فواید فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی با توجه به اینکه در مراکز و کلینیک های مربوط به آن انجام می شود در پاره ای از مواقع این عمل در منزل نیز می تواند آثار مثبت از خود برجای بگذارد، در این مقاله فواید فیزیوتراپی در منزل بررسی شده است. زمانی که این عمل در منزل صورت میگیرد جلسات و وقت آزاد برای انجام این کار توسط خود شخص انتخاب می شود نه وقت آزاد کلینیک.

فواید فیزیوتراپی در منزل به چه صورت است؟

فیزیوتراپی به علم و دانشی گفته می شود که در بالا بردن و ارتقای کیفیت زندگی افراد نقش بسیار مهمی دارد و همچنین می تواند از بروز آسیب های جدی جلوگیری کند در واقع فیزیوتراپی به فرد این امکان را می دهد که توانایی های فردی را افزایش دهد و این فعالیت برای افرادی مناسب است که برخی از توانایی های جسمی خود را از دست داده است.

فیزیوتراپی با توجه به اینکه در مراکز و کلینیک های مربوط به آن انجام می شود در پاره ای از مواقع این عمل در منزل نیز می تواند آثار مثبت از خود برجای بگذارد. زمانی که این عمل در منزل صورت میگیرد جلسات و وقت آزاد برای انجام این کار توسط خود شخص انتخاب می شود نه وقت آزاد کلینیک؛ چرا که با این کار روند درمان تسریع می یابد.

فوائد فیزیوتراپی در منزل

یکی از مهم ترین فوائد فیزیوتراپی در منزل این است که به همه افراد در همه سنین که به دلایل گوناگون توانایی جسمی خود را از دست داده اند کمک می کند تا تمامی توانایی های خود را به دست آورند و در این راه بر خلاف سایر روش های درمانی هزینه کمتری مصرف شود.

از مهمترین کاربرد و فواید فیزیوتراپی این است که برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و همچنین برای افرادی که جراحی های بسیار سنگین بر روی بدن آنها انجام گرفته است و بدن آنها دچار اختلالات و آسیب هایی شده است در کوتاه مدت تاثیرگذار می باشد.

از دیگر فواید مهم فیزیوتراپی در منزل این است که برخی از بیماران به دلیل بیماری های سخت همچون سکته قلبی، سکته مغزی، کهولت سن، بیماری های روماتیسمی، جراحی سنگین و شکستگی قادر به مراجعه نزد متخصصین این کار و کلینیک های فیزیوتراپی نیستند از این رو می توانند این فعالیت ها را در منزل انجام دهند  و نتایج آن را به وضوح بر روی بدن خود مشاهده نمایند.

در منزل افراد بسیار آسان به خدمات فیزیوتراپی دسترسی دارند و فیزیوتراپیست تمامی خدمات و تجهیزات مربوط به این کار را همراه با خود به منزل بیمار می آورد و در طی انجام این کار هزینه درمان نیز برای بیماران کمتر می شود.

مصارف لیزر پرتوان و کم توان در فیزیوتراپی:

یکی از روش های درمان در فیزیوتراپی استفاده از لیزر است که به عنوان درمان لیزری شناخته شده است که این تکنیک درمانی در فیزیوتراپی از اهمیت و کاربرد فوق العاده ای برخوردار می باشد. برخی از لیزرهای درمانی پرتوان و برخی کم توان هستند که هر یک از آنها متناسب با فرد بیمار و نوع بیماری انتخاب می شود.

به طور کلی می توان گفت لیزرهای پرتوان برای کمک به دردهای موجود در بافت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد حال آنکه لیزرهای کم توان در فیزیوتراپی کاربرد دارد که به عبارتی درمان لیزری تاثیر آن بسیار عمیق و چشمگیر است و مزیت های آن آثاری طولانی مدت از خود برجای می گذارند.

به عبارتی می توان گفت درمان لیزری یکی از تکنیک های ایمن و تاثیرگذار است که مشکلات بسیاری را تسکین می بخشد اما علاوه بر این از مزایای دیگر برخوردار است که برخی از آنها عبارتند از:

  • از بین بردن و تسکین درد و التیام
  • کاهش نیاز به مصرف انواع دارو
  • بازیابی تحرک طبیعی و فعالیت های بدن
  • کاهش نیاز به انواع جراحی
  • عدم بروز عوارض

توصیه هایی برای اندام های آسیب دیده با تکیه بر فیزیوتراپی:

توصیه هایی برای اندام های آسیب دیده با تکیه بر فیزیوتراپی:

با توجه به اینکه فیزیوتراپی به تحرک عضلات و فعالیت آنها گفته می شود که روند درمان بیماری ها را سریع تر می کند از این رو اغلب افراد نگرانند که این حرکات به صورت گسترده انجام شود و آسیب هایی را به عضلات بدن وارد نماید اما حقیقت این است که مفصل ها برای تحرک شکل گرفته اند و بهبود و سلامت آنها بستگی به تحرک آنها دارد.

یکی از مهم ترین حرکات فیزیوتراپی ماساژ و کشش عضلات است که می تواند سفتی و تقویت عضلات را به دنبال داشته باشد و برخی از فیزیوتراپیست ها استخر آب گرم را توصیه می کنند چرا که افراد در آب گرم به آسانی می توانند حرکت کنند و تحرک مفاصل و عضلات به راحتی امکان پذیر است.

 باید در نظر داشت نوع ارائه خدمات فیزیوتراپی در بیماری های مختلف به صورت گوناگون می باشد و تشخیص دادن روش درمان بیماری بر عهده فیزیوتراپیست می باشد مثلا برای بعضی از بیماران راه رفتن را توصیه می کنند که این تکنیک برای افرادی کاربرد ندارد که بر روی برخی از اندام و مفاصل آنها جراحی هایی صورت گرفته است. در پاره ای از مواقع ماساژ را توصیه می کنند که در کاهش درد و

افزایش جریان خون در بدن نقش مهمی ایفا می کند. یکی دیگر از راهکارهای فیزیوتراپی آب درمانی است که در این روش نرمش ها و حرکاتی درون آب به وسیله فرد انجام می شود و این روش عضلات را تقویت می کند.

نکته: با توجه به اینکه فیزیوتراپی به مجموعه حرکاتی گفته می شود که برای افراد بسی دشوار است پس از فعالیت ها بیمار به استراحت نیازمند است تا بتواند توان و نیروی از دست رفته خود را بازیابد و نکته قابل توجه این است که فیزیوتراپی در منزل این امکان را برای افراد فراهم می کند که نه تنها مراحل بهبود و درمان سریع تر اتفاق می افتد بلکه توان از دست رفته نیز به آسانی به بدن بازمیگردد.

فواید فیزیوتراپی در منزل

در نهایت…

به طور کلی می توان گفت فیزیوتراپی برای درمان مصدومیت ها و بیماری های گوناگون از جمله درد کمر و گردن، مشکلات موجود در استخوان و مفاصل و عضلات، مشکلات شش ها، ناتوانی های موجود در عملکرد قلب و …، مشکلات لگنی اعم از دفع ادرار و مدفوع و …، از دست دادن تحرک عضلات و مفاصل، رفع خستگی و درد و تورم نقش بسیار زیادی دارد و مفید و موثر واقع می شود.

افراد متخصص برای انجام این کار باید دارای مدارک دانشگاهی در این زمینه باشند و تخصص لازم را دارا باشند. نکته قابل توجه این است که فیزیوتراپی از جمله تکنیک هایی است که از نظر اقتصادی از سایر روش ها و جراحی ها مقرون تر و به صرفه تر است.

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
مرکز تخصصی فیزیوتراپی تهران (مرکز فیزیوتراپی تخصصی کیوان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 − 6 =