آشنایی با فیزیوتراپی دست: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

دست یک ساختار منحصر به فرد است که امکان تحرک و قرارگیری انگشتان و شست را فراهم می کند. نیرو دست، کنترل و هماهنگی را برای انجام کارهای روزمره فراهم می کند. استخوان های زیادی در داخل دست وجود دارد و مفاصل مانند لولا کار می کنند. شایع ترین آسیب هایی که فیزیوتراپی دست برای آن ها انجام می شوند، عبارتند از: در رفتگی انگشت، آرتروز دست و آسیب به عصب دست.

دررفتگی انگشت چیست؟

دررفتگی انگشت زمانی است که دو استخوان مفصل از تراز طبیعی خود جا به جا شوند یا بیرون بیایند. انجام فیزیوتراپی دست به دنبال دررفتگی انگشت مهم می باشد.

دررفتگی انگشت چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی مفصل بند انگشت در اثر خم شدن با زور در جهت اشتباه، باعث جا به جا شدن استخوان ها می شود، انگشت دچار دررفتگی می شود. همچنین می تواند هنگامی که توپ به انگشت شما برخورد می کند یا وقتی انگشت در لباس، تور یا چیزی گیر می کند، رخ دهد.

علایم دررفتگی انگشت که فیزیوتراپی دست را ضروری می سازد

درد فوری و شدید در هنگام دررفتگی بند انگشت احساس می شود. به دلیل جا به جایی استخوان هایی که در مفصل به هم متصل می شوند، اغلب یک برجستگی یا تغییر شکل در بند انگشت دیده می شود. همچنین ممکن است زخم ورم کند. علایم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

– کاهش دامنه حرکت

– ضعف

– سفتی، سختی

– سوزن سوزن شدن

در صورت دررفتن انگشت چه کاری باید انجام دهم؟

اگر انگشت شما دچار دررفتگی شده است، باید مستقیماً به نزدیک ترین بخش حوادث و اورژانس بروید تا مفصل را معاینه کنند. برای کاهش درد و کنترل هرگونه تورم، باید یخ خرد شده را که در حوله مرطوب یا پارچه ای پیچیده شده است، به مدت ۲۰ دقیقه در اطراف دست آسیب دیده بگذارید.

در بخش تصادفات و اورژانس برای تعیین میزان آسیب دیدگی هر یک از استخوان ها، رادیوگرافی از دست شما گرفته می شود. از این طریق، آن ها می توانند تشخیص دقیق ارائه دهند و یک برنامه درمانی مناسب تعیین کنند.

درمان فیزیوتراپی دست برای در رفتگی انگشت

هنگامی که انگشت شما جا به جا شد، درمان فیزیوتراپی می تواند بلافاصله شروع شود. درمان ممکن است شامل آتل بندی و الکتروتراپی برای کاهش درد و تورم باشد. فیزیوتراپیست همچنین یک برنامه تکمیلی از حرکات کششی و تقویت کننده برای بهبود حرکت و قدرت مفصل در اختیار شما قرار می دهد. هنگامی که به فعالیت عادی خود و یا شرکت در ورزش بازگشتید، فیزیوتراپیست در مورد اقدامات محافظتی مانند روش های نوار چسب زدن، آتل ها و تکیه گاه ها برای محافظت از مفصل بند انگشت به شما آموزش می دهد.

سایر درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– موم درمانی

– درمان شکستگی

– درمان بافت نرم
– ضربه زدن

فیزیوتراپی دست

اگر انگشتم دچار دررفتگی شد، چه کاری نباید انجام دهم؟

اگر انگشت دررفته دارید، نباید سعی کنید استخوان ها را جا به جا کنید یا دررفتگی را کاهش دهید. این کار می تواند منجر به آسیب بیشتر شود و بهبودی را به تأخیر بیندازد. علاوه بر این، باید از انجام فعالیت هایی که می توانند جریان خون در ناحیه آسیب دیده را افزایش دهند، خودداری کنید. این موارد شامل دوش آب گرم، مالش حرارتی، ماساژ و مصرف الکل است. این امر ممکن است باعث افزایش خونریزی و تورم در اطراف مفصل دررفته شود و به طور بالقوه سیر بهبود شما را طولانی کند.

آرتروز دست چیست؟

آرتروز بیماری است که مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. آسیب به غضروف در سطح مفاصل باعث می شود مفاصل به کندی حرکت کنند و باعث درد و ناراحتی در قسمت آسیب دیده می شود. بروز آرتروز در دست بسیار شایع است. نواحی دست که به احتمال زیاد تحت تأثیر قرار می گیرند شامل پایه انگشت شست و مفاصل انگشتان دیگر است. اگر مشکوک به آرتروز دست هستید، فیزیوتراپی دست توصیه می شود.

چه عواملی می تواند باعث آرتروز دست شوند؟

آرتروز می تواند به دلیل آسیب دیدگی قبلی یا به دلیل استفاده بیش از حد از دست باشد. سابقه خانوادگی آرتروز یا اضافه وزن دو دلیل دیگر بروز این بیماری است.

علایم آرتروز که فیزیوتراپی دست را ضروری می سازد

ممکن است انگشتان و شست شما سفت شده و به سختی حرکت کنند. همچنین ممکن است کیست ها و توده های مفصلی را مشاهده کنید که استخوان اضافی (استئوفیت ها) می باشند. فعالیت هایی مانند نوشتن و بستن پیراهن بسیار دردناک می باشد. علایم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– کاهش دامنه حرکت

– تغییر شکل

– قفل شدن مفصل

در صورت ابتلا به آرتروز دست چه باید بکنم؟

اگر علایم، شما را از انجام فعالیت های معمول باز می دارد، باید برای تأیید تشخیص به پزشک مراجعه کنید. ممکن است از شما بخواهند عکس رادیوگرافی بگیرید تا آسیب دقیق استخوان ها و مفاصل را بررسی کنند. جراحی آخرین چاره است و استفاده از درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) برای جلوگیری از این گزینه مهم است. فیزیوتراپی دست روشی بسیار مؤثر در حفظ قدرت و تحرک مفاصل و کاهش درد شما است.

فیزیوتراپی دست برای آرتروز

برنامه فیزیوتراپی شامل توصیه هایی در مورد روش هایی برای کمک به کاهش درد شما مانند استفاده از بسته های گرم، سرد و آب درمانی می باشد. تکنیک های الکتروتراپی شامل Megapulse و TENS نیز به عنوان نوعی تسکین درد استفاده می شود. ممکن است به شما تمرینات تقویت کننده داده شود تا مفاصل را نرم و محکم نگه دارید. انجام فعالیت های خانه همچنین می تواند با مشورت فیزیوتراپیست انجام شود و این به شما کمک می کند، بدون تحمیل فشار بر مفاصل، کارهای روزمره را انجام دهید. فیزیوتراپیست شما همچنین می تواند از آتل دست برای استراحت مفاصل آسیب دیده استفاده کند. سایر درمان های فیزیوتراپی می تواند شامل موارد زیر باشد:

– موم درمانی

– ماساژ

– ورزش اختصاصی
– درمان بافتی

فیزیوتراپی دست

آسیب عصبی در دست چیست؟

اعصاب پیام ها را به صورت تکانه های الکتریکی بین بدن و مغز منتقل می کنند. اعصاب چندان قوی نیستند، بنابراین در اثر کشش، فشار یا آسیب می توانند پاره شوند. اگر عصبی آسیب دیده باشد ممکن است متوقف شود و دیگر پیام را به مغز منتقل نکند. در نتیجه این می تواند باعث شود عضلات تأمین شده توسط عصب از کار بیافتند یا حس در بخشی از بدن از بین برود. آسیب دیدگی عصب در دست نیز ممکن است رخ دهد.

علایم آسیب عصبی در دست چیست؟

علایم مختلفی در ارتباط با آسیب عصبی در دست وجود دارد. برخی از این علایم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– درد

– کاهش دامنه حرکت

– تورم / التهاب

– سفتی، سختی

– ضعف

– بی حسی

– اسپاسم

– سوزن سوزن شدن

در صورت آسیب عصبی در دست چه کاری باید انجام دهم؟

اگر مشکوک به آسیب عصبی در دست خود هستید، باید در اسرع وقت به نزدیک ترین بخش حوادث و اورژانس مراجعه کنید.

در صورت آسیب عصبی در دست چه کاری نباید انجام دهم؟

اگر مشکوک به آسیب عصبی در دست خود هستید، نباید این مشکل را به این امید که خود به خود بهبود می یابد، نادیده بگیرید. ممکن است به جراحی یا درمان تخصصی نیاز داشته باشید.

فیزیوتراپی دست برای آسیب عصبی

ممکن است ماه ها طول بکشد تا عصب پس از جراحی بهبود یابد. در این مدت فیزیوتراپی بسیار مهم است. به دنبال ترمیم عصب در دست یا در واقع به دنبال آسیب عصبی، فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا بهبودی خود را به دست آورید. فیزیوتراپی آسیب عصبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

– لیزر

– برنامه های ورزشی

– موم درمانی

– طب سوزنی

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک

فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Hand Function A Practical Guide To Assessment 2nd Edition 2019
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/hand/
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/hand/nerve-injury.php
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/hand/dislocated-finger.php
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/hand/ligament-injuries-in-the-fingers.php
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/hand/osteoarthritis-of-the-hand.php

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
خدمات فیزیوتراپی، کاربردها و مزایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 + 4 =