آموزه های فیزیوتراپی دررفتگی کتف: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

دررفتگی کتف ناشی از آسیب دیدگی می باشد. هنگامی که روی کتف یا بازوی کشیده شده خود سقوط می کنید، فشار زیادی به کتف وارد و باعث دررفتگی می شود. دررفتگی کتف می تواند منجر به آسیب بسیاری از قسمت های شانه شود، از جمله استخوان ها، رباط ها، عضلات و تاندون های اطراف آن. در نظر بگیرید فیزیوتراپی دررفتگی کتف می تواند به سیر بهبودی کمک زیادی کند.

شانه شامل ترقوه (استخوان یقه)، کتف (تیغه شانه) و استخوان بازو می باشد. دررفتگی کتف ناشی از آسیب دیدگی می باشد. هنگامی که روی کتف یا بازوی کشیده شده خود سقوط می کنید، فشار زیادی به کتف وارد و باعث دررفتگی می شود. اگر این فشار زیادتر باشد باعث شکستگی کتف خواهد شد. دررفتگی کتف می تواند منجر به آسیب بسیاری از قسمت های شانه شود، از جمله استخوان ها، رباط ها، عضلات و تاندون های اطراف آن. در نظر بگیرید فیزیوتراپی دررفتگی کتف می تواند به سیر بهبودی کمک زیادی کند.

دررفتگی کتف به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

شانه شما متحرک ترین مفصل بدن است. این مفصل دامنه حرکتی شگفت انگیزی دارد. مفصل شانه این امکان را به شما می دهد تا دستان خود را بالای سر، به طرف پهلو و به پشت سر ببرید. با این حال، این دامنه حرکت عظیم به سالم بودن مفصل وابسته است. دررفتگی شانه یا دررفتگی کتف می تواند در اثر ضربه ناگهانی یا بی ثباتی مفصل شانه رخ دهد.

شایع ترین دلایلی که فیزیوتراپی دررفتگی کتف را ضروری می سازد

۱٫ دررفتگی ضربه ای کتف

دررفتگی ضربه ای کتف زمانی اتفاق می افتد که کتف شما در موقعیت آسیب پذیر باشد و با یک حرکت ناگهانی به سرعت بیرون بیاید. معمولاً این در حالی است که بازوی شما کنار پهلویتان است. این توصیف آسیب دیدگی هنگام جا به جایی ناگهانی یا هنگام سقوط معمول است.

۲٫ فشار بیش از حد به رباط کتف

گاهی اوقات، افرادی که رباط شلی دارند، می توانند کتف هایشان را با آسودگی نسبی از جای خود خارج کنند. این افزایش بی ثباتی کتف، گاهی اوقات فقط به علت آناتومی طبیعی شما می باشد.

برخی از ورزش ها مانند شنا، تنیس، ورزش های پرتاب (کریکت، بیس بال و غیره) و والیبال که به حرکات تکراری نیاز دارند، می توانند رباط های شانه و کپسول مفصل شما را بیش از حد کش دهند و زمینه ای برای دررفتگی کتف شوند.

۳٫ بی ثباتی چند جهته

در تعداد کمی از بیماران، شانه به دلیل گرایش ژنتیکی در چند جهت ناپایدار است. در این بیماران، کتف ممکن است سست باشد یا در رفتگی مکرر از چند جهت داشته باشد. این بیماران به طور طبیعی رباط هایی شل در سراسر بدن دارند و به طور بالقوه “دو مفصلی” یا hypermobile هستند.

دررفتگی کتف

علایمی که فیزیوتراپی دررفتگی کتف را ضروری می سازد

سابقه کتفی که به طور ضربه ای از مفصل “بیرون زده” است، نشانه کلاسیک دررفتگی کتف می باشد. کتفی که از جای خود خارج شده است شکلش تغییر یافته به نظر می رسد.

علایم بی ثباتی کتف که می تواند شما را مستعد دررفتگی کند شامل موارد زیر است:

  • درد کتف و شانه
  • موارد تکرار خارج شدن شانه از مفصل
  • احساس مداوم شلی شانه، لغزش به داخل و خارج مفصل
  • دلهره برای قرار دادن کتف در موقعیت های خاص
  • سوزن و سوزن شدن، بی حس شدن یا ضعف بازو

کتف دررفته چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از بحث درباره علایم کتف دررفته و سابقه آسیب دیدگی، فیزیوتراپیست کتف، شما را از نظر دررفتگی یا علایم بی ثباتی بررسی می کند. آن ها به طور معمول می توانند تشخیص را در کلینیک یا مطب تأیید کنند.

فیزیوتراپیست یا پزشک شما ممکن است آزمایشات تصویربرداری را برای کمک به تأیید تشخیص و شناسایی مشکلات دیگر درخواست دهد. این درخواست ممکن است شامل اشعه ایکس، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا تشدید مغناطیسی آرتروگرام (MRA) باشد. یافته های رادیولوژیک ممکن است شکستگی، ضایعات واضح یا پارگی رباط را شناسایی کنند.

چگونه فیزیوتراپی دررفتگی کتف می تواند به فرد کمک کند؟

بعد از این که استخوان کتف دررفته به موقعیت خود برگردانده شد، بازوی شما در یک کاور قرار می گیرد تا از آسیب دیدگی مجدد در امان بماند و شانه شما راحت تر حرکت کند. فیزیوتراپیست می تواند سلامتی و سابقه آسیب دیدگی را بررسی کند و معاینه فیزیکی انجام دهد تا نیازهای توان بخشی شما را تعیین کند. بر اساس نتایج معاینه و اهداف، فیزیوتراپیست، شما را از طریق یک برنامه توانبخشی برای بازیابی تحرک، قدرت مفصل و مهارت های خاص ورزشی راهنمایی می کند. درمانگر همچنین به شما نشان می دهد که چگونه درد خود را کنترل کرده و هرگونه التهاب را تسکین دهید. از این رو فیزیوتراپی دررفتگی کتف می تواند به بهبودی فرد کمک زیادی کند.

برنامه درمانی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تمرینات دامنه حرکت

تورم و درد می تواند حرکت شانه را کاهش دهد. فیزیوتراپیست به شما می آموزد که چگونه تمرینات ایمن و مؤثری را برای بازگرداندن دامنه حرکتی کامل به کتف خود انجام دهید. فیزیوتراپیست شما ممکن است برای کمک به کاهش درد در شانه، از درمان دستی (عملی) استفاده کند.

تمرینات تقویت کننده

قدرت عضلانی ضعیف باعث می شود مفصل شانه ناپایدار بماند و احتمالاً دوباره آسیب ببیند. با توجه به شدت آسیب دیدگی و روند سیر بهبودی، فیزیوتراپیست می تواند تشخیص دهد که کدام تمرینات تقویت کننده برای بازتوانی کتف شما مناسب است.

بازگرداندن توانایی مفصل و بازیابی عملکرد عضلات

تمرینات ویژه به عضلات کتف کمک می کند تا نحوه پاسخگویی به نیروهای ناگهانی را بیاموزند. فیزیوتراپیست برای کمک به شما در بازگشت به فعالیت های منظم خود، تمرینات فردی را طراحی می کند.

آموزش خاص فعالیت یا ورزش

بسته به شرایط شغلی یا نوع ورزشی که انجام می دهید، ممکن است نیاز به توانبخشی اضافی، متناسب با خواسته ها و فعالیت های خود داشته باشید. فیزیوتراپیست شما می تواند برنامه ای طراحی کند که تمام این خواسته ها (و همچنین آسیب خاص شما) را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، اگر یک والیبالیست حرفه ای هستید، فیزیوتراپیست، شما را از طریق نرمش ها و فعالیت هایی برای بازیابی توانایی های ورزشی کمک می کند و برنامه خاص آن ورزش را طراحی می نماید.

فیزیوتراپی دررفتگی کتف

آیا می توان از دررفتگی کتف جلوگیری کرد؟

دررفتگی کتف به میزان شل شدن شانه بستگی دارد و احتمالاً در حین ورزش یا فعالیت های تهاجمی رخ می دهد. فیزیوتراپیست می تواند به شما در مورد موقعیت هایی که به طور مکرر باعث دررفتگی می شوند، مشاوره دهد. همچنین فیزیوتراپیست می تواند روش هایی را برای کاهش خطر دررفتگی آموزش دهد.

در این موارد سریع به فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید:

  • احساس درد در شانه خود، به خصوص هنگام انجام فعالیت هایی که نیاز به قدرت دارند.
  • احساس علایمی از جمله موارد لغزش کتف یا حرکت خود به خودی کتف.
  • صدایی از کتف که همراه با درد است را بشنوید.

اگر قبلاً سابقه دررفتگی شانه داشتید یا شانه شما به درستی خوب نشده باشد یا قدرت طبیعی شانه و مفصلی خود را به طور کامل به دست نیاورده اید، در معرض خطر بیشتری برای جراحات مجدد قرار دارید. تحقیقات نشان می دهد که درصد زیادی از کتف های دررفته مجدداً دچار آسیب می شوند. فیزیوتراپیست ها برای جلوگیری از بروز مشکلات مکرر کتف نقش بسیار مهمی دارند.

اگر پس از آسیب دیدگی خیلی زود به ورزش یا فعالیت های خود بازگردید، شانس دوباره مجروح شدنتان افزایش می یابد. فیزیوتراپیست می تواند با آگاهی از وضعیت کتف، زمان بازگشت به فعالیت ها و ورزش ها را تعیین کند. فیزیوتراپیست ممکن است یک زمان را تعیین کند تا به شما اجازه دهد به تدریج و با اطمینان به فعالیت های قبلی خود بازگردید.

با توجه به متن، دررفتگی کتف یکی از شایع ترین آسیب ها می باشد که فیزیوتراپی دررفتگی کتف می تواند نقش بسیار مهمی در روند بهبودی آن داشته باشد. در نظر بگیرید زمان شروع فیزیوتراپی دررفتگی کتف نیز مهم می باشد. از این رو آشنایی با یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند کمک بسیاری به بهبود فرد کند.

برای فیزیوتراپی دررفتگی کتف بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Shoulder Pain? The Solution & Prevention John M Kirsch
https://physioworks.com.au/pain-injury/shoulder-pain/shoulder-dislocation/
https://www.choosept.com/symptomsconditionsdetail/physical-therapy-guide-to-shoulder-dislocation-overview

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی تخصصی خلیج فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 − 3 =