آشنایی با فیزیوتراپی تنگی کانال: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

تنگی ستون فقرات به معنای باریک شدن فضای کانال نخاعی است که می تواند به نخاع و اعصابی که از طریق ستون فقرات عبور می کنند، فشار وارد کند. تنگی کانال بیشتر در ناحیه کمر و گردن رخ می دهد. احتمال ابتلا به تنگی کانال با افزایش سن، زیاد می شود. فیزیوتراپی تنگی کانال راهی مؤثر برای درمان این بیماری می باشد.

آناتومی ستون فقرات

کانال نخاعی فضایی باریک و استوانه ای است که از قاعده مغز شروع و به ناحیه خاجی منتهی می شود. این کانال اعصاب نخاعی را حمل می کند و در هر طرف ستون فقرات تعداد زیادی عصب خارج می شود. این کانال باریک می تواند تحت تأثیر چیزی قرار گیرد که باعث تنگ شدن بیشتر آن شود. تنگی قابل توجه می تواند بر اعصاب داخل کانال تأثیر بگذارد. تنگی کانال در بعضی موارد باعث درد و بروز سایر علایم می شود.

تنگی مجرا

استنوز به معنای باریک شدن است. بعضی از افراد به طور طبیعی کانال نخاعی باریکی دارند که به آن تنگی مادرزادی می گویند. با این حال این تنگی ممکن است در سنین بالاتر مشکل ایجاد کند. بیشتر افراد دچار تنگی اکتسابی می شوند زیرا تغییرات در ساختارهای ستون فقرات در اطراف کانال به تدریج فضای درون را تنگ می کند. باریک شدن می تواند پیشرونده باشد. شایع ترین مناطق برای تنگی کانال، در ستون فقرات گردنی و کمر است. در صورت تصادف یا سقوط، تنگی کانال نخاعی باعث آسیب عصبی می شود. فیزیوتراپی تنگی کانال در این موارد بسیار مفید است.

تنگی کانالتغییراتی که در تنگی کانال رخ می دهد

ساختارهای ستون فقرات، استخوان ها، دیسک ها، مفاصل و اعصاب تغییر می کنند و این به عنوان اسپوندیلوز شناخته می شود. برخی از این تغییرات می توانند کانال را باریک کنند و این معمولاً به دلیل موارد زیر ایجاد می شود:

– هیپرتروفی یا آرتروپاتی مفصل: مفاصل صاف و کوچک هر طرف ستون فقرات بزرگ می شوند. در واقع کمی شبیه مفاصل انگشت می شوند.

– هیپرتروفی flavum Ligamentum: این رباط بزرگ قسمت های خلفی ستون فقرات را به هم متصل می کند. به دلیل فشارهای غیر طبیعی دیسک ها باریک شده، رباط بزرگ می شود و فضا را اشغال می کند.

– رباط طولی خلفی نیز ممکن است مانند موارد فوق تحت تأثیر قرار گیرد.

– دیسک های بین مهره ای می توانند باریک شده، به عقب بروند و فضای کانال را اشغال کنند.

انواع تنگی ستون فقرات

تشخیص صحیح تنگی بسیار مهم است زیرا انتخاب گزینه های درمانی و جراحی به این امر بستگی دارد.

دو نوع اصلی تنگی کانال وجود دارد:

– تنگی کانال مرکزی: در این نوع تنگی فضای اصلی کانال با تغییراتی که در اطراف آن اتفاق می افتد، آسیب دیده و باعث درد در باسن، ران، ساق پا یا پا می شود. مشکلات دیسک به تنهایی می تواند در افراد با اندازه طبیعی کانال مشکل ایجاد کند.

– تنگی فرورفتگی جانبی: این باریک شدن در کنار کانال عصب ایجاد می شود. فشرده سازی ریشه عصب می تواند باعث درد ریشه عصب (درد شدید در پا)، ضعف و بی حسی شود. این درد معمولاً به عنوان درد سیاتیک شناخته می شود و تنگی فرورفتگی جانبی دومین علت شایع درد سیاتیک است. افتادگی دیسک در افراد جوان نیز شایع است.

علایم و نشانه هایی که فیزیوتراپی تنگی کانال را ضروری می سازد

– بیشتر افرادی که با تنگی کانال به پزشک مراجعه می کنند از درد مزمن شکایت دارند. اگر علایم شدیدتر باشد، ممکن است از دست دادن حس قسمت هایی از پاها و ضعف عضلانی را گزارش کنند.

– شایع ترین علامت، درد کمر و رادیکولوپاتی (درد پا شبیه سیاتیک) است. ضعف و بی حسی پا ممکن است در موارد شدیدتر رخ دهد.

– اگرچه بسیاری از افراد علایمی دارند که می توانند با آن ها کنار بیایند اما تنگی نخاع می تواند اثرات مهمتری داشته باشد. از دست دادن قدرت عضلانی و درد طولانی مدت می تواند ناشی از تنگی کانال در کمر یا گردن باشد.

– حرکت غیر عادی در ستون فقرات به دلیل تحلیل رفتن شدید قطعه نخاعی می تواند منجر به از دست دادن عملکرد نخاع شود.

بسیاری از افراد مبتلا به تنگی کانال در کمر از نظر درد و توانایی عملکرد، بهبود می یابند یا بدون تغییر زیادی باقی می مانند. یک مطالعه نشان داد که ۷۰٪ بیماران مبتلا به تنگی متوسط در طی چهار سال تغییر نکردند، در حدود یک سوم بیماران سطح راه رفتنشان بدون تغییر بود، یک سوم بهتر و یک سوم بدتر شدند.

فیزیوتراپی تنگی کانالتنگی کانال در ناحیه کمر

در تنگی کانال ناحیه کمر تغییرات دژنراتیو، فضای کانال نخاعی را به خطر می اندازد. بخش های جداگانه دیسک به طور غیر عادی حرکت می کنند و باعث ایجاد برآمدگی استخوانی می شوند و فضای آزاد کانال را اشغال می کنند. استخوان های مهره به دلیل از دست دادن فضای دیسک، از ثبات کم تری برخوردار هستند و می توانند به جلو یا عقب حرکت کنند. این امر قطر کانال نخاع را محدود می کند. این عمل اسپوندیلولیستز نامیده می شود و اغلب به خودی خود علایمی ایجاد نمی کند.

بیماران مبتلا به تنگی کمر به طور معمول در حالت ایستاده و نشسته وضعیت بهتری دارند. نشستن به کانال نخاع اجازه می دهد موقعیتی با فضای بیشتر اتخاذ کند، بنابراین فشار بر روی اعصاب برطرف می شود. تصور می شود که ضعف، درد و بی حسی در هنگام راه رفتن به دلیل خون رسانی کم به نخاع در اثر تنگی می باشد. این اختلال به عنوان لخته شدن نوروژنیک یا NC شناخته می شود.

علایمی که فیزیوتراپی تنگی کانال در ناحیه کمر را ضروری می سازد

شایع ترین علایم تنگی کمر درد پشت و سفتی در ستون فقرات کمر است. در صورت تحریک شدیدتر اعصاب، ممکن است دچار ضعف، سوزن و سوزن شدن و بی حسی در باسن و پاها شوید. کاهش کنترل مثانه و روده و از دست دادن تعادل علایم نادر تنگی کمر است. همچنین ممکن است پیاده روی در مسافت های طولانی، نشستن یا ایستادن برای مدت زیاد بدون استراحت و خم شدن به جلو برای کشش کمر مشکل باشد. علایم دیگر عبارتند از:

– کاهش دامنه حرکت

– اسپاسم

– مشکلات راه رفتن

– رفلکس های غیر عادی

فیزیوتراپی تنگی کانال چگونه است؟

فیزیوتراپی تنگی کانال عمدتاً مبتنی بر ورزش است تا کمرتان را متحرک و قوی نگه دارد. ممکن است از ماساژ و گرما برای کاهش هرگونه اسپاسم و درد عضلانی استفاده شود. آب درمانی همچنین یک روش مؤثر برای به حداقل رساندن علایم تنگی کمر است و یک تسکین دهنده درد می باشد. می توان از روش های الکتروتراپی از جمله سونوگرافی برای کاهش درد و تسهیل بهبودی استفاده کرد. سایر درمان ها عبارتند از:

– طب سوزنی

– تمرینات تعادل

– ارزیابی ارگونومیک

در صورت تنگی کانال درکمر چه باید بکنم؟

اگر مشکوک به تنگی کمر هستید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. آن ها می توانند مسکن ها را برای شما تجویز کنند یا این که آزمایشات خاصی از جمله اشعه ایکس و اسکن MRI را برای تشخیص دقیق درخواست کنند. بیشتر موارد تنگی کمر را می توان با یک دوره فیزیوتراپی تنگی کانال به طور مؤثری درمان کرد تا کمر تحرک و قدرت داشته باشد. در موارد شدیدتر، یک روش جراحی معروف به جراحی رفع فشار کمر در نخاع توصیه می شود.

در صورت تنگی کمر چه کاری نباید انجام دهم؟

اگر برخی از علایم تنگی کمر را مشاهده کردید، نباید این موارد را نادیده بگیرید یا خودتان این بیماری را درمان کنید. دریافت یک تشخیص دقیق برای درمان و بهبودی مهم است. سعی کنید از انجام فعالیت های طولانی مدت، نشستن یا ایستادن خودداری کنید.

برای فیزیوتراپی تنگی کانال بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی ( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Acute Care Handbook For Physical Therapists 5Ed
https://www.local-physio.co.uk/articles/lower-back-pain/spinal-stenosis/
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/lower-back/lumbar-stenosis.php

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
همه چیز درباره ی فیزیوتراپی پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − نه =