نیز با اضافه کردن وزن یک کیلو این احتمال وجود دارد که درد در ناحیه لگن احساس کنید.

احتمال درد لگن در این دوران از بارداری وجود دارد که عبارت اند از:

  • سه ماه اول

در دوران سه ماه اول رحم حجم زیادی ندارد اما با شروع شدن تغییرات هورمونی به مراتب مفاصل شل و درد لگن شروع می شود. علاوه بر این بر اثر انقباضاتی که در درون رحم رخ می دهد ممکن است مادر در این نواحی احساس درد و ناراحتی کند.

  • سه ماه دوم
ادامه مطلب
تجهیزات فیزیوتراپی در منزل

به طور معمول مشکلات لگن در بارداری و احساس درد در ناحیه لگن از نیمه دوم سه ماه دوم شروع  که البته این مدت از 20 هفته اول شروع می شود. در این مدت افزایش وزن به حدی می رسد که فشار زیادی بر روی مفاصل لگن وارد می کند و دردهای لگن به مراتب شروع می شود.

  • سه ماه سوم

در این زمان بارداری درد لگن نسبت به قبل شدیدتر می شود به این دلیل که زیر شکم بزرگ و سنگین می شود و همچنین فشار بیشتری به پاها و کمر وارد می شود. در این وضعیت مفاصل کمر و لگن در اثر مقدار زیادی از هورمون های ریلکسین و پروژسترون شل می شود و بدن را برای زایمان آماده می کند.در دوماه آخر جنین بزرگ و بزرگ تر می شود و از طرفی فشار زیادی به ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک وارد می کند.

دردهای  لگن در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟
دردهای  لگن در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

 

مطالب پیشنهادی: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل چیست؟

دردهای لگن در دوران بارداری چه عوارضی را به همراه دارد؟

اگر چه دردهای لگن در دوران بارداری طبیعی است ولی برخی از اوقات ممکن است درد لگن عوارض جدی داشته باشد و باید هر چه زودتر علت آن را تشخیص داد. عوارض درد لگن شامل مواردی همچون سقط جنین، زایمان زودرس، حاملگی خارج از رحم، از بین رفتن جفت، پارگی رحم، سنگ کلیه و پیچ خوردگی تخمدان باشد.

البته همراه مشکلات لگن در بارداری علائمی نیز همچون سرگیجه ناگهانی، تورم ناگهانی دست و پا و ترشحات مایع به مدت بیش از دو ساعت نیز خود را نشان می دهد. در صورت بروز این علائم در کمترین زمان باید به پزشک و یا ارتوپدی در تهرانسر مراجعه کنید.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی تنفسی، علمی نوین در فیزیوتراپی
دردهای لگن در دوران بارداری چه عوارضی را به همراه دارد؟
دردهای لگن در دوران بارداری چه عوارضی را به همراه دارد؟

روش هایی مفید برای تسکین درد لگن در بارداری

برای دردها و مشکلات لگن در بارداری راه های مختلفی وجود دارد که درد تسکین می یابد. این راهکارها عبارت اند از:

  • ورزش در آب

با توجه به اینکه در دوران بارداری فشار زیادی به مفاصل وارد می شود می توان با راه رفتن در آب و شنای آرام دردهای ناشی از مفاصل را کاهش داد. البته انجام حرکات ایروبیک نیز در حفظ تناسب اندام های بدن موثر است.

در برخی از مواقع پزشک  برای درمان مشکلات لگن در بارداری، فیزوتراپی لگن را پیشنهاد می کند که برای تسکین دردهای لگن مفید است.

 

  • کفش مناسب

در زمان بارداری باید کفش های صاف و تکیه دار بپوشید تا از این طریق فشار کمتری به لگن و پاها وارد شود.

 

  • استراحت کافی

در دوران بارداری، استراحت کافی از انجام فعالیت های پر فشار بر روی بدن حد قابل توجهی جلوگیری می کند. بنابراین در صورتی که احساس درد و ناراحتی در ناحیه لگن داشتید بهتر است جایی بنشینید و حرکت نکنید تا درد آرام شود.

 

روش هایی مفید برای تسکین درد لگن در بارداری
روش هایی مفید برای تسکین درد لگن در بارداری

سخن پایانی مشکلات لگن در بارداری

دوران بارداری با اینکه یکی از دوران لذت بخش برای هر مادری است با بروز درد ها و علائم مختلفی در هر فرد خود را نشان می دهد.یکی از رایج ترین دردهای این دوران ، درد لگن است. مشکلات لگن در بارداری  یکی از معمول ترین دردهایی است که به دلیل کشش رباطه های لگن در رحم ایجاد می شود. البته گاهی اوقات دردهای لگن اگر شدت یابد موجب خونریزی، سقط جنین و تب و لرز نیز می شود که با مشاهده این علائم بهترین کار مراجعه کردن به پزشک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزو نوبت فیزیوتراپی در منزل در کرج، شما تهران، فیزیوتراپی در منزل غرب تهران و کلیه مناطق تهران می توانید با ما تماس بگیرید.

ادامه مطلب
مزایا دستگاه  فیزیوتراپی در منزل

سوالات متداول مشکلات لگن در بارداری

1- ناهنجاری های لگن در بارداری چیست؟

در اثر مشکلات لگن در بارداری ،عملکرد صحیح استخوان های لگن می تواند در اثر تغییرات هم ترازی که در دوران بارداری رخ می دهد، مختل شود. علاوه بر این،ناهماهنگی استخوان های لگن می تواند منجر به درد، بی اختیاری ادرار و سایر عوارض شود.

2- آیا درد لگن در بارداری را باید جدی گرفت؟

بله،درد لگن در بارداری ممکن است مربوط به تغییرات طبیعی بارداری باشد یا نشانه ای از مشکلات جدی باشد. این می تواند به طور طبیعی به دلیل جابجایی استخوان ها و رباط ها و کشش برای سازگاری با جنین رخ دهد که باید در صورت بروز علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

3- چه زمانی بایدبه علت دردهای لگن به پزشک مراجعه کرد؟

اگر حرکت کردن برای شما سخت شد و همچنین پیاده شدن از ماشین یا واژگون شدن در رختخواب نیز به سختی انجام می دهید و یا اینکه از پله ها به سختی بالا و پایین می روید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

4- چگونه با درد لگن باید خوابید؟

اگر در ناحیه لگن احساس درد و ناراحتی دارید، در یک وضعیت راحت به پهلو دراز بکشید. برای حمایت بیشتر، یک بالش بین زانوها و بالش دیگری زیر شکم خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که در هنگام خواب هم ترازی مناسب باسن، شانه ها و ستون فقرات خود را حفظ می کنید.

5-تشخیص درد و بررسی کردن استخوان لگن توسط پزشک به چه صورت است؟

بررسی کردن استخوان لگن  به صورت دستی با دستکش و با استفاده از ژل روان کننده انجام می شود. متخصص زنان دو انگشت خود را وارد واژن می کند و به سمت دهانه رحم می رساند تا از این طریق وضیعت استخوان لگن را بررسی کند.

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 2 =