فواید فیزیوتراپی در بارداری: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

بارداری یکی از زیباترین مراحل زندگی یک زن می باشد اما خانم در طول بارداری درد های زیادی را تحمل می کند. زنان باردار از چندین درد شکایت دارند. کمردرد شایع ترین درد در بین خانم های باردار می باشد. نزدیک به ۷۰ درصد از زنان باردار از همین درد شاکی هستند. به تازگی تحقیقات نشان داده است که فیزیوتراپی در بارداری می تواند این درد ها را کاهش دهد.

فیزیوتراپی می تواند به بدن کمک کند تا با مشکلات عضلانی، تحرک، تنفسی و گردش خون کنار بیاید. عملکرد سیستم عصبی را می توان با استفاده از تکنیک های خاص فیزیوتراپی افزایش داد. تخمین زده می شود که تا ۲۵٪ از زنان به دلیل تغییرات بدن در دوران بارداری دچار نوعی اشکال یا از کار افتادگی موقت می شوند و سایر زنان درجات مختلفی از ناراحتی عمومی را تجربه می کنند.

با اجرای یک برنامه فیزیوتراپی منظم به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از بارداری، ممکن است بتوانید مشکلات مربوط به کمر درد، درد سر و گردن، درد در همسترینگ به دلیل صاف شدن پا، علایم فشرده سازی عصب مانند احساس گزگز، درد بازوها و مشکلات کنترل مثانه را درمان کنید. یک برنامه فیزیوتراپی می تواند به طور خاص برای نیازهای فردی هر زن تنظیم شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی در منزل در کرج 

آیا فیزیوتراپی در بارداری بی خطر است؟

در مرحله اول، باید بدانید که فیزیوتراپی یک درمان پزشکی می باشد که شامل راه حل هایی مانند ماساژ، گرما درمانی، ورزش و الکتروتراپی است و در این نوع درمان ها هیچ نوع دارو و جراحی استفاده نمی شود. از این رو این روش برای درمان بیماری های دوران بارداری کاملاً مناسب می باشد. مصرف دارو یا جراحی در این زمان می تواند برای سلامتی کودک شما خطرناک باشد.

فیزیوتراپی در بارداریمشکلاتی که فیزیوتراپی را برای خانم باردار ضروری می سازد

بارداری برای هر زن متفاوت است. در حالی که برخی از درد مچ پا شکایت دارند، برخی دیگر از کمردرد شدید رنج می برند. در زیر به چند مورد از این مشکلات و علل ایجاد آن می پردازیم:

۱٫ کمر درد

یکی از شایع ترین دردهایی که خانم در طول بارداری با آن روبرو می شود، کمر درد است. با رشد جنین، عضلات شکم یک زن نیز رشد می کنند. این عضلات به سمت جلو منبسط و در نتیجه باعث فشار بر عضلات کمر می شوند. در طول بارداری، معده بزرگ تر خواهد شد و باعث کشش ماهیچه های شکم می شود، از این رو فشار بر روی کمر زن افزایش می یابد. فیزیوتراپی برای کمر درد بارداری بسیار مفید می باشد.

۲٫ درد مچ دست و دست

با بارداری تغییرات هورمونی در بدن به وجود می آید. درد مچ دست و دست معمولاً در نتیجه تغییر در میزان و نوع هورمون های شما می باشد. این تغییر هورمون، باعث ایجاد نوعی سستی یا شلی در عضلات می شود. فیزیوتراپی در بارداری درد مچ دست و دست شما را بهبود می بخشد.

۳٫ درد لگن و کشاله ران

همان طور که در بالا ذکر شد، بارداری باعث کشیدگی عضلات شکم می شود. از این رو، رباط ها و عضلات در ناحیه لگن نیز کشیده می شوند و دردی در مفصل ران و کشاله ران پیدا خواهد شد.

۴٫ درد مچ پا

درد مچ پا معمولاً در اواخر دوران بارداری مشاهده می شود. به دلیل شکم در حال رشد مادر، وزن بدن بیش از حد بر روی پاها و مچ پا قرار می گیرد و باعث درد این نواحی می شود. در این دوران راه رفتن نیز دشوار خواهد شد. فیزیوتراپی برای درد عصب سیاتیک در دوران بارداری نیز توصیه می شود.

۵٫ درد گردن و دنده ها

درد گردن و دنده ها می تواند همراه سوزن سوزن شدن دست ها اتفاق بیافتد. این درد اغلب ناشی از رشد سینه ها و تغییر وضعیت بدن شما می باشد.

۶٫ بی اختیاری ادرار

در بارداری وزن کودک در حال رشد افزایش می یابد و عضلات کف لگن را تحت فشار قرار می دهد. در صورت ضعف عضلات، نشتی ادرار می تواند با فعالیت هایی مانند پریدن، سرفه، خندیدن و عطسه رخ دهد.

چرا زنان باردار باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنند؟

زنان باردار هرگز نباید درد را نادیده بگیرند. در زیر دلایلی آورده شده است که نشان می دهد چرا شما باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه نمایید.

۱٫ فیزیوتراپی در بارداری می تواند به کاهش درد شما کمک کند:

یکی از مؤثرترین و ایمن ترین راه های مقابله با دردهای رایجی که در دوران بارداری احساس می شود، انجام درمان های فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک است. این مورد به خصوص در صورت داشتن سابقه آسیب دیدگی توصیه می شود. ماساژها، درمان های حرارتی و تمریناتی که همراه با فیزیوتراپی است می توانند عضلات و رباط های کشیده شده را درمان کنند و به تقویت استخوان ها و مفاصل کمک نمایند.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل 

۲٫ فیزیوتراپی می تواند به تغییرات بدنی کمک کند

بدن شما در دوران بارداری به طور مداوم و با سرعت بالایی در حال تغییر است. میزان تغییراتی که در بدن در طی نه ماه ایجاد می شود، غیرقابل تصور است. با کمک فیزیوتراپی می توانید همه این تغییرات را برای خود راحت کنید، با این تغییرات کنار بیایید و خود را برای آن ها آماده سازید.

۳٫ فیزیوتراپی در بارداری می تواند شما را برای روز بزرگ آماده کند

می توانید از فیزیوتراپیست خود بخواهید چندین تمرین را که کمک می کند، زایمان بهتری داشته باشید، به شما معرفی کند. آماده سازی بدن برای این امر می تواند احتمال آسیب به لگن را تا حد زیادی کاهش دهد.

. ۴٫ توانبخشی کف لگن

بارداری تأثیر زیادی بر کف لگن دارد. با تمرینات مناسب همراه با فیزیوتراپی، می توانید فشار وارد بر عضلات لگن، اعصاب و بافت های همبند را کاهش دهید.

 روش درمانی فیزیوتراپی در بارداریچه گزینه های درمانی فیزیوتراپی در بارداری در دسترس هستند؟

در این جا چند گزینه درمانی وجود دارد که برای شما در دسترس می باشند:

• آموزش ثبات هسته ای

• فیزیوتراپی تحریک الکتریکی در دوران بارداری

• برنامه های هم سویی مشترک

• آموزش بهبود انعطاف پذیری

• تکنیک های کنترل درد از جمله TENS، گرما، درمان دستی آرام و تکنیک های ماساژ

• تکنیک هایی برای بهبود تحرک مفصل و بازیابی عملکرد طبیعی. از جمله تکنیک های انرژی عضلانی، تکنیک های دستی و ورزش درمانی

• مدیریت وضعیتی. این مورد شامل تمرینات تثبیت کننده اصلی، توپ بدنسازی و کار پیلاتس است.

• ورزش ایمن از جمله بهبود تناسب اندام، ثبات و قدرت

• تکنیک های کنترل تنفس و آرامش

• مشاوره وضعیت و موقعیت، شامل استفاده از بالش و تکیه گاه در محل کار

• راهنمایی در مورد کمربندهای لگن (SIJ) و پشتی های حاملگی

• تقویت کامل کف لگن

• پشتیبانی از برنامه ریزی برای تولد و کمک به بازگشت تناسب اندام و شکل قبل از بارداری

به زنان باردار توصیه می شود که چهار تا شش جلسه از فیزیوتراپی در بارداری را شرکت کنند تا بیاموزند چگونه از این روش ها استفاده کرده و در رژیم روزمره مراقبت خود بگنجانند. جلسات باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که بر روی حرکات و تمرینات خاص برای کاهش و کنترل درد به طور مؤثر و حفظ تعادل بدن متمرکز باشند. تکنیک های خاصی برای تقویت انعطاف پذیری در بافت های نرم و مفاصل طراحی شده اند که می توان از آن ها بهره برد.

چگونه فیزیوتراپی در بارداری به شما کمک می کند؟

ثابت شده است که فیزیوتراپی یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری یا درمان درد و ناراحتی در دوران بارداری می باشد. بهترین قسمت در مورد این نوع درمان این است که به شما کمک می کند تا برای مسائل بعد از بارداری نیز آماده شوید و کار را برای شما آسان تر می کند.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. مجموعه ما خدمات فیزیوتراپی در منزل و کلینیک را برای مشکلات مختلفی ارائه می دهد.  از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی
  • مشاوره تلفنی و حضوری

برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.
آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: EXERCISE FOR SPECIAL POPULATIONS 2nd Edition
https://parenting.firstcry.com/articles/physiotherapy-in-pregnancy-how-useful-it-is/
https://www.pilatesandtherapy.co.uk/physiotherapy-for-pregnancy/
https://www.everymum.ie/pregnancy/health-and-well-being/pregnancy-physio/

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آشنایی با فیزیوتراپی تنگی کانال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده − 6 =