چگونگی فیزیوتراپی تاندون شانه: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا
فهرست مطالب

روتاتور کاف گروهی از تاندون هاست که مفصل شانه را در جای خود نگه داشته و تحرک و قدرت آن را فراهم می کند. عضلات روتاتور کاف با یک سری تاندون، قدرت شانه را حفظ می کنند. این تاندون ها ممکن است پاره شوند و درد و محدودیت حرکت شانه را به همراه داشته باشند. پاره شدن تاندون می تواند به دنبال ضربه ای به شانه یا فقط از طریق فرسودگی رخ دهد. بسیاری از ورزشکاران مانند بازیکنان بیس بال و پرتاب نیزه، به دلیل حرکت تکراری شانه ها دچار چنین آسیب هایی می شوند. ازجمله آسیب هایی که فیزیوتراپی تاندون شانه را ضروری می سازد می توان به تاندینوپاتی روتاتور کاف و پارگی تاندون شانه اشاره نمود.

روتاتور کاف

تاندینوپاتی روتاتور کاف چیست؟

عضلات روتاتور کاف توسط تاندون ها به استخوان بازو متصل می شوند. التهاب و تورم در یک یا چند تاندون به عنوان تاندینوپاتی روتاتور کاف شناخته می شود. فیزیوتراپی تاندون شانه یک روش عالی برای درمان تاندینوپاتی روتاتور کاف است.

تاندینوپاتی روتاتور کاف چگونه اتفاق می افتد؟

تاندینوپاتی روتاتور کاف در اثر استفاده بیش از حد از شانه یا آسیب دیدگی تاندون یکی از عضلات روتاتور کاف ایجاد می شود. تاندون عضله فوقانی بیشتر در معرض آسیب دیدگی می باشد. این عضله به عضلات دیگر کمک می کند تا بازو از کنار بدن به سمت بالا حرکت کند. تاندون فوق اسپیناتوس از فضای کوچکی بین استخوان بازو و شانه عبور می کند. در این فضا تاندون، حساس به ساییدگی است. استفاده مکرر می تواند باعث مالش تاندون به لبه های فضای استخوانی و در نتیجه پارگی های میکروسکوپی درون تاندون شود. این اتفاق باعث التهاب و تورم درون تاندون می شود.

علایم تاندینوپاتی روتاتور کاف که فیزیوتراپی تاندون شانه را ضروری می سازد

تاندینوپاتی روتاتور کاف باعث ایجاد درد در بازو می شود. این حالت معمولاً به تدریج ایجاد می شود و هنگامی که می خواهید بازوی خود را به سمت بالا حرکت دهید، احساس می شود. در ابتدا، تاندون ممکن است در اثر ورزش دچار سفتی شود یا در مفصل شانه کمی درد احساس کنید. این علایم اولیه تاندینوپاتی روتاتور کاف اغلب نادیده گرفته می شود زیرا با استفاده از بازوبند یا دوش آب گرم به سرعت از بین می رود. با این حال، تاندینوپاتی می تواند باعث شود درد درون تاندون شدیدتر و بیشتر شود، به حدی که هر بار که دست خود را بلند می کنید، درد داشته باشید. علایم دیگر تاندینوپاتی روتاتور کاف شامل موارد زیر است:

– کاهش دامنه حرکت

– سفتی، سختی

– سوزن سوزن شدن

– بی حسی

فیزیوتراپی تاندون شانه

در صورت داشتن تاندینوپاتی روتاتور کاف چه کاری باید انجام دهم؟

تاندینوپاتی روتاتور کاف معمولاً به خودی خود بهتر نمی شود مگر این که علت آن برطرف شود. اگر به تاندینوپاتی روتاتور کاف مبتلا یا به آن مشکوک هستید، باید به پزشک مراجعه و درمان اولیه را شروع کنید. همچنین برای فیزیوتراپی تاندون شانه باید یک مرکز مناسب را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید یخ خرد شده ای که در دستمال پیچیده اید را اطراف محل درد خود به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید.

درمان فیزیوتراپی تاندون شانه برای تاندینوپاتی روتاتور کاف

فیزیوتراپی در درمان تاندینوپاتی روتاتور کاف بسیار مهم است. فیزیوتراپیست شما می تواند مشکل و شدت آن را تشخیص داده و یک برنامه درمانی مناسب تعیین کند. این برنامه اغلب شامل اصلاح فعالیت، درمان بافت نرم مانند ماساژ، کشش و پیشرفت از طریق یک سری تمرینات تقویت کننده خاص است. فیزیوتراپیست ها همچنین قادر به ارزیابی و تعیین دلیل ایجاد تاندینوپاتی روتاتور کاف هستند و در هنگام بهبودی این مشکل را برطرف می کنند تا هنگام بازگشت به فعالیت کامل از بروز مجدد آن جلوگیری کنند. سایر درمان های فیزیوتراپی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– ارزیابی ارگونومیک

– طب سوزنی

در صورت داشتن تاندینوپاتی روتاتور کاف چه کاری نباید انجام دهم؟

اگر به تاندینوپاتی روتاتور کاف مبتلا یا به آن مشکوک هستید، نباید آن را نادیده بگیرید. هنگام ورزش ممکن است درد شما بهتر شود. با این حال، تمرینی که انجام می دهید در روند بهبودی تداخل ایجاد می کند و باعث آسیب بیشتر می شود. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است بهبودی شما طولانی شود و چند هفته یا ماه طول بکشد تا شما به سلامت کامل بازگردید.

آیا اثرات طولانی مدت تاندینوپاتی روتاتور کاف وجود دارد؟

در صورت تشخیص صحیح و درمان مناسب، تاندینوپاتی روتاتور کاف هیچ اثر طولانی مدتی ایجاد نمی کند. در غیر این صورت، می تواند منجر به درد دراز مدت در بازو شود و مجبور به قطع ورزش شوید.

پارگی روتاتور کاف چیست؟

پارگی روتاتور کاف به پارگی در یک یا چند عضله شانه گفته می شود. فیزیوتراپی تاندون شانه می تواند به طور مؤثری پارگی روتاتور کاف را درمان کند.

پارگی روتاتور کاف چگونه ممکن است رخ دهد؟

عضله روتاتور کاف ممکن است در اثر انقباض یا کشش بیش از حد در ورزش یا تمرین، پاره شود.

علایم پارگی روتاتور کاف که فیزیوتراپی تاندون شانه را ضروری می سازد

پارگی روتاتور کاف معمولاً به صورت درد ناگهانی یا تورم در شانه احساس می شود. با این حال، با خنک شدن عضله درد، خونریزی و تورم در اطراف ناحیه آسیب دیده، مشاهده می شود. در پارگی شدید، درد ممکن است به اندازه ای باشد که دیگر نتوانید به انجام فعالیت خود ادامه دهید. علایم دیگر پارگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– کاهش دامنه حرکت

– سفتی، سختی

– ضعف

در صورت پارگی روتاتور کاف چه کاری باید انجام دهم؟

مهم ترین زمان در درمان اولیه پارگی روتاتور کاف ۲۴-۴۸ ساعت اول است. این زمانی است که خونریزی و تورم در اطراف عضله آسیب دیده بیشتر دیده می شود. برای کنترل میزان تورم و در نتیجه محدود کردن درجه آسیب، باید به عضله آسیب دیده استراحت داد و یخ روی آن گذاشت. به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه هر ۱-۲ ساعت یخ خرد شده ای که در پارچه یا حوله مرطوب بسته بندی شده است، روی محل آسیب دیده قرار دهید. پس از جراحت در اسرع وقت با فیزیوتراپیست خود تماس بگیرید.

درمان فیزیوتراپی تاندون شانه برای پارگی روتاتور کاف

فیزیوتراپی در درمان پارگی روتاتور کاف بسیار مهم است. در ابتدا، فیزیوتراپیست ها می توانند شدت و میزان این آسیب را تعیین کنند. از این طریق آن ها می توانند مدت زمان بهبودی و یک برنامه درمانی خاص را تعیین کنند. مورد اخیر اغلب شامل اصلاح فعالیت، الکتروتراپی و استفاده از درمان بافت نرم مانند ماساژ و کشش و یک سری تمرینات تقویت کننده پیش رونده خاص است. این تمرینات به شما کمک می کند تا بازگشت شما به فعالیت های روزمره آسان شود، از آسیب دیدگی مجدد جلوگیری کرده و احتمال ایجاد اثرات طولانی مدت را کاهش می دهد.
سایر درمان ها عبارتند از:

– ضربه زدن

– ارزیابی ارگونومیک

فیزیوتراپی تاندون شانه

در صورت پارگی روتاتور کاف چه کاری نباید انجام دهم؟

در روزهای اول پس از پارگی روتاتور کاف نباید فعالیت هایی انجام دهید که باعث افزایش جریان خون در عضله آسیب دیده شود. این موارد شامل دوش آب گرم، کشش شانه، مالش حرارتی، ماساژ، مصرف الکل و استفاده بیش از حد از بازو است. این موارد می توانند خونریزی عضلانی را طولانی کرده، تورم را افزایش دهند و در نتیجه باعث درد بیشتر و سیر بهبودی طولانی تر شوند.

آیا پارگی روتاتور کاف اثر طولانی مدت دارد؟

برخی از پارگی های روتاتور کاف می توانند اثرات طولانی مدت تری داشته باشند. این معمولاً به شدت پارگی بستگی دارد. وقتی عضله روتاتور کاف کاملاً پاره شد، برای ترمیم عضله نیاز به جراحی است. روتاتور کافی که جراحی شود، معمولاً مدت زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارد.

برای فیزیوتراپی تاندون شانه بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: PHYSICAL THERAPY OF THE SHOULDER 5th Edition
https://www.manchesterphysio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/shoulder/rotator-cuff.php
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/shoulder/rotator-cuff-tear.php
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/shoulder/rotator-cuff-tendinopathy.php

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 − سه =