دیسک کمر چیست؟

در کمر انسان ۵ مهره کمری موجود می باشد. در پایین این پنج استخوان کمری استخوان خاجی قرار گرفته است که شکلی مثلث مانند دارد. در بین مهره های کمری که جنسی استخوانی دارند؛ صفحاتی وجود دارد که دیسک نامیده می شوند. این دیسک ها از بافت پیوندی غضروف تشکیل شده اند. این دیسک ها موظف به انجام اعمالی هستند که یکی از این وظیفه ها ضربه گیر بودن آن می باشد.

این عمل از آسیب و ضربه به ستون فقرات جلوگیری می کند. یکی از بیماری های شایع و دردناک این ناحیه دیسک کمر می باشد که با روش های خاصی درمان می شود. یکی از روش های درمانی برای درمان دیسک کمر، فیزیوتراپی دیسک کمر می باشد که بدون هیچ عارضه ای روند بهبودی شما را تسریع می کند. فیزیوتراپی دیسک کمر یکی از راه های ممکن است که به شما کمک می کند در صورت بروز دیسک کمر بتوانید از آلام خود اندکی بکاهید.

دیسک کمر

دیسک کمر در کدام جنسیت بیشتر نمایان می شود؟

بسیاری از بیماری ها جنس دوست هستند. یعنی در یک جنس مرد یا زن بیش از جنس دیگر مشاهده و نمایان می شوند. گاهی میزان ابتلا برابر است اما در یک جنس نوع حاد تر بیماری بروز می کند. دیسک کمر در دو جنس زن و مرد تقریبا به یک اندازه رخ می دهد. در واقع دیسک کمر یک بیماری جنس پسند نمی باشد. اما متاسفانه سن ابتلا به این بیماری روز به روز در حال کاهش است. به طوری که در افراد ۱۶ تا ۲۵ سال نیز آمار ابتلا به درد های کمری و دیسک کمر افزایش قابل توجه و چشمگیری را نشان می دهد.

ادامه مطلب
مزایای فیزیوتراپی در منزل

علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر

■ درد موضعی و شدید ممکن است در ناحیه کمر حس نشود. بنابراین هر درد کمری نشان دهنده دیسک کمر نیست.

■ اغلب افرادی که به دیسک کمر دچار هستند؛ بیش از آن که در کمر خود احساس درد داشته باشند از درد های انتشاری در پاهای خود گله مند هستند. دردی که به دلیل بیماری دیسک کمر در پاهای افراد بیمار حس می شود؛ چند نوع مختلف است و در تمامی اشخاص مبتلا یک نوع نمی باشد. در ادامه به بررسی ا‌نواع پا درد در دیسک کمر می پردازیم. حدود ۳۰ نوع درد پا مختلف در بیماران دیسک کمر تاکنون مشاهده شده است.

انواع دردی که در پاها احساس می شود: احساس ناتوانی در پا، گر گرفتگی در پاها خصوصا در ناحیه پشت زانو ها، بی حسی در پاها، ایجاد ضعف در عضلات پاها، احساس گزگز و مور مور در پاها خصوصا کف پا، خواب رفتگی در هر دو پا، احساس سوزش عضلات در پاها. خوشبختانه تمامی این درد ها و علائم با فیزیوتراپی دیسک کمر به راحتی درمان شده و یا به مرور بهبود می یابند.

■ این موضوع که به صراحت بیان شود دیسک کمر هیچ گونه درد و آزاری در ناحیه کمر ایجاد نمی کند مسئله ای کاملا غلط و باطل است. در موارد خفیف و در اوایل بیماری شخص ممکن است به شدت در ناحیه کمر احساس درد داشته باشد.

اما عکس این قضیه نیز رخ داده است که در موارد مزمن و شدید بیماری شخص هیچ گونه دردی در ناحیه کمر خود حس نکند. در اشخاصی که به نوع مزمن دیسک کمر مبتلا می شوند؛ بیش از هر علامتی درد باسن و درد ساق پا مشاهده می شود که در کنار درد کناره پا آزار دهنده است و در بعضی موارد غیر قابل تحمل می شود.

ادامه مطلب
آشنایی با فیزیوتراپی تنگی کانال

■ در نوع شدید ابتلا فرد علاوه بر علائم بی حسی و ضعف در عضلات پا ممکن است کاهش میل جنسی و اختلالات ادراری را نیز تجربه کند.

☆ توجه داشته باشید که تمامی این علائم اعم از شدید و خفیف با فیزیوتراپی دیسک کمر کاهش چشمگیری خواهند داشت.
دیسک کمر یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)

اشخاصی که به دیسک کمر مبتلا می شوند؛ قبل از هر علامت و تشخیصی در عضلات ران و بیشتر ساق پای خود احساس گزگز و مور مور دارند. از آنجا که اذهان و افکار عمومی گزگز و مور مور را ام اس تلقی می کنند؛ افراد قبل از فکر کردن به بیماری دیسک کمر به ام اس فکر می کنند. در حالی که پس از مراجعه به پزشک متوجه خواهند شد که در بیماران ام اس ضعف و خستگی عضلات آزار دهنده می باشد . در حالی که در افراد مبتلا به دیسک کمر، گزگز و مور مور آزار دهنده ذهن و اعصاب بیمار و شخص مبتلا می باشد.

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر، آبی است بر آتش درد کمر شما

در تمام بیماری هایی که به وسیله فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل قابل درمان یا تسکین هستند فیزیوتراپی در دو مرحله مجزا و کلی انجام می پذیرد. مرحله اول که مرحله پیشگیری است و پس از آن مرحله دوم نمایان می شود که مرحله درمان نام دارد. مرحله پیشگیری زمانی تجویز می شود که بدن و کمر شخص پتانسیل ابتلا به دیسک کمر یا هر بیماری دیگری را دارد و پزشک برای جلوگیری از ابتلا به فیزیوتراپی دیسک کمر روی می آورد. در مواردی نیز پزشک به منظور جلوگیری از تشدید بیماری به فیزیوتراپی روی می آورد.

در موارد درمانی، ابتلا شخص به بیماری دیسک کمر قطعی شده است و پزشک به منظور درمان درد بیمار و انجام جراحی بیمار را به انجام تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر توصیه می کند. فیزیوتراپی دیسک گردن درمانی بدون عارضه است که هدیه ناب سلامتی را برای شما به ارمغان می آورد.

ادامه مطلب
همه چیز درباره ی فیزیوتراپی پا

چگونگی ایجاد درد در دیسک کمر

دیسک ها به صورت یک بالشتک نرم به منظور محافظت از مهره های کمری در بین آن ها قرار می گیرند. وجود این دیسک ها سبب می شود اشخاص به راحتی فعالیت و اعمال روزانه خود را انجام دهند. در این میان گاهی افرادی به دلایل مختلف نظیر کار سنگین، سبب آسیب به دیسک ها شده و عمل کاهش فشار دیسک ها را نقض می کند. فشار مداوم و تدریجی بر کمر سبب بیرون زدگی و خروج دیسک از جایگاه اصلی خود می شود.

بر اساس محل قرارگیری دیسک پس از بیرون زدگی درد و علائم دیسک کمر متفاوت است. بیرون زدگی دیسک کمر به دو صورت رخ می دهد. خوشبختانه درد و علائم هر دو نوع با انجام فیزیوتراپی دیسک کمر قابل درمان و بهبودی می باشد. اگر دیسک بیرون زده شده به سمت کانال نخاعی برود علائمی نظیر گزگز، مور مور، ضعف و خستگی در اندام ها مشاهده می شود.

اگر دیسک مربوطه به طرف ریشه های عصبی بیرون زدگی داشته باشد بارزترین علامت آن درد است که در بعضی موارد این درد، سخت و دردناک می شود. این درد به صورت انتشاری و شاخه ای از نوک انگشتان پا شروع می شود و آرام آرام به سمت و سوی باسن آمده و در ناحیه لگن همانند یک میدان مغناطیسی منتشر می شود.

درمان دیسک کمر به کمک فیزیوتراپی دیسک کمر

در فیزیوتراپی دیسک کمر دو نوع درمان وجود دارد که بر طبق نسخه پزشک، شرایط بیمار، نوع بیرون زدگی دیسک و … این نوع درمان مشخص می شود. درمان فعال و درمان های غیر فعال از تکنیک های فیزیوتراپی می باشد که به منظور درمان دیسک کمر از آن ها بهره گرفته می شود.

روش های درمان غیر فعال دیسک کمر

در درمان دیسک کمر به واسطه درمان غیرفعال چند روش مرسوم است که در ذیل به آن ها اشاره می شود:

ادامه مطلب
بهترین روش های فیزیوتراپی در منزل و کلینیک

■ ماساژ عمیق بافت: ماساژ انواع مختلف بسیاری دارد به طوری که امروزه ماساژ به یک علم و ماساژوری به یک حرفه تبدیل شده است. بهترین نوع ماساژ برای درمان و بهبود دیسک کمر ماساژ عمیق بافت است. از این نوع ماساژ برای درمان درد های شدید و خشکی گردن و کمر و عضلات منقبض استفاده می شود.

■ آب درمانی: خواص فیزیکی و مکانیکی مایه حیات آن چنان شگفت آور است که از آن برای بسیاری از درد های شدید کمر و عضلات استفاده می شود. آب درمانی یکی از روش های مرسوم و پربازده در علم فیزیوتراپی می باشد. همچنین یکی از روش های موثر فیزیوتراپی دیسک کمر، آب درمانی می باشد.

■ گرما و سرما درمانی

■ کشش کمر

■ تحریک الکتریکی عصب از روی پوست

درمان دیسک کمردرمان فعال؛ راهی موثر برای درمان دیسک کمر

پس از شروع به فیزیوتراپی دیسک کمر اگر شخص به واسطه انجام درمان های غیر فعال نتایج مطلوبی را حاصل کند و اندک مقداری بهبودی یابد. قدم دوم آغاز درمان فعال می باشد. قدم دوم در فیزیوتراپی دیسک کمر که درمان فعال می باشد شخص به توصیه و تجویز پزشک متخصص، با انجام تمرینات ورزشی و کششی به درمان دیسک کمر خود می پردازد. این تمرینات برای افراد مختلف متفاوت است.

متخصص فیزیوتراپ با در نظر گرفتن مسائلی نظیر سن بیمار، شدت بیماری، محل بیرون زدگی دیسک، جنسیت بیمار، توانایی بیمار، داشتن بیماری های زمینه ای مثل دیابت و .. برنامه یک تمرین خوب و مناسب را برای بیمار مبتلا به دیسک کمر ارائه می دهد. بهبودی و درمان بیمار به اجرای مو به مو و بند بند این برنامه وابسته است. هر چقدر که بیمار در انجام تمرینات توصیه شده پزشک شرط نظم و استمرار را به جای آورد و عمل کند قطعا طعم ناب بهبودی و بازگشت دوباره نعمت سلامتی را به زودی استشمام و تجربه می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − ده =