فیزیوتراپی تاندون دست چگونه است؟فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

آسیب تاندون دست چیست؟

یکی از آسیب دیدگی های شایع دست، آسیب به یکی از تاندون های آن می باشد. فیزیوتراپی تاندون دست می تواند به طور مؤثری آسیب به تاندون را درمان کند.

چه عواملی می تواند باعث آسیب دیدگی تاندون دست شود؟

بیشتر آسیب های تاندون دست ناشی از بریدگی یا پارگی می باشد. به ندرت، سقوط می تواند استخوان متصل به تاندون را بکشد و از این طریق به دست آسیب برساند. این اتفاق اغلب در آسیب های ورزشی مانند فوتبال رخ می دهد.

علایمی که فیزیوتراپی تاندون دست را ضروری می سازد

درد و حساسیت شدید، اغلب در قسمت هایی که آسیب دیده باشد، مشاهده می شود. همچنین ممکن است متوجه تورم در اطراف محل آسیب شوید و حرکت انگشتان و مچ دست برای شما دشوار شود. در صورت آسیب دیدن همزمان رگ های خونی، کبودی در آن ناحیه دیده می شود. علایم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوزن سوزن شدن
  • تغییر شکل
  • بی تحرکی
  • ضعف

تاندون های دست

در صورت آسیب دیدگی تاندون دست باید چه کاری انجام دهیم؟

به محض مشکوک شدن به آسیب دیدگی تاندون دست باید به بخش حوادث و فوریت های محلی خود مراجعه کنید. شما توسط یک پزشک یا متخصص معاینه خواهید شد. پزشک به شما دارو می دهد تا درد شما را کاهش دهد. برای بررسی این که آیا استخوان شکسته است یا خیر، ممکن است نیاز به عکس با اشعه ایکس داشته باشید. نتایج اشعه ایکس درمان مناسب برای آسیب تاندون دست شما را تعیین می کند. این درمان می تواند شامل آتل یا گچ باشد. اگر آسیب دیدگی تاندون شدیدتر باشد، نیاز به جراحی خواهید داشت تا تاندون آسیب دیده را ترمیم کنید. در نظر بگیرید فیزیوتراپی تاندون دست می تواند در روند بهبودی مؤثر است.

در صورت آسیب دیدگی تاندون دست چه کاری نباید انجام دهیم؟

اگر فکر می کنید یکی از تاندون های دست خود را زخمی کرده اید، نباید به حرکت ناحیه ادامه دهید، این کار ممکن است آسیب را بیشتر کند. شما باید سعی کنید از افزایش جریان خون در ناحیه جلوگیری کنید زیرا باعث تورم بیشتر در محل آسیب می شود. بنابراین باید از نوشیدن الکل، فعالیت هایی مانند حرکت بیش از حد، مالش حرارت و حمام های گرم خودداری شود. شما نباید آسیب دیدگی را نادیده بگیرید.

ترمیم تاندون دست

ترمیم تاندون نوعی عمل جراحی است که وقتی تاندون هایی که انگشتان شما را حرکت می دهند دچار آسیب دیدگی یا پاره شدگی می شوند، انجام می گیرد. این اتفاق می تواند با تاندون های خم کننده (خم شدن انگشت) و اکستنسور (صاف کردن انگشت) رخ دهد. این جراحی ها به ترمیم تاندون فلکسور و ترمیم تاندون اکستنسور معروف هستند. تاندون های موجود در دست، عضلات ساعد را به استخوان انگشتان متصل می کنند و به انگشتان شما اجازه می دهند خم و صاف شوند. وقتی این تاندون ها آسیب ببینند بر توانایی شما در انجام این حرکات تأثیر می گذارند. این تاندون ها نزدیک به سطح پوست قرار دارند و به راحتی از طریق بریدگی آسیب می بینند.

هنگامی که تاندون ها کم تر از ۵۰٪ آسیب دیده یا پاره شده اند، می توان درمان محافظه کارانه (غیر جراحی) را انجام داد. در این جا، دست در یک آتل محافظ قرار می گیرد. اگر آسیب دیدگی تاندون، استفاده از دست را محدود کرده و از عملکرد کامل آن جلوگیری می کند، جراحی لازم است. بسته به نوع و محل آسیب دو عمل جراحی احتمالی وجود دارد.

۱٫ اتصال مجدد تاندون به استخوان: در این جا تاندون دوباره به استخوان بخیه زده می شود. همچنین ممکن است از آتل داخلی استفاده شود تا تاندون دوباره به استخوان متصل شود.

۲٫ اتصال مجدد تاندون: در این جا تاندون به دو قسمت بریده شده و بنابراین انتهای تاندون به هم دوخته می شود.

هر دو این تکنیک ها را می توان برای آسیب های فلکسور و اکستنسور انجام داد.

جراحی ترمیم تاندون یک جراحی تهاجمی است و متعاقباً زمان بهبودی تحت تأثیر قرار می گیرد. بهبودی کامل پس از ترمیم اکستنسور و فلکسور تقریباً ۱۲ هفته است. معمولاً بلافاصله پس از پارگی تاندون جراحی انجام می شود و برنامه فیزیوتراپی تاندون دست شما به دنبال آن شروع می شود.

فیزیوتراپی تاندون دست چگونه است؟

هنگامی که تاندون بهبود یافت، شما قادر خواهید بود یک برنامه فیزیوتراپی را شروع کنید تا به فعالیت های عادی زندگی روزمره خود برگردید. فیزیوتراپی با تمرینات کششی، تقویتی و تحرکات ویژه بر کاهش سفتی تمرکز خواهد کرد. همچنین ممکن است هنوز مقداری درد و تورم داشته باشید که با سروتراپی (یخ) و روش های ضربه زدن درمان می شود. سایر درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماساژ
  • موم درمانی
  • درمان بافت نرم
  • الکتروتراپی

فیزیوتراپی تاندون دست

فیزیوتراپی تاندون دست قبل از عمل جراحی

فیزیوتراپی قبل از عمل با هدف محافظت از آسیب اولیه، کمک به کاهش عوارض و زمان پس از توانبخشی انجام می شود. فیزیوتراپی در این مرحله خدماتی ارائه می دهد که به محافظت از آسیب کمک می کند. درمان شامل موارد زیر است:

  • سرما درمانی – برای به حداقل رساندن تورم
  • مهاربندی محافظتی برای پشتیبانی و کاهش خطر انقباض
  • مدیریت و آموزش مقابله با درد

علایم بعد از جراحی ترمیم تاندون دست

به دنبال جراحی ترمیم تاندون، دست شما بخیه زده می شود، بانداژ می شود و در یک آتل محافظ قرار می گیرد. ۵-۴ هفته به منظور محافظت از ترمیم و به حداکثر رساندن توان ترمیم، باید با احتیاط عمل کرد زیرا سازه ها بسیار ضعیف و آسیب پذیر هستند. علایم رایج به دنبال جراحی ترمیم تاندون دست عبارتند از:

  • تورم و کبودی
  • درد
  • سفتی، سختی
  • کاهش دامنه حرکت و قدرت

فیزیوتراپیست به منظور بازیابی عملکرد فعال دست در اسرع وقت و همچنین جلوگیری از بروز هرگونه عارضه بعد از عمل، فوراً درمان فیزیوتراپی را آغاز می کند.

فیزیوتراپی تاندون دست بعد از جراحی ترمیم

به دنبال جراحی ترمیم تاندون دست، فیزیوتراپیست می تواند بلافاصله ارزیابی کاملی از دست شما انجام داده و یک برنامه توان بخشی شخصی ویژه نیازهای شما برنامه ریزی کند. درمان پس از جراحی شما آغاز می شود و بهبودی کامل طی ۱۲ هفته قابل مشاهده است.

هفته های ۱-۳

فیزیوتراپی اولیه حول نظارت دقیق بر زخم و کنترل درد خواهد بود. این مرحله اولیه به منظور جلوگیری از پارگی مجدد تاندون و تقویت ترمیم تاندون لازم است. درمان اولیه شامل موارد زیر است:

– سرما درمانی (یخ)

– مدیریت درد

– الکتروتراپی

– آتل زدن دست

– حرکات منفعل کنترل شده مچ دست و انگشتان

– حرکات فعال آرنج و شانه برای جلوگیری از سفتی و از دست دادن حرکت و قدرت

– پایش زخم

هفته های ۴-۶

پس از سه هفته فیزیوتراپی، برنامه شما بر ادامه و پیشرفت تمرینات برای افزایش دامنه حرکتی و ایجاد قدرت در انگشتان خواهد بود. درمان شامل موارد زیر خواهد بود:

– مدیریت درد و زخم

– مدیریت اسکار

– آتل زدن دست

– افزایش حرکات منفعل مچ دست و دست

هفته های ۷-۱۲

در مراحل بعدی توانبخشی خود، بهبودهای چشمگیری در حرکت و قدرت خواهید دید. اکنون لازم است تمرینات خود را تشدید کنید تا تحرک دست را به حداکثر برسانید و عملکرد قبلی را بازیابی کنید. درمان شامل موارد زیر خواهد بود:

– شروع تمرینات تقویت کننده

– افزایش دامنه فعال تمرینات حرکتی

– تمرینات تقویت کننده مچ دست و انگشت

– ماساژ بافت نرم

– تمرینات فعالیت عملکردی

پس از ۱۲ هفته توانبخشی با فیزیوتراپی در زمینه حرکت و قدرت، پیشرفت چشمگیری خواهید داشت. فیزیوتراپیست دانش و تمرینات لازم برای به حداکثر رساندن موفقیت جراحی را به شما ارائه می دهد و شما را قادر می سازد به موفقیت برسید.

برای فیزیوتراپی تاندون دست بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Hand Function A Practical Guide To Assessment 2nd Edition 2019
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/musculoskeletal/conditions/hand/tendon-injury.php#:~:text=Physiotherapy%20for%20a%20tendon%20injury%20in%20the%20hand.&text=Physiotherapy%20will%20focus%20on%20reducing,to%20help%20support%20your%20hand.
https://www.physio.co.uk/what-we-treat/surgery/hand/tendon-repair.php

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی کجی گردن یا تورتیکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × سه =