آشنایی با فیزیوتراپی سردرد گردنی: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

سردرد گردنی یا سرویکوژنیک (CGH) سردردی مزمن است که از مفاصل آتلانتو- اکسیپیتال و قسمت فوقانی گردن ناشی می شود و در یک یا چند منطقه از سر یا صورت قابل درک است. سردرد گردنی یکی از دلایل عمده سردرد مزمن است که اغلب به درستی تشخیص داده نمی شود. فیزیوتراپی سردرد گردنی می تواند تا حد زیادی به بهبود فرد کمک کند.

سردرد گردنی یا سرویکوژنیک (CGH) سردردی مزمن است که از مفاصل آتلانتو- اکسیپیتال و قسمت فوقانی گردن ناشی می شود و در یک یا چند منطقه از سر یا صورت قابل درک است. سردرد گردنی یکی از دلایل عمده سردرد مزمن است که اغلب به درستی تشخیص داده نمی شود. علایم این بیماری می توانند پیچیده و شبیه بسیاری از سندرم های اصلی سردرد باشند که روزانه مشاهده می شوند. علایم اصلی سردرد سرویکوژنیک ترکیبی از درد یک طرفه، انتشار درد به شانه به صورت یک طرفه و درد بازو است. فیزیوتراپی سردرد گردنی می تواند تا حد زیادی به بهبود فرد کمک کند.

انجمن بین المللی سردرد (IHS) سردرد سرویکوژنیک را به عنوان یک نوع سردرد ثانویه تأیید کرده است. به نظر می رسد این سردرد به علت وجود مشکل در ناحیه فوقانی گردن باشد. در نظر بگیرید این نوع سردرد یکی از سردردهای شایع می باشد. پس تشخیص سریع آن می تواند به بهبودی هر چه سریع تر فرد کمک کند.

آناتومی و فیزیولوژی سردرد گردنی

آن چه سردرد سرویکوژنیک را از سردردهای کلاسیک مانند میگرن یا سردردهای تنشی متمایز می کند این است که سردردهای سرویکوژنیک در واقع ناشی از اختلال در عملکرد گردن است. سردردهای سرویکوژنیک نوعی درد ارجاعی است، به این معنی که اگرچه منبع درد در ستون فقرات گردنی است، اما درد به عنوان سردرد احساس می شود. دلیل این اتفاق این است که اعصابی در ناحیه فوقانی گردن (C1 ، C2 و C3) وجود دارند که با عصب های سر در ارتباط می باشند (عصب جمجمه V از طریق دستگاه نخاع عصب سه قلو با اعصاب گردنی در ارتباطند). اگرچه اختلاف نظرهایی وجود دارد، اکثر قریب به اتفاق موافقند که مهم ترین علت سردردهای سرویکوژنیک، اختلال عملکرد در مفاصل C2-3 است . همچنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد سردردهای سرویکوژنیک می تواند ناشی از اختلال عملکرد عضلات گردن باشد.

سردرد گردنی

علایم رایج سردرد سرویکوژنیک

– سردرد اغلب به صورت یک طرفه می باشد.

– سردرد با تغییر وضعیت و حرکت گردن افزایش می یابد.

– سفتی گردن احساس می شود.

هنگامی که سردرد از ناحیه گردن ایجاد می شود، فیزیوتراپی سردرد گردنی می تواند ابزاری قدرتمند برای درمان باشد زیرا گزینه های مختلف درمان فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند.

معیارهای تشخیصی

درد موضعی در گردن و استخوان سر که می تواند به نواحی دیگر مانند پیشانی، شقیقه ها و گوش ها گسترش یابد. این درد معمولاً یک طرفه است. درد با حرکات خاص گردن یا حالت های پایدار تشدید می یابد.

وجود حداقل یکی از موارد زیر به نفع تشخیص سردرد گردنی می باشد:

– مقاومت یا محدودیت در حرکات منفعل گردن

– تغییر در بافت یا پاسخ عضله گردن به کشش و انقباض فعال و منفعل

– حساسیت غیر عادی عضله گردن

معاینه رادیولوژیکی حداقل یکی از موارد زیر را نشان می دهد:

– ناهنجاری های حرکتی در خم شدن / کشش

– حالت غیر طبیعی از جمله: شکستگی، ناهنجاری مادرزادی، تومورهای استخوانی، آرتریت روماتوئید یا سایر آسیب های مشخص

درمان سردرد گردنی

فیزیوتراپی سردرد گردنی اولین خط درمان محسوب می شود. رژیم درمانی در درمان سردرد سرویکوژنیک نیز مؤثر می باشد. گزینه دیگر برای درمان سردرد سرویکوژنیک، درمان مداخله ای است که بسته به علت سردرد متفاوت خواهد بود. برخی شواهد نشان می دهد که تزریق استروئید فوایدی در درمان سردرد سرویکوژنیک دارد. متأسفانه، سردردهای سرویکوژنیک معمولاً عود می کنند و می توانند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند. برخی از بیماران ممکن است نیاز به درمان شناختی همزمان داشته باشند.

دارو تا حدی می تواند به درمان این بیماری کمک کند، از جمله داروهای مؤثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای – در دوزهای پایین تر از حد مورد نیاز برای افراد مبتلا به افسردگی در درمان این بیماری می تواند مفید باشد.

– شل کننده های عضلانی – مربوط به CNS، ممکن است به درمان این بیماری کمک کند.

فیزیوتراپی سردرد گردنی چگونه است؟

هنگامی که سردرد از ناحیه گردن ایجاد می شود، فیزیوتراپی می تواند ابزاری قدرتمند برای درمان باشد. گزینه های مختلف فیزیوتراپی سردرد گردنی می تواند به بهبود شما کمک کند.

درمان دستی

فیزیوتراپیست های با تجربه، اختلالات حرکتی گردن را غربال می کنند و با اطمینان از تکنیک های پیشرفته، از درمان دستی استفاده می کنند که شامل دستکاری ساختارهای محکم یا نواحی اطراف گردن است. این تکنیک ها، وقتی به طرز ماهرانه ای به کار گرفته می شوند، می توانند به بازیابی حرکت طبیعی در گردن کمک کرده و در کاهش سردرد بسیار موفق عمل کنند.

تکنیک های کشش

فیزیوتراپی می تواند به شل شدن و کشش عضلاتی که در اثر آسیب دیدگی به صورت مزمن سفت شده اند، کمک کند. نشان داده شده است که ماساژ نرم و کشش دستی در کنترل سردردهای سرویکوژنیک مفید است.

IMS یا Dry Needling

تحریک عضلانی (IMS) روشی است که فیزیوتراپیست هایی که گواهینامه IMS را به پایان رسانده اند، برای تحریک نقاطی که باعث درد مزمن اسکلتی عضلانی یا نوروپاتیک می شوند، استفاده می کنند. سوزن های بسیار ظریف (همان هایی که در طب سوزنی استفاده می شود) مستقیماً به عضله آسیب دیده وارد می شوند تا عضلات سفت گردن را تحریک کنند. از این روش ممکن است به عنوان Dry Needling نیز یاد شود.

فیزیوتراپی سردرد گردنی

ورزش های اصلاحی

سردردهای سرویکوژنیک اغلب در اثر وضعیت های ضعیف یا طولانی مدت ایجاد می شوند. فیزیوتراپیست ها برای کمک به کاهش وضعیت بد بدن یک برنامه ورزشی اصلاحی به فرد ارائه می دهند که می تواند به بیماران کمک کند تا سردردهای ناشی از اختلال عملکرد گردن را کاهش دهند.

اکثر موارد سردرد سرویکوژنیک را می توان با کشش و تقویت عضلات سر و گردن، بافت ها و استخوان ها کاهش داد و یا از آن جلوگیری کرد. مطالعات بالینی بهبود سردرد سرویکوژنیک را هنگام ترکیب تمرینات کششی با ورزش های تقویت کننده هدفمند نشان داده اند. چنین تمریناتی شامل ورزش Flexion و Extension، ورزش چرخشی، ورزش Lateral Flexion، ورزش Chin Tuck، ورزش تقویت کننده پشت و تمرین تیغه شانه می باشد. در زیر چند مورد از آن ها شرح داده شده است.

ورزش های فیزیوتراپی سردرد گردنی

ورزش خمش و کشش

در حالت نشسته یا ایستاده، چانه را به آرامی به قفسه سینه نزدیک کنید و به مدت ۳۰ ثانیه با کشش ملایم به همین حالت نگه دارید. در مرحله بعدی، سر به عقب حرکت داده می شود تا چشم ها به سمت سقف متمرکز شوند. در این حالت عضلات جلوی گردن کشیده می شوند. این موقعیت نیز به مدت ۳۰ ثانیه باید حفظ شود. با قرار دادن دست روی پیشانی و تلاش برای فشار دادن آن به سمت عقب، عضلات گردن را تقویت کنید. موقعیت را به مدت ۱۰ ثانیه حفظ کنید. مرحله بعدی قرار دادن دست در پشت گردن و حرکت سر به عقب با نگاه به سقف است. این موقعیت را به مدت ۱۰ ثانیه نیز نگه دارید.

ورزش چرخشی

ورزش چرخشی یکی از تمرین های رایج فیزیوتراپی سردرد گردنی می باشد. روی یک صندلی بنشینید یا در حالت ایستاده قرار بگیرید. حال سرتان را به سمت راست بچرخانید و به امتداد شانه خود نگاه کنید. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. سپس سر خود را به سمت چپ بچرخانید و نیز ۳۰ ثانیه نگه دارید. روزانه چندین بار این حرکت را انجام دهید.

ورزش Chin Tuck

در حالت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید، شانه ها را به آرامی به سمت عقب حرکت دهید تا چانه به سمت پایین بیاید. رو به جلو بمانید و موقعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. این روش باید ۱۰ بار در روز تکرار شود.

برای فیزیوتراپی سردرد گردنی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: MANAGEMENT OF NECK PAIN DISORDERS A RESEARCH
https://www.physio-pedia.com/Cervicogenic_Headache
https://www.lifemark.ca/blog-post/cervicogenic-headaches-and-physiotherapy-intervention#:~:text=Gentle%20soft%20tissue%20massage%20and,helpful%20in%20managing%20cervicogenic%20headaches.&text=Intramuscular%20stimulation%20(IMS)%20is%20a,chronic%20musculoskeletal%20or%20neuropathic%20pain.
https://medcraveonline.com/MOJYPT/exercise-for-the-management-and-treatment-of-cervicogenic-headache-a-narrative-review.html

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آشنایی با فیزیوتراپی شانه سکته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × دو =