فیزیوتراپی آرتروز شانه؛ یکی از راه های جلوگیری از تشدید درد شانه

فیزیوتراپی آرتروز شانه

کدام یک از مفاصل شانه درگیر آرتروز می شود؟

شانه دو مفصل دارد که متاسفانه هر دو مفصل ممکن است بدون توجه ما به آرتروز دچار شوند. این دو مفصل آکرومیوکلاویکولر و گلنوهومورال نام دارند. دو مفصل شانه می توانند به آرتروز مبتلا گردند. سوالی که در اینجا برای ما پیش می آید؛ این است که به طور کلی آرتروز چیست؟ هنگامی که سطح خارجی غضروف آسیب ببیند؛ به مرور زمان دچار التهاب می شود. این فرآیند و بیماری حاصل از آن را آرتروز می نامند. خوشبختانه هر دو مفصل به هنگام ابتلا به آرتروز با فیزیوتراپی آرتروز شانه قابل بهبودی و درمان هستند. در بندهای بعد به طور خلاصه به آرتروز این دو نوع مفصل اشاره می کنیم و سپس به فیزیوتراپی آرتروز شانه پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل 

آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولر

هنگامی مفصل آکرومیوکلاویکولر دچار آرتروز می شود که سطح غضروف بین ترقوه و بالای تیغه شانه به خاطر حرکات تکراری و تقریبا دائمی به مرور ساییده و کم کم نازک می شود. این ساییدگی و ظرافت ممکن است با یک فعالیت، فشار طبیعی و حرکات و ضربات شدید منجر به شروع آرتروز شانه باشد.

آرتروز گلنوهومرال

آرتروز مفصل گلنوهومرال بر اثر و سبب تخریب غضروف پوشش دهنده استخوان های این مفصل به وجود می آید. تخریب غضروف که در نتیجه ساییدگی آن به وجود آمده است؛ سبب می شود استخوان ها مجبور به حرکت و ساییده شدن بر روی یکدیگر شوند. همین حرکت مداوم و مستمر استخوان ها بر روی یکدیگر ( بدون غضروف)، مهمان های ناخوانده ای به نام خارهای استخوانی را برای شانه شما فرا می خوانند. آسیب این خارها تنها معطوف به استخوان های به وجود آورنده نمی باشد؛ بلکه سبب ساییده شدن به استخوان های کنار و اطراف نیز می شود. کوچکترین و کمترین نتیجه این فرآیند جلوگیری از حرکت روان و همیشگی شانه می باشد و هر قدر که به تعداد و اندازه این سوهان های استخوان افزوده شود؛ قدرت و دامنه حرکتی شانه شخص مبتلا به آرتروز کاهش می یابد.

ادامه مطلب
کایروپراکتیک یک رویکرد جامع برای سلامتی و تسکین درد

دردهای شانه

 

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی دیسک گردن در منزل 

چرا آرتروز انگل مفاصل شانه می شود؟

آرتروز شانه که بیماری نسبتا شایع در رابطه با شانه ها است؛ به دلایل مختلف و متعددی رخ می دهد. به هر دلیل و علتی که آرتروز شانه در شخصی بروز کند؛ نتیجه ای جز ساقط کردن عملکرد طبیعی شانه و حرکات روان دست و بازوی شما نخواهد داشت. اما بخاطر داشته باشیم برای نرسیدن به چنین نتیجه تلخی بهتر است علل و دلایل را شناسایی کرده تا به بیماری آرتروز شانه دچار نشویم. شایان ذکر است که تاکنون دلیل قطعی و صد در صدی آرتروز مشخص نشده است. اما می توان مواردی را بررسی کرد که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. این موارد عبارتند از:

ژنتیک

در بیماری آرتروز نیز مانند بسیاری از بیماری ها پای ژن و ژنتیک در میان است. تشخیص این موضوع که آرتروز ژنتیکی می باشد یا خیر؟ کار سهل و ساده ای نیست. اما در بسیاری از مواردی که آرتروز ارثی است؛ بیماری تنها در یک مفصل رخ نمی دهد بلکه ممکن است چندین مفصل را درگیر کند. اصولا اشخاصی که در سنین پایین ( کمتر از ۴۰ سال) به آرتروز مبتلا می شوند؛ پای ارث و ژنتیک را به ذهن پزشک معالج باز می کنند. در این مورد توصیه و تجویز برای درمان فیزیوتراپی آرتروز شانه است.

سن

بیماری آرتروز بیماری است که گذشت سن و البته شرایط زندگی در ابتلا به آن موثر است. بیشتر افرادی که به همه انواع آرتروز مبتلا می شوند؛ در سنین بین ۶۰ تا ۷۰ سالگی عمر خود هستند. این عدد متغیر است و ممکن است تا حدود ۴۰ سالگی نیز برسد. اگر این بیماری در اشخاص زیر ۴۰ سال مشاهده شود؛ قاعدتا پزشک به دنبال دلایل دیگری برای بروز بیماری است.

ادامه مطلب
کاهش درد و رنج با فیزیوتراپی آرتروز زانو

زیاده روی در استفاده

اهمیت این موضوع که اعتدال بهترین شرط در اجرای هر امری است بر هیچ شخصی با هر نوع نگرشی پوشیده نیست. بدن ما نیز بر اساس همین قوانین آفرینش گردیده است. استفاده بیش از حد از یک عضو به هر دلیلی، دیر یا زود سبب آسیب و تخریب آن عضو یا اندام می شود. فشار مداوم و تدریجی بر مفاصل شانه سبب می شود سرعت بهبود سازی مفصل از تخریب سازی آن کمتر شود. همین مسئله موجب ساییدگی شدید و پیش رونده مفاصل شانه و در نتیجه آرتروز آن شود.

جراحی های قبلی

برخی از جراحی ها که به منظور پایداری شانه و دیگر بیماری ها ی مربوط به اندام بازو و شانه انجام می شوند؛ ممکن است با گذشت زمان بیماری آرتروز برای شخص به ارمغان آورد. امروز با علم به این مسئله انجام چنین جراحی های در سراسر پهنه گیتی کاهش چشم گیری را نمایان کرده است.

با داشتن چه علائمی پزشک به آرتروز شانه مشکوک می شود؟

از آنجا که آرتروز شانه دو مفصل موجود در شانه را درگیر می کند و در نهایت سبب ابتلا به دو آرتروز دردناک می شود که خوشبختانه هر دو نوع آن به کمک فیزیوتراپی آرتروز شانه تسکین می یابد. همین مسئله دوگانگی سبب شده است علائم این دو نوع آرتروز نیز متفاوت از یکدیگر باشد که البته این موضوع برای تشخیص و درمان نیز حائز اهمیت است. در اینجا نیز به صورت جداگانه به علائم هر دو نوع آرتروز شانه اشاره می کنیم:

فیزیوتراپی آرتروز شانهعلائم بالینی آرتروز آکرومیوکلاویکولر

از جمله علایم بالینی آرتروز آکرومیوکلاویکولر شایان توجه در این راستا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • احساس درد و خشکی در جلو و بالای شانه
  • احساس درد مضاعف از قبل به هنگام بردن دست به پشت کمر
  • احساس درد شدید به هنگام لمس شانه مقابل و به طور کلی بردن دست به سمت دیگر بدن
  • حساسیت نشان دادن مفصل بازو به ضربه های آهسته و حتی لمس
  • محدود شدن دامنه حرکتی و احساس درد به هنگام حرکت دادن دست
ادامه مطلب
آموزه های مهم فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو

☆ نکته قابل توجهی که در آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولر وجود دارد؛ ذکر این مسئله است که علائم این آرتروز در اغلب موارد کاملا تدریجی و آهسته آهسته بروز می کند. همین ویژگی و خصوصیت کمک می کند تا این نوع آرتروز به راحتی با فیزیوتراپی آرتروز شانه درمان شود.

علائم آرتروز مفصل گلنوهومرال

از جمله علائم آرتروز مفصل گلنوهومرال نیز می توان به این موارد اشاره داشت:

  • خشکی و درد شانه
  • درد به یک باره شروع و بدون هیچ دلیلی پایان می یابد و مدت زمان این درد که به صورت یک پاتک عمل می کند؛ در طی گذشت سال ها افزایش می یابد.
  • حرکت دادن شانه درد را تشدید می کند و حتی گاهی آغاز کننده درد حرکت ناموزون شانه ها می باشد.
  • دردی که خواب را مختل می کند.

☆ آرتروز در این نوع چون دردی مداوم و تدریجی نداشته و به صورت گاه و بیگاه نمایان می شود ممکن است دیرتر به مرحله تشخیص برسد. زیرا بیمار نسبت به درمان آن کوتاهی می کند و در اوایل ابتلا بی اهمیت می باشد. این نوع آرتروز نیز همانند نوع دیگر به کمک فیزیوتراپی آرتروز شانه قابل تسکین و بهبودی است. اما به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

نرمش شانه و تقلیل در دردراه های پیشرو به هنگام مواجه با آرتروز

راه های نه چندان مطمئن و صد البته با عوارض جانبی برای درمان آرتروز شانه وجود دارد. اولین راه مد نظر برای بسیاری از اطباء و پزشکان استفاده خوراکی دارو های مربوطه می باشد. داروهایی که در این زمینه استفاده می شود؛ به منظور تسکین درد می باشد و برخی موارد دامنه حرکتی شانه بیمار را افزایش می دهد. در موارد شدید تر پزشک معالج دست به تزریق استروئیدها می زند تا از التهاب مفصل ملتهب بکاهد. درمان های که کمتر قابل توجه هستند. نظیر طب سوزنی، تحریک الکتریکی و … نیز وجود دارد. فیزیوتراپی آرتروز شانه نیز یکی از راه های شایع است.

ادامه مطلب
خدمات فیزیوتراپی، کاربردها و مزایا

فیزیوتراپی آرتروز شانه؛ راهنمایی صدیق برای درمان درد شما

مسلما بهترین راه درمان و بهبود راهی است که بیمار را دچار هیچ عارضه بعدی نکند. فیزیوتراپی آرتروز شانه برای مبتلایان به این بیماری بسیار واجب و ضروری است. چون به کمک تمرینات فیزیوتراپی در منزل یا کلینیک آرتروز شانه دامنه حرکتی شانه بیمار افزایش می یابد. یکی از مزایای بهره گیری از فیزیوتراپی آرتروز شانه این است که بیمار می تواند به راحتی در منزل و تحت نظارت فیزیوتراپیست به تمرینات لازم جهت درمان خود استفاده کند.

بهتر است توصیه هایی که فیزیوتراپیست به منظور فیزیوتراپی شانه شما تجویز می کند در کلینیک فیزیوتراپی آرتروز شانه و تحت نظارت مستقیم پزشک متخصص فیزیوتراپ انجام گیرد تا نتیجه بهتر و سریعتری حاصل شود. در بیمارانی که با بهره گیری از فیزیوتراپی آرتروز شانه به نتیجه رسیده اند و آرتروز خود را کاملا و یا تا حدی درمان کرده اند؛ موجب آن گردیده است که پزشکان برای درمان آرتروز این عضو بیش از هر تجویز و نسخه ای بیماران را به سمت و سوی فیزیوتراپی آرتروز شانه سوق دهند.

فیزیوتراپی آرتروز شانه درمانی است که با گذشت چند سال از حضور آن در علم پزشکی همچنان به عنوان مطمئن ترین راه برای درمان آرتروز شانه شناخته شود. این موضوع فیزیوتراپی نه تنها آرتروز شانه، بلکه بسیاری از اتواع آرتروز را بهبود می بخشد. به همین جهت است که همواره توصیه می شود به محض درگیر شدن با این بیماری بهتر است به فکر فیزیوتراپی آرتروز شانه بود تا بدین ترتیب بتوانید دردهای خود را به میزان زیادی کاهش دهید.

چه امتیازی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + پانزده =