درمان دستی ستون فقرات

درمان دستی ستون فقرات چیست؟

آیا “شکستن کمر” می تواند راه حلی برای کمردرد و سردرد باشد؟ طرفداران درمان دستی ستون فقرات پاسخشان مثبت است.

درمان دستی ستون فقرات که به آن درمان دستی نیز گفته می شود، ترکیبی از حرکت و تکان دادن مفاصل، ماساژ، ورزش و فیزیوتراپی است. این برای کاهش فشار روی مفاصل، کاهش التهاب و بهبود عملکرد عصبی طراحی شده است. اغلب برای درمان درد کمر، گردن، شانه و سردرد استفاده می شود. کایروپراکتیک ها از آن برای درمان سایر اختلالات نیز استفاده می کنند، مانند درد قاعدگی و مشکلات سینوسی.

امروزه از درمان دستی ستون فقرات هم در طب غربی و هم در طب سنتی آسیا استفاده می شود. در آمریکای شمالی، معمولاً توسط پزشکان کایروپراکتیک، پزشکان استئوپاتیک و درمانگران فیزیکی و شغلی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی در منزل کرج

اشکال درمان دستی ستون فقرات هزاران سال است که در بسیاری از نقاط جهان از جمله اندونزی، آسیا، هند، روسیه و نروژ استفاده شده است. نوشته هایی از چین در 2700 پ.م. و از یونان در 1500 ق.م. به درمان دستی ستون فقرات و پاها برای کاهش کمردرد اشاره میشود. بقراط، پزشک یونان باستان، که به عنوان بنیانگذار پزشکی به عنوان یک علم عقلانی شناخته می شود، در نوشته های خود تکنیک های درمان دستی ستون فقرات را توصیف می کند.

درمان دستی ستون فقرات در اواسط دهه 1800 بارها مورد توجه پزشکان قرار گرفت و مورد توجه قرار گرفت. این به عنوان یک عمل شفا دهندگان عامیانه، به نام استخوان گیر، که موفقیت های آنها به شانس نسبت داده می شد، تلقی می شد.

درمان دستی ستون فقرات

روش های فعلی درمان دستی ستون فقرات چگونه تکامل یافتند

درمان دستی ستون فقرات مدرن ریشه در قرن نوزدهم آمریکا دارد. دکتری به نام اندرو تیلور استیل که از مرگ سه فرزندش سرخورده شده بود، این نظریه را مطرح کرد که بیماری ها به دلیل جابجایی استخوان ها و ماهیچه ها با سیستم گردش خون بدن ایجاد می شوند. او به درمان دستی ستون فقرات به عنوان یک روش غیردارویی و جامع برای اصلاح عدم تعادل بدن و بازیابی سلامت روی آورد. با انجام این کار، او پدر استئوپاتی مدرن شد.

ادامه مطلب
کایروپراکتیک یک رویکرد جامع برای سلامتی و تسکین درد

درمان دستی ستون فقرات سابقه طولانی در حرفه فیزیوتراپی دارد و فیزیوتراپیست ها کمک زیادی به تنوع فعلی در رویکردها و تکنیک های درمان دستی کرده اند. توضیحات مکانیکی از نظر تاریخی برای توضیح مکانیسم‌هایی که مداخلات درمانی دستی کار می‌کردند، استفاده می‌شد. تحقیقات معاصر نشان می‌دهد که مکانیسم‌های عصبی فیزیولوژیکی پیچیده نیز در حال بازی هستند و اثرات روان‌شناختی مفید ارائه معاینه و مداخله عملی اثبات شده است.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی در منزل اکباتان

درمان دستی ستون فقرات مداوم و ماهرانه، همراه با ورزش و آموزش به بیمار، در عملکرد درمانگر OMPT نقش اساسی دارد. مهارت‌های معاینه، ارتباط و تصمیم‌گیری پیشرفته که بر پایه‌های آموزش حرفه‌ای و علمی ساخته شده‌اند، ارائه مراقبت مؤثر و کارآمد را تسهیل می‌کنند. پزشکان OMPT مدیریت بیمار را ارائه می دهند، با سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در مورد شرایط ساده و پیچیده عصبی-عضلانی (NMS مشورت می کنند و توصیه ها و مداخلاتی را در زمینه سلامت و تندرستی ارائه می دهند.

سه پارادایم برای اثرات درمانی درمان دستی ستون فقرات

فیزیولوژیک: پاسخ مثبت دارونما

بیومکانیکی و فیزیکی: ترمیم و مدل سازی بافت را تسهیل می کند

روانشناختی: تسکین درد از طریق تحریک مکانیسم دروازه. مهار عضلات؛ کاهش فعالیت حس درد؛ کاهش فشار داخل مفصلی یا اطراف مفصلی

چارچوب های درمان دستی ستون فقرات

  1. سیریاکس

سیستم تجویز: چه مشکل ناشی از یک مفصل، عضله یا عصب باشد

ناحیه: ستون فقرات و مفاصل محیطی

روش های درمان: تکنیک های اصطکاک عرضی عمیق و کشش یا دستکاری

  1. درمان دستی Lewit

سیستم تجویز: به عنوان زنجیره ای از آسیب شناسی های مرتبط به هم دیده می شود

ادامه مطلب
آرتروز و دیسک کمر در فیزیوتراپی

ناحیه: ستون فقرات و مفاصل محیطی

روش‌های درمان: تحرک، دستکاری و ورزش فعال

  1. درمان دستی Kaltenborn-Evjenth

سیستم تجویز: آزمایش‌های دستی تخصصی برای تعیین اینکه آیا منشأ درد در عضله منقبض، یک عصب تحریک‌شده یا یک مفصل تحلیل رفته است:

ناحیه: ستون فقرات و مفاصل

روش های درمان: ماساژ عرضی، ماساژ عملکردی، آرام سازی پس از ایزومتریک، تحرک مفصل، دستکاری مفاصل و حرکت عصبی

  1. درمان دستی Maitland

سیستم تجویز: مفاصل، عضلات و بافت عصبی در ستون فقرات و مفاصل محیطی

زمینه: مهمترین چیز این نیست که علت فوری اختلال را کشف کنید، بلکه مشاهده علائم و به کارگیری بهترین روش درمانی است: همچنین به دنبال حل یک مشکل عملکردی با از بین بردن احساس درد، بازگرداندن تحرک مناسب در مفصل و عادی سازی عضله است. تنش

روش‌های درمان: حرکات ریتمیک، غیرفعال و بدون درد وارد بافت (تحرکات) و حرکات سریع (دستکاری)

چارچوب کاربردی درمان دستی ستون فقرات

چارچوب کاربردی درمان دستی ستون فقرات

  1. سرعت
  2. مکان در رام
  3. جهت نیرو – تشریحی و/یا بیومکانیکی
  4. حرکت نسبی (آناتومیک یا موضعی)
  5. موقعیت موضوع (هم اندام و هم درشت)

دو مورد اول (سرعت و مکان  به شدت در راهنمای درجه بندی درمان دستی وجود دارد.

بسیاری از بیماران در اولین قرار ملاقات فیزیوتراپی خود می‌رسند و انتظار دریافت بسته‌های داغ، سونوگرافی و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه انجام یک سری تمرینات دارند. این روش ها در بسیاری از موارد ضروری هستند و اکثر درمانگران موافق هستند که ورزش برای کمک به بازگرداندن عدم تعادل عضلانی مورد نیاز است. با این حال، بسیاری از درمانگران در حال حاضر به ترمیم عملکرد از دیدگاه متفاوتی می پردازند. این درمانگران به این موضوع علاقه مند هستند که چرا یک عضله به درستی کار نمی کند و ورزش پشت را نه به عنوان حالت محرک بهبودی بلکه به عنوان مکملی برای درمان دستی می دانند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به دنبال بازگرداندن عملکرد مناسب مفصل ساکروایلیاک یا کمر برای درمان سندرم پیریفورمیس باشند، نه اینکه مستقیماً عضله پیریفورمیس را از طریق ورزش دستکاری کنند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

سایر درمان های دستی:

 

  1. ماساژ درمانی
  2. درمان دستی ستون فقرات
  3. بسیج ستون فقرات
  4. دستکاری استئوپاتیک
ادامه مطلب
فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل در تهران

فیزیوتراپی دستی شکلی تخصصی از فیزیوتراپی است که بر خلاف دستگاه یا دستگاه با دست انجام می شود. در درمان دستی، پزشکان از دستان خود برای فشار بر بافت عضلانی و دستکاری مفاصل در تلاش برای کاهش کمردرد ناشی از اسپاسم عضلانی، تنش عضلانی و اختلال عملکرد مفاصل استفاده می کنند.

 

درمان دستی ستون فقرات برای مدیریت کمردرد کمتر شناخته شده است

درمان دستی ستون فقرات برای مدیریت کمردرد کمتر شناخته شده است

در حالی که همه فیزیوتراپیست ها این گزینه را دارند که از درمان دستی ستون فقرات در تمرینات خود استفاده کنند، بسیاری از آنها زمان یا منابعی را صرف کارآمد شدن در این زمینه نمی کنند. بیماران باید توجه داشته باشند که این یک تکنیک فیزیوتراپی کمتر شناخته شده در بین پزشکان است و ممکن است به طور معمول تجویز نشود. همچنین، بسیاری از شرایطی که پزشکان با درمان دستی ستون فقرات می‌کنند، با تصویربرداری یا آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده نمی‌شوند، بلکه در طول تست حرکت و درمان نشان داده می‌شوند، و بنابراین بازپرداخت شرکت بیمه ممکن است محدود باشد.

درمان دستی ستون فقرات می تواند برای درمان مفاصلی که فاقد تحرک و دامنه حرکتی کافی در شرایط خاص اسکلتی عضلانی هستند مفید باشد. این محدودیت می تواند باعث ناراحتی، درد و تغییر در عملکرد، وضعیت و حرکت شود. فیزیوتراپی دستی شامل بازگرداندن تحرک به مفاصل سفت و کاهش تنش عضلانی به منظور بازگرداندن بیمار به حرکت طبیعی تر بدون درد است.

بنابراین، فیزیوتراپی دستی ممکن است برای بیماران مبتلا به کمردرد مزمن شامل مشکلات مفصلی، مانند اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک، و کمردرد حاد ناشی از آسیب‌های بافت نرم مانند کشیدگی عضله پشت یا رباط عقب، تسکین کمردرد ایجاد کند. اگرچه مطالعات بالینی گسترده ای هنوز در تمام زمینه های درمان دستی انجام نشده است، داده های بالینی محدود و گزارش های بیمار این ادعا را تایید می کند که فیزیوتراپی دستی می تواند در تسکین کمردرد برای بیماران خاص موثر باشد.

درمان دستی ستون فقرات برای مدیریت کمردرد کمتر شناخته شده است

مطالعات تصادفی و مرورهای سیستماتیک نیز شناسایی شده اند که هم عوارض جانبی خوش خیم و هم جدی را در مورد درمان دستی ستون فقرات گزارش می کردند. گزارش شده است که عوارض جانبی خوش خیم معمولاً در بزرگسالان و کودکان رخ می دهد. عوامل پیش‌بینی کننده خطر نامشخص است، اما برای بیماران گردن درد ممکن است سطوح بالاتر ناتوانی گردن یا دستکاری دهانه رحم وجود داشته باشد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی آرتروز گردن راهی در جهت تقلیل یا بهبود فرد مبتلا

در بیماران گردن درد، عوارض جانبی خوش خیم ممکن است منجر به پیامدهای کوتاه مدت ضعیف تر شود، اما نه درازمدت. برآوردهای بروز عوارض جانبی جدی از 1 در 2 میلیون دستکاری تا 13 مورد در هر 10000 بیمار متغیر بود. مواردی در بزرگسالان و  مورد-شاهدی نشان می‌دهد که در گروه سنی زیر 45 سال، بین مداخلات دستی و سکته شریانی گردنی ارتباط وجود دارد، اما مشخص نیست که آیا این امر سببی است یا خیر. بیماران مسن در مقایسه با مراجعه به پزشک برای مشکلات عصبی-عضلانی-اسکلتی خطر آسیب تروماتیک بیشتری ندارند، با این حال برخی از شرایط زمینه ای ممکن است این خطر را افزایش دهند. با این حال فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل در کنار روش های درمانی دیگر می تواند اثر بخشی بهتری داشته باشد.

نتیجه‌گیری:

ادبیات موجود نشان می‌دهد که عوارض جانبی خوش‌خیم به دنبال درمان‌های دستی برای ستون فقرات شایع است، در حالی که عوارض جانبی جدی نادر است. ایجاد روابط علّی و بروز با عوارض جانبی جدی، با شکاف‌هایی در ادبیات و محدودیت‌های روش‌شناختی ذاتی مطالعات، چالش برانگیز است.

پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که بیماران در طول فرآیند رضایت از خطرات آگاه می شوند. از آنجایی که عوارض جانبی جدی می تواند ناشی از آسیب شناسی های از قبل موجود باشد، ارزیابی علائم یا نشانه های آنها مهم است. پزشکان همچنین ممکن است با استفاده از گزارش رویداد ایمنی بیمار و سیستم‌های یادگیری که در آن رویدادهای نامطلوب رخ داده است، به درک بیشتر کمک کنند. در کلینیک کیوان کلیه خدمات درمانی جسمی و فیزیوتراپی در منزل در تهران و کلینیک به صورت تخصصی ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزو تایم می توانید با ما تماس بگیرید.

چه امتیازی می دهید؟