تمرینات فیزیوتراپی ساق پا: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

درد حاد و طولانی مدت ساق پا معمولاً به علت آسیب دیدگی این ناحیه می باشد. عضله های پشت ساق پا شامل دو عضله سولئوس و گاستروکنمیوس می باشد که تاندون آشیل در پشت ساق پا را تشکیل می دهند. شایع ترین محل گرفتگی عضلات در بدن، ساق پا می باشد و ممکن است گرفتگی هنگام انجام ورزش، بعد از ورزش یا هنگام استراحت ایجاد شود. شایع ترین علت درد در ساق پا آسیب دیدن بافت های نرم، عضلات و تاندون ها است. یک حرکت سریع و ناگهانی مانند ضربه زدن به توپ در بازی فوتبال، ممکن است باعث آسیب این ناحیه شود. درد آشیل نیز یکی از شکایات شایع در قسمت ساق پا است که می تواند به دلیل کشیدگی عضلات باشد. فیزیوتراپی ساق پا می تواند به درمان آسیب دیدگی کمک زیادی کند.

کشیدگی عضلات ساق پا چگونه اتفاق می افتد؟

کشیدگی ساق پا زمانی رخ می دهد که عضله در حالت کشیده باشد و به زور منقبض شود، مثلاً هنگام شتاب گرفتن یا هل دادن جسمی به سمت جلو. عواملی که ممکن است در کشیدگی عضله ساق پا نقش داشته باشند شامل موارد زیر می باشد.

– گرم شدن ناکافی

– سفتی یا گرفتگی عضلات

– خستگی یا استفاده بیش از حد از عضلات

– دوره نقاهت ناکافی بین جلسات تمرین

– کاهش قدرت عضلات و بیومکانیک معیوب

گاستروکنمیوس در معرض خطر ابتلا به کشیدگی ها قرار دارد زیرا از دو مفصل (زانو و مچ پا) عبور می کند و دارای تراکم زیادی از فیبرهای عضلانی می باشد. پارگی سر میانی عضله گاستروکنمیوس به دلیل وارد آمدن نیروی خارج از مرکز، هنگام کشیده شدن زانو و مچ پا رخ می دهد. عضله گاستروکنمیوس در حالت انقباض طولانی مدت منجر به پارگی عضله می شود. علایم پارگی گاستروکنمیوس می تواند شامل درد شدید ناگهانی یا احساس پارگی در قسمت پشت ساق پا باشد.

پزشک در هنگام بررسی پارگی این عضله به موارد زیر توجه می کند:

– حساسیت به لمس در نقطه آسیب مشاهده می شود.

– تورم زیادی اطراف محل آسیب دیده می شود.

– کبودی که ممکن است ظرف چند ساعت یا چند روز ظاهر شود.

– کشش عضله باعث ایجاد درد می شود.

– درد در برابر انعطاف کف پا دیده می شود.

آناتومی عضلات ساق پا

علایمی که فیزیوتراپی ساق پا را ضروری می سازد

اولین علامتی که هنگام پارگی عضله ساق پا احساس می کنید، درد ناگهانی در این ناحیه می باشد. این درد ممکن است مانند حس فرو رفتن چاقو به عضله باشد. اگر پارگی جزئی باشد، ممکن است بتوانید با کم ترین مانع به راه رفتن یا دویدن خود ادامه دهید. با این حال، هنگام استراحت و خنک شدن عضله، با خونریزی و تورم در اطراف عضله آسیب دیده، درد به تدریج تشدید می شود. علایم دیگر شامل موارد زیر می باشد:

– سفتی و سختی عضله

– کاهش بسیار زیاد دامنه حرکت

– مشکلات در راه رفتن

– مشکلات بیومکانیکی

در صورت کشیدگی عضله ساق پا چه کاری باید انجام دهیم؟

برای محدود کردن شدت آسیب و در نتیجه تسریع بهبودی، باید از ادامه تمرین یا کاری که می کردید دست بکشید، اقدامات اولیه از جمله سرد کردن ناحیه را شروع کنید و زمانی را برای فیزیوتراپی ساق پا اختصاص دهید.

در صورت کشیدگی عضله ساق پا چه کاری نباید انجام دهیم؟

در روزهای اول پس از کشیدگی ساق پا، باید از فعالیت هایی که جریان خون در عضله آسیب دیده را افزایش می دهد، خونریزی عضلات را طولانی و تورم را بیشتر می کند، خودداری کرد. این موارد شامل دوش آب گرم، کشش عضله، مالش حرارتی، ماساژ، مصرف الکل و تحمل بیش از حد وزن روی پای آسیب دیده، می باشد.

فیزیوتراپی ساق پا چگونه است؟

فیزیوتراپی در درمان کشیدگی عضله ساق پا مهم است. در ارزیابی اولیه، فیزیوتراپیست می تواند آسیب شما را تشخیص دهد و توضیح دهد که به کدام بافت آسیب زده اید، همچنین بیان کند که تا چه حد عضله آسیب دیده است. درمان بستگی به شدت پارگی عضله دارد. هدف اصلی در ابتدا تسریع در بهبودی با کاهش درد، تورم و بهبودی فیبرهای عضلانی آسیب دیده است.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– الکتروتراپی

– آب درمانی

– ماساژ

– برنامه های ورزشی

فواید فیزیوتراپی ساق پا چیست؟

فیزیوتراپی ساق پا به موارد زیر کمک می کند:

– کاهش درد

– بازیابی قدرت ساق پا

– بازیابی انعطاف عضلات ساق پا

– افزایش تعادل و هماهنگی

– بهبودی سریع

– پیشگیری از صدمه دیدن مجدد

فیزیوتراپی ساق پاچه زمانی می توانم تمرینات کششی ساق پا را شروع کنم؟

تمرینات توانبخشی می توانند با گذشت مرحله حاد اولیه و بهبود احساس درد آغاز شوند. این امر ممکن است بسته به میزان آسیب دیدگی شما چند روز یا بیشتر طول بکشد.

فیزیوتراپیست با توجه به شرایط هر فرد تمرینات خاصی را طراحی می کند. تمرینات زیر در توانبخشی صدمات عضلات ساق پا استفاده می شوند. در نظر بگیرید قبل از انجام این حرکات با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

قبل از شروع تمرینات کششی ساق پا، بهتر است انعطاف پذیری عضلات ساق پا را ارزیابی کنید. یکی از روش های ارزیابی انعطاف پذیری عضله ساق پا، اعمال فشار ملایم بر روی جلوی پا در حالی که بیمار نشسته و پا را مستقیم در جلو قرار داده است، می باشد.

– Active calf stretch

کشش فعال در مراحل اولیه آسیب به ساق پا استفاده می شود زیرا این حرکت فقط یک کشش ملایم را روی عضله اعمال می کند. عضلات به صورت جفت کار می کنند و با انقباض عضلات جلوی ساق پا، عضلات پشت باید شل شوند. به منظور کشش گاستروکنمیوس، روی زمین یا صندلی بنشینید و پایتان به صورت کشیده در مقابل شما باشد. انگشتان پا و پا را به سمت عقب بکشید، چند ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اولیه بازگردید. این کار را ۱۰-۲۰ بار تکرار کنید.

برای کشش عضله کف پا روی زمین بنشینید، زانوها را خم کرده و انگشتان پا را بالا بیاورید و پا را به سمت بالا ببرید، پاشنه را روی زمین نگه دارید. چند ثانیه در این حالت بمانید، این حرکت را ۱۰-۲۰ بار تکرار کنید.

– کشش گاستروکنمیوس

یکی دیگر از تمرینات فیزیوتراپی ساق پا کشش گاستروکنمیوس می باشد. برای کشش عضله بزرگ گاستروکنمیوس باید پای عقب را صاف نگه داشت. تمرینات کششی این عضله باید بعد از بهبود درد انجام شوند. اگر درد دارید بهتر است پس از درمان درد این تمرین را شروع کنید.

در حالت ایستاده قرار گیرید. پا در پشت و دست ها روی دیوار در ارتفاع شانه قرار گیرند. زانوی پای جلویی را خم کرده و زانوی پای پشت را صاف نگه دارید، سپس پاشنه را به سمت پایین به زمین فشار دهید. زمانی که احساس کشیدگی کردید، ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید. این کار را ۳-۵ بار در روز تکرار کنید.

– Calf raise

با قرار دادن پاشنه به سمت بیرون پله، روی پله بایستید و مطمئن شوید که توانایی حفظ تعادل خود را به دست آورده اید. پاشنه ها را درست بیرون از پله پایین آورده و روی نوک انگشتان خود بالا بیایید. اگر بعد از چند روز احساس راحتی کردید، بیشتر وزن خود را به پای آسیب دیده منتقل کنید و سپس به پرورش عضله ساق پای آسیب دیده خود ادامه دهید. اگر انجام این تمرین برای شما سخت می باشد، می توان این حرکت را با تکیه به دیوار نیز انجام داد. در نظر بگیرید این تمرین به تعادل زیادی نیاز دارد. اگر هنوز تعادل خود را بازیابی نکرده اید، از انجام این تمرین خودداری نمایید.

برای فیزیوتراپی ساق پا بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Making Sense Of Exercise Testing 2019 Edition Book:
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/lower-leg/calf-strain.php
https://farrellphysiotherapy.co.uk/conditions-treated/lower-leg-calf-pain/
https://www.physio-pedia.com/Calf_Strain
https://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/lower-leg/calf-pain/calf-strain-exercises

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی آرنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 + شانزده =