ریز و درشت نکات فیزیوتراپی ستون فقرات: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط آقا و خانم

فیزیوتراپی ستون فقرات یک رشته فوق تخصصی در فیزیوتراپی اسکلتی عضلانی است و از هرگونه مداخله موجود مانند درمان دستی، ورزش های خاص یا عمومی برای ارائه راه حل های پایدار، موجه و مبتنی بر شواهد، برای بهبود حرکت یا عملکرد ستون فقرات استفاده می شود.

فیزیوتراپی ستون فقرات اصطلاحی کاملاً گسترده می باشد. فیزیوتراپیست ها در بسیاری از جنبه های مختلف ستون فقرات آموزش دیده اند از توانبخشی بیماران آسیب دیده نخاع یا بیماری سیستمیک ستون فقرات (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) گرفته تا درمان بیماری هایی مانند کمردرد و گردن درد. این بدان معناست که ما بیماران مبتلا به تحریکات عصبی ارجاع شده از ستون فقرات، آسیب های عضلانی و درد در تمام مفاصل از جمله ستون فقرات را درمان می کنیم.

برخی از شایع ترین دردهای تحت درمان فیزیوتراپی ستون فقرات مربوط به کمردرد و گردن درد است. کمردرد یکی از دلایل عمده اختلالات عملکردی و محدودیت های فعالیت در سراسر جهان است. همچنین نشان داده شده است که این درد باعث افزایش روزهای مرخصی توسط کارمندان می شود.

تفاوت فیزیوتراپی ستون فقرات با سایر فیزیوتراپی ها چیست؟

حرفه فیزیوتراپی متنوع است و زمینه های خاصی را برای شما فراهم می کند. خدمات فیزیوتراپی ستون فقرات یک سرویس فیزیوتراپی تخصصی است که به مدیریت اختلالات ستون فقرات اختصاص دارد. ادغام روش های فیزیوتراپی با جراحی مغز و اعصاب، جراحی ستون فقرات و دارو های ضد درد یک رویکرد هماهنگ برای مراقبت از ستون فقرات را ارائه می دهد.
خدمات این نوع فیزیوتراپی به شرح زیر می باشد:

• مدیریت درد حاد و مزمن گردن و کمر

• کنترل درد دست و پا مربوط به عصب

• مدیریت سردرد مرتبط با گردن

• کنترل شرایط خاص ستون فقرات (فتق دیسک، تنگی کانال، اسپوندیلولیستزیس، اسپوندیلولیزیس و درد رادیکولار)

• مدیریت درد مفصل ران، مفصل ساکروایلیاک، کمردرد، درد گردن، شانه و بازو.

• کنترل موارد پیچیده ای که در مداخله سنتی شکست خورده اند

فیزیوتراپی ستون فقرات چگونه می تواند به فرد کمک کند؟

فیزیوتراپیست علت آسیب را برطرف کرده و با فیزیوتراپی از وقوع بیشتر آن جلوگیری می کند. همچنین بعضی اوقات فیزیوتراپی با ایجاد محیط بهینه برای بهبود بدن، مشکل را بدون نیاز به جراحی برطرف می کند.

هدف فیزیوتراپی شناخت مشکلات مربوط به ستون فقرات و درمان آن ها می باشد، از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• الگوهای حرکتی معیوب: به عنوان مثال تحرک بسیار زیاد در ستون فقرات کمر و عدم استفاده درست از لگن و ستون فقرات سینه ای. این رخداد منجر به فشار بیش از حد و درد می شود.

• عدم تعادل بین عضلات بیش از حد فعال و عضلانی که بیش از حد ضعیف شده اند، در نتیجه الگوهای حرکتی نادرستی را باعث می شوند.

• سفتی مفصل، تنگی بافت نرم و کشش در ساختارهای عصبی که باعث ایجاد الگوهای حرکتی معیوب می شوند.
سپس فیزیوتراپی قصد دارد این مشکلات را با استفاده از موارد زیر اصلاح کند:

• تقویت کردن عضلات تثبیت کننده ستون فقرات.

• آموزش بدن برای انجام الگوهای حرکتی جدید و اصلاح شده برای توزیع مجدد نیروهای حرکتی دور از بخش های آسیب پذیر.

فیزیوتراپی ستون فقرات

هدف های فیزیوتراپی قبل از جراحی ستون فقرات

• آموزش مربوط به بهبودی جسمی و برنامه ریزی فعالیت پس از جراحی

• تکنیک های مربوط به حرکت

• تمرینات پیشگیرانه

هدف های فیزیوتراپی بعد از جراحی

• استراتژی های کنترل درد

• مشاوره و اطمینان از روند بهبودی

• نظارت بر وضعیت عصبی

• طراحی فعالیت درجه بندی شده مطابق با جراحی انجام شده

فیزیوتراپی ستون فقرات شامل درمان های غیرفعال مانند سونوگرافی، ماساژ، بسته های یخ و گرم می باشد. این درمان ها می توانند درد را در کوتاه مدت کاهش دهند. با این حال، فیزیوتراپی فعال می تواند باعث کاهش درد، بهبود عملکرد و کیفیت زندگی در طولانی مدت شود.

فیزیوتراپیست قدرت و توانایی حرکت کمر یا سایر اعضای بدن را اندازه گیری می کند. درمانگر این موارد را با آن چه افراد سالم در سن شما و با وزن ایده آل بدن می توانند انجام دهند مقایسه می کند. سپس درمانگر شما یک برنامه تمرینی را طراحی می کند تا قدرت، انعطاف پذیری و استقامت شما را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که بهبود این توانایی ها در عضلات کمر، ران و شانه با گذشت زمان باعث کاهش درد کمر می شود. بسته به شرایط و نیاز شما، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تمرینات تقویت کننده برای کمر، عضلات شکم و پهلوها.

• تمرینات شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی که فشار کم تری بر ستون فقرات شما وارد می کند.

• آموزش صحیح بلند شدن از زمین.

• یادگیری مدیریت درد.

• استخر درمانی.

• آموزش در مورد وضعیت بدن.

• یادگیری حفظ تعادل و جلوگیری از زمین خوردن.

• آموزش استقامت

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا متوجه درد کم تری شوید. با کاهش درد، احتمالاً متوجه بهبود توانایی در انجام کارهای روزمره مانند پیاده روی و خرید مواد غذایی خواهید شد.

ارتباط فیزیوتراپی ستون فقرات با کمردرد و گردن چگونه است؟

هدف از فیزیوتراپی کمک به بازیابی الگوی حرکتی طبیعی ستون فقرات برای بهبود درد و پیشگیری از آن است. ما این کار را از طریق تحرکات مفصلی، تکنیک های بافت نرم و همچنین آموزش حرکت، انعطاف پذیری و تقویت انجام می دهیم. آموزش وضعیت برای سلامتی ستون فقرات بسیار مهم است، به خصوص اگر تمام روز پشت میز بنشینید. فیزیوتراپی شامل اصلاح ارگونومی یا وضعیت کار / میز شما می باشد.

تحقیقات نشان داده است که ورزش بهترین روش درمان و بهبود درد کمر می باشد. هر نوع ورزش خوب است، مشروط بر اینکه در این کار زیاده روی نکنید. یک فیزیوتراپیست می تواند در مورد مناسب ترین تمرینات برای شما و همچنین نحوه پیشرفت آن مشاوره دهد. ورزش هایی مانند پیلاتس، یوگا یا پیاده روی ساده می توانند به کاهش درد کمک کنند.

گاهی اوقات، برای درد گردن و کمر مداخله جراحی لازم است. این بیشتر در موارد شدید، مانند عصب در حال فشرده شدن و از دست دادن قدرت در امتداد ماهیچه هایی که آن عصب تأمین می کند، اتفاق می افتد. چندین روش جراحی وجود دارد، اما این روزها محافظه کارانه ترین روش قبل از جراحی توصیه می شود. اگر آخرین گزینه جراحی باشد، فیزیوتراپی اغلب به صورت توانبخشی قبل از جراحی انجام می شود. این به این معنی است که تمریناتی برای کمک به تقویت عضلات اطراف ستون فقرات قبل از جراحی توصیه شده است که منجر به بهبود سریع بعد از جراحی خواهد شد.

به دنبال جراحی، فیزیوتراپی نیز ممکن است برای ادامه تقویت، اصلاح وضعیت، مدیریت درد و توانبخشی کنترل حرکت توصیه شود.

اگر درد کمر و گردن دارید، قطعاً فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند.

آموزش فیزیوتراپی ستون فقراتتمرینات تقویتی در فیزیوتراپی ستون فقرات

فیزیوتراپیست ها ممکن است تمریناتی را برای بهبودیتان پیشنهاد دهند. تمرینات مربوط به ستون فقرات طیف گسترده ای دارد. در زیر به دو مورد از مهم ترین آن ها اشاره شده است:

تمرین ایجاد قوس کمر

روی یک صندلی یا تخت بنشینید و کمر خود را صاف نگه دارید. کف دست های خود را روی زانوهایتان قرار داده و فشار دهید. همزمان با وارد کردن فشار، بالا تنه خود را صاف کنید تا قوس کمر بیشتر شود. مدتی در این حالت بمانید و سپس به خود استراحت دهید. این حرکت را در روز چندین بار تکرار کنید.

Pelvic Tilt

روی زمین دراز بکشید و زانوها را خم کنید. پاها را روی سطح صافی قرار دهید. عضله شکم خود را محکم کرده و کمر را به سمت زمین فشار دهید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را برای چند دقیقه مرتب انجام دهید.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان