فیزیوتراپی سیاتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

خلاص شدن از دردهای مزمن و طاقت فرسا

انسان ها در طول زندگی خود بر حسب فشارهایی که به آن ها وارد می شود؛ پس از گذر عمری چند ممکن است با مشکلات و دردهای مزمن بسیار زیادی رو به رو گردند که در صدد خلاصی از آن ها می باشند. یکی از این دردهایی که ممکن است مشکل بسیاری از افراد پس از گذشت چندین دهه از زندگی آن ها گردد؛ دردهای ناشی از دیسک کمر و اندام های تحتانی افراد مختلف گردد.

به همین علت نیاز به فیزیوتراپی سیاتیک می باشد تا با بهره گیری از فیزیوتراپیست های متخصص و کاربلد و نیز تجهیزات مدرن و پیشرفته ای که امروزه در این راستا تولید شده است؛ می توان تا حدودی از دردهای این ناحیه کاست و از بروز مشکلات حاد و جدی تر در ستون فقرات و تنگی کانال نخاعی جلوگیری به عمل آورد.

بنابراین با توجه به این مسئله که سیاتیک به عنوان بزرگترین عصب بدن هر فردی به شمار می آید و ممکن است در موارد حاد، مشکلات جدی را برای افراد مختلف به وجود آورد؛ اهمیت بالای فیزیوتراپی سیاتیک بیشتر نمود پیدا می کند. به همین جهت است که در ادامه بیشتر در این بحث خواهد شد.

درد سیاتیک چیست و چگونه درمان می شود؟

پیش از اینکه به فیزیوتراپی سیاتیک اشاره شود؛ لازم به ذکر است که ابتدای امر توضیحاتی در خصوص دردهای سیاتیک گفته شود تا بیشتر با این نوع از دردها آشنا شده و راه های درمان آن را بشناسیم تا در صورت بروز چنین رخدادی در بدن خود یا اطرافیان خود بتوانیم به خوبی با مشکل نامبرده شده، رو به رو شده و از دردهای ناشی از آن بکاهیم.

ادامه مطلب
وضعیت فیزیوتراپی برای سال ۱۴۰۲

سیاتیک (sciatica) به عنوان بزرگترین عصب در بدن انسان به شمار می آید که به درد عصب ناشی از آن سیاتیک اطلاق می گردد. درد سیاتیک به طور کلی در قسمت های پایین کمر یا پشت ران و پشت زانوی فرد مبتلا احساس می شود که ممکن است برای وی بسیار طاقت فرسا بوده و او را از پا بیندازد.

به همین علت نیاز است که فورا اقداماتی در خصوص این درمان این درد طاقت فرسا صورت گیرد که فیزیوتراپی سیاتیک بهترین گزینه پیش رو برای درمان آن به شمار می آید. فیزیوتراپی سیاتیک را باید جدی گرفت چرا که سیاتیک چه به صورت گرفتگی پا حس شود و چه به صورت یک درد تیز کشنده در بدن هر فردی به وجود آید.

ممکن است خطراتی را برای آن فرد در پی داشته باشد و حتی به گونه ای باشد که نشستن و ایستادن آن فرد را در برخی از موارد حتی قریب به محال می سازد. بنابراین حتما نیاز است تا یک فرد مبتلا به دردهای ناشی از عصب سیاتیک، مراحل لازم فیزیوتراپی سیاتیک را نزد یک فیزیوتراپیست حرفه ای و کاربلد صورت بخشد تا رفته رفته از دردهای ناشی از ناحیه پشت و تحتانی آن ها کاسته شود تا بتوانند به زندگی معمول خود روی آورند.

درمان درد سیاتیک
درمان درد سیاتیک

عمده ترین علائم بروز درد سیاتیک

نظر به اینکه سیاتیک عمدتا در ناحیه دیسک کمر و ناحیه لگن با قسمت های پشت پای هر فرد صورت می پذیرد؛ حال این سوال پیش می آید که چه علائمی به طور کلی دال بر وجود بیماری سیاتیک می باشد.

از جمله مهمترین علائم سیاتیک در هر فردی می توان مشخصات زیر را نام برد که جزء مشخصه ترین علائم سیاتیک به شمار می آید و نیاز به یک فیزیوتراپی سیاتیک می باشد تا به محض بروز هر یک از علائم نامبرده شده خیلی زود بتوان کار فیزیوتراپی را شروع کرد تا از دردهای بیشتر پیشگیری به عمل آورد. این علائم عبارتند از:

  • احساس ضعف
  • احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در ناحیه پایینی پا
  • عدم امکان خم کردن پا و پنجه ها
  • بی حسی
  • اختلال در هنگام راه رفتن
  • ایجاد درد در کمر و پشت پا
  • مور مور شدن یا تورم در اندام ها به ویژه در کمر و پشت پای فرد
  • ایجاد دردی که با نشستن بیشتر احساس می شود.
  • ایجاد دردی که حتی به قسمت های پایین ساق ها و انگشتان پای فرد مبتلا هم کشیده می شود.
  • ایجاد دردی پیوسته در یک از طرف از باسن و از طرف دیگر در ران فرد و در موارد نادر در هر دو طرف با همدیگر
  • بروز دردی که از پایین کمر شروع شده و در راستای مسیر عصب سیاتیک به پشت کشاله ران و پایین پاها نیز کشیده می شود.
  • و…
ادامه مطلب
شاک ویو و خارپاشنه

هر یک از دردهایی که در بالا ذکر شدند؛ همان طور که مشاهده کردید؛ در قسمت های خاصی از بدن انسان صورت می گیرند که در موارد حاد ممکن است سبب مشکلاتی همچون تنگی کانال نخاعی، اختلال عروقی، ایجاد التهاب و تورم در مفاصل فرد، کیست تخمدان خانم ها به هنگام بارداری و… که می تواند اختلالات بسیار زیادی را در سیستم بدنی هر یک از افراد به وجود آورد و زندگی آن ها را دچار اختلال شدیدی کند.

به همین جهات است که نیاز به فیزیوتراپی سیاتیک به خوبی حس می شود تا بتوان تمامی این دردها و نیز دردهای شبیه به آن را در بیماران مختلف تسکین بخشید تا دست کم اندکی از دردها و آلام وی کاست.

فیزیوتراپی سیاتیک چیست و به چه کار می آید؟

فیزیوتراپی سیاتیک به معنای کاهش درد و تسکین دردهای ناشی از سیاتیک می باشد که یک فیزیوتراپیست بر حسب تجربه و تخصصی که دارد؛ می تواند به راهکارهایی بسیار موثر را برای بیماران خود ارائه دهد تا بتوانند از شر این دردهای مزمن خود را رهایی بخشند. توجه داشته باشید که فیزیوتراپی سیاتیک به شما توصیه هایی می کند که بایستی اجرا شوند تا نتیجه ممکن عاید گردد. به عنوان مثال: در فیزیوتراپی سیاتیک، ورزش کردن و حرکات کششی می تواند بسیار برای عصب سیاتیک ثمربخش باشد.

اما در نهایت این شما هستید که به گفته های یک فیزیوتراپیست عمل کنید یا خیر؟ بنابراین فیزیوتراپی سیاتیک زمانی می تواند برای شما مفید واقع شود که شما خودتان شخصا وارد عمل شده و روحیه خویش را حفظ کنید و روزانه به طور مرتب رو به انجام کارهای فیزیوتراپی آورید تا در نهایت با انجام مکرر برنامه های فیزیوتراپی سیاتیک بتوانید درد خود را تسکین بدهید.

ادامه مطلب
کاربرد ژل فیزیوتراپی چیست؟
فیزیوتراپی سیاتیک
فیزیوتراپی سیاتیک

فیزیوتراپی سیاتیک به صورت حرفه ای در کلینیک های معتبر

فیزیوتراپی را حتی می توان در منزل نیز انجام داد و فرد مبتلا به این بیماری می تواند روزانه در منزل خویش ورزش هایی را انجام دهد که کمک موثری به بهبود سلامتی وی می کند. اما در صورتی که بخواهید فیزیوتراپی سیاتیک را به صورت حرفه ای تر زیر نظر فیزیوتراپیست های حرفه ای و کاربلد صورت بخشید؛ باید دل به شیوه های نوین و پیشرفته ای ببندید که در فیزیوتراپی سیاتیک قابل انجام می باشد.

چرا که امروزه در فیزیوتراپی سیاتیک متدهای مختلفی از جمله استفاده نمودن از گرما و الکتروتراپی در بهبود گرفتگی عضلانی فرد بیمار، امواج صوتی، تمرینات طبی برای تقویت عضلات، استفاده از لیزرهای کم توان و پرتوان، استفاده و بهره وری از مگنت یا میدان های مغناطیسی، ماساژ و ریلکسیشن و مایوفاشیال ریلیز در کاهش دردهای ناشی از عصب سیاتیک و… در کلینیک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که با بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات و دستگاه های روز دنیا انجام این فرآیندها صورت می پذیرد تا در نهایت بتوان در روند بهبودی فرد بیمار گامی مستحکم و رو به جلو برداشت.

آیا فیزیوتراپی سیاتیک راه حل قطعی دردهای مزمن است؟

با توجه به مطالبی که بیان شد؛ ممکن است این سوال پیش آید که آیا فیزیوتراپی سیاتیک راه حل قطعی دردهای مزمن است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال می بایست اذعان داشت که هیچ راه حل درمانی قطعی برای این کار وجود ندارد؛ بلکه فیزیوتراپی سیاتیک و انجام کارهای مربوط به آن به شما این نوید را می دهد تا بتوانید دردهای مزمن و طاقت فرسای خود را کنترل کنید و تا حد بسیار زیادی از دردهای شما را می تواند تسکین دهد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی سرگیجه و تمرینات آن

بنابراین فیزیوتراپی سیاتیک راه حل قطعی برای درمان دردهای ناشی از این عصب به شمار نمی آید؛ ولی به طور قطع به یقین یکی از بهترین راهکارهای ممکن به شمار می آید که شما می توانید با استناد به آن از دردهای خود کاسته و روند بهبود بهتر و پیشرفته تری را در پیش داشته باشید.

پس چه به صورت فیزیوتراپی خانگی و چه به صورت پیشرفته تر با استفاده از وسایل و تجهیزات مدرن می بایست در صورت مشاهده هر گونه علامت و مشخصه ای در بدن و فیزیک خود، فیزیوتراپی سیاتیک را جدی بگیرید تا بدین ترتیب بتوانید با انجام مراحل و کارهایی که در این راستا باید انجام شود و روال بیماری که طبق گفته فیزیوتراپیست شما باید صورت گیرد؛ دردهای خود را کاهش دهید و بتوانید روند بهتری و رو به رشدتری را در پیش بگیرید.

بنابراین به طور کلی نمی توان فیزیوتراپی سیاتیک را راه حلی قطعی برای دردهای ناحیه دیسک کمر و پشت زانو و ران خود نام برد؛ ولی در عین حال با انجام فرآیندی که در فیزیوتراپی سیاتیک صورت می گیرد؛ می توان به طور قطع به یقین شاهد روند بهبود سریعتر و تسکین دردهای این نواحی از بدن خود شد.

بیشتر بخوانید:

فیزیوتراپی در منزل

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده + بیست =