دلیل صدای تق تق زانو

دلیل صدای تق تق زانو چیست؟

صدای تق تق زانو یکی از مواردی است که اغلب افراد در سنین مختلف با آن مواجه هستند. البته این موضوع در افراد بزرگسال شایع تر است. دلیل صدای تق تق زانو چیست و اینکه چه عواملی موجب صدای تق تق زانو می شود از عمده سوالاتی است که افراد معمولا به آن مواجه هستند. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

صدای تق تق زانو و مفاصل هنگام بالا رفتن از پله ها، ورش کردن، راه رفتن و خم و راست شدن ممکن است شنیده شود که البته پزشکان این وضعیت را کریپتوس می نامند. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. همچنین هر یک از دلایل نیز روش درمانی مختص به خود را دارند. برای رفع این مشکل زانو بهتر با تمامی این علل آن آشنا شده و بهترین روش های درمانی را انتخاب کنید.

علت صدا دادی تق تق زانو چیست؟

دلیل صدای تق تق زانو بسیار متنوع است که به علت بروز برخی از عوامل ممکن است در زانوهای خود صدای تق تق بشنوید. علت های صدا دادن تق تق زانو عبارت اند از:

  • افزایش سن

در طول زمان با افزایش سن، ساختار زانوها نیز دچار تغییراتی می شود که ظاهر عادی زانوها را دستخوش تغییر قرار می دهد و موجب ایجاد غضروف نامتقارن می شود.بنابراین در زمان راه رفتن و سایر حرکات از زانو صدای تق تق شنیده می شود.

  • آرتروز

یکی از دلیل صدای تق تق زانو در واقع آرتروز است که موجب کم شدن و از طرفی از بین رفتن لایه غضروف انتهای استخوان می شود.بنابراین ساییده شدن استخوان ها به یکدیگر و نبودن لایه غضروفی موجب صدای تق تق زانو می شود.البته صدا به صورت مداوم شنیده می شود که با درد همراه است.

  • آسیب دیدگی رباط

با توجه به اینکه مفاصل بدن از تاندون ها و رباط های متعدد تشکیل شده است در صورتی که به هر دلیلی اعم از ورزش سنگین و پیچ خوردگی رباط ها دچار آسیب شود صدای تق تق در زمان راه رفتن از زانوها شنیده می شود که البته با بروز کبودی، تورم و درد نیز همراه است.

  • حباب‌های گاز
ادامه مطلب
فیزیوتراپی ورزشی در منزل و کلینیک

حباب های گاز نیتروژن در مایع اطراف مفصل ها وجود دارد. با انجام حرکاتی مثل خم و راست شدن به طور معمول حباب های گاز نیتروژن می ترکند و در مفاصل ایجاد صدا می کنند. بنابراین یکی از دلایل اصلی صدا دادن زانوها ترکیدن حباب های ریز گاز است.

 

 

علائم و نحوه تشخیص  صدای تق تق زانوچیست؟

یکی از مهمترین مواردی که باید در تشخیص صدای تق تق زانو توجه داشته باشید این است که همه علائم و نشانه ها را در نظر بگیرید.

اینکه زانو شما چه وقت شروع به صدای تق تق کردن می کند اهمیت زیادی دارد. به طور حتم اگر زانو شما آسیب دیده باشد از مفصل زانو صدای شنیده می شود که ممکن است رباط زانو پاره شده باشد.

البته زمانی که زانو دچار در رفتگی نیز شود از زانو صدای تق تق شنیده می شود.

علائم و نحوه تشخیص  صدای تق تق زانوچیست؟
علائم و نحوه تشخیص  صدای تق تق زانوچیست؟

درمان صدای تق تق زانو

دلیل صدای تق تق زانو بیشمار است و پزشک ارتوپدی در تهرانسر  با توجه به شدت درد و صدای تق تق زانو روش های درمانی متفاوتی را به کار می گیرد.

در واقع اگر دلیل صدای تق تق زانو مشکل ضعف عضلات چهار سر باشد، پزشک ارتوپد برای درمان ، ورزش های مخصوصی در فیزیوتراپی در منزل  جهت تقویت عضلات را آموزش می دهد تا صدای تق تق زانو رفع شود. مدت زمان نتیجه دهی صدای تق تق زانو در هر فرد متغیر است که پزشک در بازه سه ماه ورزش های مخصوص را بکار می گیرد.

البته برای درمان صدای تق تق زانو بهتر است روزی چندین مرتبه پاهای خود را بالا نگه دارید و برای رفع التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر در ناحیه زانو احساس تورم و خونریزی داشتید بهتر است توسط بانداژ زانوهای خود را ببندید.

ادامه مطلب
مرکز تخصصی فیزیوتراپی تهران (مرکز فیزیوتراپی تخصصی کیوان)

در برخی از موارد نیز دلیل صدای تق تق زانو به علت کشیدگی سریع رباط ها و سائیگی زانوها بر روی هم است که در این حالت پزشک بهترین تکنیک درمانی را به کار می برد.

علائم و نحوه تشخیص  صدای تق تق زانوچیست؟

 

 

 

چگونگی مدیریت و درمان صدای تق تق زانو

اگرچه صدای تق تق زانو زیاد نگران کننده نیست و اما گزینه های درمانی آن به نشانه های و علائمی که بروز می کند بستگی دارد. اگر صدای تق تق زانو به دلیل ورزش کردن باشد نیازی نیست که ورزش را ترک کرد بلکه باید انجام حرکات ورزشی را اصلاح کرد. در ادامه چگونگی مدیریت صدای تق تق زانو را بیان خواهیم کرد که عبارت اند از:

  • در زمان حرکت از سربالایی ها و شیب ها بهتر است از دویدن خودداری کنید.
  • در زمان دوچرخه سواری باید فشار بر پدال ها را در حد متعادل نگه دارید
  • نرمش های اولیه را فراموش نکنید و به صورت متعادل ورزش های خود را انجام دهید.
  • در زمان ورزش کردن به علائم بدن توجه داشته باشید و زمانی که احساس درد کردید باید تمرین را متوقف کنید.

بهترین ورزش ها برای درمان تق تق زانو کدام است؟

 

  • ورزش در آب

اگر چه دلیل صدای تق تق زانو متنوع است اما پزشکان به افرادی که دچار این مشکل هستند توصیه می کند در آب راه بروید. با راه رفتن در آب میزان زیادی از فشار وزن شما بر روی زانوها کمتر  و در نتیجه فشار کمتری به مفاصل وارد می شود. باتوجه به این امر ورزش کردن در آب بسیار راحت تر است و درد کمتری دارد در نهایت قدرت بدنی شما نیز زیادتر می شود. البته در زمان ورش کردن در آب باید  در استخر کم عمق راه بروید. هر بار دو دقیقه استراحت کنید و تا سه بار این تمرین را پشت سر هم انجام دهید.

  • نشستن روی یک پا
ادامه مطلب
فیزیوتراپی تاندون دست چگونه است

در این حالت بایدتا عرض شانه پاها را بازکنید و پای سالم خود را  از روی زمین بلند و زانو را در این حالت خم کنید. به طور آرام وزن خود را روی پاها  منتقل و باز در این حالت زانو را هم خم کنید. الان نوبت به این می رسد که وزن بدن حود را روی پاشنه ی پا آسیب دیده منتقل کنید. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس بایستید.

  • کشش عضلات چهار سر ران

کشش عضلات چهار سرران یکی از گزینه های مناسب برای درمان تق تق زانو است. البته برای انجام چنین حرکتی باز بایستید و به صندلی تکیه کنید تا از این طریق تعادل خود را حفظ کنید. به اندازه 6 اینچ پاها را از یکدیگر دور نگه دارید و در این حالت پای آسیب دیده را از روی زمین بالا بیاورید و کمی خم کنید. تلاش کنید تا پاشنه ی پا به بدنتان نزدیک شود. با احساس کشیدگی در عضلات پای خود، کشیدن پا را هم متوقف کنید. به مدت 20 الی 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس به آرامی پا را پایین بیاورید.

 

 

بهترین ورزش ها برای درمان تق تق زانو کدام است؟
بهترین ورزش ها برای درمان تق تق زانو کدام است؟

سخن پایانی دلیل صدای تق تق زانو

دلیل صدای تق تق زانو ممکن است مختلف باشد و اغلب این مشکل در همه سنین به ویژه در افراد بزرگسال شایع تر است. یکی از مهمترین مواردی که باید در تشخیص صدای تق تق زانو توجه داشته باشید این است که همه علائم و نشانه ها را در نظر بگیرید.

اینکه زانو شما چه وقت شروع به صدای تق تق کردن می کند اهمیت زیادی دارد. به طور حتم اگر زانو شما آسیب دیده باشد از مفصل زانو صدای شنیده می شود که ممکن است رباط زانو پاره شده باشد.

ادامه مطلب
فیزیوتراپی و توانبخشی در تهران

البته زمانی که زانو دچار در رفتگی نیز شود از زانو صدای تق تق شنیده می شود.بنابراین در صورت احساس درد در ناحیه زانو بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا علت اصلی درد زانو مشخص و درمان لازم انجام گیرد. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل یا کلینیک در تهران می توانید به کلینیک دکتر کیوان اعتماد کنید.

 

سوالات متداول دلیل صدای تق تق زانو

1- چرا زانوی من صدای تق تق می دهد؟

این صدا به این دلیل است که حباب های نیتروژن کوچک در مایع داخل مفاصل شما جمع می شوند و هنگامی که حرکت می کنید، به دلیل تغییرات فشار داخل مفصل می ترکند. صدا زمانی ایجاد می شود که حباب های گاز می ترکند.

2-آیا صدای تق تق زانو خطرناک است؟

اگر صدای تق تق زانو به دلیل آسیب یا ضربه نباشد شنیدن این صدا خطرناک نیست و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. البته در برخی از موارد که زانو ملتهب شده است می توان بر روی آن کمپرس آب سرد قرار دهید.

3-در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در صورت آسیب یا ضربه، زانو صدای تق تق بدهد و متورم شود و در آن ناحیه احساس درد و ناراحتی کردید آن موقع باید به پزشک مراجعه کنید.

 

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 4 =