فیزیوتراپی تنفسی، علمی نوین در فیزیوتراپی: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

فیزیوتراپیست های تنفسی به طور ویژه در زمینه ی مدیریت مشکلات مرتبط با بیماری های قلب و ریه مانند نفس نفس زدن، مشکل در پاکسازی بلغم و کاهش تحمل فعالیت روزانه، آموزش دیده اند. آن ها خدمات گسترده ای در بخش اورژانس و بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ارائه می دهند. خدمات تنفسی در طی هفت روز هفته به صورت ۲۴ ساعته برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی ارائه می شود. از این رو فیزیوتراپی تنفسی علمی مهم و کاربردی به حساب می آید.

شرایطی که ممکن است فیزیوتراپی تنفسی مفید باشد عبارتند از :

• COPD (بیماری انسدادی ریوی مزمن)

• برونشکتازی

• برونشیت مزمن / عفونت های مکرر قفسه سینه

• آسم

• فیبروز ریوی

• پنومونی

• آسپیراسیون

• شرایط عصبی عضلانی

• سرطان ریه

• بیماری قلب و عروقی

• شرایط تنفسی بعد از عمل

• بیمار بستری در ICU

پس از ارزیابی فردی، درمان شما با فیزیوتراپی تنفسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تست تحرک و ورزش

• تمرینات تنفسی

• تکنیک های دستی برای کمک به تحریک ترشحات

• موقعیت یابی برای کمک به پاکسازی سینه

• تکنیک های پاکسازی راه هوایی

• مشاوره و آموزش

برنامه های دیگری که فیزیوتراپیست های تنفسی در بیمارستان ها ارائه می دهند عبارتند از:

• توانبخشی ریوی

• توانبخشی قلبی

• خدمات مربوط به انسداد مزمن ریوی (COPD)

Respiratory physiotherapy3

توجه فیزیوتراپی تنفسی در درجه اول به توسعه، حفظ و بازیابی حرکت و توانایی عملکردی فرد می باشد. فیزیوتراپی شامل معاینه، ارزیابی، تشخیص، پیش آگهی، برنامه ریزی درمان، مداخله، درمان و معاینه مجدد است. چارچوب مفهومی که اغلب، توسط فیزیوتراپیست ها استفاده می شود، طبقه بندی بین المللی عملکرد است. هدف اصلی این طبقه بندی افزایش توانایی بیمار برای انجام کارهای روزمره خویش است. در بیمارانی که شرایط تنفسی سختی دارند، فیزیوتراپی شامل پاکسازی ترشحات، فیزیوتراپی قفسه سینه و تمرینات تنفسی است. در سال های اخیر، شواهد و مدارک مربوط به استفاده از فیزیوتراپی در قالب تمرینات ورزشی در بسیاری از مناطق، برای بیماران مراقبت های ویژه یا دارای مشکلات مزمن تنفسی، نشان از تأثیر گذاری این حرفه دارد.

از خدمات فیزیوتراپی می توان در تمام سنین و در تمام مراحل بیماری، از زمان تشخیص زودهنگام، دوره های حاد و مزمن تا مراقبت در مرحله بهبودی بهره برد. بدین ترتیب، فیزیوتراپیست ها در اکثر مسیرهای مراقبت های بالینی نقش مشخصی دارند. نقش فیزیوتراپیست در مراقبت از بیمار شامل ارزیابی، مشاوره، آموزش و مداخله عملی است. به طور سنتی، فیزیوتراپیست های تنفسی به ایجاد و تحریک ترشحات کمک می کنند. با این حال، این تنها یکی از مشکلاتی است که فیزیوتراپیست می تواند برطرف کند.

هدف فیزیوتراپی تنفسی چیست؟

• بهبود توانایی های ورزشی.

• بهبود توانایی های عملکردی (به عنوان مثال انجام کارهای روزمره).

• فعالیت بدنی را حفظ کرده و بهبود می بخشد.

• بیماران را به سمت رفتار سالم راهنمایی می کند.

• کاهش تنفس و کار تنفسی.

• بهره وری تهویه را بهبود می بخشد.

• ترشح از مخاط را تحریک می کند.

• بهبود دانش و درک.

• درد قفسه سینه را کاهش می دهد.

فیزیوتراپیست هایی که در معالجه بیماران تنفسی تخصص دارند، سابقه کار در حیطه های فیزیولوژی تنفسی، فیزیولوژی عضلات، تمرینات ورزشی و اصول تغییر رفتار دارند. فیزیوتراپیست ممکن است شامل تخصص خاصی در زمینه تهویه مکانیکی، تحویل آئروسل و توانبخشی ریوی باشد.

یک فیزیوتراپیست باید دستاوردهای فوق را با هدف انجام عملی مبتنی بر شواهد به دست آورد، یعنی آن ها باید بر اساس شواهد، مؤثرترین مداخله را بدانند و این دانش و کاربرد را با قضاوت بالینی و ترجیح بیمار ادغام کنند. اخیراً، دستورالعمل های درمانی مبتنی بر شواهد، نقش فیزیوتراپی در درمان بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی را خلاصه و تأیید کرده اند. تماس بیمار با فیزیوتراپیست اغلب به صورت مکرر و با طول مدت نسبتاً طولانی است. این بدان معناست که فیزیوتراپیست برای کمک به تسکین اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و ارائه اطلاعات یا مشاوره مناسب در مکان ایده آلی قرار دارد.

فیزیوتراپی تنفسی معمولاً با ارزیابی جامع عملکرد تنفسی، الگوی تنفس، عملکرد عضلات تنفسی و ظرفیت ورزش بیمار آغاز می شود. ارزیابی عملکرد عضلات اسکلتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا اشکال در این عضلات مانع اصلی در عملکرد طبیعی بسیاری از بیماران تنفسی است. بر اساس این اطلاعات، یک طرح درمانی مبتنی بر شواهد تدوین می شود.

فیزیوتراپیست تنفسی چگونه به بیمار کمک می کند؟

فیزیوتراپیست ها اغلب از دستگاه های مکانیکی مانند تجهیزات فشار مثبت متناوب و CPAP استفاده می کنند، ابزاری که از اواسط قرن بیستم در این حرفه استفاده می شده است. امروزه ابزار های نوینی برای فیزیوتراپی تنفسی با تکنیک های تهویه غیرتهاجمی ساخته شده است. بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی تنفسی تهدید کننده زندگی، می توانند با جلوگیری از لوله گذاری، از طریق این تکنیک ها درمان شوند. به همین ترتیب، دستگاه هایی که با دقت انتخاب شده اند می توانند به پاکسازی مخاط کمک کنند.

مدت هاست که در برنامه های توانبخشی ریوی از تجهیزات ورزشی استفاده می شود. با این حال، فیزیوتراپیست ها در فیزیوتراپی تنفسی می توانند از اکسیژن مکمل، تهویه مکانیکی غیر تهاجمی، روش های آموزش پیچیده یا تحریک الکتریکی عصبی_عضلانی برای افزایش اثربخشی آموزش ورزشی در بیماران تنفسی استفاده کنند.

فیزیوتراپیست ها اعضای مهم تیم بالینی در بخش های مراقبت ویژه، بخش های تنفسی، کلینیک های سرپایی و خدمات مراقبت های تسکینی هستند. نقش فیزیوتراپیست در حال گسترش است زیرا خدمات بهداشتی تأکید بیشتری بر مدیریت بیماری مزمن و حفظ استقلال و عملکرد بیمار دارند. در صورت لزوم، با حضور فیزیوتراپیست ها در خانه ی بیماران یا به عبارتی بیمارستان در خانه به طور فزاینده ای در بخش مراقبت های اولیه مدیریت می شوند.

فیزیوتراپیست ها باید در مقابله با رفتارهای ناسالمی همچون سیگار کشیدن و بی تحرکی، در تمام جنبه های مراقبت های بهداشتی نیز مشارکت بیشتری داشته باشند. اطمینان از کسب این مهارت ها یک هدف مهم آموزشی در سال های آینده است.

فیزیوتراپی تنفسی چگونه به بهبود فرد کمک می کند؟

ما به عنوان فیزیوتراپیست، بیمارانی را با شرایط تنفسی مختلف مدیریت می کنیم. مشخص شده است که تمرین عضلات تنفسی در ترکیب با روش پیلاتس (Pilates) در بهبود عملکرد ریوی مؤثرتر است. بنابراین هنگام تجویز برخی از برنامه های تمرینی خانگی پیشنهاد می شود با هماهنگی تمرینات تنفسی خاص با حالت ها و حرکات، از این اصول Pilates استفاده کنید.

پیلاتس

عضلات تنفسی را تقویت می کند:

پیلاتس می تواند فشارهای حداکثر دفع و حداکثر بازدم را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. با ترکیب حرکات و وضعیت ها با تنفس با سرعت کم اما عمق بیشتر، عضلات تنفسی باید منقبض شوند در حالی که سایر عضلات بدن حرکات را انجام می دهند. این به نوبه خود منجر به بهبود قدرت عضلات تنفسی می شود.

– پارامترهای ریوی را بهبود می بخشد:

مطالعات نشان داد که حداکثر تهویه ارادی (MVV)، اوج جریان بازدم (PEF) و ظرفیت حیاتی اجباری (FVC) در بین افراد پس از آموزش پیلاتس بهبود یافته است. بهبود تهویه و پرفیوژن به دلیل روش تنفسی مرتبط با پیلاتس است که از تنفس هماهنگ استفاده می شود.

– پارامترهای قلبی_تنفسی را بهبود می بخشد:

پیک های پیشرفته Pilates، اوج پیشرفته VO2 ، VO2max، نسبت تبادل تنفسی (RER)، اکسیژن معادل EQO2 ، maxEQO2 و حداکثر تهویه در بین افراد مشاهده شد. این واقعیت که پیلاتس VO2 max را بهبود می بخشد به این معنی است که منجر به تغییرات قلبی عروقی، گردش خون بیشتر و عروق عضلات می شود.

– ثبات و تحرک تنه را بهبود می بخشد:

یکی از اصول اساسی در پیلاتس مرکز (هسته / تنه) است و از آن جا که همه این بخش ها به هم متصل هستند، یک هسته / تنه قوی تر به بهبود عملکرد دیافراگم و بازده تنفسی منجر می شود.

برای فیزیو تراپی بهتر است به کجا مراجعه کنم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک کلینیک فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می تواند روند درمان شما را تسریع بخشد از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با مرکز فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی در منزل را انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن مرکز فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶ مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد و رضایت افراد مطمئن شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: Essentials of Physical Medicine and Rehabilitation
https://www.erswhitebook.org/chapters/allied-respiratory-professionals/respiratory-physiotherapists/
https://www.hse.ie/eng/services/list/3/acutehospitals/hospitals/connolly/main-contact-details-and-departments/respiratoryphysiotherapy.html
https://www.physio-pedia.com/Physiotherapy_and_Pilates_to_Improve_Pulmonary_Function

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
فیزیوتراپی در غرب تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × سه =