فیزیوتراپی برای پارکینسون، امری ضروری می باشد: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

بیماری پارکینسون یکی از شایع ترین اختلالات تخریب عصبی است که بر روی سیستم های حرکتی و غیر حرکتی در مغز انسان تأثیر می گذارد. نقص در تحرک، چابکی و عملکرد اجرایی را می توان در بیماران مبتلا به پارکینسون مشاهده کرد که این اختلال توانایی آن ها در مدیریت زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد. از این رو کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. در حال حاضر چندین گزینه درمانی برای این بیماری وجود دارد، از جمله دارو درمانی، درمان های جراحی و فیزیوتراپی. امروزه نقش فیزیوتراپی برای پارکینسون پر رنگ شده است.

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون (PD) اولین بار در اوایل دهه ۱۸۰۰ توسط جیمز پارکینسون شناخته شد. این بیماری یک اختلال نورودژنراتیو پیچیده است که باعث علایم حرکتی و غیر حرکتی می شود. ویژگی های اخیر با اختلال در فرآیندهای شناختی از جمله تنظیم، برنامه ریزی و تغییر رفتار خود را نشان می دهند. ویژگی های قبلی این بیماری شامل: برادیکینزی که به عنوان کندی در حرکت تعریف می شود و با اختلالات گانگلیون پایه (گروهی از سلول های عصبی واقع در اعماق نیمکره های مغزی) مرتبط است. سفتی عضلات با افزایش مقاومت و لرزش در حالت استراحت نیز از علایم این بیماری می باشد. طبق تحقیقات اخیر فیزیوتراپی برای پارکینسون می تواند این علایم را تا حدودی کاهش دهد.

فیزیوتراپی برای پارکینسون چگونه است؟

در زمان های دورتر، میزان ارجاع فیزیوتراپی برای پارکینسون کم بوده است، با این حال، در سال های اخیر میزان مراجعه بیشتر شده است. این تغییر بنا بر رهنمودهای مؤسسه ملی بهداشت و تعالی بالینی ایجاد شده است که توصیه می کند از فیزیوتراپی باید در تمام مراحل بیماری پارکینسون استفاده شود.

نقش اصلی فیزیوتراپیست به عنوان بخشی از تیم درمان این بیماری به حداکثر رساندن توانایی عملکرد بیمار است. در حالی که با استفاده از پشتیبانی و آموزش، عوارض ثانویه ناشی از توان بخشی حرکات را به حداقل می رساند.
فیزیوتراپی به عنوان یک گزینه درمانی برای پارکینسون بر انتقال وضعیت بدن، عملکرد اندام فوقانی، تعادل، توانایی و فعالیت بدنی متمرکز است. فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند از حرکات شناختی، استراتژی های نشانه گیری و ورزش برای حفظ یا افزایش سطح استقلال بیمار و کیفیت کلی زندگی او استفاده کنند.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون، هنگامی که علایم به صورت حاد نباشند، فیزیوتراپیست ها برنامه های اوقات فراغت را به گونه ای ترتیب می دهند که باعث افزایش تناسب اندام و گنجاندن فعالیت های اجتماعی در برنامه می شود. با پیشرفت علایم، به بیماران راهکارهای حرکتی برای غلبه بر مشکلات جنبشی و فکری آموزش داده می شود.

تأثیر فیزیوتراپی برای پارکینسون بر اساس آخرین تحقیقات

بر اساس جدیدترین تحقیقاتی که پیرامون تأثیر فیزیوتراپی برای پارکینسون انجام شده است، این گونه بیان می شود که روش های مختلفی برای بهبود کیفیت زندگی افراد بیمار وجود دارد. علاوه بر این، چندین روش توانبخشی حرکتی نیز شناخته شده است که توسط فیزیوتراپیست ها استفاده می شوند و دارای مزایای کوتاه مدت می باشند. طبق آخرین بررسی ها، تمرینات هوازی و مبتنی بر یادگیری برای افرادی که از PD رنج می برند بهترین روش است. این تمرینات به ویژه در افراد مسن مبتلا به PD برای محافظت از سیستم عصبی کاربرد دارند.

ورزش هایی که عملکرد قلبی-ریوی را بهبود می بخشند و باعث بهبود بیومکانیک، وضعیت بدن، حرکت تنه و حرکت متقارن می شوند، از مزایای زیادی در اختلالات تخریب عصبی برخوردارند. مشخص شده است، تمریناتی که افراد برای تغییر حرکت، فعالیت یا جهت انجام می دهند (به عنوان “تمرین تصادفی” شناخته می شود) به افراد مبتلا به PD برای بهبودی سریع تر کمک می کنند. با این حال، هنوز مشخص نیست که کدام روش مؤثرترین است. با این وجود، فیزیوتراپی برای پارکینسون نقش مهمی در رویکرد درمانی این بیماری مختل کننده سیستم عصبی خواهد داشت.

گفته شده است که ورزش در انواع مختلف برای بیماران مبتلا به پارکینسون مفید است اما فیزیوتراپی نقش کلیدی در درمان این بیماری دارد. دنیس پدیلا-دیویدسون، فیزیوتراپیست جان هاپکینز که با بیمارانی که به پارکینسون مبتلا هستند در ارتباط است، می گوید: یک متخصص می تواند شما را از طریق حرکت های مناسب برای افزایش تحرک، قدرت و تعادل راهنمایی کند و به شما کمک کند تا استقلال خود را حفظ کنید. در زیر تمریناتی بیان شده است که یک فیزیوتراپیست برای درمان بیمار پارکینسون به افراد مبتلا پیشنهاد خواهد داد.

توجه: لطفاً قبل از شروع هر برنامه خاصی، با پزشک، متخصص مغز و اعصاب و فیزیوتراپیست خود مشورت کنید و از آن ها راهنمایی بخواهید.

آموزش دامنه

نوع خاصی از فیزیوتراپی برای پارکینسون، آموزش LSVT BIG نام دارد. (LSVT درمان صوتی لی سیلورمن است. LSVT LOUD درمانی است برای تقویت صدا). Padilla-Davidson می گوید: این تمرین برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون است که آن چه را” دامنه حرکت “می نامیم افزایش می دهد. در LSVT BIG، حرکات فیزیکی را بیش از حد، اغراق آمیز انجام می دهید، مانند پله های بلند و تاب بازو. این تمرین راهی برای بازآموزی عضلات و کاهش سرعت هیپوکینزی (کاهش فعالیت حرکتی) است. در مورد LSVT BIG از پزشک یا فیزیوتراپیست خود سؤال کنید.

الگوهای متقابل

حرکات متقابل، الگوهای کنار هم و چپ به راست مانند هستند که در فیزیوتراپی برای پارکینسون استفاده می شوند. از جمله این الگوها: چرخاندن بازوها هنگام قدم برداشتن یا هنگام راه رفتن هستند. بیماری پارکینسون ممکن است این الگوها را تحت تأثیر قرار دهد. درمانگر ممکن است به شما کمک کند الگوهای متقابل را با استفاده از دوچرخه دراز کشیده (دوچرخه ثابت که در آن به حالت خوابیده قرار می گیرید) یا ماشین بیضوی (که در آن از بازوها و پاها استفاده می کنید) تقویت کنید. Padilla-Davidson می گوید: پیاده روی را تمرین کنید و به تاب خوردن بازوهای خود فکر کنید. آواز خواندن با این تمرین برای حفظ ریتم کمک کننده می باشد. کلاس های رقص و تای چی نیز مفید است.

فیزیوتراپی برای پارکینسونبرقراری تعادل

یک تعادل بین آن چه می بینید (بازخورد دیداری)، گوش داخلی شما (که به شما کمک می کند جهت گیری کنید) و این که پاهای شما زمین را حس می کنند برقرار می شود. بیماری پارکینسون می تواند بر این سیستم تعادل تأثیر بگذارد. این بیماری، راه رفتن (نحوه راه رفتن) را ناپایدار می کند که به نوبه خود ممکن است شما را از حضور در فضاهای عمومی یا شلوغ منع کند. آموزش راه رفتن (تمرین پیاده روی) می تواند کمک کننده باشد. تمریناتی که هدف آن ها بهبود تعادل است باید توسط یک فیزیوتراپیست هدایت شود، وی می تواند با شما همکاری کند تا هر مشکلی با تعادل را بیابید و روش های درمانی آن را به شما بیاموزد.

کشش و انعطاف پذیری

تمرینات کششی یکی دیگر از تمرینات فیزیوتراپی برای پارکینسون می باشد. بیماران مبتلا به پارکینسون دچار مشکلی در عضلات خم کننده مفصل ران، عضله همسترینگ و ساق پا می شوند. Padilla-Davidson می گوید، برای مقابله با این سختی، بهتر است در فواصل مکرر در طول روز، کشش داشته باشید. از یک مربی یا درمانگر واجد شرایط در پارکینسون بخواهید تا نحوه کار را به شما نشان دهد.

آموزش قدرت

عضلات به طور طبیعی با افزایش سن ضعیف می شوند، بنابراین تمرینات قدرتی برای همه مهم است. Padilla-Davidson می گوید: ضعف عضلانی برای بیماران مبتلا به پارکینسون مشکل بزرگتری است. بسته به اینکه در کدام مرحله از بیماری هستید، یک درمانگر ممکن است شما را مجبور به انجام تمرینات مقاومتی با دمبل سبک یا نوار مقاومت (نوار لاستیکی ضخیم) کند. کلاس های مبتنی بر استخر، با تمرینات مقاومت در برابر آب برای تقویت عضلات، نیز می تواند مناسب باشد.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)
دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)
دستگاه شوک ویو پیشرفته
دستگاه شوک ویو پیشرفته
کلینیک فیزیوتراپی کیوان
کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان
آدرس کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: EXERCISE FOR SPECIAL POPULATIONS 2nd Edition
https://www.news-medical.net/health/Physiotherapy-for-Parkinsons-Disease.aspx
www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD002815.pub2/full
https://www.bmj.com/content/345/bmj.e5004
https://www.csp.org.uk/publications/physiotherapy-works-parkinsons
https://www.nia.nih.gov/health/parkinsons-disease
https://www.parkinsons.org.uk/information-and-support/james-parkinson
http://pdcenter.neurology.ucsf.edu/patients-guide/exercise-and-physical-therapy
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/physical-therapy-for-parkinsons-disease#:~:text=A%20specific%20form%20of%20physical,’%E2%80%9D%20says%20Padilla%2DDavidson.

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
آموزه های فیزیوتراپی مچ پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − شش =