همه چیز درباره ی فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال: فیزیوتراپی در مطب و منزل توسط خانم و آقا

آسیب رباط صلیبی ای سی ال (ACL )چیست؟

ACL یا رباط صلیبی قدامی یکی از چهار رباط زانو است که برای پایداری مفصل بسیار مهم می باشد. ACL از مواد رشته ای سفت و سخت ساخته شده است. وظیفه ی این رباط کنترل حرکت مفصل زانو با محدود کردن تحرک آن می باشد. یکی از رایج ترین مشکلات مفصل زانو، آسیب به رباط صلیبی قدامی، پارگی یا پیچ خوردگی ACL است. از بین چهار رباط اصلی زانو، آسیب دیدگی یا پارگی ACL ناتوان کننده ترین آسیب مفصل می باشد. از این رو فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال یکی از راه های مفید برای ترمیم و بازگرداندن عملکرد آن پس از آسیب می باشد.

دلایل آسیب به رباط صلیبی ای سی ال چیست؟

آسیب ACL معمولاً در ورزشکاران دیده می شود. تقریباً ۸۰٪ پارگی ACL مربوط به ورزش و آسیب های “غیر تماسی” می باشد. رباط صلیبی قدامی یا ACL به چندین روش آسیب می بیند:

• در حالی که کف پا را روی زمین قرار داده اید، زانوی خود را بچرخانید.

• هنگام دویدن ناگهان بایستید.

• ناگهان وزن خود را از یک پا به پای دیگر انتقال دهید.

• بپرید و روی یک زانوی کشیده (صاف) فرود بیایید.

• زانو را از دامنه حرکتی معمول خود دور تر کنید.

• ضربه مستقیم به زانو را تجربه کنید.

علایم و نشانه هایی که فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال را ضروری می سازد

هنگامی که ACL پاره می شود، ممکن است احساس یک درد شدید داشته باشید یا صدای “پاپ” یا صدای محکم و ناگهانی از زانوی خود بشنوید. احتمال دارد که نتوانید روی پای آسیب دیده راه بروید زیرا نمی توانید وزن خود را از طریق مفصل زانو تحمل کنید. معمولاً زانو بلافاصله متورم می شود (طی چند دقیقه تا چند ساعت) و هنگام راه رفتن یا وزنه زدن روی آن احساس ناراحتی می کنید. همچنین آسیب به این رباط دامنه حرکت مفصل را کاهش می دهد.

فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال

آسیب به رباط ای سی ال چگونه تشخیص داده می شود؟

بلافاصله پس از آسیب دیدگی، ممکن است توسط یک متخصص فیزیوتراپی، مربی ورزشی یا جراح ارتوپدی معاینه شوید. اگر ابتدا به درمانگر فیزیکی خود مراجعه کنید، درمانگر شما ارزیابی کاملی را انجام می دهد که شامل بررسی سابقه سلامتی شما می باشد. فیزیوتراپیست شما خواهد پرسید:

• هنگامی که آسیب دیدگی اتفاق افتاد، چه می کردید؟

• آیا هنگام بروز آسیب احساس درد کردید یا صدای “پاپ” شنیدید؟

• آیا در ۲ تا ۳ ساعت اول پس از آسیب دیدگی تورم اطراف زانو را تجربه کردید؟

• آیا وقتی می خواستید از روی صندلی بلند شوید، از پله ها بالا بروید یا پایین بروید یا هنگام راه رفتن و تغییر جهت دادن، احساس بیرون زدگی استخوان از مفصل را تجربه کردید؟

فیزیوتراپیست شما ممکن است آزمایش های “عملی” ملایمی را برای تعیین پارگی ACL انجام دهد و از آزمایشات اضافی برای ارزیابی آسیب احتمالی سایر قسمت های زانوی شما استفاده کند.

یک جراح ارتوپدی برای تأیید تشخیص و رد سایر آسیب های احتمالی زانو، ممکن است آزمایش های بیشتری از جمله تصویر برداری با تشدید مغناطیسی (MRI) را درخواست کند.

عمل جراحی رباط ای سی ال

بیشتر افرادی که دچار پارگی ACL می شوند برای جبران پارگی تحت عمل جراحی قرار می گیرند. با این حال، برخی از افراد ممکن است با اصلاح فعالیت بدنی خود برای از بین بردن آسیب در زانو، از عمل جراحی جلوگیری کنند. گروهی از افراد می توانند پس از توان بخشی بدون انجام جراحی به فعالیت بدنی شدید برگردند. درمانگر فیزیکی شما، همراه با جراح می توانند تشخیص دهند درمان غیر جراحی (توان بخشی بدون جراحی) گزینه مناسبی برای شما می باشد یا نیاز به جراحی سریع دارید. اگر جراحی انتخاب شود، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند هم برای جراحی آماده شوید و هم بعد از جراحی قدرت و حرکت خود را بازیابی کنید.

چگونه فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال می تواند به شما کمک کند؟

پس از تشخیص پارگی ACL، شما با جراح و فیزیوتراپیست خود تصمیم خواهید گرفت که آیا باید جراحی کنید یا می توانید بدون جراحی بهبود یابید. اگر جراحی نکنید، فیزیوتراپیست با شما کار می کند تا قدرت، چابکی و تعادل عضلانی خود را بازیابی کنید. بنابراین می توانید به فعالیت های منظم خود برگردید. فیزیوتراپیست ممکن است روش هایی را برای اصلاح فعالیت بدنی آموزش دهد تا استرس کمتری روی زانوی شما وارد شود. اگر تصمیم به جراحی دارید، فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال می تواند قبل و بعد از عمل به شما کمک کند.

• درمان بدون جراحی

تحقیقات فعلی گروه خاصی از بیماران به نام “copers”را شناسایی کرده اند که بدون جراحی به دنبال پارگی ACL امکان بهبودی دارند. این بیماران فقط ACL را زخمی کرده اند و پس از آسیب دیدگی اولیه هیچ بیرون زدگی از زانو را تجربه نکرده اند. اگر در این گروه قرار بگیرید، براساس آزمایشات خاصی که فیزیوتراپیست شما انجام می دهد، یک برنامه درمانی فیزیوتراپی اختصاصی برای شما طراحی می کند. این برنامه ممکن است شامل درمان هایی مانند تحریک الکتریکی ملایم روی عضله چهار سر ران، تقویت عضلات و تمرینات تعادلی باشد.

• درمان قبل از جراحی

اگر جراح ارتوپدی تشخیص دهد که جراحی ضروری است، فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال می تواند قبل و بعد از جراحی به شما کمک کند. برخی از جراحان بیماران خود را برای دوره کوتاه توان بخشی قبل از جراحی به یک فیزیوتراپیست ارجاع می دهند. فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا تورم زانو خود را کاهش دهید، دامنه حرکت زانو را افزایش داده و عضلات ران (عضلات چهار سر ران) را تقویت کنید.

• درمان پس از جراحی

جراح ارتوپدی دستورالعمل های پس از جراحی را به فیزیوتراپیست شما ارائه می دهد، وی برنامه درمانی منحصر به فردی را بر اساس نیازها و اهداف خاص شما طراحی می کند.

برنامه درمانی شما در فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال

برنامه درمانی شما در فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– تحمل وزن پس از جراحی

از عصا برای راه رفتن استفاده خواهید کرد. میزان وزنی که می توانید روی پای خود تحمل کنید و مدت زمان استفاده از عصا به نوع جراحی ترمیمی که دریافت کرده اید بستگی دارد. فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی برای رفع نیازهای شما طراحی می کند و شما را به آرامی به سمت تحمل وزن راهنمایی می کند.

– سرما درمانی

یکی از راه های درمانی فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال، سرما درمانی و فشرده سازی بلافاصله پس از جراحی می باشد. فیزیوتراپیست با استفاده از سرما تورم شما را کنترل می کند.

– تمرینات حرکتی
در طی هفته اول بعد از جراحی، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا دوباره حرکت در ناحیه زانو را بازیابید و تمرینات ملایمی را که می توانید در خانه انجام دهید به شما می آموزد. تمرکز بر روی به دست آوردن مجدد حرکت کامل زانو خواهد بود. تمرینات اولیه به افزایش جریان خون کمک می کند.

فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال

– تحریک الکتریکی

در فیزیوتراپی رباط صلیبی ای سی ال ممکن است از تحریک الکتریکی برای کمک به بازگرداندن قدرت عضله ران استفاده شود.

– تمرینات تقویت کننده

در ۴ هفته اول پس از جراحی، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند با استفاده از تمرینات استقامتی و غیر استقامتی، توانایی خود را در افزایش وزن بر روی زانو افزایش دهید. این تمرینات بر روی عضلات ران شما (چهار سر ران و همسترینگ) متمرکز خواهد بود و ممکن است به حرکات خاصی برای محافظت از ACL محدود شود. در طی هفته های بعدی، ممکن است فیزیوتراپیست شدت تمرینات را افزایش داده و تمرینات تعادلی را به برنامه شما اضافه کند.

برای فیزیوتراپی بهتر است به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک فیزیوتراپی کیوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در همه ی زمینه ها می باشد که ویژگی های خاص آن، این مرکز را از دیگر مراکز متمایز می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پذیرش انواع بیمه از شما و در نتیجه کاهش قیمت پرداختی

• مشاوره تلفنی و حضوری

• برگزاری جلسات درمانی به‌ طور منظم و پیگیری درمان شما

• انجام خدمات فیزیوتراپی در منزل توسط پرسنل خانم و آقا. در نظر بگیرید پرسنل ها در این مرکز با وسواس و دقت انتخاب شده اند و در کار خود مهارت لازم را دارا هستند و از آن جا که سلامت شما برای آن ها مهم می باشد تمام پروتکل های بهداشتی از جانب آن ها رعایت خواهد شد.

• استفاده از دستگاه‌های روز دنیا که می توانند روند درمان شما را تسریع بخشند. از جمله: دیاترمی، مگنت‌تراپی، لیزر پر توان، لیزر کم‌ توان، شوک ویوتراپی و تکارتراپی که هر کدام می توانند به نحوی در بهبودی بیماری شما کمک کننده باشند.

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه فیزیوتراپی تکارتراپی( Rf)

دستگاه شوک ویو پیشرفته

دستگاه شوک ویو پیشرفته

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

چگونه می توان با کلینیک فیزیوتراپی کیوان ارتباط گرفت؟

شما می توانید به صورت تلفنی از آن ها مشورت بخواهید و فیزیوتراپی در منزل انجام دهید یا با مراجعه به مرکز اقدام به فیزیوتراپی نمایید. در زیر آدرس و شماره تلفن کلینیک فیزیوتراپی کیوان آورده شده است.

آدرس: تهرانسر، چهارراه صدف، بلوار شاهد شرقی، پلاک ۲۸۶، مجتمع اورانوس طبقه چهارم واحد ۷

شماره تلفن: ۴۴۵۲۵۲۴۱- ۴۴۵۲۵۳۱۶ – ۰۹۱۲۳۶۰۱۰۹۰

همچنین شما می توانید با بازدید از صفحه ی اینستاگرام از نحوه عملکرد پرسنل ها و رضایت افراد مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی کیوان آگاه شوید.

آدرس اینستاگرام: keivan.physiotherapy

نویسنده: فیزیوتراپیست علیرضا کیوان داریان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

کلینیک فیزیوتراپی کیوان

Book: The Knee for Physiotherapists 1st Edition 2019
http://www.myhealth.gov.my/en/physiotherapy-management-for-anterior-cruciate-ligament-acl-injury/
https://www.choosept.com/symptomsconditionsdetail/physical-therapy-guide-to-anterior-cruciate-ligament-acl-tear

چه امتیازی می دهید؟
ادامه مطلب
طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − 16 =